Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?
    Kolik existovalo červených Lancií banner
    Historie

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    By Ivo Nowi Novák19.7.20235 Mins Read

    Roztodivný svět, ve kterém žijeme, skýtá stále početné množství nevyřešených záhad. Který nešika ztratil bájnou Atlantidu? Žije ještě Elvis? Patří na pizzu ananas? A kolik vlastně existovalo červených Lancií? Zdá se, že na poslední otázku se konečně podařilo najít správnou odpověď. Pojďme společně odkrýt tajemství starých turínských mistrů.

    Ikonické spojení na italský způsob

    Lancia & Martini. Svého času dokonale vyladěný jižanský koktejl. Zkušenosti a houževnatost italské automobilky, ve spojení s bezedným měšcem vermutového gigantu, přinášely excelentní výsledky nejen ve světě rallysportu.

    Od prvopočátku partnerství byly závodní vozy turínské značky oděny do jedinečné pruhované livreje. “Alkoholický” barevný trojboj vstoupil do análů motorsportu především v kombinaci s bílou barvou kapotáže. Vůbec poprvé se objevil na konci sedmdesátých let na Lancii Beta MontecarloTurbo, poté na soutěžní 037 Rally nebo okruhových “plackách” LC1 a LC2 Sport.

    Pedro Lancia Delta S4

    V hlavách tvůrců livrejí se stále častěji objevovala myšlenka na vytvoření něčeho “inovativního”. V červnu roku 1985, při srovnávacích testech modelu 037 s ranou verzí 038 (Delta S4), byl poprvé k vidění klasický pruhovaný design, ovšem netradičně vyvedený na karoserii červené barvy. Za nápadem stál Giorgio Pianta, charismatický testovací jezdec Abarthu. Jednalo se o první neoficiální představení “Red Martini Livery” na voze značky Lancia. O rok později bylo rudé bojové zbarvení aplikováno na experimentální prototyp ECV.

    Test Lancia 037 Rally & 038 (S4)
    Test Lancia 037 Rally & 038 (S4)

    Rudé šestnáctiventily

    Oficiálně však tovární tým nadále setrvával u kombinace designu Martini a bílé karoserie. Platilo to u “béčkové” S4 i jejím nástupci, “áčkové” osmiventilové Deltě Integrale. Už v květnu 1989 představil Abarth vůz osazený agregátem se šestnácti ventilovou hlavou. Jeho ostré nasazení však bylo naplánováno až na podzimní Rallye Sanremo.

    Na startu domácí soutěže se objevily dva tovární exempláře, za volanty s Biasionem a Auriolem. ”Šestnáctiventily” byly oblečeny do rudých barev. Poprvé, a jak se zanedlouho ukázalo, naposledy. Tedy vyjma pozdějšího startu Auriola na soutěži francouzského mistráku – Rallye Criterium de Cevennes a účasti týmu na Bettegově memoriálu v Bologni, kde červené Delty proháněli Biasion a Alén.

    Faktem ale zůstává, že pro sezónu 1990 se fabrická skvadra vrátila zpět k bílé podkladové barvě.

    Kolik červených Lancií doopravdy spatřilo světlo světa?

    TO 86305M – Nejslavnější z rudých Lancií. Vítězný vůz Rallye Sanremo a Bettega memorial 1989. V obou případech seděl za volantem Miki Biasion. Tento vůz také použil Didier Auriol při startu na Rallye Criterium de Cevennes. Auto bylo na konci sezóny zrepasováno, dovybaveno elektronickou spojkou Valeo a předáno týmu Grifone Esso pro účast v italském a evropském šampionátu.

    TO 62125M – Auriolův vůz pro Rallye Sanremo 1989. Francouz jej výrazně poškodil při spektakulární havárii krátce po začátku soutěže. Lancia poté prošla rozsáhlou opravou a následně byla prodána blíže nespecifikovanému soukromému týmu.

