Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Historie: Po stopách Peugeotu 205 T16 Gr. B
    Peugeot 205 T16 GR.B
    Soutěžáky

    Historie: Po stopách Peugeotu 205 T16 Gr. B

    By Zdeněk Weiser29.4.20135 Mins Read

    Na ženevském autosalonu byl nedávno oficiálně představen nový soutěžní Peugeot 208 T16 skupiny R5. Přívlastek T16 (šestnáctiventilový turbomotor) jasně odkazuje na nejúspěšnější vůz rally francouzské automobilky se lvem ve znaku. Tím byl legendární Peugeot 205 T16 skupiny B, který vznikal před 30 lety.


    Malý velký muž Jean Todt

    Peugeot se nijak netají, že by se svou současnou modelovou řadou 208 rád navázal na obrovský úspěch populárního modelu 205, kterého se vyrobilo přes 5 milionu kusů. Připomenul to už loni při představení soutěžní verze Peugeot 208 R2.

    Otcem projektu Peugeotu 205 T16 je bývalý špičkový spolujezdec, pozdější manažer týmu Ferrari F1 a současný prezident FIA Jean Todt. V sezoně 1981 startoval spolu s Guyem Frequelinem s vozem Talbot Sunbeam Lotus. Posádka měla lví podíl na zisku světového titulu pro značku Talbot. Jezdecké vavříny unikly Frequelinovi o pouhých 7 mistrovských bodů vinou havárie na závěrečné britské RAC rally.

    Pro Todta to byl velmi náročný rok, ale našel si čas na rozhovor s ředitelem automobilky Peugeot a šéfem sportovního oddělení. Malý, ale velmi schopný Francouz oběma klíčovým lidem nastínil, jak by si představoval budoucnost značky v rally. V říjnu bylo zformováno nové sportovní oddělení Peugeot Talbot Sport a na výroční konferenci bylo rozhodnuto o vývoji soutěžního speciálu s pohonem všech kol pro novou skupinu B.


    Nové sportovní oddělení

    Prvním postaveným prototypem byl Peugeot 309 s vidlicovým šestiválcovým motorem vpředu a pohonem zadních kol. Bylo však jasné, že takový vůz nebude na rozvíjející se konkurenci v podobě Audi Quattra stačit. V roce 1983 měl být veřejnosti představen model 205 (kódové jméno M24). Bylo rozhodnuto postavit soutěžní speciál skupiny B na jeho bázi. Navíc by bylo ideální, pokud by soutěžní zbraň debutovala v době premiéry celé modelové řady.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Jean Todt mezitím pověsil profesi spolujezdce na hřebík a začal hledat vhodnou lokalitu a spolupracovníky pro tento projekt. Staré sportovní oddělení Peugeotu v Sochaux bylo uzavřeno, sportovní oddělení Sunbeam/Talbot v britském Coventry se zabývalo omezeným programem dožívajícího soutěžního vozu Sunbeam Talbot Lotus. Za nové sídlo PTS byl vybrán Boulogne – Billancourt na jihozápad od Paříže. Dohled nad projektem převzal zkušený Angličan Des O’Dell (otec Sunbeamu Lotusu), konstrukci podvozku a závěsů kol dostal na starost Jean-Claude Vaucard.


    Přeplňovaný motor

    První důležitou otázkou byl výběr vhodného motoru. Prvotní nápad použít třílitrový atmosférický šestiválec byl brzy zamítnut. Technici usoudili, že vyšší výkon dokáže vyvinout kompaktnější a lehčí čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem. Konstruktéři věděli, že slabinou takového řešení je prodleva mezi stlačením plynového pedálu a náběhem výkonu (tzv. turbo efekt), ale věřili, že dokážou tento problém zmírnit.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Automobilka Peugeot vyvinula na počátku osmdesátých let moderní motorovou řadu XU s objemem až 2 litry. Nakonec byl vybrán motor XU8T s objemem 1775 ccm. Při přepočtu platným koeficientem 1,4 pro přeplňované motoru bude vůz patřit do objemové kategorie 2500 ccm, což znamenalo nižší minimální hmotnost 890 kg. Ke zvolenému motoru bylo ovšem potřeba zkonstruovat šestnáctiventilovou hlavu, nové sací a výfukové potrubí. Dostatečně robustní převodovku nalezli technici u sesterské značky Citroën. Použili pětistupňovou rychlostní skříň vyvinutou původně pro modely DS 21 a SM.


    Revoluční koncepce pohonného ústrojí

    Zásadní otázkou bylo nyní zvolení celé koncepce poháněcího ústrojí. Nabízela se myšlenka instalovat motor podélně doprostřed vozu, za kterým by navazovala převodovka a zbytek převodového ústrojí. Byla tu ještě jiná možnost, která by eliminovala hnací hřídel vedoucí pod motorem k přední nápravě. Nejlepším řešením bylo umístit motor i převodovku uprostřed vozu napříč.

    Mezi oba agregáty byla vsunuta rozvodovka s viskozním centrálním diferenciálem, ze které byl krouticí moment transformován na obě nápravy. K zadnímu diferenciálu vedla krátká hnací hřídel, zatímco na přední nápravu navazovala dlouhá kardanová hřídel ukrytá v trubce připevněné ke středovému tunelu. Výhodou této koncepce bylo nízké těžiště vozu a jeho zpevnění. Celý systém byl navíc velmi kompaktní.

    Další předností byla snadná servisovatelnost motoru. Po odklopení zadní části měli mechanici z pravé strany výborný přístup k řemenům, alternátoru a čerpadlům, které se v servisu často musí měnit. Nakonec byl motor ještě skloněn o 20° dozadu. Tato koncepce, která se brzy ukázala jako nejlepší a nejúspěšnější, byla schválena v březnu 1982.


    Podvozek a karoserie

    Karoserie sice tvarově připomínala sériový model 205, ale neměla s ním konstrukčně vůbec nic společného. Jednalo se o ocelový monokok s integrovaným ochranným bezpečnostním rámem. Na zadním trubkovém rámu byl upevněn motor s převodovým ústrojím a zadní náprava. Celá zadní kevlarová část karoserie se dala odklopit nebo úplně odejmout podobně jako u Lancie Stratos. Stejně tomu bylo i u přední kapoty.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Rozvor náprav byl prodloužen na 2540 mm, což je při celkové délce vozu 3825 mm úctyhodné číslo. Na všech čtyřech kolech byly namontovány dvojité lichoběžníkové závěsy s vinutými pružinami a plynokapalinovými tlumiči pérování Bilstein. Ventilované kotoučové brzdy o průměru 300 mm byly rovněž na přední i zadní nápravě.

    Na podzim 1982, o 12 měsíců později kdy dostal projekt zelenou, začaly být testovány jednotlivé komponenty včetně nového motoru. Přes zimu byl vyroben první funkční prototyp Peugeotu 205 T16 sk. B. Poprvé se rozjel 16. února 1983. O týden později byla studie vozu oficiálně představena na ženevském autosalonu. Ve stejné době už naplno naběhla i sériová výroba modelové řady 205.

    Francie Group B historické automobily Jean Todt Peugeot technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Zdeněk Weiser

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák21.5.2024

    Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

    Ivo Nowi Novák20.4.2023

    Diamantový jednorožec míří do Plzně

    Ivo Nowi Novák10.8.2022

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.