Německá značka Opel se v minulém století angažovala v rally hned několika modely. Nejúspěšnější byla překvapivě hranatá rodinná limuzína s názvem Ascona. V současnosti reprezentuje automobilku nejlépe český jezdec Miroslav Janota, který loni získal s Opelem GT/E titul v ME historiků v kategorii 2.
Opel Ascona 400
Bylo to k nevíře, ale nejkonzervativnější automobilový koncern na světě General Motors se rozhodl uvolnit finance na dva soutěžní projekty vozů skupiny 4. Zatímco potenciál Vauxhallu Chevette 2300 HS utrpěl mnoha chybami, z Opelu Ascona 400 se stal úspěšný vůz, konkurenceschopný i v převratné době nastupujícího Audi Quattra.
Na rozdíl od svých předchůdců byla Ascona 400 od počátku koncipována jako soutěžní speciál. Opel Rally Team využil zkušeností s Asconou B sk.2 a ke svému ambicioznímu projektu si přizval dva zkušené partnery. Irmscher dostal na starost karoserii a interiér askony, Cosworth vyvinul šestnáctiventilovou hlavu motoru s příčným průtokem. Když ji technici v Rüsselheimu implantovali na dvoulitrový blok motoru 2,0 E, s hrůzou zjistili, že výkon agregátu není tak vysoký, jak očekávali.
Pod velkým časovým tlakem proto blok převrtali na objem 2,4 litru, namontovali větší písty, speciální ojnice a klikovku převzali ze sériového dieselového motoru. Výsledkem byla pohonná jednotka o zdvihovém objemu 2420 ccm a vysokém výkonu. Zatímco homologační 400 kusová série disponovala výkonem 144 koní (vstřikování paliva Bosch), výkon ostré soutěžní verze se postupně vyšplhal až na impozantních 270 k. Přitom se jednalo o atmosférický motor osazený osvědčenými klasickými dvojitými karburátory Weber.
Další zásadní novinkou byla moderní víceprvková zadní náprava. Tuhá náprava byla doplněna čtyřmi paralelními vlečnými rameny a obligátní Panhardskou tyčí. Vše bylo zabaleno do velmi atraktivní odlehčené karoserie s širokými blatníky, prahy a spoilery.
Vůz byl jednoduchý, spolehlivý, silný a díky výtečným jízdním vlastnostem i velmi univerzální.
Největší úspěchy:
Opel Ascona A 19 SR
1974 Mistrovství Evropy (1. místo, Walter Röhrl)
1975 Rally Acropolis (1. místo, Walter Röhrl)
Opel Ascona B sk. 2
1979 Mistrovství Evropy (1. místo, Jochi Kleint)
Opel Ascona 400
1980 Rally Sweden (1. místo, Anders Kulläng)
1982 Rallye Monte Carlo (1. místo, Walter Röhrl)
1982 Ivory Coast Rally (1. místo, Walter Röhrl)
1982 MS jezdců (1. místo, Walter Röhrl)
1982 MS značek (2. místo, Opel)
1982 Mistrovství Evropy (1. místo, „Tony“ Fassina)
1983 Rally Safari (1. místo, Ari Vatanen)