Pro německou automobilku BMW bylo rally vždy okrajovou záležitostí, ale do historie se zapsala snad nejexotičtějším vozem, který se kdy na tratích seriálu MS objevil, modelem M1.
Italský rukopis
Jedinečné sportovní kupé M1, jež by v dnešní době patřilo jednoznačně do kategorie supersport, má na svém kontě mnohem víc superlativů. Byl to první vůz BMW, který dostal do vínku hrdé označení M (Motorsport). Jedná se dodnes o jediný sériový vůz bavorské značky, jenž má motor umístěn uprostřed před zadní nápravou.
Na sklonku osmdesátých let to bylo nejdražší německé auto a velmi špatně se prodávalo. Přestože se jedná o ikonu BMW, velký podíl na jeho vzniku mají Italové.
V polovině sedmdesátých let hledalo sportovní oddělení BMW Motorsport náhradu za úspěšné kupé BMW 3.0 CSL, které kralovalo v ME cestovních automobilů. Volba padla na nekompromisní sportovní kupé s motorem uprostřed.
Německá automobilka neměla s touto koncepcí žádné zkušenosti, a tak požádala o spolupráci značku Lamborghini. Karoserii navrhla firma Ital Design proslulého designéra Giugiara a v Itálii probíhala i její výroba.
Za účelem homologace pro skupinu 4 byla v letech 1978 – 1981 ručně vyrobena čtyřsetkusová série. Přesně se jednalo o 455 exemplářů, z nichž bylo necelých 50 kusů určeno pro závody na okruzích. V letech 1979 a 1980 se v rámci GP Formule 1 konala značková série Procar, kde na identických upravených vozech BMW M1 startovali nejrychlejší piloti F1.
Francouzské rally dobrodružství
V době, kdy byla ukončena výroba vozu a přestala fungovat série Procar, odkoupil dva závodní exempláře francouzský tým Oreca (renomovaná firma dnes připravuje motory pro Fabii S2000). Pod vedením Huguese de Chaunaca se ve spolupráci s BMW a výrobcem olejů Motul rozhodl upravit BMW M1 pro rally.
Výkon motoru vzrostl na impozantních 430 koňských sil, což byla hodnota, se kterou se na počátku osmdesátých let nemohl srovnávat žádný jiný soutěžní vůz. Díky mohutnému zadnímu křídlu a rozšířeným blatníkům vzrostla délka i šířka o 10 centimetrů. Jeho extrémní, téměř dvoumetrová šířka vynikla zejména na úzkých horských silnicích na Korsice (pro srovnání, dnešní speciály S2000 a WRC mají maximální šířku 1800 mm). Díky krátkým pružinám a soutěžním tlumičům pérování se výška vozu snížila na 1110 mm. Hmotnost vinou povinné bezpečnostní výbavy naopak vzrostla na 1150 kg.
Vůz dostal k dispozici zkušený Francouz Bernard Darniche, který do té doby sbíral úspěchy za volantem Lancie Stratos HF…