Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda
    Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally dílna
    Osobnosti

    Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

    By Ivo Nowi Novák22.3.20225 Mins Read

    Bývá nepsaným zvykem, že téměř každý mladý závodník sní o tom sedlat co možná nejmodernější techniku. V přehršli tajně toužících jinochů se však najdou výjimky.


    Holandský „řízek“ M.A.T.S.

    Jednou z nich je Holanďan Mats van den Brand. I on se asi kdysi toužil stát ve svém nitru mistrem světa. Ale cesty osudu jsou nevyzpytatelné a dnes třiceti dvou letý Mats hraje v mančaftu zvaném „RALLY“ na zcela jiném postu.

    Že vám tohle jméno nic neříká? Není divu. Za volantem soutěžního auta žádnou velkou mezinárodní díru do světa rally neudělal.

    Pokud však dychtíte po zapůjčení či rovnou koupi špičkově naladěného BMW E30 M3 ve verzi Rally, budete zaručeně mačkat tlačítko zvonku na jeho dílně.

    Začalo to motokárami

    Mats van den Brand - M.A.T.S logo“Už jako malý jsem se zajímal o Lego, angličáky a auta celkově,” vzpomíná Mats. K opravdové vůni benzínu přičichnul ve svých šesti letech při závodech motokár. Později si dokonce založil malou firmu, která poskytuje koučinkové služby nejen začínajícím motokáristům, ale také běžným šoférům, kteří mají zájem vyladit si svůj um za volantem civilního automobilu.

    Jablko nikdy nepadá daleko od stromu. Nutno podotknout, že Matsův otec Mark navigoval po mnoho let úspěšného nizozemského pilota Hanse Staceyho. Bylo tedy jen otázkou času, kdy sám Mats projeví přání vyzkoušet si onu tvrdou dřinu člena posádky soutěžního auta. Tento okamžik nastal v roce 2012.

    Mats ale naskočil rovnou za volant. V prvním závodě osedlal BMW E30 325i. Poté ve dvou soutěžích okusil, jaké je to krotit historický Ford Escort RS 2000 MKII. Následoval jednorázový start s Mitsubishi Colt CTZ, aby pak ve zbytku roku a po celou následující sezónu bojoval s vteřinami v kokpitu Nissanu 350Z. Není jistě překvapením, že při prvních rallyových krůčcích mu byl parťákem jeho otec.

    V sezóně 2013 jej vystřídal Belgičan Eddy Smeets a na konci roku nově sestavená dvojice slavila absolutní vítězství v poháru Nissan 350Z Challenge.

    Mats van den Brand Nissan 350Z
    Za volantem Nissanu 350Z

    Následoval přestup do Fordu Fiesta R2 pro sezónu 2014 a v roce 2015 účast v juniorském mistrovství světa s Fordem R2T.

    Po několika ne zcela přesvědčivých výsledcích přišel v jeho kariéře zlom.  “Mohl jsem se v rally dostat mnohem dále, ale často jsem poslouchal rady nekompetentních lidí a vše pokazil,” říká dnes sebekriticky Mats.

    Kdo jednou ochutná…

    Začal se tedy poohlížet po autě, které by daleko více splňovalo jeho představy o zábavném “závoďáku”. Jeden z jeho známých shodou okolností vlastnil BMW E30 M3 ve skupině A. Slovo dalo slovo a Mats usedl za volant auta, které vždy obdivoval.

    “M3 vám dá absolutní požitek z toho, jak se chová, jak skvěle se řídí a jak řadí. A ten zvuk…!” rozplývá se Mats.

    Mats van den Brand autograph cards
    Mats van den Brand – podpisová karta

    Netrvalo dlouho a jeho kamarád přišel s dotazem, zda od něj nechce “emtrojku” odkoupit. V Matsově hlavě se začal rodit podnikatelský záměr.

