Stalo se jakýmsi nepsaným pravidlem, že Rallye Kroměříž každoročně uzavírá sezonu Českomoravského poháru rallye. Ani v roce 2023 tomu nebude jinak. Pátý ročník soutěže je opět koncipován jako dvoudenní. Jaké novinky pro vás pořadatelský tým připravil? A kam vyrazit za zážitky? Na položené otázky vám (snad) odpoví náš průvodce.
Rallye Kroměříž 2023 odstartuje na Velkém náměstí
“Hlavně neusnout na vavřínech”. Tak by mohlo znít heslo, které malý organizační tým rally s centrem v Hanáckých Aténách razí. Snaží se nic neponechat náhodě. Pracuje se na vylepšení servisu posádkám i divákům. Dbá na maximální bezpečnost všech zúčastněných.
Hledají se nové úseky rychlostních zkoušek a že se nejedná o jednoduchý proces! Každý přibyvší kilometr erzet je vzácností. Nic z toho by se nedělo bez podpory a vstřícnosti samospráv jednotlivých měst a obcí, kterými trať rally prochází. V letošním roce se soutěž poprvé navíc pojede pod záštitou domovského města Kroměříže.
Díky této spolupráci je možné opět uspořádat ceremoniál slavnostního startu přímo na ploše historického Velkého náměstí. Vše započne v pátek 22. září 2023 okolo 14:30 hodin, kdy se v srdci města objeví vozy předjezdců. Proces samotného odmávnutí prvního ostrého auta šachovnicovým praporem je naplánován na 16:00 hodin.
V rámci programu je připraven skákací hrad pro ty nejmenší fanoušky či dakarský speciál Valtr Racing Teamu pro jejich tatínky (a maminky). Ve speciálním koutku Multi-S Racing teamu si můžete udělat radost nákupem osobitých reklamních předmětů. K dispozici bude take stánek s občerstvením (klobásy, cigáro, párek v rohlíku, točené pivo, malinovka a samozřejmě káva a čaj).
Odpolednem vás provede zkušený moderátor z Rádia Kroměříž. Na velkoplošné obrazovce budou promítány záběry z předchozích ročníků kroměřížské rally.
V itineráři Rallye Kroměříž 2023 najdete 12 rychlostních zkoušek na šesti úsecích. Dá se říci, že pouze jedna erzeta nedoznala oproti minulým letům žádných změn. Zbylé jsou nové či částečně pozměněné.
O tom, že je kroměřížská soutěž mezi posádkami velmi oblíbená, vypovídá notně napěchovaný seznam přihlášených. Přes 180 soutěžních dvojic je ohromujícím číslem!
RZ 1 / 4 - Troubky
Stálice v programu rally. Letos opět ve formě okruhu. Soutěžní posádky obkrouží dvě kola. Start se nachází v centru Troubek. Po technickém průjezdu mezi domy přijedou auta do Zdislavic, kde se v křižovatce před zámkem nachází retardér. Následuje úsek z kopce, zakončený retardérem a prudkým levým odbočením u kapličky pod Zdislavicemi (přístup Kroměříž, Morkovice-Slížany, Litenčice, Hoštice, Honětice).
Následující svižná pasáž je zpestřena skokem (pozor, prostor na stání je zde velmi omezen, rozhodně nebude umožněno sledovat průjezdy na doskoku a v blízkosti tratě) a několika svižnými zatáčkami.
Soutěžáky přijedou do nejatraktivnějšího místa celé rychlostní zkoušky. Průjezd bývalým JZD v Troubkách nabízí spoustu bezpečných míst ke sledování. Kombinace panelů a šotoliny je navíc velmi atraktivní a o smyky či krizové situace zde nebude nouze. Po objetí dvou kol opustí auta areál doprava ke křižovatce na okraji obce. V ní odbočí vlevo, směr Zborovice, kde je po rychlejší pasáži umístěn letmý cíl erzety.
UPOZORNĚNÍ: Aktuálně je kvůli opravě uzavřen železniční přejezd za Zdounkami směrem na Troubky. Přístup do Jzd je tedy možný pouze pěšky!
RZ 2 / 5 - Cvrčovice
Staronová rychlostní zkouška. Její úvodní část se v minulosti jezdívala v rámci Barum Rally. Start je na okraji Zdounek. Rychlým, přehledným úsekem, se vozy dostanou do Cvrčovic. Po jejich průjezdu následuje atraktivní pasáž ve stoupání před Milovicemi. Dvojitá serpentina je dostupná z Milovic a její okolí skýtá dostatek prostoru pro bezpečné sledování průjezdů.
