RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín 2023
    • Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?
    • Rally Vyškov 2023
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl
    • Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace
    • BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák
    • Barum Czech Rally Zlín 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023

      Evropská Barum Czech Rally Zlín 2023 připravena ke startu

      25.7.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín 2023

      29.9.2023

      Rally Vyškov 2023

      16.9.2023

      BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

      27.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023

      27.8.2023

      Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

      17.8.2023
    • Kalendář
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Historie: Po stopách Peugeotu 205 T16 Gr. B
    Peugeot 205 T16 GR.B
    Soutěžáky

    Historie: Po stopách Peugeotu 205 T16 Gr. B

    By Zdeněk Weiser29.4.20135 Mins Read

    Na ženevském autosalonu byl nedávno oficiálně představen nový soutěžní Peugeot 208 T16 skupiny R5. Přívlastek T16 (šestnáctiventilový turbomotor) jasně odkazuje na nejúspěšnější vůz rally francouzské automobilky se lvem ve znaku. Tím byl legendární Peugeot 205 T16 skupiny B, který vznikal před 30 lety.


    Malý velký muž Jean Todt

    Peugeot se nijak netají, že by se svou současnou modelovou řadou 208 rád navázal na obrovský úspěch populárního modelu 205, kterého se vyrobilo přes 5 milionu kusů. Připomenul to už loni při představení soutěžní verze Peugeot 208 R2.

    Otcem projektu Peugeotu 205 T16 je bývalý špičkový spolujezdec, pozdější manažer týmu Ferrari F1 a současný prezident FIA Jean Todt. V sezoně 1981 startoval spolu s Guyem Frequelinem s vozem Talbot Sunbeam Lotus. Posádka měla lví podíl na zisku světového titulu pro značku Talbot. Jezdecké vavříny unikly Frequelinovi o pouhých 7 mistrovských bodů vinou havárie na závěrečné britské RAC rally.

    Pro Todta to byl velmi náročný rok, ale našel si čas na rozhovor s ředitelem automobilky Peugeot a šéfem sportovního oddělení. Malý, ale velmi schopný Francouz oběma klíčovým lidem nastínil, jak by si představoval budoucnost značky v rally. V říjnu bylo zformováno nové sportovní oddělení Peugeot Talbot Sport a na výroční konferenci bylo rozhodnuto o vývoji soutěžního speciálu s pohonem všech kol pro novou skupinu B.


    Nové sportovní oddělení

    Prvním postaveným prototypem byl Peugeot 309 s vidlicovým šestiválcovým motorem vpředu a pohonem zadních kol. Bylo však jasné, že takový vůz nebude na rozvíjející se konkurenci v podobě Audi Quattra stačit. V roce 1983 měl být veřejnosti představen model 205 (kódové jméno M24). Bylo rozhodnuto postavit soutěžní speciál skupiny B na jeho bázi. Navíc by bylo ideální, pokud by soutěžní zbraň debutovala v době premiéry celé modelové řady.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Jean Todt mezitím pověsil profesi spolujezdce na hřebík a začal hledat vhodnou lokalitu a spolupracovníky pro tento projekt. Staré sportovní oddělení Peugeotu v Sochaux bylo uzavřeno, sportovní oddělení Sunbeam/Talbot v britském Coventry se zabývalo omezeným programem dožívajícího soutěžního vozu Sunbeam Talbot Lotus. Za nové sídlo PTS byl vybrán Boulogne – Billancourt na jihozápad od Paříže. Dohled nad projektem převzal zkušený Angličan Des O’Dell (otec Sunbeamu Lotusu), konstrukci podvozku a závěsů kol dostal na starost Jean-Claude Vaucard.


    Přeplňovaný motor

    První důležitou otázkou byl výběr vhodného motoru. Prvotní nápad použít třílitrový atmosférický šestiválec byl brzy zamítnut. Technici usoudili, že vyšší výkon dokáže vyvinout kompaktnější a lehčí čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem. Konstruktéři věděli, že slabinou takového řešení je prodleva mezi stlačením plynového pedálu a náběhem výkonu (tzv. turbo efekt), ale věřili, že dokážou tento problém zmírnit.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Automobilka Peugeot vyvinula na počátku osmdesátých let moderní motorovou řadu XU s objemem až 2 litry. Nakonec byl vybrán motor XU8T s objemem 1775 ccm. Při přepočtu platným koeficientem 1,4 pro přeplňované motoru bude vůz patřit do objemové kategorie 2500 ccm, což znamenalo nižší minimální hmotnost 890 kg. Ke zvolenému motoru bylo ovšem potřeba zkonstruovat šestnáctiventilovou hlavu, nové sací a výfukové potrubí. Dostatečně robustní převodovku nalezli technici u sesterské značky Citroën. Použili pětistupňovou rychlostní skříň vyvinutou původně pro modely DS 21 a SM.


