RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?
    • Rally Vyškov 2023
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl
    • Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace
    • BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák
    • Barum Czech Rally Zlín 2023
    • Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023

      Evropská Barum Czech Rally Zlín 2023 připravena ke startu

      25.7.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023 odtajnila časový harmonogram

      3.7.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Rally Vyškov 2023

      16.9.2023

      BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

      27.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023

      27.8.2023

      Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

      17.8.2023

      Škoda Fabia RS Rally2 / Kurka-Vajík by Rallye Design

      15.8.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Walter Röhrl slaví 74. narozeniny
    Osobnosti

    Walter Röhrl slaví 74. narozeniny

    By Ivo Nowi Novák9.3.20217 Mins Read

    Rallyová legenda Walter Röhrl oslavila 7.3.2021 své 74. narozeniny. Mistr Evropy z roku 1974. Vítěz 14 závodů seriálu WRC a dvojnásobný mistr světa z let 1980 a 1982. Dlouhán z Regensburgu je mimo svých neoddiskutovatelných úspěchů na tratích známý taky svými často kontroverzními rozhodnutími, názory a prohlášeními s tématikou rally. Nutno však dodat, že ve většině případů opodstatněnými a pravdivými.


    Dieselové začátky

    Rozhodně se nedá říci, že by Röhrl od mládí prahnul po kariéře rallyovýho jezdce. Za volant se dostal především v civilním zaměstnání jako řidič regionálního bavorského církevního úřadu. Jezdil velkým a těžkým dieselovým Mercedesem.

    “Vůz byl velmi pomalý, ale to mě naučilo dívat se dál před sebe a zbytečně nebrzdit, abych neztrácel rychlost. Dobrá škola.” vzpomíná Röhrl.

    Z lyží za volant

    Röhrlovou vášní bylo lyžování. Vážnější zranění nohy mu však záhy  zabránilo v intenzivnějším pokračování sjezdařské kariéry. Jeho přítel Herbert Marecek přišel s názorem, že má Röhrl předpoklady stát se dobrým pilotem rally. Slovo dalo slovo a v roce 1968 Röhrl s Mareckem utvořili posádku ve Fiatu 850 Coupé na Rally Bavaria. Součet časů v cíli stačil s přehledem na druhé místo absolutně. Skvělý úspěch s línou italskou malorážkou ve stádu téměř 250 přihlášených dvojic! Přesto nakonec nebyli klasifikováni. Důvod? Chyběl jim záznam v jízdním výkazu z jedné z časových kontrol.

    Když se Röhrla po závodě ptali, jak dokázal jet při své premiéře tak rychle, suše reagoval: “Netuším! Ani jsem nad tím popravdě nepřemýšlel. Prostě jsem s autem dělal to, co s lyžemi.”

    Největší chyba kariéry?

    Roky 1974-1977 se nesly ve znamení startů se speciály automobilky Opel (Commodore, Ascona, Kadett). Röhrl později přiznal, že to byla asi jediná chyba, kterou ve své kariéře udělal.

    “Vyhrál jsem v roce s Opelem Ascona 1.9 SR svůj první titul mistra Evropy a řekl si, že teď nemůžu skončit. Ale auto už bylo k ničemu a já jsem promarnil další tři roky.”

    Motivace

    “Rallye se mi začala líbit především proto, že okolo nebyli téměř žádní diváci.” říká dnes s úsměvem Röhrl. “Měl jsem představu, že by bylo nejlepší pořádat závody někde hluboko v lesích a v noci. Bez diváků. Nechtěl jsem být slavný, chtěl jsem být dokonalý. Prostě si v hlavě představit, že chci udělat powerslide a auto zastavit přesně tady a pak do něj fyzicky sednout a podle té představy to dokonale provést. Mojí motivací nikdy nebylo zažívat rychlost a mít spoustu peněz a slávu, chtěl jsem jen vše dělat perfektně. Ujel jsem v průběhu rally 3000 kilometrů v cíli jsem si řekl, že možná průjezd dvou zatáček ze všech nebyl dle mých představ. A ty dvě zatáčky jsem si přesně zapamatoval.”

    „Montemeister“

    Röhrlův speciální vztah ke slavné Rallye Monte Carlo je poměrně známý. Dokázal v ní zvítězit čtyřikrát se čtyřmi různými auty. Odtud přišla přezdívka “Montemeister”.

    “Monte je opravdovým klenotem mezi soutěžemi. Vyhrát ji pro mě znamenalo víc než cokoli jiného v mé kariéře. Sníh, led, bláto, suchý asfalt, úzké silnice okolo skal, hluboké propasti, závodění za denního světla i v noci… Kdo uspěl v Monte Carlu, mohl uspět kdekoli!” zdůraznil Röhrl.

    Röhrl a skupina B

    “Skupina B byla vrcholem toho, co jsem mohl v rally zažít. Budila spoustu emocí. Auta o výkonu více než 500 koňských sil se řídila těžce, ale o to větší výzvou v nich jízda byla. Mým nejoblíbenějším “béčkem” nebylo kupodivu Audi, ale Lancia 037 Rally. S výkonem 325 koní a nízkou váhou byla téměř jako formule.“ 

    „A co jsem říkal na zrušení skupiny B? Nelíbilo se mi to, přechod do nově vznikající skupiny A byl frustrující. Ale mělo to výhodu, že jsem nemusel tak precizně poslouchat diktát spolujezdce. Vše se odehrávalo podstatně pomaleji a já měl daleko více času na vyhodnocení toho, co jsem před sebou viděl.“

    Nicméně chování diváků bylo něco, čemu nerozumím dodnes. Když se zpětně dívám na videa z té doby, jsem šokován, jak blízko tratě byli a my mezi nimi dokázali jet nadoraz. Stačila drobná jezdecká chyba nebo technická závada…

    Röhrl a AUDI

    Ač si většina fanoušků v dnešní době spojuje Röhrla především s automobilkou se čtyřmi kruhy ve znaku, jejich vzájemný vztah nebyl vždy harmonický. V sezóně 1982 znamenal pro Audi téměř pohromu. S Opelem Ascona totiž vybojoval světový titul a dokázal porazit všechny smluvní jezdce ingolstadtské automobilky.