Po projetí Milovic odbočí závodní auta v křižovatce vpravo. I zde je dostatek prostoru pro stání fanoušků (příjezd Kroměříž, Jarohněvice, Šelešovice, Soběsuky).
Po krátké lesní pasáži proti kopci se posádky dostanou ke křižovatce u Újezdska. Místo je přístupné od Kroměříže, směr Těšnovice, Vrbka a Kostelany. Je zde dostatek místa ke sledování ze svahu nad tratí.
Po odbočení v křižovatce směrem doleva se trať napojí na úsek známý z minulého roku. Následuje technická pasáž před Lhotkou. Po průjezdu vesnicí posádky absolvují rozskákaný úsek rychlejšího charakteru. Minou Zlámanku a po svižném příjezdu odbočí v křižovatce tvaru T doprava (přístup sem Kroměříž-Jarohněvice-Zlámanka). Cíl erzety je nedaleko obce Lubná.
RZ 6 / 9 / 11 - Bezměrov
Další ze stálic kroměřížské rally. A kupodivu – letos opět v novém hávu. Start erzety je na polní cestě blízko Bezměrova. Krátce po startu následuje atraktivní pravé odbočení za balík na šotolině (přístup zemědělskou cestou od Hradiska).
Po průjezdu “dolíkem” odbočuje trať rychlejší levou zatáčkou na asfalt (přístup asfaltovou obslužnou cestou od Bezměrova). Okolo všech uvedených míst je dostatek prostoru ke sledování. Pole jsou prosta úrody. Pouze v případě deště doporučujeme gumové holínky, povrch bude dosti blátivý. Po podjetí dálničního mostu trať uhýbá doleva (přístup cestou okolo hřbitova ve Zlobicích).
Následuje rychlá pasáž s několika retardéry. Tou se soutěžní dvojice dostanou do prostoru oblíbené “dálniční arény” u Měrůtek. Ta obsahuje kombinaci několika zatáček různých poloměrů. Na dálničním mostě bude k dispozici stánek s občerstvením. Přístup sem je možný od Hradiska nebo Měrůtek.
Krátce po projetí “Měrůtské Gymkhany” posádky dorazí do dlouhé pravé zatáčky. Trať zde uhýbá na nezpevněný povrch (přístup od Postoupek po obslužných komunikacích).
Následuje zbrusu nová pasáž erzety. V křižovatce, kde šotolina přejde zpět na asfalt, bude náročné trefit úzký mostek v přímém směru. Nedlouho poté erzeta uhýbá levým vracákem přes most na šotolinu (přístup od Lutopecen, jen místa ke sledování zde není mnoho).
Nezpevněný úsek zahrnuje několik rychlejších zatáček. Pokud si fanoušek zvolí správné místo, auto zde bude moci sledovat opravdu dlouhou dobu. Poté se trať vrátí na asfalt a pravou zatáčkou zamíří k cíli. Konec vložky je rychlý a divácky nepříliš zajímavý.
RZ 7 / 10 - Vlčí Doly
Start erzety se nachází na okraji obce Věžky. Po svižné pasáži proti kopci přijde špatně odhadnutelné levé odbočení na šotolinu. Zde je přísný zákaz stání kdekoliv v prostoru naproti příjezdu. Loni se zde odehrálo několik krizových situací, kdy auta skončila poměrně daleko v poli.
Šotolinový úsek je víceméně rovný. Posádky z něj následně odbočí prudkou pravou zatáčkou okolo balíku na úzkou asfaltovou komunikaci (dostatek místa ke sledování, přístup od Věžek směrem na Vlčí Doly). Následný “padák” do Vlčích Dolů je ukončen retardérem a prudkým levým vracákem na ruční brzdu. Je zde mnoho bezpečných míst ke sledování, ovšem do vesnice je nutné si vyšlápnout pěšky.
Za Vlčími Doly následuje rychlá pasáž proti kopci, zakončená odbočením doprava v křižovatce tvaru T (přístup od Srnova). Trať poté klesá do Dřínova. Průjezd obcí je rychlejšího charakteru, zpomalený objetím autobusového ostrůvku. Zajímavé ale bude levé odbočení za svodidlo, které je navíc “přes hranu” (přístup po dálnici od Kroměříže, sjezd Mořice a pak přes Pavlovice u Kojetína).
