Každá rally končí až přejetím cílové rampy. U Safari rally platilo tohle pravidlo dvojnásob. Univerzální recept, jak uspět ve zdánlivě nekonečném soutěžáckém maratonu na černém kontinentu, neexistoval. Museli jste disponovat rychlostí, odolností, zkušenostmi a v neposlední řadě si vézt v kufru závoďáku notnou dávku štěstí. Proměnných, které číhaly na každém metru tratě, bylo nespočet.
ITALSKÁ IKONA BEZ AFRICKÉHO TRIUMFU. PROZATÍM.
Své o tom ví i dvojnásobný světový šampion Miki Biasion. V sezoně 1988 hájil barvy továrního týmu Lancia. Bilance úspěchů italské skvadry do roku 1987 včetně zněla: hattrick v poháru konstruktérů 1974-76 s vynikajícím Stratosem, titul s Lancií 037 Rally v roce 1983 a double jezdců/značek v roce osmdesát sedm s Deltou HF Turbo.
Turínská značka dokázala zvítězit ve všech významných světových soutěžích – v Monte Carlu, Švédsku, Portugalsku, Korsice, Řecku, Anglii i na domácí půdě při Rallye Sanremo.
Ten s názvem Safari rally však ve výčtu triumfů italského týmu stále chyběl. V předchozích deseti pokusech často unikl italské skvadře jen o vlásek. Nejlepším výsledkem v africké soutěži bylo prozatím druhé a třetí místo v roce 1975. Zasloužila se o to tehdejší jezdecká esa Munari a Waldegård v Lanciích Stratos.
SAFARI RALLYE 1988 - TENTOKRÁT TO MUSÍ KLAPNOUT!
V sezoně 1988 italská touha po dobytí africké bašty gradovala. Tým disponoval spolehlivými Deltami Integrale s pohonem všech kol, výkonným motorem a šestistupňovou převodovkou. Za jejich volanty usedli zkušený Miki Biasion a Vic Preston jr., specialista na místní podmínky. Teď už to prostě muselo vyjít!
Zprvu se zdálo, že vydání Safari rally osmdesát osm bude řádně promočené vodou. V oblastech, ve kterých se měly závodní vozy a jejich doprovody pohybovat, totiž v týdnu před startem rally vydatně pršelo. Obavy se nakonec ukázaly jako liché. Už v první etapě čekal na posádky všudypřítomný hustý prach a vedra přes třicet pět stupňů Celsia.
V ČELE PELOTONU, OVŠEM S PROBLÉMY
Do rally vstoupily nejlépe dva tovární Volkswageny Golf GTi Erwina Webera a Larse-Erika Thorpa. Lancia si naopak v etapě do Mombassy prožila první horké chvíle, když u obou vozů stávkovaly rychlostní skříně. Problémy se však podařilo vyřešit.
V dalším průběhu akce se Biasion vyhoupl do čela pelotonu. Pomohlo mu v tom i odpadnutí obou “fauvé” (Weber řízení, Torph motor). Skončila i dvojka Lancie Preston jr. Zradila jej hnací hřídel.
Problémy se nevyhýbaly ani Biasionovi. Turbodmychadlo Delty odmítlo spolupráci a jeho výměna znamenala ztrátu více než půl hodiny. Přesto stále vedl.
První místo neopustil ani po nepříjemném střetu se zebrou, který znamenal jen kosmetické vady na kráse karoserie z dílny slovutného designera Giugiara.
KDO MI UKRADL LANCII?
Dva finální úleky ovšem měli Biasion se Sivierem teprve před sebou. A neodehrály se kupodivu přímo na trati. Na začátku posledního dne rally vedla italská dvojice nad Mikem Kirklandem, jedoucím s Nissanem 200SX, o devět minut. V rámci Safari rally se jednalo o naprosto marginální náskok. Byli si toho vědomi. Věděli, že musí jet ukázněně, bez zbytečných chyb,ale přitom stále tlačit na pilu.
Při jedné ze servisních zastávek se Biasion, Siviero i mechanici odebrali do nedaleko zaparkované dodávky, aby se osvěžili a alespoň na chvíli se schovali před dotěrným sluncem.
Když se po pár minutách vrátili zpět, byla závodní Lancia fuč! Místo, na kterém ji zanechali, zelo prázdnotou. Na Biasiona přicházely mrákoty.
V tu chvíli okolo projížděl Danilo Dalla Benetta, Mikiho kamarád z Vicenzy. Při africké rally pracoval jako mechanik v týmu Mazda. Zastavil a s úsměvem na tváři prozradil pobledlému Mikimu, kde má své auto hledat.
Servisní stání bylo umístěno v mírném svahu. Na Deltě povolila ruční brzda, samovolně se rozjela a zcela autonomně odcestovala až k jednomu z blízkých stromů. Shodou okolností mimo Biasionův výhled. Auto neutrpělo žádné významné šrámy, poněvadž se o strom opřelo ochranným rámem.
KLÍČE JSOU FUČ!
Posádka se spěšně nasoukala do kokpitu. Už byla připraveni vyrazit, když v tom přišel další faul. Biasion neměl jak nastartovat. Spínací skříňka zela prázdnotou! Přivolal mechaniky, kteří měli naštěstí k dispozici rezervní klíč. Vystresovaní Italové mohli směle vyrazit směrem k absolutnímu vítězství.
PŘÍBĚH SE ŠTASTNÝM KONCEM
Do úplného finále ovšem dospěl příběh o ukradené Lancii a ztracených klíčích až o pár týdnů později. Danilo byl pozván k Mikimu na večeři. Při té příležitosti mu předal speciální dárek.
Uvnitř úhledně zabalené krabice nalezl Biasion výtisk novin Nairobi se článkem o jeho trimfu, s nadpisem “MiKilimanjaro”. Pod novinami pak byly uloženy ztracené klíče od Lancie, které Danilo našel ležet v trávě nedaleko od místa, kde odbržděná Delta políbila strom.
ČÍSLO 6 ŽIJE
Zajímá vás další osud vítězné Lancie Delta Integrale? Ne, nezratila se v písku času. Stala se jedním ze vzácných exponátů turínského muzea FCA Heritage (Stellantis). Ještě předtím si prošla ozdravnou kůrou veškerých mechanických částí. Africká patina ji ovšem zůstala. A to včetně pochroumaného pravého předního blatníku po zebřím incidentu.