Jsme zase o rok starší. Koncová světla horkého léta se pomalu ztrácí v nekonečné dálce autostrády zapomnění a do našich končin hrdě přijíždí podzimní nálada. V tulácké torně s sebou přináší, vyjma volebního šílenství, i “grande finale” letošní sezóny ČMPR – Rallye Kroměříž. Soutěž s centrem v Hanáckých Athénách se velmi brzy dostala pod kůži posádkám i divákům. Pojďme nyní nahlédnout pod její pokličku a říci si, jaký program nám kroměřížští pořadatelé pro ročník 2021 připravili.


INTERAKTIVNÍ MAPA RALLYE KROMĚŘÍŽ 2021
ČASOVÝ HARMONOGRAM RALLYE KROMĚŘÍŽ 2021 (PDF)
STARTOVNÍ LISTINA RALLYE KROMĚŘÍŽ 2021 (PDF)


Minulost, to byl vodní svět a syrový netopýr

Porodní bolesti byly velké. Ostatně jako u každé nové, nevyzkoušené události.

2019

Příprava prvního ročníku bylo jako plutí po dříve nezmapovaných vodách. Pořadatelský sbor se pomalu utápěl v nových a nových skutečnostech, které bylo třeba naplánovat a řešit. Chvílemi nestačil lapat po dechu. A pak závod konečně odstartoval.

Už, už to vypadalo na vítězství nad všemi živly (a úředními šimly), ale přišla finální sprcha. Přímo z nebe. Letadlo poslance Volného zřejmě vypouštělo přebytečnou vodu (aby mohlo načerpat plné nádrže COVIDU). Pořádně mokrý flákanec pro pořadatelé, posádky i diváky. Déšť přecházel v liják a změnil tratě ve vodní svět. Časový harmonogram se během chvíle zcela rozmočil. Udržet rally v pohybu by byl zapeklitý oříšek i pro zkušeného lodivoda.

Zvítězil každý, kdo dorazil do cíle a svoji účast spláchnul pravým námořnickým rumem.

Rallye Kroměříž 2019

2020

Co by se při druhém ročníku mohlo stát horšího? Třeba, že nějaký čínský soudruh málo uvařil svého netopýra. Jak rádi jsme ještě vzpomínali na nenáviděný liják. “Luftem” po celém světě v roce 2020 nelétaly kapky deště, ale SARS-CoV-(Rally)2. Počasí i hygienická stanice byli ale nakonec milosrdní a kroměřížskou rally se podařilo odjet.

Atmosféru pátečního slavnostního startu na Hanáckém náměstí by Českomoravskému poháru mohla závidět leckterá rally z velkého mistráku. Tratě doznaly oproti prvnímu vydání mnoha změn. Zmizely železniční přejezdy, přibyla malá porce šotoliny a atraktivní skok.

Ročník 2021 – co je nového?

A jsme v současnosti. Jako pichláky Neptunova trojzubce se před názvem Rally Kroměříž 2021 tyčí římská číslovka III. Ročník mnoha změn.

Soutěž je poprvé ve své krátké historii koncipována jako dvoudenní. V pátek se posádky svezou na třech rychlostních zkouškách, v sobotu na sedmi. Jedna z nich je oproti předchozím ročníkům mírně upravená, další se jede v opačném směru a zbývající dvě jsou zbrusu nové. Prostor servisního depa se nezměnil. Prostory v areálu firmy NAVOS v Kotojedech se ukázaly jako ideální a nebylo nutné hledat náhradu.

PÁTEK 1.října 2021

Dopoledne proběhnou v servisním areálu technické přejímky a nezbytná rozprava s posádkami.

Start s vůní hamburgerů

Slavnostní start na kroměřížském Hanáckém náměstí je naplánován na 17:30 hodin. První závodní vozy se na prostranství začnou sjíždět už před půl pátou odpolední. Fanoušci tak budou mít jedinečnou možnost k dokonalé obhlídce aut či pořízení fotografií, potažmo selfíček. 

Souběžně se slavnostním startem rally bude navíc v prostoru náměstí probíhat “Malej Burger Festival”. Tam zase budou mít všichni jedinečnou možnost ukojit své chuťové buňky a řádně si ušpinit pusu a především oblečení od omáčky z nabušeného hamburgeru!

Ale pozor! Pořadatelé na to šli trochu od lesa. Ještě před oficiálním startem absolvují všechny posádky první rychlostní zkoušku. Netradiční postupy v Kroměříži prostě umíme.