Posádky se ocitnou na obslužné komunikaci s kvalitním asfaltovým povrchem. Jezdecky se jedná o velmi zajímavou, svižnou pasáž. Pro diváky bude zajímavé “esíčko” přes mostek mezi zábradlím. Do něj je však nutné vyrazit pěšky z Dřínova.
Rytmický úsek je zakončen mírnou pravou do ostřejší levé zatáčky, která bezprostředně ústí na mostek “s velbloudím hrbem” (přístup z centra Uhřic).
Trať dále kopíruje hranici obce, aby levou zatáčkou odbočila na hlavní silnici. Z ní po několika desítkách metrů “odbočí rovně” na další obslužnou komunikaci. Úsekem proti kopci, na kvalitním asfaltu s několika prudkými zatáčkami, se dostáváme nad obec Prasklice. Zde posádky objedou přírodní ostrůvek s lípou, tvořící přírodní retardér.
Následuje dlouhý šotolinový úsek s několika rychlými zatáčkami a dvěma retardéry (přístup pouze pěšky od Prasklic nebo Morkovic-Slížan). Ten je zakončen levým odbočením, také na šotolině. Trať poté vjíždí do ulic města Morkovice. Na náměstí posádky na chvíli odbočí na parkoviště, kdy nedlouho po jeho projetí dorazí do cíle rychlostní zkoušky.
RZ 8 / 12 - Bunč
Královská erzeta pátého ročníku kroměřížské soutěže. Téměř dvacet kilometrů dokonale prověří posádky i techniku. Tady to opravdu nebude jen o plynovém pedálu na podlaze, ale především o preciznosti a rozložení sil. V minulosti jej často v různých podobách používala i legendární zlínská Barum Czech Rally.
Start vložky se nachází na dohled rekreačního areálu Kamínka nedaleko Roštína. Po krátké rovině následuje prudké levé odbočení “na bordelu” na konci přírodního ostrůvku. Trať se napojuje na lesní úsek, známý už z loňského roku. Zajímavostí je, že zhruba před týdnem jej využil tovární tým Hyundai pro test aktuálního WRC s Esappekou Lappim za volantem.
Posádky jej opustí pravým odbočením na hlavní silnici směr Bunč (přístup Kroměříž-Jarohněvice-Šelešovice-Zdounky). Zde je položen zcela nový asfaltový koberec, který bude za mokra pekelně klouzat. Těsně před retardérem v křižovatce na Bunči se nachází malý “jump”.
Soutěžní dvojice minou chatu na Bunči (přístup Kroměříž-Zlámanka-Kostelany) a čeká je opravdový křest ohněm. Uskákaný úsek lesem, do kopce i z kopce, okořeněný lesklými asfalty. Tady se musí letět na rozpis. Kdo přežije “zelené peklo”, dostane se do prudkého levého odbočení přes hranu (přístup Kroměříž-Otrokovice-Uherské Hradiště-Velehrad a směr Bunč).
Následující šotolinový úsek lesem je všechno, jen ne přívětivý. Jeho součástí je zatáčka, ve které před dvěma roky “uklidil” svého Focuse WRC Václav Pech jr. tak důkladně, že jej z příkopy museli vynést fanoušci.
Sjezdem na nekvalitním povrchu se posádky dostanou do obce Jankovice. Ve vesnici bude asi zajímavé prudké levé odbočení do kopce za hasičskou zbrojnici. Dobržďuje se do něj na “kočičích hlavách”. Nicméně příliš prostoru ke sledování zde není. Trať je lemována na jedné straně svodidly, a potokem a na druhé místní zástavbou.
Na soutěžní dvojice čeká obtížný výjezd do kopce úzkou uskákanou obslužnou komunikací mezi keři. Končí pravým odbočením za strom. Následuje pořádný kalup po hřebeni s rychlejšími zatáčkami, a poté technický sjezd do obce Košíky.
Za Košíky se trať chvíli napojuje na hlavní silnici s kvalitním povrchem, aby těsně před Traplicemi uhnula v křižovatce doleva. Následný prudký výjezd do kopce je zakončen pravým odbočením. Špatně se trefuje, jelikož okolo nejsou žádné výrazné záchytné body. I proto je zde stanoven přísný zákaz stání na sklizeném poli proti přijíždějícím vozům.
Závěrečný úsek erzety na hřebeni kopce je přehledný, avšak velmi rychlý. Cíl vložky je u vodojemu nad Kudlovicemi.
