Bývá nepsaným zvykem, že téměř každý mladý závodník sní o tom sedlat co možná nejmodernější techniku. V přehršli tajně toužících jinochů se však najdou výjimky.


Holandský „řízek“ M.A.T.S.

Jednou z nich je Holanďan Mats van den Brand. I on se asi kdysi toužil stát ve svém nitru mistrem světa. Ale cesty osudu jsou nevyzpytatelné a dnes třiceti dvou letý Mats hraje v mančaftu zvaném „RALLY“ na zcela jiném postu.

Že vám tohle jméno nic neříká? Není divu. Za volantem soutěžního auta žádnou velkou mezinárodní díru do světa rally neudělal.

Pokud však dychtíte po zapůjčení či rovnou koupi špičkově naladěného BMW E30 M3 ve verzi Rally, budete zaručeně mačkat tlačítko zvonku na jeho dílně.

Začalo to motokárami

Mats van den Brand - M.A.T.S logo“Už jako malý jsem se zajímal o Lego, angličáky a auta celkově,” vzpomíná Mats. K opravdové vůni benzínu přičichnul ve svých šesti letech při závodech motokár. Později si dokonce založil malou firmu, která poskytuje koučinkové služby nejen začínajícím motokáristům, ale také běžným šoférům, kteří mají zájem vyladit si svůj um za volantem civilního automobilu.

Jablko nikdy nepadá daleko od stromu. Nutno podotknout, že Matsův otec Mark navigoval po mnoho let úspěšného nizozemského pilota Hanse Staceyho. Bylo tedy jen otázkou času, kdy sám Mats projeví přání vyzkoušet si onu tvrdou dřinu člena posádky soutěžního auta. Tento okamžik nastal v roce 2012.

Mats ale naskočil rovnou za volant. V prvním závodě osedlal BMW E30 325i. Poté ve dvou soutěžích okusil, jaké je to krotit historický Ford Escort RS 2000 MKII. Následoval jednorázový start s Mitsubishi Colt CTZ, aby pak ve zbytku roku a po celou následující sezónu bojoval s vteřinami v kokpitu Nissanu 350Z. Není jistě překvapením, že při prvních rallyových krůčcích mu byl parťákem jeho otec.

V sezóně 2013 jej vystřídal Belgičan Eddy Smeets a na konci roku nově sestavená dvojice slavila absolutní vítězství v poháru Nissan 350Z Challenge.

Mats van den Brand Nissan 350Z
Za volantem Nissanu 350Z

Následoval přestup do Fordu Fiesta R2 pro sezónu 2014 a v roce 2015 účast v juniorském mistrovství světa s Fordem R2T.

Po několika ne zcela přesvědčivých výsledcích přišel v jeho kariéře zlom.  “Mohl jsem se v rally dostat mnohem dále, ale často jsem poslouchal rady nekompetentních lidí a vše pokazil,” říká dnes sebekriticky Mats.

Kdo jednou ochutná…

Začal se tedy poohlížet po autě, které by daleko více splňovalo jeho představy o zábavném “závoďáku”. Jeden z jeho známých shodou okolností vlastnil BMW E30 M3 ve skupině A. Slovo dalo slovo a Mats usedl za volant auta, které vždy obdivoval.

“M3 vám dá absolutní požitek z toho, jak se chová, jak skvěle se řídí a jak řadí. A ten zvuk…!” rozplývá se Mats.

Mats van den Brand autograph cards
Mats van den Brand – podpisová karta

Netrvalo dlouho a jeho kamarád přišel s dotazem, zda od něj nechce “emtrojku” odkoupit. V Matsově hlavě se začal rodit podnikatelský záměr.

V roce 2016 si Mats postavil ještě jeden exemplář M3 a o rok později už začal s přestavbami aut pro zákazníky. Jedno z nich putovalo do Švýcarska.

“Tím jsme si ve světě rally začali budovat jméno jako stavitelé a úpravci vozů BMW E30 M3 pro rally,” říká Mats.

„Bavorák“ od (Rem)Branda

Jak se ale brzy ukázalo, dosáhnout nastavených cílů nebylo zrovna snadné. Stavět a posléze udržovat “áčková” BMW není totiž levná záležitost.

Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally karoserie
Holobyt M+3

“Ano, u specializovaných prodejců je stále dostupných mnoho dílů, ale jsou velmi, velmi drahé,” říká Mats. “Naší cestou tak není stavět auta, které 100% odpovídají své historické předloze, ale do výroby také zapojujeme nejmodernější technologie. Pokud tedy tato řešení dovoluje homologace. Do našich vozů montujeme klasické převodovky s řazením do “H”. Odmítám zlozvyk používání sekvenčních skříní. Samozřejmostí je, že námi postavené speciály bez problémů získají historický průkaz FIA,” doplňuje Mats.

Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally dílna
Zátiší dílny M.A.T.S

Best of the best

Motory S14B23 o objemu 2.3 litru staví do M.A.T.S.ových “bavoráků” firma Bosch Tuning. V jejích útrobách nalezneme vysokokompresní písty a vačkové hřídele vyrobené na zakázku. Mats na agregáty montuje vlastní sady řemenic.

Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally motor
Tenhle agregát umí „točit“ až devět tisíc

Společnost Reiger je dodavatelem zakázkových tlumičů ve specifikaci “MATS”. Zakázková výroba se týká předních i zadních ramen s unibaly. Šestirychlostní bezsynchronní převodovka značky Samsonas je zabudována do původního obalu Getrag 265. Na přední nápravě jsou použity šestipístkové brzdové třmeny, vzadu čtyřpístkové.

Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally brzdy
Kdo brzdí, (ne)prohrává

“V mnoha případech jdeme cestou vlastního vývoje. Vytvořili jsme například kompletní výfukový systém, který je ve většině svých parametrů lepší, než ten originální od Prodrive.”

Mats van den Brand BMW E30 M3 Rally výfuk
Výfukové potrubí jako umělecké dílo

Za volantem Craig Breen

O kvalitě práce Matse a jeho týmu svědčí fakt, že si od něj na konci roku 2021 zapůjčil jedno z pronajímacích BMW současný tovární jezdec M-Sportu Craig Breen. S parťákem Paulem Naglem se s ním zúčastnili asfaltové Killarney Historic Stages rally. Irskou soutěž zcela opanovali a cílovou fotobuňku protnuli jako vítězové. Druhému Alanu Ringovi se Subaru Legacy RS “naložili” téměř minutu.

V současné stojí v dílně M.A.T.S. několik vozů BMW E30 M30 Rally k pronájmu na jakoukoli rally dle přání zákazníka. Houževnatý Mats bez problému jeden z exemplářů naloží na “plaťák” a zběsilou jízdu dnem a nocí (pochopitelně dle pravidel silničního provozu) vám jej doručí až před startovní rampu.

Víte ale, co se říká? Ženská a auto se nepůjčují. Daleko větší požitek budete z M3 mít, pokud se stane stálým parťákem ve vaší garáži. A vidíte, jedna z těch nabroušených německých pil shodou okolností dorazila nedávno do České republiky. Ale to už je zase jiný příběh…

foto: autor, FB Mats van den Brand, Joost Kooi
Share.

Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Leave A Reply