Postoupky-Bezměrov (RZ1 16:03, RZ3 19:35)

Stálice hanácké soutěže. Původně byla plánována jako přechodná “znouzectnost”. Nakonec si však našla své stabilní místo v harmonogramu. Pro rok 2021 se dokonce podařilo “vyběhat” její prodloužení o atraktivní šotolinový úsek! Je výborně dostupná z centra Kroměříže a najdeme na ní několik velmi zajímavých diváckých míst.

Start je situován na šotolinové komunikaci za zemědělským družstvem v Postoupkách. Prašnou cestu opustí posádky levou zatáčkou. Po pěti stech metrech přichází na řadu průjezd na první pohled nenápadnou křižovatkou. V loňském roce tady však po tvrdé ráně skončily naděje Němce s Fabií Kit Car a ve druhém průjezdu zde byli diváci svědky “kolostřešní kombinace”.

Dlouhou pravou zatáčkou se dostáváme do lesíka, kde to loni na mokru solidně klouzalo. Několik soutěžních dvojic se zde snažilo udělat svými vozy udělat průklest blízkých keřů. (přístup na výše popsaná místa je možný ulicemi z centra Postoupek).

Přehledným úsekem přijíždí posádky k mostu, který podjedou. Ostrou pravou zatáčkou proti kopci se dostanou na svižnější část okolo dálnice. Ta je okořeněna hlubokým odtokovým korytem.(příjezd sem je možný po obslužné dálniční komunikaci od Kroměříže, popř. z Lutopecen).

A jsme v divácké “aréně” u Měrůtek. Přehledný úsek se zatáčkami různých poloměrů, kde lze sledovat závodní auto opravdu dlouhou dobu. Hluboké příkopy zde v minulosti pozřely několik speciálů. Ideální místo pro fanoušky s dětmi. Pohodlný příjezd od Hradiska či Měrůtek, parkování na široké komunikaci a bezpečná místa “na čumendu”. Možná jen upozornění, že na jednom z okolních polí se nachází vzrostlá kukuřice.

RZ Postoupky-Bezměrov
„Divácká aréna“ u Měrůtek se skvělou dostupností od Hradiska nebo Měrůtek.

Další úsek erzety je opravdu “flatoutový”. Rychlá “sypačka” okolo dálnice. Při prvním ročníku tady v hustém dešti provedla polská posádka kompletní rozborku Citroënu C2 R2. Nutno dodat, že bez pomoci nářadí.

Pořádný polet končí pravým odbočením pod dálniční most (k mostu se dá přijet obslužnou cestou od Zlobic okolo hřbitova). Ten posádky podjedou a po zhruba 100 metrech odbočí doprava na šotolinovou cestu (přístup od Bezměrova). Prašný úsek skrze údolí je zakončen levým odbočením (také na šotolině) a krátkým dojezdem do cíle.

RZ Postoupky-Bezměrov
Šotolinová křižovatka u Bezměrova. Ve dvou dnech tu budou posádky jezdit křížem krážem.

Rád bych podotknul, že popisovaná rychlostní zkouška bude využita i v sobotní etapě.

Okruh Morkovice-Slížany (RZ2 18:52)

Pořadatelé slibovali noční městskou okruhovou rychlostní zkoušku. No, bude spíše večerní. A neodehraje se v Kroměříži, ale v nedalekých Morkovicích. Jen pro zajímavost – Morkovice kdysi dávno bývaly košíkářskou velmocí.

Start erzety je nedaleko centra města. Rychlejší pasáž v ulicích zakončí levé odbočení na šotolinu. Rovina okolo plotů, přejezd přes malý “čupek” a atraktivní levá zatáčka proti lesu. To vše komplet “na bordelu”. Po krátké rovině se dalším levým odbočením mezi hustými keři vrátí trať zpět na asfalt.

Okruh Morkovice-Slížany
Šotolinová pasáž (foceno do protisměru)

Rychlou pasáží se dostáváme k rybníku a v minulosti vyhlášenému rockovému klubu Sýpka. Chlapci tady díky alkoholu přicházeli o zábrany a dívky o panenství.

Erzeta zde bude zpomalena projetím parkoviště a prudkým levým vracákem za travnatý ostrůvek. Rychlá pasáž alejí a ulicí vrátí závodní auta zpět do prostoru startu.

Okruh Morkovice-Slížany
Cíl u kdysi vyhlášeného rockového klubu Sýpka

Posádky si to celé dají ještě jednou dokola a u Sýpky budou vyjíždět z okruhu ven, směr cíl. Ten se nachází u morkovického zámku.


Sobota 2. října 2021

Vězte, že to bude palba pro posádky, techniku i diváky!