    TO 62124M – Zrodila se s osmiventilovým srdcem. Nejprve ji použil Markku Alén při Rallye 1000 jezer 1989. Poté vedla její cesta do Jolly Clubu, kdy jí při Rallye Sanremo pilotoval Alex Fiorio. Po návratu do “fabriky” bylo auto přelakováno na červeno a nasazeno jako druhý vůz v Bettegově memoriálu (Markku Alén). Po repasi se nastálo vrátilo do garáže Jolly Clubu, který se s ním v sezóně 1990 účastnil podniků mistrovství Evropy.

    JEDEME DÁL!

    TO 70779L – Stíhací vůz ze Safari rally 1989, původně v typické livreji “Totip” Jolly Clubu,. Alex Fiorio byl v Africe navigován mechanikem Giacomem Luchim. Auto bylo naloženo náhradními díly a sloužilo především jako rychlá asistence na trati. Po návratu do Evropy bylo přelakováno na červeno a použito pro prezentaci nového designu, jenž bylo nutné nechat schválit vedením Lancie i Martini.

    TO 70780L –  Narozen s osmiventilovým agregátem. Didier Auriol s ním vybojoval druhé místo při Rallye Monte Carlo ´89. Poté byl osazen motorem se 16 ventily a oděn do červené barvy. Jedná se o vůz, který byl použit pro focení na oficiální tiskové materiály a proháněl se na testovací dráze “La Mandria” v rámci prezentace šestnáctiventilové verze Integrale pro novináře a širokou odbornou veřejnost. Cenný originální exemplář byl v nedávné době prodán novému majiteli (viz. článek „Lancia Delta Integrale 16V – Rudá záře nad Turínem“)

    TO 74784L – Vítězný “osmiventil” Miki Biasiona z Rally du Portugal 1989. Na Rally Costa Smeralda s ním odstartoval Markku Alén. Poté byl do vozu zabudován nový motor se 16 ventily a karoserie přebarvena  do červeného odstínu. Na šotolinové testovací dráze “La Mandria” jej v rámci novinářské prezentace řídil Markku Alén.

    Prezentační materiály Lancia

    TO 28593M – Červený vůz oddělení Abarth Esperienze, určený pro šotolinové testy technického charakteru. Později prodán týmu Astra.

    TO 16990M – Vítězný vůz Didiera Auriola z Tour de Corse rally 1989 (8V). Poté přestavěn na šotolinou specifikaci, kdy jej při Rally Argentina ´89 pilotoval Jorge Recalde. Následně byl do vozu nainstalován “šestnáctiventil” a tým jej používal jako testovací mulu. Jedná se s největší pravděpodobností o exemplář, který byl při asfaltovém testu před Rally du Portugal 1990 viděn s registrační značkou “TO 613 PROVA”.

    TO 34756H – Testovací vůz Abarth Esperienze (nejdříve 8V, poté 16V). Nyní muzejní kus. Nachází se v kolekci Heritage Hub společnosti Stellantis v Turíně.

    PUBBLIMAS TORINO

    Pro úplnost se sluší dodat, že jedinečný kostkovaný design, umístěný na červené karoserii, se zrodil v turínské firmě PubbliMais. Jeho tvůrcem byl Vinicio Mais. Jako předlohu použil skicy od Lionela Tue (Giugiaro) a Giorgia Rossotta (Abarth). 

    Společnost PubbliMais spolupracovala na mnoha grafických řešeních nejen s Abarthem. Jejími zákazníky byli kupříkladu také designér Giugiaro (Italdesign), rodina Agnelli (multioborová obchodní dynastie – Giovanni Agnelli byl jedním ze zakladatelů automobilky Fiat) či rodina Rossi di Montelera (zakladatelé skupiny Martini & Rossi).

    Abarth design Didier Auriol Itálie Jorge Recalde Lancia Markku Alén Miki Biasion Rallye Sanremo
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák14.1.2025

    Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

    Ivo Nowi Novák12.2.2024

    Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

    Ivo Nowi Novák5.5.2023

    Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

    2 komentáře

    1. Martin on 5.8.2023 8:31

      Bezva článek. Díky.

      Reply
      • Ivo Nowi Novák on 5.8.2023 8:34

        Díky za zájem! 🙂

        Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.