Říká se, že Finové umí mlčet v několika jazycích. Nemluví, když nemusí. Své city nedávají příliš na odiv. Jsou seversky chladní a uzavření. Trochu paradoxně ale vynikají v bláznivých, riskantních sportech. Všechny popsané charakterové rysy dokonale ztělesňuje čtyřnásobný světový šampion JUHA Matti Pellervo KANKKUNEN.
HLAVNĚ NESPĚCHAT
Je jedním z legendárních pilotů, ze kterých téměř v každém okamžiku vyzařovali klid a rovnováha. A to i ve chvílích, kdy se dostali pod mohutný tlak dané situace. KKK se téměř vždy choval jako zen buddhista. Pobafal doutníček, přejel si prsty svůj pověstný knír a pokojně se odevzdal rukám osudu.
Velezkušený mitfára Nicky Grist vzpomíná na jejich první společný start na Rally Argentina 1993. “Během rally mi několikrát zopakoval větu – ‘Uklidni se, chlapče. Nestresuj. Není kam spěchat. ‘ Vystupoval neuvěřitelně uvolněným způsobem.”
REKORDMAN
Bezproblémová schopnost brát věci tak, jak přicházejí, je pravděpodobně důvodem, proč se stal Kankkunen prvním jezdcem, který dokázal získat tituly mistra světa s vozy třech rozdílných značek – Peugeot, Lancia a Toyota.
Dokud se neobjevil Colin McRae, byl nejmladším jezdcem držícím titul světového šampiona. Získal ho v roce 1986 ve svých dvaceti sedmi letech.
Dodnes je jediným člověkem, který při zisku titulů nosil knír.
Kankkunenův rozpis nikdy nepřekypoval nadbytečnými informacemi. Zatáčky si nechal číst jako jako snadné, střední a ostré. Vsázel především na svůj instinkt, díky kterému dokázal triumfovat ve 23 podnicích nejvyšší rallyové ligy.
Vyzkoušel si také závodění v poušti. Jeho premiérový start v Rallye Dakar 1988 skončil vítězně. V kooperaci s pneumatikářským gigantem Pirelli vytvořil několik rychlostních rekordů se sériovým autem na zamrzlém povrchu. Naposledy se tak stalo v roce 2011 za volantem Bentley Continental Supersports. Pomyslná ručička tachometru tehdy vyšplhala k hodnotě 330,965km/h.
Je autorem památné věty: “WRC je pro kluky, skupina B byla pro muže.”
KDO POTŘEBUJE ZNÁT TECHNICKÉ DETAILY?
Dnes všeobecně známá a stále se opakující scéna – soutěžní vůz dorazí do servisního stání. Jezdci se okamžitě pouští do rozhovoru se svými inženýry. Řeší byť sebemenší detaily v nastavení.
Tohle ovšem nikdy nebyl Juhův styl. Pokud existoval nějaký pilot, který se nerad ztrácel v technických nuancích, byl to právě on. V roce 2010 se jednorázově vrátil do kolotoče mistrovství světa. Na Neste Oil Rally Finland odstartoval s Fordem Focus RS WRC ´08. Oslavil tak osobitým způsobem životní “padesátku”.
Když došlo na techniku, domluvil se s inženýrem, aby Focuse ponechal v základním nastavení. Nic víc ho nezajímalo. Domácí rally dokončil na osmém místě. Bez hlubší znalosti auta, po osmi letech závodní neaktivity. V jedné z nejtěžších a nejrychlejších rally světového šampionátu.
ČERNÉ, KULATÉ, PIRELLI.
Jedna z nejznámějších hlášek světa rally vyšla z Kankkunenových úst taktéž ve Finsku, v samotném závěru Rally Finland roku 1999. Poslední rally mistrovství světa, ve které KKK zvítězil.
Jsme v cíli dvacáté třetí, závěrečné rychlostní zkoušky s názvem ”Ruuhimäki”. Do “stopky” právě přijíždí tovární Subaru Impreza S5 WRC ´99 posádky Kankkunen/Repo. Zkušení harcovníci za sebou dokázali udržet mladší týmové parťáky Burnse s Reidem. Zaslouženě vítězí.
Kankkunen si sundává helmu a nehořlavou kuklu, když v tom k otevřeným dveřím přiskočí houževnatý komentátor a vrazí před zpoceného pilota mikrofon. Poté mu pokládá triviální otázku, jaké pneumatiky s příchodem deště v posledních erzetách použil. Juha pohotově reaguje třemi slovy, která spojují neznalost, serafský klid a studený finský humor: “Černé, kulaté, Pirelli.”
O mnoho let později se Kankkunen k tomuto okamžiku v jednom z rozhovorů na chvíli vrátil. “Přišel nějaký chlápek, vrazil mi mikrofon téměř do tváře a vyvalil na mě otázku ohledně použitých pneumatik. Ale já jsem opravdu nevěděl, jaké gumy na mé auto mechanici v servisu obuli.”
Ale teď už zase chvíli mlčme. Fina totiž ticho nikdy neruší!