RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?
    • Rally Vyškov 2023
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl
    • Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace
    • BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák
    • Barum Czech Rally Zlín 2023
    • Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023

      Evropská Barum Czech Rally Zlín 2023 připravena ke startu

      25.7.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023 odtajnila časový harmonogram

      3.7.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Rally Vyškov 2023

      16.9.2023

      BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

      27.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023

      27.8.2023

      Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

      17.8.2023

      Škoda Fabia RS Rally2 / Kurka-Vajík by Rallye Design

      15.8.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?
    Kolik existovalo červených Lancií banner
    Historie

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    By Ivo Nowi Novák19.7.20235 Mins Read

    Roztodivný svět, ve kterém žijeme, skýtá stále početné množství nevyřešených záhad. Který nešika ztratil bájnou Atlantidu? Žije ještě Elvis? Patří na pizzu ananas? A kolik vlastně existovalo červených Lancií? Zdá se, že na poslední otázku se konečně podařilo najít správnou odpověď. Pojďme společně odkrýt tajemství starých turínských mistrů.

    Ikonické spojení na italský způsob

    Lancia & Martini. Svého času dokonale vyladěný jižanský koktejl. Zkušenosti a houževnatost italské automobilky, ve spojení s bezedným měšcem vermutového gigantu, přinášely excelentní výsledky nejen ve světě rallysportu.

    Od prvopočátku partnerství byly závodní vozy turínské značky oděny do jedinečné pruhované livreje. “Alkoholický” barevný trojboj vstoupil do análů motorsportu především v kombinaci s bílou barvou kapotáže. Vůbec poprvé se objevil na konci sedmdesátých let na Lancii Beta MontecarloTurbo, poté na soutěžní 037 Rally nebo okruhových “plackách” LC1 a LC2 Sport.

    Pedro Lancia Delta S4

    V hlavách tvůrců livrejí se stále častěji objevovala myšlenka na vytvoření něčeho “inovativního”. V červnu roku 1985, při srovnávacích testech modelu 037 s ranou verzí 038 (Delta S4), byl poprvé k vidění klasický pruhovaný design, ovšem netradičně vyvedený na karoserii červené barvy. Za nápadem stál Giorgio Pianta, charismatický testovací jezdec Abarthu. Jednalo se o první neoficiální představení “Red Martini Livery” na voze značky Lancia. O rok později bylo rudé bojové zbarvení aplikováno na experimentální prototyp ECV.

    Test Lancia 037 Rally & 038 (S4)
    Test Lancia 037 Rally & 038 (S4)

    Rudé šestnáctiventily”

    Oficiálně však tovární tým nadále setrvával u kombinace designu Martini a bílé karoserie. Platilo to u “béčkové” S4 i jejím nástupci, “áčkové” osmiventilové Deltě Integrale. Už v květnu 1989 představil Abarth vůz osazený agregátem se šestnácti ventilovou hlavou. Jeho ostré nasazení však bylo naplánováno až na podzimní Rallye Sanremo.

    Na startu domácí soutěže se objevily dva tovární exempláře, za volanty s Biasionem a Auriolem.” Šestnáctiventily” byly oblečeny do rudých barev. Poprvé, a jak se zanedlouho ukázalo, naposledy. Tedy vyjma pozdějšího startu Auriola na soutěži francouzského mistráku – Rallye Criterium de Cevennes a účasti týmu na Bettegově memoriálu v Bologni, kde červené Delty proháněli Biasion a Alén.

    Faktem ale zůstává, že pro sezónu 1990 se fabrická skvadra vrátila zpět k bílé podkladové barvě.

    Kolik červených Lancií doopravdy spatřilo světlo světa?

    TO 86305M – Nejslavnější z rudých Lancií. Vítězný vůz Rallye Sanremo a Bettega memorial 1989. V obou případech seděl za volantem Miki Biasion. Tento vůz také použil Didier Auriol při startu na Rallye Criterium de Cevennes. Auto bylo na konci sezóny zrepasováno, dovybaveno elektronickou spojkou Valeo a předáno týmu Grifone Esso pro účast v italském a evropském šampionátu.

    TO 62125M – Auriolův vůz pro Rallye Sanremo 1989. Francouz jej výrazně poškodil při spektakulární havárii krátce po začátku soutěže. Lancia poté prošla rozsáhlou opravou a následně byla prodána blíže nespecifikovanému soukromému týmu.

    TO 62124M – Zrodila se s osmiventilovým srdcem. Nejprve ji použil Markku Alén při Rallye 1000 jezer 1989. Poté vedla její cesta do Jolly Clubu, kdy jí při Rallye Sanremo pilotoval Alex Fiorio. Po návratu do “fabriky” bylo auto přelakováno na červeno a nasazeno jako druhý vůz v Bettegově memoriálu (Markku Alén). Po repasi se nastálo vrátilo do garáže Jolly Clubu, který se s ním v sezóně 1990 účastnil podniků mistrovství Evropy.

