RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.
    Walter Treser
    Osobnosti

    Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák17.11.2021Updated:22.2.2022Žádné komentáře3 Mins Read

    V sobotu 13. října 2021 zemřel WALTER TRESER. Pokud vám toto jméno nic neříká, vězte, že se jednalo o jednoho z hlavních tvůrců dnes již legendárního Audi Quattro.


    Okruhář i testovací pilot

    Narodil se 18. dubna 1940 v hesenském Bad Königu. V mládí byl sám okruhovým pilotem. V šedesátých letech minulého století začal svoji krátkou kariéru za volanty vozů DKW, aby později přesedlal na BMW 1600 a 2002. S “nuladvojkou” se objevil i na okruhu v Brně při příležitosti Grand Prix Brno 1969. Vyzkoušel si též roli testovacího jezdce pro pneumatikářský gigant Pirelli.

    Walter Treser
    Walter Treser / 18.04.1940-13.11.2021

    Kariéra u Audi

    Od roku 1976 začal pracovat v automobilce AUDI jako vedoucí divize vývoje speciálních aut. Treserovi se “stalo osudným” setkání s Volkswagenem Iltis, terénním automobilem vyráběným pro vojenské účely. V hlavě se mu začala rodit idea přenesení technologie pohonu všech čtyřech kol do běžného auta. Rychlého a dynamického.

    Přání bylo otcem myšlenky a v listopadu roku 1977 spatřil světlo světa první prototyp Quattra. Pro jeho základ bylo využito Audi 80 s prodlouženou platformou. Pětiválcový motor se zhruba dvě stě koňskými silami působil impozantně. Velký potenciál ukázaly už první testovací kilometry. Proto nebyl problém předložit celý koncept ke schválení Ferdinandu Piëchovi.

    Walter Treser Ferdinand Piëch
    Walter Treser (vpravo) & Ferdinand Piëch

    Jak už jsme někdy v minulosti zmínili, marketingové oddělení automobilky nejprve prosazovalo pro  projekt název CARAT. Pak ovšem někdo přišel s myšlenkou, že je to spíše jméno pro dámský parfém. A tak vzniklo QUATTRO.

    Šéf Audi Sport

    První vůz s tímto názvem byl veřejnosti představen na ženevském autosalonu v březnu 1980. Téhož roku se stal Treser šéfem divize Audi Sport. Byl zodpovědný za uvedení Quattra do seriálu Mistrovství světa v rally.

    Na svůj post rezignoval už v roce 1982 (na jeho pozici do Audi Sport poté nastoupil ambiciózní Roland Gumpert.). Přesto, že Audi dokázalo na světových kolbištích vyhrávat, Treser usoudil, že z konceptu 4×4 se dá vytěžit mnohem více. Založil proto soukromou společnost Treser Automobiltechnic und Design. Ta se primárně věnovala technickým a stylingovým úpravám vozů Audi. 

    Vlastní cesta, krach a přesun do DTM

    V následujících letech vznikly některé opravdu netradiční kreace na téma Audi.

    Za všechny uveďme projekt Quattro Roadster, hardtop na podvozku Audi Coupé Quattro B2. Elegantní vůz s výkonem 250 koňských sil, určený pro rychlé projížďky třeba po francouzské riviéře. Na opačném pólu pak stál Hunter. Využíval Treserových zkušeností ze seriálu mistrovství světa. Robustní “tank” obstál na silnici i v terénu.

    Treser Hunter
    Treser Hunter
    Treser Audi Quattro Roadster
    Treser Audi Quattro Roadster

    Konec “osmdesátek” byl však podobnému typu podnikání nakloněn čím dál tím méně. Treserovi po několika neúspěšných projektech došly peníze. Po krachu své společnosti přešel v roce 1991 do automobilky Opel, kde měl jako šéf sportovního oddělení na starosti vývoj Opelu Calibra s pohonem všech čtyřech kol pro prestižní okruhový šampionát DTM.

    Když mluvíme o rally, bavíme se o posádkách a technice. Za nimi ale vždy stojí vizionáři, skvělí inženýři a technici, jež mají dar přenést odvážné sny do reálné podoby. Bez nich by rally nikdy nebyla tím, čím je. A Walter Treser byl určitě jedním z nich. Děkujeme (nejen) za Quattro, pane Tresere!

    foto: archiv
    Audi Německo Walter Treser
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Duben
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
         1
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      01/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    2
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      02/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    3456789
    10111213141516
    1718192021
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      21/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    22
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      22/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    23
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      23/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    2425262728
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      28/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    29
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      29/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    30
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.