O víkendu proletěla světem rallysportu smutná zpráva. Ve věku 82 let zemřel CORRADO PROVERA, charismatický šéf týmu Peugeot Sport v letech 1998-2005. Významnou měrou se podílel na úspěšném projektu s názvem Peugeot 206 WRC.
FRANCOUZSKÝ ITAL
Každý, kdo sledoval světový šampionát na přelomu století, jméno Corrada Provery zajisté zaznamenal. Veřejným tajemstvím je fakt, že dlouholetý loajální zaměstnanec Peugeotu nebyl Francouz, nýbrž Ital. Další málo známou skutečností je, že mimo funkce šéfa továrního týmu zastával Provera zároveň pozici ředitele marketingové komunikace samotné automobilky.
PEUGEOT JAKO ŽIVOTNÍ POSLÁNÍ
Celý jeho profesní život byl spojen s funkcemi přímo či nepřímo souvisejícími s marketingem a public relations. V mládí vystudoval práva, aby poté pracoval jako žurnalista. Tento job jej posléze přivedl do automobilky Chrysler. Nejprve pracoval šest let v Itálii. V roce 1968 přesídlil do Chrysler France, kde byl zaměstnán v oddělení pro styk s veřejností. Jeho kvality jej v roce 1977 vystřelily do funkce manažera oddělení public relations Chrysler Europe.
Nedlouho poté se Chrysler rozhodl, především kvůli rostoucímu zadlužení, prodat své aktivity v Evropě. Kupcem se stal Peugeot, který přejmenoval Chrysler Europe na Talbot. Provera si ve staronové společnosti dokázal udržet svou pracovní pozici až do roku 1981, kdy došlo ke sloučení Talbotu s Peugeotem. Následně byl jmenován informačním ředitelem automobilky se lvem ve znaku.
V té době měla fabrika svůj program v seriálu WRC s vozy Talbot a pokoušela se prorazit v seriálu F1 s Ligierem. Oba projekty však byly po roce 1980 ukončeny. Krátce poté byl Jean Todt pověřen vedením zcela nové výzvy s názvem “Peugeot 205 T16”, ve kterém Provera zastával funkci šéfa PR. Francouzský tým slavil s “béčkovou” bestií tituly v letech 1985 a 86.
Provera spolupracoval s týmem Peugeot také v rámci účasti na Rallye Paříž-Dakar, okruhovém Le Mans a po roce 1990 se spolupodílel na návratu do Formule 1.
DUCHOVNÍ OTEC LEGENDÁRNÍHO PEUGEOTU 206 WRC
Byl to on, který přesvědčil vedení automobilky ke comebacku Peugeotu do mistrovství světa v rally. Nejprve s “motokárou” 306 Maxi Kit Car a posléze s 206 WRC. S dvě stě šestkou vybojoval tým Peugeot Sport tři po sobě jdoucí tituly mistrů světa v konstruktérech (2000-2002) a dva jezdecké tituly, jenž získal Fin Marcus Grönholm.
Suma sumárum – pod taktovkou Corrada Provery dosáhl tým Peugeot Sport v letech 1998-2005 dvaceti sedmi vítězství v soutěžích MS, z toho 24 zásluhou dnes již legendárního Peugeotu 206 WRC.
Provera odešel z týmu na začátku sezony 2005, krátce po skončení Švédské rally. Funkci principála přenechal další ikoně světa automobilových soutěží Jean-Pierrovi Nicolasovi.
CORRADO PROVERA - ŠÉF I PŘÍTEL
Na charismatického šéfa zavzpomínali i tehdejší piloti týmu Peugeot. “Pamatuji si Corrada jako člověka, který nás neustále objímal,” usmívá se Marcus Grönholm. “Ale taky jako šéfa, který se nikdy nevzdával a nebál se bouchnout do stolu,” pokračuje.
“Na Corrada mám hezké vzpomínky, byl to šéf, který se zároveň stal mým přítelem,” říká Harri Rovanperä. “Nemohu o něm říci snad nic špatného. Často musel dělat obtížná rozhodnutí, ale dělal je z těch nejlepších důvodů. Byl zapálený prací pro tým,” dodává.
Robert Reid se ke skvadře Peugeot Sport připojil na začátku roku 2002 po boku Richarda Burnse. ”Corrado byl ten, který podepsal smlouvu s Richardem. A oba nás v týmu opravdu srdečně přivítal. U Peugeotu panovala úplně jiná atmosféra, než při našem předchozím angažmá v Subaru. Corrado byl Peugeot a Peugeot byl Corrado. Bez něj by program 206 zřejmě nikdy nezačal. Značkou žil, a jak nám mnohokrát zopakoval, znak lva nosil na hrudi s velkou dávkou hrdosti.”
Na jedné věci se však shodnou všichni. Nikdy nebyl problém Corrada Proveru najít. Stačilo jít za hustým kouřem, stoupajícím z kubánského doutníku. Kde byl doutník, byl i Provera. Patřil k němu stejně, jako francouzská automobilka se lvem ve znaku. A on byl jejím šťastným krotitelem. Au revoir, monsieur Provera! Nous vous merci pour tout.