    Na otázku, zda pro něj bylo uspokojivější porazit Audi s Opelem nebo pak vítězit přímo pro automobilku, odpověděl:

    “Bylo pro mě uspokojivější je porazit. Na konci roku 1980 jsem dostal nabídku od Audi. Protože jsem novému vozu příliš nevěřil, dal jsem přednost startům za Mercedes. Když jsem nabídku nepřijal, byl manažer Walter Treser velmi rozčilený. Média uveřejnila spoustu rozhovorů, ve kterých se o mě celkem nevybíravě vyjadřoval. Když jsem se pak v roce 1982 vrátil do světového šampionátu, bylo mojí hlavní motivací Audi porazit. To se mi podařilo a navíc s Asconou, která v té době už byla představitelem zastaralé koncepce závodních aut.” 

    I přesto se v roce 1984 Röhrl a Audi spojili. Ze začátku se ukazovalo, že bestiální Quattro bude i pro Waltera tvrdým oříškem. “Audi bylo nedotáčivé a pokud jste při řízení neudělali minimálně jednu celou otáčkou volantem, nereagovalo. Navíc jsem se musel naučit brzdit levou nohou. Ovšem co se týkalo výkonu a trakce, bylo nepochybně nejlepší.”

    Rallylegend 2010 Walter Röhrl

    Röhrl a Pikes Peak

    V roce 1987 vyrazil Němec na zkušenou do USA. Snad v nejslavnějším závodě do vrchu dokázal za volantem Audi Quattra S1 (něco o historii Audi na Pikes Peaku) o sedm vteřin porazit svého největšího soupeře Ariho Vatanena jedoucího s Peugeotem 405 T16. Zároveň se stal prvním pilotem, který posunul rekord trati pod 11 minut.

    “Nejprve jsem se trochu bál. Ale trať se mi moc líbila. Pěkná šotolinová cesta. Vždycky se mi líbily silnice, které vám dokážou okamžitě tvrdě oplatit jezdeckou chybu. Nemám příliš v lásce okruhy, kde můžete jet jako blázni a všude okolo je spousta únikových zón.”

    Audi Quattro Pikes Peak

    Walter a okruhové závodění

    Po ukončení rallyové kariéry Röhrl nějakou dobu koketoval s okruhy. V roce 1989 zvítězil v IMSA-GTO-Championship v americkém Watkins Glen v závodě na 500km. v letech 1990 a 1991 pak startoval v německém šampionátu DTM a dokázal v několika závodech vyhrát.

    “Závodění na okruhu mi nikdy nepřineslo takové uspokojení, jako starty v rally. No možná jednou, v roce 1988 při závodě v Niagara Falls. Byl to městský závod, velmi hrbolatý, trval více než dvě a půl hodiny a všude okolo byly ochranné betonové zdi. Skoro jako v rally. Pamatuji si, jak po trénincích někdo pronesl: “Viděl jsi toho Němce? Zítra nezvládne ani tři kola, jezdí tak blízko zdí…” Nakonec jsem porazil všechny a bylo to snad jediný závod na okruhu, který mě moc bavil řízení auta mi dělalo radost.”

    Röhrl a současná rally

    “Rally se změnila. Dnes jsou závody příliš krátké a jezdci musí jet od startu zcela naplno. Jinak vypadnou z boje o vítězství. Auta jsou navíc neuvěřitelně dokonale postavená a odolná proti poškození. Jezdci tak nemusí  příliš přemýšlet o “ochraně” jednotlivých komponent a mohou se soustředit zcela na svůj výkon.”

    Walter Röhrl vstoupil do světa rally ne proto, aby se stal slavným (ale stal) nebo aby zbohatl (což se snad stalo taky), ale proto, aby usiloval o dokonalost. Jeho přirozené schopnosti a postupně rozvíjené dovednosti se ukázaly být největší devizou a jeho největším trápením bylo pochybování o sobě samém. I když mohl vyhrát ještě více světových rally či získat více titulů, nebyly pro něj důležité. Splnil si všechna svá předsevzetí a to většině případů za podmínek, které si sám stanovil. A kdo tohle může říct o svém životě?

    Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag!

    Audi Německo Opel Pikes Peak Hill Climb Rallye Monte Carlo Walter Röhrl
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák13.7.2023

    Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

    By Ivo Nowi Novák16.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

    By Ivo Nowi Novák2.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Září
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
        12
    • Rally Vyškov

      Celý den
      02/09/2023
      Rally Vyškov

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko
      http://www.rallyvyskov.cz/

      RALLY VYŠKOV 2023

      Průběžný seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Celková …[Read more]

    3
    45678910
    1112131415
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      15/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    16
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      16/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    17
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      17/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    1819202122
    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      22/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    23
    • Futures Contproduct Rally Morava

      Celý den
      23/09/2023
      AMK Ecce Homo Šternberk

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko
      http://www.rally-morava.cz
      Rally Jeseníky 2018

      Futures Contproduct Rally Morava 2023

    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      23/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    24
    252627282930 
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    16.9.2023By Jakub Skýpala1 Min Read

    Rally Vyškov 2023

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Barum Czech Rally Zlín 2023

    Fotogalerie rally
    17.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (211) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (86) fanoušci (56) Ford (43) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (166) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (34) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (336) technika (71) technika WRC (47) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (593) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.