RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Historie: Audi Quattro na Pikes Peaku
    Audi Quattro Pikes Peak
    Soutěžáky

    Historie: Audi Quattro na Pikes Peaku

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser29.6.2013Updated:9.3.2021Žádné komentáře4 Mins Read

    30. června 2013 startuje ostře sledovaný americký závod do vrchu Pikes Peak Hill Climb. Fenomenální Sébastien Loeb není prvním mistrem světa v rally, který se pokusí vyjet na vrchol proslulé hory nejrychleji. V roce 1987 v Coloradu zvítězil Walter Röhrl s Audi Quattro S1. Německá značka dominovala ve slavném závodě třikrát za sebou.


    Triumf Michéle Mouton

    Značka Audi zvítězila poprvé v Závodě do oblak už v roce 1982 zásluhou nejúspěšnějšího amerického soutěžního jezdce Johna Buffuma. Buffum přivezl na 20 km dlouhou šotolinovou trať se 156 zatáčkami své soutěžní Audi Quattro A2 a vyhrál kategorii Rally Class. O rok později John Buffum své prvenství obhájil.

    Jeho úspěchy nezůstaly bez povšimnutí za oceánem a v následujícím roce se na trati, která šplhá až do výšky 4301 metrů nad mořem, objevili poprvé významní evropští jezdci v čele s Francouzkou Michéle Moutonovou. Tovární pilotka týmu Audi Sport startovala s „krátkým“ modelem Audi Sport Quattro a byla o 11 sekund rychlejší než Bufum. Pikes Peak Hill Climb vstoupil do nové mezinárodní éry.

    V roce 1985 se černovlasá Francouzka vrátila do Colorada Soprings znovu. Tentokrát nejenže znovu zvítězila v absolutní klasifikaci, ale časem hluboko 11:25.390 minut navíc pokořila i dosavadní rekord závodu. Porazila všechny speciály kategorie Open wheel, které dosud na Pikes Peaku dominovaly.

    VIDEO: Michele Mouton & Pikes Peak 1985

    Triumf Waltera Röhrla

    Extrémní Audi Quattro S1 se na Pikes Peaku objevilo poprvé v roce 1986. Domácí legenda Bobby Unser dokázal s tímto upraveným monstrem vylepšit traťový o dalších 16 sekund. O třetí a poslední triumf značky Audi se postaral dvojnásobný mistr světa v rally Walter Röhrl v roce 1987. Se speciálem Audi Quattro S1se zapsal do historie jako první jezdec, který pokořil bájnou hranici 11 minut.

    Audi Quattro Pikes Peak

    Německá automobilka dostala vážného soupeře v podobě týmu Peugeot s upravenými soutěžními vozy Peugeot 205 T16, které v posledních letech ovládly MS značek. Ari Vatanen s nejrychlejší ze tří nasazených „dvěstěpětek“ vyhrál klasifikaci a v den závodu 11. července 1987 vyrazil na trať jako poslední.

    Walter Röhrl startoval před ním. Na dvacetikilometrové trati pouze čtyřikrát zařadil na okamžik nejvyšší šestý převodový stupeň a v jednom místě letěl rychlostí 196 km/h. Bezchybnou jízdou, když projížděl ostré vracečky kontrolovaným powerslidem, dosáhl na neuvěřitelnou hodnotu 10:47:850 minut.

    Ari Vatanen byl tehdy o 7 sekund pomalejší. Francouzský tým to přičítal uvolněné sponě hadice turbodmychadla.

    Škoda, že po dosaženém hattricku se Audi na Pikes Peak už nikdy nevrátilo. U příležitosti loňského 25letého výročí měl loni Röhrl startovat se zrestaurovanou „esjedničkou“. Vinou lesních požárů byl bohužel termín závodu posunut a k jeho startu nedošlo.


    Audi Quattro S1 Pikes Peak

    Röhrlův vůz byl vyvinut ze soutěžního modelu S1 Evo2 speciálně pro Pikes Peak. Pod kapotou se ukrýval přeplňovaný dvacetiventilový pětiválec o objemu 2,1 litru. Díky instalaci velkého turbodmychadla KKK K28 se výkon motoru vyšplhal až na úctyhodných 600 koní při 8000 ot/min. Impozantní byla i hodnota maximálního krouticího momentu – 590 Nm při 5500 ot/min. Velkým problémem Závodu do oblak je ztráta výkonu vinou řídkého vzduchu.

    Němečtí inženýři proto vyvinuli systém uzavřené cirkulace vzduchu, který udržoval stálý tlak v systému přeplňování a turbína zůstala ve vysokých otáčkách i při odstavení plynu. Jednalo se v podstatě o Ani-lag systém.

    Audi Quattro Pikes Peak
    Audi Quattro Pikes Peak

    Dvouspojkový systém Porsche PDK s poloautomatickou šestistupňovou převodovkou byl původně vyvinut pro sportovní prototypy skupiny C. Pohon všech kol zajišťovaly tři diferenciály. Jednosedadlový speciál byl maximálně odlehčen a vážil pouze 1000 kg. To je o 100 kg méně než soutěžní verze. Karoserii tvořil tenký ocelový plech a kevlar. Mohutné spoilery, které zajišťovaly maximální přítlak k povrchu tratě, byly vyvinuty v aerodynamickém tunelu. Po stranách okřídleného monstra byly instalovány i vzduchové deflektory. Audi Quattro S1 Pikes Peak bylo obuto do šestnáctipalcových pneumatik Michelin.

    VIDEO: Walter Röhrl Pikes Peak 1987

    Audi historické automobily John Buffum Michéle Mouton Peugeot Pikes Peak Hill Climb USA Walter Röhrl závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Projekt AUDI Group S – kódové označení: Jen pro Tvé oči

    Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.