Znalci Rallye Šumava určitě znají podobu strážovské či janovické rychlostní zkoušky. Tehdy lemovalo místo, kde se dnes nachází servisní zázemí Šumavy. Hluboko do paměti se vryla tato RZ v roce 1997 Marcelu Tučkovi. Ten odstartoval do své oblíbené rally s Tomášem Singerem na voze Nissan Sunny (Pulsar) GTI-R.
NISSAN SUNNY GTi-R POPRVÉ V ČESKU
Jednalo se o mediální senzaci. Marcel představil v premiéře náhernou čtyřkolku Nissan Sunny GTI-R. Do auta se však poprvé posadil až těsně před startem Rallye Šumava. Vůz se dostal do republiky v předvečer zahájení rally.
„Bylo to můj debut ve čtyřkolce,“ komentoval první zkušenost s japonským plnokrevníkem Domažlický jezdec. „S autem jsem před startem najel pouhých pět kilometrů a neměli jsme k dispozici ani optimální gumy.“
JANOViCKÁ RÁNA pohledem Marcela tučka
Soutěž odstartovala a na řadu přišla zmíněná „Janovická“ rychlostní zkouška.
Název „Strážovská“ je odvozen od místa startu či cíle. Ten se nachází na okraji obce Strážov. „Janovická“ se říká této RZ proto, že vložka projížděla bývalým výcvikovým prostorem tankistů v Janovicích nad Úhlavou (naposledy v roce 1997, pozn. redakce). Právě v roce 1997 se tento úsek stal Marcelovi Tučkovi osudným.
Kdo zná janovickou křižovatku ví, že vložka vede z hodně široké cesty vpravo na mostek. Samozřejmě jsem věděl, že je tam změna povrchu na kostky, ale bohužel nissan se tehdy zpakoval už po předchozím horizontu, vzdáleném od odbočení asi tři sta metrů.
Tu příhodu mám stále před očima. Řadil jsem z pětky šestku, když čtyřkolku nadzvedl aquaplanning a vůz nekontrolovatelně zrychlil. Přesto jsem si myslel, že mám situaci pod kontrolou, uklidňoval jsem i spolujezdce, ale jak se vůz blížil do zatáčky, bylo mi jasné, že se tam nevlezu. Normálně by se dalo proletět po silnici rovně, tam se otočit a vrátit se zpátky.
Bohužel v únikové zóně stáli lidé. I když se auto rychle přibližovalo, všichni koukali a nikdo se ani nepohnul. Kdybych něco neudělal, mohlo to skončit obrovskou tragédií, proto jsem raději nissana nasměroval do stromů. To jsem však netušil, že i tam budou diváci, neboť po nárazu začali zpoza těch stromů vyskakovat.
„Situace vypadala hrůzostrašně, ale nakonec vše skončilo, pokud pominu škodu na autě, pouze zlomeným prstem spolujezdce Tomáše Singera, jenž se chytnul rukou rámu. Svým způsobem to byl můj nejhorší ročník Šumavy“ dodává Marcel Tuček.
Nissan v této verzi se neukázal býti dobrou volbou. Mnoho téměř neřešitelných problémů si s ním prožil i domovský Nissan Motorsport Europe (článek Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce – RALLY LIFE). Soukromý tým neměl nejmenší šanci vychytat všechny mouchy a po roce projekt skončil. Nejlepším výsledkem Marcela Tučka v sezoně 1997 bylo 6. místo ve Vyškově a dvě sedmá místa v Českém Krumlově a Příbrami.