RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    • Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas
    • Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský
    • Valašská rally 2023 odkrývá další detaily a harmonogram
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      Recent
      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      By Ivo Nowi Novák1.3.2023

      Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

      By Roman Fluxa28.2.2023

      Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák4.3.2023

      Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django
    Opel Ascona 400 Safari Django banner
    Soutěžáky

    Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák29.6.2022Updated:12.1.2023Žádné komentáře5 Mins Read

    Přestože se Opel v oblasti rallysportu pyšní bohatou historií, je možná s podivem, že vůz této značky vyvezl svého pilota na trůn krále mistrovství světa v rally pouze v jednom případě. Tím téměř neporazitelným hrdinou byl na začátku „osmdesátek“ legendární Opel Ascona 400.

    Vítězný Opel ztracený v písku času

    Před čtyřiceti lety, 1. listopadu 1982 odpoledne, vystoupali na střechu otlučeného a zašpiněného Opelu zpocení a unavení Walter Röhrl a jeho spolujezdec Christian Geistdörfer. Po lítém boji urvali vítězství ve čtrnáctém ročníku Rallye Pobřeží slonoviny. Sklenkou Moët & Chandon spláchli symbolicky prach z několikadenního závodění křížem krážem pustinou. Pro Röhrla to bylo poněkud překvapivý triumf. Nevěřil, že by s atmosférickou “zadokolkou” od Opelu dokázal porazit Audi s pohonem všech čtyřech kol a turbodmychadlem. Zvláště pak v tak nemilosrdné rally, jakou Pobřeží slonoviny bezesporu bylo. Jako bonus zároveň posádka studeným sektem komorně oslavila zisk titulu mistrů světa.

    Röhrl-Geistdörfer / Opel Ascona 400
    Röhrl-Geistdörfer / Opel Ascona 400

    Vítězný vůz nebyl po závodě bezpečně uložen do depostitu či vystaven v muzeu automobilky, jak by se dalo předpokládat. Tovární tým jej trochu macešsky prodal a jeho stopu postupně zavál nekonečně se převalující africký písek. Dokonce i v Opelu věřili, že je navždy ztracen. Ovšem zázraky se dějí.

    Ascona – štavnatá „zadokolka“

    Závodní vůz Opel Ascona 400 debutoval  v automobilových soutěžích už o několik let dříve. Při premiéře v Rallye Monte Carlo 1980 seděli za volanty továrních Opelů Anders Kulang a Jochi Kleint. První jmenovaný vybojoval s Asconou o měsíc později vítězství ve Švédské rally. Startoval sice pod hlavičkou soukromého týmu, nicméně s identickým vozem, jako v Monte Carlu.

    Vývoj Ascony probíhal v centrále společnosti v Rüsselheimu ve spolupráci s renomovanými tuningovými firmami.

    Irmscher navrhl exteriér, Matter měl na starosti zpevnění karoserie a výrobu bezpečnostního rámu. Cosworth dodal šestnácti ventilovou dvouvačkovou hlavu válců pro převrtaný motor o objemu dva litry. V něm byly použity větší písty, upravené z agregátu 2.3 litru. Ve spojení s karburátory Weber dosahoval motor Ascony maximálního výkonu 240 koňských sil. Pozdější verze se blížily až k 280 koním. Jen pro srovnání – cestovní verze byly osazeny vstřikováním paliva Bosch a výrobce v oficiálních materiálech udával výkon “pouhých” 144 koňských sil.

    Pro úplnost – číslovka “400” ve jméně značí počet silničních verzí vozu, vyrobených v továrně v Antverpách, nutných pro homologaci do skupiny 4.

    Opel Ascona 400 RA40 „Safari“

    Ale zpět k našemu exempláři. Ascona 400 z roku 1982 byla po vítězném tažení v Rallye Pobřeží slonoviny přepravena zpátky do své domoviny. Po zevrubné revizi ji v další sezoně Rothmans Opel Rally Team použil při Safari rallye jako průzkumné vozidlo a posléze jako rychlou asistenci.