Jako rozehřívačka poslouží, relativně brzy po ránu, úsek okolo dálnice. Následovat bude “Chřibská bomba” s názvem Zdounky-Střížovice. Zmiňovanou dvojici pak doplní rychlostní zkouška Troubky-Morkovice. Tak pojďme na ně!

Bezměrov-Postoupky (RZ4 7:53, RZ7 12:00, RZ9 15:28)

Rychlostní zkoušku Bezměrov-Postoupky znovu popisovat nebudu. Je téměř shodná s páteční verzí, ale pojede se v protisměru! Lehce pozměněná bude pouze pouze šotolinová pasáž kousek po jejím startu.

Zdounky-Střížovice (RZ5 8:28, RZ10 16:03)

Pracovně jsem RZ nazval “Chřibská bomba”. Plnotučná závodní porce téměř dvaceti čtyřech kilometrů s měnícím se rytmem a kvalitou povrchu. Nejdříve bude problém uchladit agregáty po nekonečném šplhání na Bunč, poté budou pro změnu hořet brzdové kotouče a desky.

RZ Zdounky-Střížovice
Obec Zdounky nás vítá!

Start RZ se odehraje pod Božím dohledem nedaleko kostela ve Zdounkách. Soutěžní dvojice čeká šesti kilometrové stoupání směr Bunč.

Kostel nedaleko startu ve Zdounkách
Kostel nedaleko startu ve Zdounkách

Hned po startu trať evokuje svým charakterem toskánskou krajinu. Rozhoupanou pasáž  mezi loukami lemují archaické dřevěné elektrické sloupy a vzrostlé topoly, nahrazující cypřiše. Užijí si posádky nabízenou romantiku? Nemyslím si!

Jen co opustí Toskánsko, čeká je asfaltová finská horská dráha. Obsahuje mimo jiné několik nepříjemných horizontů, z nichž minimálně dva mohou “skočit”.

Postavit u největšího z nich žlutou chatičku, mohli bychom erzetu přejmenovat na “Zdouninpohja”. Tak kdo doletí nejdál?

Bohužel, popisované pasáže jsou pro diváky velmi špatně přístupné. Pěšky ze Zdounek je to opravdu daleko. Z druhé strany možná trochu blíže, ale zase vás čeká dlouhé cestování na Bunč, téměř až přes Uherské Hradiště.

Vida, jsme na Bunči. Budou mít posádky čas na oddech? Nikoliv. Levé odbočení a už si to budou sypat náročným lesním úsekem až do Kostelan. Tuto část tratě často využívají i pořadatelé slavné zlínské Barum rally.

V Kostelanech je připravena malá “Gymkhana” okolo přírodních ostrůvků. (Do Kostelan se lze z Kroměříže dostat směr Jarohněvice-Zlámanka-Lhotka).

Další část erzety má rychlý charakter a je špatně přístupný. Zajímavé možná bude odbočení doleva směr Vrbka po předchozím dlouhém klesání (příjezd od Nové Dědiny). Křižovatka je ale poměrně zarostlá a místa pro bezpečné sledování je minimum. Osobně toto místo nedoporučuji.

RZ Zdounky-Střížovice
Dlouhé klesání do křižovatky Nová Dědina-Vrbka

Na návsi ve Vrbce bude trať uměle zpomalena retardérem. (Do Vrbky se lze dostat z Kroměříže směr Jarohněvice-Zlámanka-Lubná, popř.Trávník-Střížovice-Kvasice-Sulimov).

RZ Zdounky-Střížovice
Na návsi ve Vrbce je od loňska stále „nagumováno“

Další čtyři kilometry budou v rychlém tempu. Tato část RZ se jela i v minulém roce. Obsahuje též esíčko, kde loni tvrdě havarovala posádka zelené Škody 120S. U Velkých Těšan však soutěžní dvojice neodbočí směrem do Bařic, ale projedou křižovatku rovně.

RZ Zdounky-Střížovice
Přehledné klesání u Velkých Těšan

Na kopci budou míjet bývalý vojenský tankodrom. Poznají jej podle chátrající velitelské věže.

Chátrající věž bývalého tankodromu u Těšnovic
Chátrající věž bývalého tankodromu u Těšnovic

Zajímavostí je jistě fakt, že zde v dubnu roku 2009 absolvoval dvoudenní šotolinový “trhací” test tovární tým Škoda Motorsport. Za volantem Škody Fabie S2000 se tehdy střídali Jaroslav Starý, Honza Kopecký a Juho Hänninen.

