RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Historie: BMW M1 (E 26) – Mnichovský superlativ
    BMW M1
    Soutěžáky

    Historie: BMW M1 (E 26) – Mnichovský superlativ

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser31.10.2012Updated:18.4.2018Žádné komentáře2 Mins Read

    Pro německou automobilku BMW bylo rally vždy okrajovou záležitostí, ale do historie se zapsala snad nejexotičtějším vozem, který se kdy na tratích seriálu MS objevil, modelem M1.

    Italský rukopis

    Jedinečné sportovní kupé M1, jež by v dnešní době patřilo jednoznačně do kategorie supersport, má na svém kontě mnohem víc superlativů. Byl to první vůz BMW, který dostal do vínku hrdé označení M (Motorsport). Jedná se dodnes o jediný sériový vůz bavorské značky, jenž má motor umístěn uprostřed před zadní nápravou.

    Na sklonku osmdesátých let to bylo nejdražší německé auto a velmi špatně se prodávalo. Přestože se jedná o ikonu BMW, velký podíl na jeho vzniku mají Italové.

    V polovině sedmdesátých let hledalo sportovní oddělení BMW Motorsport náhradu za úspěšné kupé BMW 3.0 CSL, které kralovalo v ME cestovních automobilů. Volba padla na nekompromisní sportovní kupé s motorem uprostřed.

    Německá automobilka neměla s touto koncepcí žádné zkušenosti, a tak požádala o spolupráci značku Lamborghini. Karoserii navrhla firma Ital Design proslulého designéra Giugiara a v Itálii probíhala i její výroba.

    Za účelem homologace pro skupinu 4 byla v letech 1978 – 1981 ručně vyrobena čtyřsetkusová série. Přesně se jednalo o 455 exemplářů, z nichž bylo necelých 50 kusů určeno pro závody na okruzích. V letech 1979 a 1980 se v rámci GP Formule 1 konala značková série Procar, kde na identických upravených vozech BMW M1 startovali nejrychlejší piloti F1.

    BMW M1
    Francouzské rally dobrodružství

    V době, kdy byla ukončena výroba vozu a přestala fungovat série Procar, odkoupil dva závodní exempláře francouzský tým Oreca (renomovaná firma dnes připravuje motory pro Fabii S2000). Pod vedením Huguese de Chaunaca se ve spolupráci s BMW a výrobcem olejů Motul rozhodl upravit BMW M1 pro rally.

    Výkon motoru vzrostl na impozantních 430 koňských sil, což byla hodnota, se kterou se na počátku osmdesátých let nemohl srovnávat žádný jiný soutěžní vůz. Díky mohutnému zadnímu křídlu a rozšířeným blatníkům vzrostla délka i šířka o 10 centimetrů. Jeho extrémní, téměř dvoumetrová šířka vynikla zejména na úzkých horských silnicích na Korsice (pro srovnání, dnešní speciály S2000 a WRC mají maximální šířku 1800 mm). Díky krátkým pružinám a soutěžním tlumičům pérování se výška vozu snížila na 1110 mm. Hmotnost vinou povinné bezpečnostní výbavy naopak vzrostla na 1150 kg.

    Vůz dostal k dispozici zkušený Francouz Bernard Darniche, který do té doby sbíral úspěchy za volantem Lancie Stratos HF…

    Celý článek najdete v magazínu RALLY 09 / 2012.

    Bernard Darniche BMW historické automobily závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

    Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.