    V roce 2016 si Mats postavil ještě jeden exemplář M3 a o rok později už začal s přestavbami aut pro zákazníky. Jedno z nich putovalo do Švýcarska.

    “Tím jsme si ve světě rally začali budovat jméno jako stavitelé a úpravci vozů BMW E30 M3 pro rally,” říká Mats.

    „Bavorák“ od (Rem)Branda

    Jak se ale brzy ukázalo, dosáhnout nastavených cílů nebylo zrovna snadné. Stavět a posléze udržovat “áčková” BMW není totiž levná záležitost.

    Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally karoserie
    Holobyt M+3

    “Ano, u specializovaných prodejců je stále dostupných mnoho dílů, ale jsou velmi, velmi drahé,” říká Mats. “Naší cestou tak není stavět auta, které 100% odpovídají své historické předloze, ale do výroby také zapojujeme nejmodernější technologie. Pokud tedy tato řešení dovoluje homologace. Do našich vozů montujeme klasické převodovky s řazením do “H”. Odmítám zlozvyk používání sekvenčních skříní. Samozřejmostí je, že námi postavené speciály bez problémů získají historický průkaz FIA,” doplňuje Mats.

    Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally dílna
    Zátiší dílny M.A.T.S

    Best of the best

    Motory S14B23 o objemu 2.3 litru staví do M.A.T.S.ových “bavoráků” firma Bosch Tuning. V jejích útrobách nalezneme vysokokompresní písty a vačkové hřídele vyrobené na zakázku. Mats na agregáty montuje vlastní sady řemenic.

    Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally motor
    Tenhle agregát umí „točit“ až devět tisíc

    Společnost Reiger je dodavatelem zakázkových tlumičů ve specifikaci “MATS”. Zakázková výroba se týká předních i zadních ramen s unibaly. Šestirychlostní bezsynchronní převodovka značky Samsonas je zabudována do původního obalu Getrag 265. Na přední nápravě jsou použity šestipístkové brzdové třmeny, vzadu čtyřpístkové.

    Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally brzdy
    Kdo brzdí, (ne)prohrává

    “V mnoha případech jdeme cestou vlastního vývoje. Vytvořili jsme například kompletní výfukový systém, který je ve většině svých parametrů lepší, než ten originální od Prodrive.”

    Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally výfuk
    Výfukové potrubí jako umělecké dílo

    Za volantem Craig Breen

    O kvalitě práce Matse a jeho týmu svědčí fakt, že si od něj na konci roku 2021 zapůjčil jedno z pronajímacích BMW současný tovární jezdec M-Sportu Craig Breen. S parťákem Paulem Naglem se s ním zúčastnili asfaltové Killarney Historic Stages rally. Irskou soutěž zcela opanovali a cílovou fotobuňku protnuli jako vítězové. Druhému Alanu Ringovi se Subaru Legacy RS “naložili” téměř minutu.

    V současné stojí v dílně M.A.T.S. několik vozů BMW E30 M30 Rally k pronájmu na jakoukoli rally dle přání zákazníka. Houževnatý Mats bez problému jeden z exemplářů naloží na “plaťák” a zběsilou jízdu dnem a nocí (pochopitelně dle pravidel silničního provozu) vám jej doručí až před startovní rampu.

    Víte ale, co se říká? Ženská a auto se nepůjčují. Daleko větší požitek budete z M3 mít, pokud se stane stálým parťákem ve vaší garáži. A vidíte, jedna z těch nabroušených německých pil shodou okolností dorazila nedávno do České republiky. Ale to už je zase jiný příběh…

    foto: autor, FB Mats van den Brand, Joost Kooi
    BMW E30 M3 Rally Group A Jaroslav Vančík Mats van den Brand technika
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák31.7.2025

    VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

    Ivo Nowi Novák13.7.2025

    Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

    Ivo Nowi Novák29.12.2024

    Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 8
    Celý den

    Rally Fulnek 2025

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.