    Revoluční koncepce pohonného ústrojí

    Zásadní otázkou bylo nyní zvolení celé koncepce poháněcího ústrojí. Nabízela se myšlenka instalovat motor podélně doprostřed vozu, za kterým by navazovala převodovka a zbytek převodového ústrojí. Byla tu ještě jiná možnost, která by eliminovala hnací hřídel vedoucí pod motorem k přední nápravě. Nejlepším řešením bylo umístit motor i převodovku uprostřed vozu napříč.

    Mezi oba agregáty byla vsunuta rozvodovka s viskozním centrálním diferenciálem, ze které byl krouticí moment transformován na obě nápravy. K zadnímu diferenciálu vedla krátká hnací hřídel, zatímco na přední nápravu navazovala dlouhá kardanová hřídel ukrytá v trubce připevněné ke středovému tunelu. Výhodou této koncepce bylo nízké těžiště vozu a jeho zpevnění. Celý systém byl navíc velmi kompaktní.

    Další předností byla snadná servisovatelnost motoru. Po odklopení zadní části měli mechanici z pravé strany výborný přístup k řemenům, alternátoru a čerpadlům, které se v servisu často musí měnit. Nakonec byl motor ještě skloněn o 20° dozadu. Tato koncepce, která se brzy ukázala jako nejlepší a nejúspěšnější, byla schválena v březnu 1982.


    Podvozek a karoserie

    Karoserie sice tvarově připomínala sériový model 205, ale neměla s ním konstrukčně vůbec nic společného. Jednalo se o ocelový monokok s integrovaným ochranným bezpečnostním rámem. Na zadním trubkovém rámu byl upevněn motor s převodovým ústrojím a zadní náprava. Celá zadní kevlarová část karoserie se dala odklopit nebo úplně odejmout podobně jako u Lancie Stratos. Stejně tomu bylo i u přední kapoty.

    Peugeot 205 T16 GR.B

    Rozvor náprav byl prodloužen na 2540 mm, což je při celkové délce vozu 3825 mm úctyhodné číslo. Na všech čtyřech kolech byly namontovány dvojité lichoběžníkové závěsy s vinutými pružinami a plynokapalinovými tlumiči pérování Bilstein. Ventilované kotoučové brzdy o průměru 300 mm byly rovněž na přední i zadní nápravě.

    Na podzim 1982, o 12 měsíců později kdy dostal projekt zelenou, začaly být testovány jednotlivé komponenty včetně nového motoru. Přes zimu byl vyroben první funkční prototyp Peugeotu 205 T16 sk. B. Poprvé se rozjel 16. února 1983. O týden později byla studie vozu oficiálně představena na ženevském autosalonu. Ve stejné době už naplno naběhla i sériová výroba modelové řady 205.

    Francie Group B historické automobily Jean Todt Peugeot technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Zdeněk Weiser

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák26.4.2023

    Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

    By Ivo Nowi Novák16.4.2023

    Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Září
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
        12
    • Rally Vyškov

      Celý den
      02/09/2023
      Rally Vyškov

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko
      http://www.rallyvyskov.cz/

      RALLY VYŠKOV 2023

      Průběžný seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Celková …[Read more]

    3
    45678910
    1112131415
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      15/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    16
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      16/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    17
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      17/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    1819202122
    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      22/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    23
    • Futures Contproduct Rally Morava

      Celý den
      23/09/2023
      AMK Ecce Homo Šternberk

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko
      http://www.rally-morava.cz
      Rally Jeseníky 2018

      Futures Contproduct Rally Morava 2023

    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      23/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    24
    252627282930 
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.9.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín 2023

    Fotogalerie rally
    16.9.2023By Jakub Skýpala1 Min Read

    Rally Vyškov 2023

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Barum Czech Rally Zlín 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (211) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (86) fanoušci (56) Ford (43) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (166) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (34) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (336) technika (71) technika WRC (47) testování (32) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (593) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.