RZ 3 - Městský okruh Kroměříž
Na konec jsme si nechali okruhovou rychlostní zkoušku, vytyčenou na dostřel centra města. Pokud navštívíte slavnostní start na Velkém náměstí, k její trati to budete mít posléze co byste kamenem dohodili.
Její start se nachází v Tovačovského ulici u budovy, v níž sídlí mimo jiné také naše partnerské Radio Kroměříž. Posádky absolvují dvě kola, cíl je před kruhovým objezdem na Milíčově náměstí (u Gymnázia).
Z přiloženého plánku je jasně rozpoznatelné, kudy je trať ulicemi města vedena a kde jsou vytyčena bezpečná místa ke sledování průjezdů.
Rádi bychom všechny vás informovali, že bezpečnost všech zúčastněných je nejen v rámci městské rychlostní zkoušky naší prioritou. Okruhovou erzetu v centru města zajišťuje tým pořadatelů s dlouholetými zkušenostmi. Pokud budete mít na místě jakýkoliv dotaz, neváhejte oslovit pořadatele v reflexní vestě. Co se týče pohybu residentů v průběhu erzety – nic jako zákaz vycházení neexistuje. Pokud se budete potřebovat dostat do nebo z domu, oslovte prosím nejbližšího pořadatele. Jsou instruováni, jak vás bezpečně převést přes trať.
Parkování v průběhu městské rychlostní zkoušky
Po dohodě se zástupci města Kroměříž bude k dispozici zdarma parkovací dům na Velehradské ulici a také všechna jindy zpoplatněná místa na nedalekém Hanáckém náměstí.
“Přespolní” diváky bychom rádi směřovali na Hulínskou ulici, kde mezi železničními kolejemi a přechodem pro chodce u Magnetonu, bude na každé straně vozovky vždy jeden jízdní pruh vyhrazen pro odstavení automobilů viz. přiložená vizualizace. Parkovací zóna bude k dispozici v pátek od 16:30 hodin. Nebojte, lehkou chůzí jste odtud v centru města během deseti minut.
Zajímavosti a informace v kostce
- Pokud nestihnete navštívit páteční slavnostní start na Velkém náměstí, všechny závodní vozy bude možné od pátku až do soboty vidět v rámci depa v areálu Navos v Kotojedech. Vstup sem je ZDARMA, stejně jako k tratím rychlostních zkoušek. Připraveny jsou pro vás také stánky s bohatým občerstvením i kvalitní kávou od RullisCoffee.
- Do depa závodních vozů v Kotojedech je umožněn vjezd pouze vozidlům s nalepeným označením.
- Před hlavním startovním polem vždy vyrazí na trať dakarský speciál Valtr Racing Teamu. Stane se tak i na městské erzetě, kde však pojede pouze ze startu do cíle (po hlavní silnici). Do úzkých ulic města bohužel nezavítá.
- Těšit se můžete také na kroměřížskou žlutou “eleru”. I když má Pepa Urban spoustu starostí s pořádáním soutěže, závodnické ruce jej pořádně svrbí a přijede vás potěšit jako předskokan na městskou erzetu. Je jasné, že se v ulicích zadními pryžemi řádně podepíše.
- Velké náměstí nebude pouze dějištěm slavnostního startu, ale také sobotního dopoledního přeskupení (od cca 10.15 hodin) a cíle rally, včetně předávání pohárů nejrychlejším posádkám
- Pro nejaktuálnější informace sledujte náš facebookový profil, webové stránky nebo poslouchejte vysílání partnerského Radia Kroměříž
DĚKUJEME VÁM!
Rádi bychom poděkovali za ochotu a vstřícnost:
- Všem městům a obcím, kterými vedou tratě rychlostních zkoušek.
- Domovskému městu Kroměříž za pomocnou ruku při řešení problémů, kterých se při přípravách samotných objevuje nepočítaně. A samozřejmě za důležitou záštitu, kterou Rallye Kroměříž 2023 poskytlo a velmi si jí ceníme.
- Fanouškům za jejich přízeň a slušné i bezpečné chování okolo tratí erzet.
- Partnerům a sponzorům.
A v neposlední řadě bychom se chtěli omluvit a požádat o pochopení všechny spoluobčany, které rallysport nezajímá a budou díky uzavírkám na omezenou dobu vystaveni osobnímu nepohodlí. Jsme připraveni vést na toto téma slušný dialog, pokud k tomu budeme vyzváni.
Ani bez jednoho z vás by takto rozsáhlou akci nebylo možné uskutečnit.
Multi-S Racing Team Kroměříž