Pamatujete si na ještě Mitsubishi Lancer EVO 7 ve specifikaci WRC? Na první pohled vypadalo jako “enková evo sedmička”, napadená tuningovým nadšencem se zbytkem karbonové samolepící folie ve skříni. Jeden z rudých tří diamantových jednorožců přelomu století aktuálně míří z polárního kruhu do plzeňské sbírky InveltCollection Jiřího Jirovce.
MITSUBISHI LANCER EVO 7 WRC
Premiéru si WRC odbylo v rámci zářijové Rally Sanremo 2001. Nahradilo poslední verzi skupiny A s trochu podivným označením 6.5. A okamžitě stálo nárazník v nárazník mohutné konkurenci. No jasně, zlatá doba techniky WRC – Peugeot, Ford, Subaru, Hyundai, Škoda, Citroën, Seat či Toyota.
V Ralliartu použili stejný motor, jako v Lanceru skupiny A. S mírnými úpravami a zvýšeným výkonem (cca 300 koní). Původní zůstalo také hnací ústrojí. Naopak zcela nové bylo turbo, výfukový systém a zavěšení kol. Spousta dílů prošla odtučňovací kůrou. Optimalizovalo se rozložení hmotnosti.
ROZČAROVANÝ MÄKINEN
Výsledky německo-japonského WRC zůstaly za očekáváním. Se šest a půlkou dokázal Mäkinen v první části sezony 2001 třikrát zvítězit. S novým Lancerem však Tommi zažil velký ústup ze slávy. Při Sanremu utrhl přední kolo v poslední vložce. Na Korsice těžce havaroval. Mäkinenovým jediným, avšak nepříliš přesvědčivým výsledkem, se proto stalo šesté místo v Austrálii.
Příliš neoslnil ani Belgičan Freddy Loix. V Sanremu dojel osmý, na Korsice dvanáctý a v Austrálii jedenáctý.
Na konci roku Mäkinen ukončil své angažmá v Ralliart.
NEPŘESVĚDČIVÁ SEZONA 2002
Mitsubishi pro sezonu 2002 podepsalo smlouvy s Francoisem Delecourem a Alisterem McRaem. Třetí auto řídil Jani Paasonen, ovšem pouze na vybraných podnicích.
Delecour i McRae s ovládáním auta spíše bojovali, než aby si rychlou jízdu užívali. To se negativně promítalo do výsledků jednotlivých soutěží.
Největším úspěchem sezony bylo pro Lancer WRC páté místo ve Švedské rally zásluhou McRae. Do tabulky si tímto umístěním zapsalo jediné dva body, které v průběhu roku 2002 získalo. V poháru konstruktérů skončilo Mitsubishi na posledním místě.
Stejně jako Mäkinen o rok dříve, také Delecour zažil s Mitsubishi jednu z největších havárií své kariéry. Po australské “ráně” dokonce jeho spolujezdec Grataloup ukončil aktivní kariéru.
JAK NA SEDMIČKOVÉ WRC VZPOMÍNÁTE VY?
Pokud mohu mluvit za sebe, z účinkování Lanceru Evolution 7 WRC na světových kolbištích v mé paměti utkvěly především zmiňované spektakulární havárie Mäkinena (auto zůstalo na střeše na okraji hluboké rokle) a Delecoura (motor ležel vytržený mnoho metrů od torza vozu).
A samozřejmě tragikomická scéna, kdy Delecour dramaticky opustil vytýčenou trať při britské RAC Rally. Svoji frustraci z odstoupení si svým typicky emotivním způsobem vybil, stále ještě přikurtovaný v kokpitu doutnajícího vraku, na svém spolujezdci Savignonim. Ten mu to prostě ”dával” příliš pozdě…
ex-Delecour 2002 (Monte, Korsika, Argentina a Safari)
I přes neúspěch programu japonské automobilky se v případě Lanceru EVO 7 WRC jedná o jedinečný kus sofistikované techniky, který se stane ozdobou každé sbírky. A nutno dodat, že jeho lascivně rudá livrej Marlboro patří dnes již k ikonickým.
foto: FB Jiřího Jirovce, archiv