Čert a konkurence nikdy nespí. Převratná technická novinka světa rally začátku osmdesátých let, či chcete-li první generace Audi Quattro, si ještě pořádně nestačila užít své chvíle slávy a v Ingolstadtu už vyvíjeli jejího nástupce.
Prvotní čtyřkolkový pokus, známý také jako “Ur-Quattro”, se po mnoha počátečních neúspěších nakonec ukázal jako účinné bojové náčiní. Nicméně souputníci v rychle se rozvíjející skupině B nespali na vavřínech. Vývojáři Audi Sport proto museli jednat!
Audi Sport Quattro - tak jsme do toho řízli!
Díky těžkému pětiválci a zvídavě protaženému “čumáku, měly německé speciály sklon k přílišné nedotáčivosti. Dlouhý rozvor pro změnu vůz limitoval v úzkých místech a ostrých zatáčkách.
Inženýři proto zasedli k rýsovacím prknům a do dlouhého Quattra řízli. Doslova. Ve snaze vytvořit kratší a hbitější stroj mu na rozvoru sebrali rovných 32 centimetrů. Voilà! Sport Quattro bylo na světě.
Součástí inovace se stala též důkladná odtučňovací kůra. Některé části karoserie byly “vysochány” z kevlaru či sklolaminátu. Ocelové zůstaly pouze dveře, převzaté z Audi 80. Také podvozkové díly vznikly speciálně pro verzi Sport. Jak jinak, než řádně odlehčené.
ČACHRY S BLOKY
O bloku motoru, vyrobenému z lehkých slitin, se v kuloárech proslýchalo, že rád praskal. Proto dodnes není neobvyklé nalézt silniční verzi Sport Quattra se standardnějším, litinovým blokem. V technickém průkazu mají tyto exempláře uvedenou pouze nevýznamnou poznámku, že k výměně agregátu došlo v autorizovaném servisu.
Přeplňované pětiválcové “srdce” o objemu 2133ccm, dávalo při 6000 otáčkách výkon 306 koňských sil (225kW) Soutěžní verze byla dále laděna. Motoráři dokázali výkon agregátu vyšroubovat až na úctyhodných 336kW.
Pokud se vaše finanční možnosti jevily jako neomezené, mohli jste si při koupi dopřát nějaké ty příplatkové serepetičky. Kupříkladu ABS. V té době? Jasně! Nebo pravé venkovní zrcátko. Jeho absencí, a tím optimalizovanému proudění vzduchu okolo pravého boku karoserie, se údajně měla maximální rychlost Audi zvýšit až o dva kilometry v hodině. Pravda nebo marketing?
Silniční verze Audi Sport Quattro se prodávala za horentních téměř 204 tisíc marek. Jen pro představu – za stejný balík peněz jste v té době mohli potěšit svou garáž hned dvěma Poršáky 911 Turbo.
ŘEČÍ ČÍSEL
Stěžejním kritériem FIA pro úspěšnou homologaci speciálu pro skupinu B byla produkce 200 kusů jeho civilní verze. U Audi jich vyrobili 214. Vlastně 219. V roce 1988 totiž Audi dodatečně zkompletovalo ještě pět vozů ze zbývajících náhradních dílů.
164 aut bylo prodáno zákazníkům. Zbytek zůstal pro homologační, testovací a sportovní účely v majetku automobilky. Nejčastější barvou karoserie se stala červená “Tornadorot” – 133 kusů. Vzácnější jsou barvy bílá “Alpineweiss” – 48 kusů , modrá “Copenhagenblau” – 21 kusů a zelená “Malachitgrün” – 15 kusů.
Dva exempláře byly vyrobeny ve speciální černé metalíze. Cestování v nich si užíval despotický genius Ferdinand Piëch, který onu temnou barvu zbožňoval. Mimo netradičního zbarvení obsahovaly oba exkluzivní kusy také několik speciálních úprav a doplňků. Pro šéfa vždy jen to nejlepší!
Všechna uvedená čísla je nutné brát s jistou rezervou. Ono totiž stejně, jako u ostatních automobilek, i ta u Audi jsou zahalena jakýmsi homologačním oparem.

