Ve druhé polovině sedmdesátých let francouzská značka změnila strategii a zapojila se do automobilových soutěží s masově vyráběným modelem Renault 5. Vrcholem pětkové éry byl Renault 5 Maxi Turbo skupiny B s výkonem 350 koní.

Renault 5 Turbo

Nečekané úspěchy Renaultu 5 Alpine namlsaly manažery polostátní francouzské automobilky Renault natolik, že posvětili stavbu neobvyklého speciálu. Na bázi malé pětky vznikl závodní speciál Renault 5 Turbo s přeplňovaným motorem umístěným za předními sedadly a pohonem zadní nápravy.

Z populárního mini vozu zůstal prakticky jen skelet karoserie. Díky rozšířeným blatníkům vzrostl rozchod zadních kol na 1 474 cm. Přitom byla téměř zachována extrémně krátká délka vozu a nízká hmotnost. Pohonná jednotka o objemu 1,4 litru byla nejen přemístěna doprostřed auta, ale navíc osazena vstřikováním paliva Bosch Injection a turbodmychadlem Garrett. Výrazně zvýšený výkon si vyžádal přepracování mazací soustavy, namísto olejové vany technici použili mazání se suchou skříní. Krouticí moment se přenášel na pětistupňovou převodovku prostřednictvím dvoukotoučové spojky.

První prototyp, který se objevil na Rally Giro d’Italia 1979 disponoval výkonem 250 koní. Vzbudil obrovskou pozornost a automobilka se rozhodla pro homologaci ve skupině 4. V letech 1980 – 84 vzniklo přes 3 500 kusů, které v sérii disponovaly výkonem 160 k a maximálním točivým momentem 210 Nm. V té době se jednalo o nejrychlejší produkční francouzský vůz a jeho výroba probíhala u firmy Alpine v Dieppe.

Mezinárodní soutěžní premiéra se odehrála na podzim roku 1980 na Tour de Corse. Ragnotti odstoupil pro poruchu alternátoru, Baruno Saby se potýkal s přehřívajícím se motorem a dojel až čtvrtý. O pouhé tři měsíce později se fenomenálnímu Jeanu Ragnottimu podařil další husarský kousek. V konkurenci zbrusu nového Audi Quattra s Hannu Mikkolou za volantem vyhrál Rallye Monte Carlo 1981.

Úspěchy „malé bomby“ ovšem nebyly tak přímočaré, jak by se mohlo zdát. Hlavním technickým problémem byl nespolehlivý motor, který se díky svému umístění od horkého turbodmychadla přehříval.

Více k modelové řadě Renault 5 v novém čísle časopisu Rally.

Renault 5 Maxi Turbo sk. B

Technické parametry
Motor:

Řadový čtyřválec OHV s osmiventilovou hlavou o objemu 1527 ccm (vrtání 77 x zdvih 82 mm) uložený uprostřed podélně. Kompresní poměr 6,7 : 1, nejvyšší výkon 350 k při 6500 ot/min. Největší krouticí moment 430 Nm při 5000 ot/min. Vstřikování paliva Bosch Injection. Přeplňování turbodmychadlem Garrett. Mazání suchou olejovou skříní.

Převodovka:
Pohon zadních kol. Pětistupňová převodovka, diferenciál s omezenou svorností, dvoukotoučová spojka . Hřebenové řízení s posilovačem.

Podvozek:
Vpředu i vzadu dvojité závěsy kol s vinutými pružinami a plynokapalinovými tlumiči pérování. Na obou nápravách ventilované kotoučové brzdy průměru 276 mm. Hydraulická ruční brzda.

Rozměry a hmotnost:
Třídveřová samonosná ocelová karoserie. Délka 3700 mm, šířka 1769 mm, výška 1350 mm, rozvor 2450 mm, rozchod kol 1390/ 1490 mm. Homologační hmotnost 905 kg.

Datum homologace 1. 3. 1985

Sdílet

O autorovi

Komentáře