Test Škoda Fabia S2000 - Kroměříž 04/2009
Test Škoda Fabia S2000 – Kroměříž 04/2009

Od tankodromu je to už jen kousek do Těšnovic. Průjezd okrajem obce bude opravdu náročný. V dlouhé levé zatáčce musí pilot správně trefit brzdy, aby následně odbočil prudce vpravo za obrubník. Asfalt zde navíc není příliš kvalitní, na své si tedy přijdou též tlumiče. (Do Těšnovic se dá velmi pohodlně dostat přímo z Kroměříže. Příjezd od Trávníku nedoporučuji, cesta je úzká a není zde příliš místa na otáčení i parkování. Ale proti gustu…)

RZ Zdounky-Střížovice
Obtížný průjezd Těšnovicemi (foceno do protisměru)

Mezi Těšnovicemi a Bařicemi je trať erzety poměrně technická. U bařického hřbitova je pak  nepříjemný horizont, kteří by někteří srdcaři mohli skočit. Přístup je však možný pouze pěšky z Těšnovic.

RZ Zdounky-Střížovice
Zatáčkovitý úsek před horizontem u bařického hřbitova (foceno do prostiměru)

Přímo v Bařicích objedou posádky v křižovatce přírodní ostrůvek a nedaleko za ním protnou cílovou pásku.

Troubky-Morkovice (RZ6 11:09, RZ8 14:37)

Jsme na konci. Zbývá mi vás seznámit s poslední erzetou. Součástí harmonogramu byla i v minulém roce. Letos se však pojede do protisměru.

Start rychlostní zkoušky je mezi Zdounkami a Zborovicemi – směr Troubky. Úvodní pasáž obsahuje několik rychlých zatáček. Po 1,5 kilometru přijedou posádky na křižovatku u obce Troubky, na které odbočí prudce doprava.

Po krátké rovině následuje levé odbočení skrze uskákaný vjezd do areálu bývalého zemědělského družstva. Zde se střídají panely se šotolinou. Areál opustí posádky pravým odbočením za druhou bránou areálu. Výjezd zpět na hlavní silnici je oproti loňsku nově vyasfaltován. Odbočení v křižovatce i “motanice” v JZD jsou velmi přehledné a dobře dostupné. (z Kroměříže směr Jarohněvice-Šelešovice-Zdounky-Troubky).

Svižná pasáž směrem k Honěticím je okořeněna dvěma horizonty, kdy druhý z nich bude zaručeně “skákací”. Za ním po zhruba dvě stě metrech odbočí soutěžní dvojice prudkým pravým vracákem směr Zdislavice (příjezd možný od Morkovic-Litenčice-Hoštice).

RZ Troubky-Morkovice
Ostrý pravý vracák nedaleko Honětic (foceno z protisměru)

Průjezd Zdislavicemi je přístupný jen pěšky a neobsahuje žádnou vyloženou “bombu”. Posádky poté “spadnou” zpět do Troubek-Zdislavic, kde je na návsi čeká několik na sebe navazujících zatáček (přístup pěšky vesnicí od zemědělského areálu viz.výše).

RZ Troubky-Morkovice
Technický průjezd Troubkami (příjezd zleva, přes most a za mostem doleva)

Z Troubek stoupá trať několika zatáčkami až vrchol kopce. Další část erzety je rychlejší, ale přehledná, s několika zajímavými zatáčkami (přístup je možný pouze pěšky z Morkovic). Divácky vděčné bude “esíčko” těsně před Morkovicemi. Cíl vložky je pak pak na okraji města, poté, co posádky ještě objedou přírodní ostrůvek.

Budu rád, jestli vám můj průvodce alespoň trochu pomůže při výběru místa ke sledování rally. Máme před sebou měsíc plný voleb. Nejprve musíme zvolit, jestli vyrazit na rally do Pačejova nebo do Kroměříže. Pak zvolíme sledovací místa u trati. No a o týden později budeme volit svoji zářnou budoucnost vhozením hlasovacího lístku do urny. Přeji šťastnou ruku!

Share.

Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

3 komentáře

  1. Ing. Raška on

    At žije zdravé město Kroměříž a okolí. Ve městě je málo hluku a prachu, jen doporučuji vést příště trasu kolem místa bydliště organizátorů a členů zastupitelstva.

  2. Barumka se letos jela jen v okolí Zlína a Otrokovic, Kroměřížsko nic! Tak jsem rád, že v Kroměříži máme i svou rallye, na kterou se rád podívám! Velké díky pořadatelům! Určitě to bude super, tak jako v minulých ročnících.

Leave A Reply