    Vůz s označením “RA40” (což znamená Rohkarosse Ascona č.40) byl speciálně postaven pro účast v dálkových soutěžích. Svou koncepcí se tedy nehodil pro běžné rally. Extra pevná karoserie, zesílené podvozkové prvky, zvýšené odpružení, masivní ochrana spodku, trubkový rám v přední části, madla či přídavné světlomety na blatnících apod. Všechny tyto úpravy z něj dělaly vysoce odolný speciál do nehostinných podmínek afrických buší a pralesů.

    Život po „fabrice“

    Téměř okamžitě po skončení Safari rallye byla Ascona prodána německému soukromníkovi, žijícímu a pracujícímu v Keni. Poté s ní až do roku 1990 často závodili různí jezdci v Keňském národním šampionátu. Následně notně použitý Opel zakotvil v Ugandě až do chvíle, než jej Daljit Chager (otec keňského šampiona v rally z roku 2014 Baldeva Chagera) odkoupil a odvezl zpět do Keni.

    Dalo by se říci, že se jedná o klasický příběh mnoha speciálů z dob skupin 4 a následně B, které zůstaly v Africe poté, co skončilo jejich oficiální účinkování v některém z továrních týmů.

    Vzkříšení šampióna

    Na začátku “devadesátek” se stopa RA40 ztrácí. Dnes už se ví, že Ascona stála mnoho let opuštěná někde v rohu Chagerovi garáže. Její druhý život začal v roce 2005, kdy o ní padla zmínka v diskuzi fanoušků rally u piva při Safari Classic rally.

    Ralf Antweiler, který auto v dosti bídném stavu odkoupil, vzpomíná: “Seděli jsme v baru s jedním místním nadšencem do evropských aut. Řekl nám, že zná někoho, kdo vlastní německý závoďák. Okamžitě nás ta informace zaujala, protože jsme věděli, že v Africe zůstalo v minulosti mnoho továrních speciálů. Hned následující rok zorganizoval Reinhard Klein setkání s majitelem. Opuštěný vrak Ascony jsme u něj našli zahozený v rohu velké haly, pod vrstvou prachu a písku. Nějakou dobu se při sebemenší zmínce o prodeji “cukal”, ale nakonec jsme se přece jen dohodli. V roce 2008 tak Ascona doputovala zpět do Německa. Na jednu stranu jsme byli šťastní, že je auto zpět ve své domovině. Na druhou jsme samozřejmě tušili, jak náročné bude jeho restaurování.”

    Obnova Opelu trvala dlouhých šest let. Některé části musely být nahrazeny novými, ale zároveň bylo také znovu použito mnoho autentických dílů. Opel si proto, především v interiéru, zachoval vzácnou závodní patinu.

    Pokud byste mysleli, že si dnes Ascona užívá svého závodního důchodu v nějaké klimatizované garáži, byli by jste na omylu. Auto přece bylo historicky vymyšleno k tomu, aby jezdilo. A tak hrdý majitel čas od času vytáhne Opela na uzavřené tratě některého z rallyových revivalů, aby mu dal aspoň chvíli řádně pod “ocas”.

    Opel Ascona 400 “RA40” je historicky cenným soutěžním artefaktem. Navíc je tento “oplík” nositelem jednoho tajemství či spíše drobného, relativně neznámého detailu.

    Všechny tovární vozy týmu Opel totiž dostávaly své jedinečné přezdívky. Ty byly vyvedeny na plastovém štítku, upevněném na karoserii v motorovém prostoru. Během restaurování dobová fotografie odhalila, že Röhrlův a Geistdörferův parťák v těžké africké soutěži, jenž je přivezl k titulům mistrů světa, je nositelem vpravdě tarantinovského jména “Django”. Nespoutaná zadokolka!

    foto: Ivo „Nowi“ Novák, Mate Boer/Petrolicious.com
    Christian Geistdörfer historici historie Jochi Kleint Německo Opel Opel Ascona 400 Rallye Pobřeží slonoviny Reinhard Klein Safari rallye Slowly Sideways Walter Röhrl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.