AUDI SPORT QUATTRO S1 - Ex-MIKKOLA
Konečně se dostáváme k soutěžní verzi. Historické záznamy hovoří o faktu, že v dílnách Audi vzniklo pouhých dvacet ostrých “krátkých béček”. Sehnat tedy dnes do své snové garáže originální fabrické Quattro Sport, to už bude asi opravdu jednodušší vypátrat jednorožce, zvracejícího duhu.
Ale znáte to. I zázraky se dějí! Aukční síň Bonhams bude aktuálně jedno ostré ex-tovární Sport Quattro dražit v rámci Goodwood Festival of Speed.
Jedná se vůz, jenž triumfoval ve dvou podnicích britského mistrovství roku 1986 – 23. FRAM Filters International Welsh Rally a 30. National Breakdown Rally. K vítězství jej dovezla velezkušená posádka Hannu Mikkola a Arne Hertz.

Tým Audi UK vůz s registrační značkou “44 WMN” na nějakou dobu dokonce přelakoval do stříbrné metalízy. 5. července 1986 s ním Hannu Mikkola odstartoval v závodech do vrchu Shelshley Walsh. Audi tady svou účastí oslavilo padesáté výročí od zdejšího vítězství Hanse Stucka za volantem Auto Union V16 Grand Prix, osazeného motorem s majestátným objemem 5.3 litru.
V Mikkolově podání se jednalo o glorifikaci památné chvíle jak se patří. Zatáčkovitou tratí proletěl jako utržený z řetězu a ustanovil nový rekord tratě v kategorii cestovních vozů.

Z TMAVÝCH HVOZDů NA SVĚTLA PÓDIÍ
Účast v závodě ve Shelshley Welsh se stala pro nabízené Sport Quattro posledním ostrým závodním počinem. Poté přijalo roli jakési primadony. Často se objevovalo v reklamách Audi či společnosti Hella. Bylo hojně vystavováno na akcích s motoristickou tématikou.
V reportáži pro pořad Top Gear jej pilotoval Ari Vatanen. Pravidelně se objevovalo na trati Goodwood Festival of Speed, kde se za jeho volantem střídali Mikkola a Blomqvist. A ujalo se také role předjezdeckého vozu při Manx International rally, kdy jej řídili Malcom Wilson nebo Mark Higgins.
VZÁCNÝ KOUSEK HISTORIE
Současný majitel Steve Perez vůz zakoupil na jedné z aukcí v roce 2003. Během následujících let prošlo Quattro důkladnou renovací, která měla za úkol jej co nejvíce přiblížit originálnímu stavu. Pouze dobový hliníkový bezpečnostní rám byl vyměněn za moderní, robustnější.
Agregát prošel v roce 2010 repasí u specialistů Lehmann Motortechnik AG. Omlazený motor s objemem 2.3 litru nyní disponuje mohutnými pěti sty padesáti koňskými silami.
Sport Quattro bylo naposledy provětráno v roce 2017 při Race Retro ve Stoneleigh Parku. Od té doby odpočívá v klimatizované garáži. Jeho agregát byl několikrát ročně krmen čerstvým vysokooktanovým palivem, následně oživován a ohříván na optimální provozní teplotu.
Zajímavostí je, že o zařazení Perezova jedinečného exempláře do své sbírky mělo v minulosti zájem samotné Audi Tradition. Přišlo s kufrem plným peněz a odešlo s nepořízenou.
Audi Sport Quattro S1 skupiny B je jedním z nejvíce replikovaných modelů německé automobilky. U nabízeného exempláře se ovšem o jeho šlechtický rodokmen nemusíte strachovat. I přes svůj věk je v kondici vrcholového atleta, oděného do málo vídané dobové livreje. Pod naleštěnou kastlí ale najdeme také dostatek nezbytné patiny. Zajímá vás odhad prodejní ceny? Bratru 1,2 až 1,4 milionu liber. Zde platí ono okřídlené heslo – “Ten, kdo koupí, neprohloupí!”