RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Historie: Po stopách Peugeotu 205 T16 Gr. B
    Peugeot 205 T16 GR.B
    Soutěžáky

    Historie: Po stopách Peugeotu 205 T16 Gr. B

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser29.4.2013Updated:10.4.2020Žádné komentáře5 Mins Read

    Na ženevském autosalonu byl nedávno oficiálně představen nový soutěžní Peugeot 208 T16 skupiny R5. Přívlastek T16 (šestnáctiventilový turbomotor) jasně odkazuje na nejúspěšnější vůz rally francouzské automobilky se lvem ve znaku. Tím byl legendární Peugeot 205 T16 skupiny B, který vznikal před 30 lety.


    Malý velký muž Jean Todt

    Peugeot se nijak netají, že by se svou současnou modelovou řadou 208 rád navázal na obrovský úspěch populárního modelu 205, kterého se vyrobilo přes 5 milionu kusů. Připomenul to už loni při představení soutěžní verze Peugeot 208 R2.

    Otcem projektu Peugeotu 205 T16 je bývalý špičkový spolujezdec, pozdější manažer týmu Ferrari F1 a současný prezident FIA Jean Todt. V sezoně 1981 startoval spolu s Guyem Frequelinem s vozem Talbot Sunbeam Lotus. Posádka měla lví podíl na zisku světového titulu pro značku Talbot. Jezdecké vavříny unikly Frequelinovi o pouhých 7 mistrovských bodů vinou havárie na závěrečné britské RAC rally.

    Pro Todta to byl velmi náročný rok, ale našel si čas na rozhovor s ředitelem automobilky Peugeot a šéfem sportovního oddělení. Malý, ale velmi schopný Francouz oběma klíčovým lidem nastínil, jak by si představoval budoucnost značky v rally. V říjnu bylo zformováno nové sportovní oddělení Peugeot Talbot Sport a na výroční konferenci bylo rozhodnuto o vývoji soutěžního speciálu s pohonem všech kol pro novou skupinu B.


    Nové sportovní oddělení

    Prvním postaveným prototypem byl Peugeot 309 s vidlicovým šestiválcovým motorem vpředu a pohonem zadních kol. Bylo však jasné, že takový vůz nebude na rozvíjející se konkurenci v podobě Audi Quattra stačit. V roce 1983 měl být veřejnosti představen model 205 (kódové jméno M24). Bylo rozhodnuto postavit soutěžní speciál skupiny B na jeho bázi. Navíc by bylo ideální, pokud by soutěžní zbraň debutovala v době premiéry celé modelové řady.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Jean Todt mezitím pověsil profesi spolujezdce na hřebík a začal hledat vhodnou lokalitu a spolupracovníky pro tento projekt. Staré sportovní oddělení Peugeotu v Sochaux bylo uzavřeno, sportovní oddělení Sunbeam/Talbot v britském Coventry se zabývalo omezeným programem dožívajícího soutěžního vozu Sunbeam Talbot Lotus. Za nové sídlo PTS byl vybrán Boulogne – Billancourt na jihozápad od Paříže. Dohled nad projektem převzal zkušený Angličan Des O’Dell (otec Sunbeamu Lotusu), konstrukci podvozku a závěsů kol dostal na starost Jean-Claude Vaucard.


    Přeplňovaný motor

    První důležitou otázkou byl výběr vhodného motoru. Prvotní nápad použít třílitrový atmosférický šestiválec byl brzy zamítnut. Technici usoudili, že vyšší výkon dokáže vyvinout kompaktnější a lehčí čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem. Konstruktéři věděli, že slabinou takového řešení je prodleva mezi stlačením plynového pedálu a náběhem výkonu (tzv. turbo efekt), ale věřili, že dokážou tento problém zmírnit.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Automobilka Peugeot vyvinula na počátku osmdesátých let moderní motorovou řadu XU s objemem až 2 litry. Nakonec byl vybrán motor XU8T s objemem 1775 ccm. Při přepočtu platným koeficientem 1,4 pro přeplňované motoru bude vůz patřit do objemové kategorie 2500 ccm, což znamenalo nižší minimální hmotnost 890 kg. Ke zvolenému motoru bylo ovšem potřeba zkonstruovat šestnáctiventilovou hlavu, nové sací a výfukové potrubí. Dostatečně robustní převodovku nalezli technici u sesterské značky Citroën. Použili pětistupňovou rychlostní skříň vyvinutou původně pro modely DS 21 a SM.


    Revoluční koncepce pohonného ústrojí

    Zásadní otázkou bylo nyní zvolení celé koncepce poháněcího ústrojí. Nabízela se myšlenka instalovat motor podélně doprostřed vozu, za kterým by navazovala převodovka a zbytek převodového ústrojí. Byla tu ještě jiná možnost, která by eliminovala hnací hřídel vedoucí pod motorem k přední nápravě. Nejlepším řešením bylo umístit motor i převodovku uprostřed vozu napříč.

    Mezi oba agregáty byla vsunuta rozvodovka s viskozním centrálním diferenciálem, ze které byl krouticí moment transformován na obě nápravy. K zadnímu diferenciálu vedla krátká hnací hřídel, zatímco na přední nápravu navazovala dlouhá kardanová hřídel ukrytá v trubce připevněné ke středovému tunelu. Výhodou této koncepce bylo nízké těžiště vozu a jeho zpevnění. Celý systém byl navíc velmi kompaktní.

    Další předností byla snadná servisovatelnost motoru. Po odklopení zadní části měli mechanici z pravé strany výborný přístup k řemenům, alternátoru a čerpadlům, které se v servisu často musí měnit. Nakonec byl motor ještě skloněn o 20° dozadu. Tato koncepce, která se brzy ukázala jako nejlepší a nejúspěšnější, byla schválena v březnu 1982.


    Podvozek a karoserie

    Karoserie sice tvarově připomínala sériový model 205, ale neměla s ním konstrukčně vůbec nic společného. Jednalo se o ocelový monokok s integrovaným ochranným bezpečnostním rámem. Na zadním trubkovém rámu byl upevněn motor s převodovým ústrojím a zadní náprava. Celá zadní kevlarová část karoserie se dala odklopit nebo úplně odejmout podobně jako u Lancie Stratos. Stejně tomu bylo i u přední kapoty.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Rozvor náprav byl prodloužen na 2540 mm, což je při celkové délce vozu 3825 mm úctyhodné číslo. Na všech čtyřech kolech byly namontovány dvojité lichoběžníkové závěsy s vinutými pružinami a plynokapalinovými tlumiči pérování Bilstein. Ventilované kotoučové brzdy o průměru 300 mm byly rovněž na přední i zadní nápravě.

    Na podzim 1982, o 12 měsíců později kdy dostal projekt zelenou, začaly být testovány jednotlivé komponenty včetně nového motoru. Přes zimu byl vyroben první funkční prototyp Peugeotu 205 T16 sk. B. Poprvé se rozjel 16. února 1983. O týden později byla studie vozu oficiálně představena na ženevském autosalonu. Ve stejné době už naplno naběhla i sériová výroba modelové řady 205.

    Francie Group B historické automobily Jean Todt Peugeot technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.