Bez Rallye Monte Carlo bychom si začátek sezóny mistrovství světa v rally jen těžko dokázali představit. Do hor nad Monakem se vždy v lednu sjíždí fanoušci ze všech koutů planety, aby sledovali nejlepší světové posádky na dnes již legendárních rychlostních zkouškách. Specifikem francouzské soutěže je nikdy nekončící směsice povrchů. Suchý či mokrý asfalt, viditelný i zrádný černý led a v neposlední řadě sníh. Nejlépe v mixu. Ovšem v Mekce milionářů nalezneme i jiné poklady.
Collection de voitures privées de SAS Le Prince de Monaco
Je veřejným tajemstvím, že současný monacký princ Albert II, je milovníkem automobilů. Svoji vášeň pro zdědil po svém otci princi Rainierovi III., jež na konci padesátých let minulého století založil soukromou sbírku čtyřkolových miláčků.
V roce 1993 byla kolekce zpřístupněna veřejnosti. V srdci Monaka na ploše 5000m2 je vystaveno více než 100 exemplářů historických cestovních i závodních automobilů. Najdeme mezi nimi i soutěžní speciály nerozlučně spjaté s Rallye Monte Carlo nebo vozy Formule 1.
Exkluzivní výstava „The Legends of Rallies“
V rámci stálé expozice mají letos návštěvníci Monaka jedinečnou možnost shlédnout časově omezenou výstavu „The Legends of Rallies / La Légende des Rallyes“.
Na „červeném“ koberci zde můžete až do 15. března 2020 obdivovat více než padesátku vozů, jež se nesmazatelně zapsaly do historie rallysportu.
Originální rallyové speciály jsou částečně zapůjčeny ze soukromých sbírek. Hned několika vzácnými a pečlivě zrestaurovanými exempláři přispěl i čtyřnásobný mistr světa v rally Juha Kankkunen.
Samozřejmě se 20. prosince 2019 zúčastnil jako čestný host oficiálního zahájení. Po boku prince Alberta II. mu sekundovali mimo jiné další legendy světa automobilových soutěží Ari Vatanen a Bruno Saby.
Co je v Monaku k vidění?
„KKK“ přivezl do Monaka tyto skvosty:
- PEUGEOT 205 TURBO 16 EVOLUTION 2 Gr.B – Kankkunen/Repo – Swedish rally 1986
- LANCIA S4 Gr.B – Biasion/Siviero – Rally San Remo 1986
- TOYOTA CELICA TWIN CAM TURBO Gr.B – Kankkunen/Gallagher – 555 Rally Hong-Kong-Bejing 1985
- MITSUBISHI LANCER EVO III Gr.A – Mäkinen/Harjanne – 1000 Lakes rally 1996
A pokračujeme dalšími originálními parádičkami:
- PEUGEOT 205 T16 – Ari VATANEN
- BMW M1 RALLYE – Bernard BEGUIN
- LANCIA 037 RALLY (CHARDONNET) – Jean Claude ANDRUET
- RENAULT 5 MAXI TURBO – Jean RAGNOTTI
- FIAT 131 ABARTH – Bernard Darniche
- OPEL ASCONA – Jean Louis CLARR
- FORD SIERRA COSWORTH – Pierre-César BARONI
- AUDI QUATTRO S1 E2 & QUATTRO A2 – Hannu Mikkola
- SUBARU IMPREZA WRC 1998 & 2001– Richard BURNS
- PEUGEOT 206 WRC & 307 WRC – Marcus GRONHOLM
- FORD FIESTA WRC – Valentino ROSSI
- CITROËN XSARA WRC/C4 WRC/DS3 WRC – Sébastien LOEB
- VW POLO WRC – Sébastien OGIER
- HYUNDAI i20 WRC 2016 – Thierry NEUVILLE
- MINI JOHN COOPER WORKS WRC – Dani SORDO
- TOYOTA YARIS WRC – Ott TÄNAK
… a také Austin Rover 6R4, Ford RS200 & RS2000, Lancia Stratos, Lancia Delta v několika evolucích, Ford Escort Cosworth v livreji Michelin, Renault R8 Gordini & R11 Turbo, Alpine A110 či Triumph TR4.
Ano, takhle nějak vypadá nebe!
„Fíkus“ na prodej
Nebojte se, zahradník monackého prince Vám opravdu vzrostlou rostlinu v mohutném květináči z královského schodiště nutit nebude!
Ovšem pokud byste se rozhodli na erzety „Monte“ vyrazit v pořádném stylu, můžete si zakoupit na výstavě prezentovaný Ford Focus WRC v opilých barvách Ford Martini Racing. Za mrzkých 250.000€ získáte dvoumístný nefalšovaný nepohodlný originál s fordí SPZ „Y6FMC“, se kterým v rámci Rallye Monte Carlo 2002 startovala posádka Sainz/Moya.
A když se při placení budete tvářit hodně zkroušeně, možná Vám jej v rámci ceny přezují na pryže s hroty. To abyste se v zasněžených kopcích neztrapnili.
Ale teď vážně! Výstavku najdete na adrese:
Monaco Top Cars Collection, Les Terrasses de Fontvielle MC 98000Otevřeno je v 7 dní v týdnu od 10:00 do 17:30 hodin. Vstupné činí 8€.
Pokud v rámci návštěvy Rallye Monte Carlo obětujete nějaký ten čas a vyrazíte na obhlídku padesáti historických pornokár, nebudete jistě zklamáni. A spousta lidí Vám to bude později upřímně závidět!