    JEDEME DÁL!

    TO 70779L – Stíhací vůz ze Safari rally 1989, původně v typické livreji “Totip” Jolly Clubu,. Alex Fiorio byl v Africe navigován mechanikem Giacomem Luchim. Auto bylo naloženo náhradními díly a sloužilo především jako rychlá asistence na trati. Po návratu do Evropy bylo přelakováno na červeno a použito pro prezentaci nového designu, jenž bylo nutné nechat schválit vedením Lancie i Martini.

    TO 70780L –  Narozen s osmiventilovým agregátem. Didier Auriol s ním vybojoval druhé místo při Rallye Monte Carlo ´89. Poté byl osazen motorem se 16 ventily a oděn do červené barvy. Jedná se o vůz, který byl použit pro focení na oficiální tiskové materiály a proháněl se na testovací dráze “La Mandria” v rámci prezentace šestnáctiventilové verze Integrale pro novináře a širokou odbornou veřejnost. Cenný originální exemplář byl v nedávné době prodán novému majiteli (viz. článek „Lancia Delta Integrale 16V – Rudá záře nad Turínem“)

    TO 74784L – Vítězný “osmiventil” Miki Biasiona z Rally du Portugal 1989. Na Rally Costa Smeralda s ním odstartoval Markku Alén. Poté byl do vozu zabudován nový motor se 16 ventily a karoserie přebarvena  do červeného odstínu. Na šotolinové testovací dráze “La Mandria” jej v rámci novinářské prezentace řídil Markku Alén.

    Prezentační materiály Lancia

    TO 28593M – Červený vůz oddělení Abarth Esperienze, určený pro šotolinové testy technického charakteru. Později prodán týmu Astra.

    TO 16990M – Vítězný vůz Didiera Auriola z Tour de Corse rally 1989 (8V). Poté přestavěn na šotolinou specifikaci, kdy jej při Rally Argentina ´89 pilotoval Jorge Recalde. Následně byl do vozu nainstalován “šestnáctiventil” a tým jej používal jako testovací mulu. Jedná se s největší pravděpodobností o exemplář, který byl při asfaltovém testu před Rally du Portugal 1990 viděn s registrační značkou “TO 613 PROVA”.

    TO 34756H – Testovací vůz Abarth Esperienze (nejdříve 8V, poté 16V). Nyní muzejní kus. Nachází se v kolekci Heritage Hub společnosti Stellantis v Turíně.

    PUBBLIMAS TORINO

    Pro úplnost se sluší dodat, že jedinečný kostkovaný design, umístěný na červené karoserii, se zrodil v turínské firmě PubbliMais. Jeho tvůrcem byl Vinicio Mais. Jako předlohu použil skicy od Lionela Tue (Giugiaro) a Giorgia Rossotta (Abarth). 

    Společnost PubbliMais spolupracovala na mnoha grafických řešeních nejen s Abarthem. Jejími zákazníky byli kupříkladu také designér Giugiaro (Italdesign), rodina Agnelli (multioborová obchodní dynastie – Giovanni Agnelli byl jedním ze zakladatelů automobilky Fiat) či rodina Rossi di Montelera (zakladatelé skupiny Martini & Rossi).

    Abarth design Didier Auriol Itálie Jorge Recalde Lancia Markku Alén Miki Biasion Rallye Sanremo
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák27.8.2023

    BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

    By Ivo Nowi Novák15.8.2023

    Škoda Fabia RS Rally2 / Kurka-Vajík by Rallye Design

    By Ivo Nowi Novák4.8.2023

    Škoda Favorit 136L „Acropolis Rally 1990“

    2 komentáře

    1. Martin on 5.8.2023 8:31

      Bezva článek. Díky.

      Reply
      • Ivo Nowi Novák on 5.8.2023 8:34

        Díky za zájem! 🙂

        Reply

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Září
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
        12
    • Rally Vyškov

      Celý den
      02/09/2023
      Rally Vyškov

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko
      http://www.rallyvyskov.cz/

      RALLY VYŠKOV 2023

      Průběžný seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Celková …[Read more]

    3
    45678910
    1112131415
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      15/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    16
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      16/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    17
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      17/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    1819202122
    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      22/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    23
    • Futures Contproduct Rally Morava

      Celý den
      23/09/2023
      AMK Ecce Homo Šternberk

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko
      http://www.rally-morava.cz
      Rally Jeseníky 2018

      Futures Contproduct Rally Morava 2023

    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      23/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    24
    252627282930 
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    16.9.2023By Jakub Skýpala1 Min Read

    Rally Vyškov 2023

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Barum Czech Rally Zlín 2023

    Fotogalerie rally
    17.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (211) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (86) fanoušci (56) Ford (43) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (166) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (34) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (336) technika (71) technika WRC (47) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (593) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.