Do startu letošního ročníku Eifel Rallye Festivalu zatím zbývají více než dva měsíce. Němečtí pořadatelé však nezahálí a vyjma postupného odhalování identity vozů, které budou na tratích v okolí Daunu k vidění, vysílají do světa i další aktuality.
Stalo se před čtyřiceti lety - Šampiónka 037
Již čtyři dekády uplynuly od doby, kdy v sezóně 1983 vybojovala italská Lancia titul mistrů světa se zadokolkou 037 Rally.
“Zerotrentasette” byla homologována v dubnu roku 1982 jako jeden z prvních vozů skupiny B. Po roce vývoje a učení se, byl turínský tým připraven bojovat o příčky nejvyšší. Díky perfektní organizaci, přípravě a také jakési jižanské mazanosti, vyhráli tovární piloti s modelem 037 závody v Monte Carlu a Řecku, na Korsice a Novém Zélandu a také na domácím hřišti, v Sanremu. Na konci sezóny tak v rukou zaslouženě třímali pohár v kategorii konstruktérů. Jednalo se o poslední triumf lehkého speciálu s pohonem zadním kol, v přímé konfrontaci s nastupující “oturbenou” technologií Quattro konkurenčního Audi.
Jako vzpomínka na rok 1983 bude v Daunu přítomna hned čtveřice exemplářů Lancia 037 Rally. A rovnou také ve čtyřech livrejích. Ikonické Martini, neméně známé Totip, vzácné Olio Fiat a málo vídané Würth.
Stalo se před padesáti lety - Rok modrých alpinek
Posuňme se ještě o deset let vzad. Na startu sezony 1973 se objevila celá řada továrních a polotovárních týmů. Pouze jediný absolvoval téměř kompletní šampionát. Jednalo se o francouzský tým Alpine – Renault s osvědčenými lehkými sportovními vozy Alpine A110. Šéf týmu Jacques Cheinisse si tentokrát vystačil výhradně s domácími jezdci. Sestava Jean-Luc Thérier, Jean-Pierre Nicolas a Bernard Darniche, doplňovaná Jeanem-Claudem Andruetem, byla přezdívána „tři mušketýři“.
Modrá armáda dominovala na šesti soutěžích MS. V Portugalsku obsadily Alpine první dvě místa, v Monte Carlu a na Korsice dokonce okupovaly kompletní stupně vítězů. Není divu, že značka Alpine – Renault vybojovala historicky první titul mistrů světa.
Eifel Rallye Festival 2023 připomene tento triumf účastí čtyřech originálních “alpinek”. Dvou kusů o objemu 1300 ccm z roku 1971, jednou osmnáctistovkou z konce roku 1973 a jedním exemplářem z roku 1974, s většími podběhy kol, určeným pro start na Tour de Corse rally.
Mušketýr Jean-Pierre Nicolas míří do Daunu
Výročí vítězství Alpine-Renault přiláká do Daunu také jednoho ze skvadry tří mušketýrů. Nicolas k titulu mistra světa přispěl svým vítězstvím na Korsice. O rok dříve s verzí A110 zvítězil v Olympia rallye, tedy na dlouhé trati mezi Kielem a Mnichovem. Po konci aktivní kariéry zastával mimo jiné roli šéfa továrního týmu Peugeot, kde v letech 2000 a 2002 slavil s pilotem Marcusem Grönholmem tituly mistra světa.
Neuville³
Thierry Neuville loni nadchl fanoušky účastí se svou soukromou “motokárou” Peugeot 306 Maxi Kit Car, se kterou zcela jednoznačně zvítězil v kategorii “Křiklounů”. Kvůli pracovním povinnostem v továrním týmu Hyundai jej bohužel letos neuvidíme na trati, ale festival si nenechá ujít alespoň jako divák.
Čest rodiny Neuville budou hájit jeho dva bratři. Yannick přiveze ex-tovární Citroën DS3 WRC. U Toma Heindrichse, nejmladšího z Neuvillů, je volba techniky prozatím zahalena tajemstvím.
Další hvězdy potvrzují účast
Co by byl “Eifel” bez Stiga Blomqvista? K dispozici dostane opět jeden z exponátů z muzea Audi Tradition. Svou účast potvrdil také Niki Schelle, který už poměrně tradičně osedlá “uřvanou” Suzuki Ignis S1600.
Připomínáme, že na oficiálním webu akce lze sledovat pravidelně doplňovanou startovní listinu Eifel Rallye Festivalu 2023.