Sedm originálních exemplářů vozů skupiny B bude draženo 5. února 2021 při příležitosti “La Parisienne” společností Artcurial. V našem dvoudílném seriálu se podíváme nabízeným speciálům trochu pod sukně.


Malá, ale šťavnatá

Aukce byla původně plánovaná jako součást “Retromobile Show”. Kvůli nepříznivému vývoji pandemie však pořadatel show přesunul na červen. I přesto se podařilo vyjednat výjimku a při velmi komorní dražbě “La Parisienne” bude začátkem února přivedeno “pod kladivo” pouhých 42 položek. Ovšem ne ledajakých!

Katalog obsahuje například vůz Matra MS670, se kterým Henri Pescarolo a Graham Hill zvítězili v Le Mans 1972. Cena unikátního exempláře se odhaduje okolo 4 milionů eur.

Všech sedm nabízených “béčkových” speciálů bylo nedílnou součástí sbírky Manoir de l´Automobile de Lohéac. Její duchovní otcové Michel Homell a Olivier Quesnel (šéf Citroën a Peugeot Sportu 2008-2011) shromáždili na bretaňském statku, přestavěném na muzem, téměř 400 vozidel v průřezu automobilovou historií.

“Soutěžáky” byly celou dobu brány jako muzejní sbírka. Jsou proto v téměř původním stavu a před jejich případným uvedením do provozu bude nutná jejich “generálka”.


AUDI QUATTRO S1 E2

Nejvzácnějším kusem celé nabídky je jistě Audi Quattro S1 E2. Jedinou akcí, které se aktivně zúčastnilo, byl první Race of Champions 1988 na francouzském okruhu Montlhery.

Tam se do něj Olivier Quesnel zamiloval a usmyslel si, že nesmí chybět v jeho sbírce. Automobilka Audi jej však odmítla prodat. Quesnel se nevzdal a za pomoci Jeana Todta a Michèle Mouton “otravoval” osoby zodpovědné za tovární “esjedničky” tak dlouho, až obchod nakonec kývly.

Audi Quattro S1 E2 / Race of champions 1988

Když poté přijel do Ingolstadtu řešit záležitosti ohledně prodejní smlouvy, ocitl se na dvoře Audi Sport. Několik identických speciálů zde stálo zahaleno pod plachtami. Jeho vyvolené Quattro však bylo v nedbalkách a jako bonus mělo o přední okno opřenou ceduli s nápisem “Vítej, Oliviere!”.

Po zdlouhavém papírování lidé z Quesnelova týmu auto vyzvedli a přepravili jej do Grenoblu k Brunovi Sabymu. U něj mělo absolvovat přípravu na umístění do muzea. Shodou okolností však Saby tentýž víkend pořádal charitativní akci na stadiónu, který byl v roce 1986 jedním z hlavních dějišť Zimních olympijských her. Když viděl auto na podvalníku, zrodil se mu v hlavě plán.

Podařilo se mu Quesnela přesvědčit, že auto v rámci akce předvede přítomným divákům. Samozřejmě ve střídmém tempu. Jenže pak přišel taky Ari Vatanen a posléze i Michèle Mouton… Ani jim Quesnel nedokázal říci ne!

Audi Quattro S1 E2 – za volantem Bruno Saby

Při demonstrativní jízdě došlo nakonec k poruše turba. Z Audi Sport brzy doputovalo nové a vůz konečně přistál na vyhrazeném místě v muzejní sbírce.

Začátkem roku 2000 byla u tohoto exempláře provedena repase motoru. Vše ostatní zůstalo dobové, v původním stavu. Jedná se tedy opravdu o unikátní vůz. Audi Sport většinu originálních speciálů skupiny B postupně sešrotovalo a při životě zůstalo jen pár, dnes velmi ceněných kusů. Všem těmto skutečnostem odpovídá i odhadovaná prodejní cena. Může se vyšplhat až na 1,3 mil eur.


LANCIA DELTA S4

Ani muzejní Lancia Delta S4 nestačila přičichnout ke klasickým tratím rychlostním zkoušek.

Vůz se šasi 227 osedlal při Bettega memorial 1986 Miki Biasion a přivedl jej k druhému místu.

Memorial Bettega 1986

Poté se objevil v ledovém korytě až v rámci 24 Heures de Chamonix. Za volantem se střídali Biasion a Saby.

Bruno Saby & rallycross

Právě Bruno Saby pojal v roce 1988 nápad zúčastnit se Mistrovství Francie v rallycrossu. S oficiální podporou továrny Lancia a společnosti Homell založil vlastní tým Grenoble Sport Auto. Deltu S4 227 odkoupil, oblékl do barev “Métal 5” a vyrazil na zablácené tratě.

Divoká sezóna, ve které urputně soupeřil s Peugeotem 205 T16 skupiny B za volantem s Guyem Fréquelinem, vyvrcholila až v posledním závodě v Trappes. Oba měli po pěti vítězstvích.

“V rallycrossu je start zásadní, pak už se předjíždí velmi těžko. Guy měl v Peugeotu extrémně silný motor z verze Pikes Peak a do první zatáčky vjížděl kousek přede mnou. Během finální rozjížďky jsme bojovali nárazník na nárazník a Guy nakonec zvítězil o délku kapoty. Byl to sezóna, kterou si budu pamatovat navždy!” zavzpomínal Saby.

Hned poté Lancii Michel Homell odkoupil, byla přeoděna zpět do původních barev Martini a putovala do muzea. Jedná se o jeden z nejautentičtějších exemplářů “Essequattra” na světě.

Odhadovaná prodejní cena – 600.000-800.000 €


PEUGEOT 205 TURBO 16 EVO 2

Třetím do party nabušených béčkových monster je Peugeot 205 T16 E2.

Vůz s originálním číslem 24FGV75 je do dnešní doby registrován pod hlavičkou Peugeot Sport, v jehož  archivu je označován jako C201 – první model ve verzi EVO2. Přezdívalo se mu také “Babička”. Neklamným znakem evo dvojky jsou výrazná křidélka a “lízátko” na předním nárazníku a obří křídlo na zadní výklopné části.

Tour de Corse rallye 1985

V roce 1985 s ním na Korsické rally debutoval Bruno Saby. Jednalo se o první účast verze EVO2 v ostré soutěži. Auto však bylo ještě syrové a sportovní oddělení francouzské automobilky zatím nadále počítalo v rámci mistrovství světa především s pravidelnou účastí první evoluce. Dvojku bylo třeba řádně vyladit. Jedničkou týmu byl určen Salonen, Saby měl především za úkol ujet potřebné ostré testovací kilometry. Týmový plán však vzal rychle za své. Salonen brzy odstoupil a Vatanen při honičce s Ragnottim a jeho Renaultem R5 Maxi havaroval.

Jediným hráčem Peugeotu v poli byl najednou pouze Saby. Jean Todt ji nařídil, že musí stůj co stůj bodovat a cílovou pásku protnout nejlépe “na bedně”. Jak Saby později přiznal, řídit na klikatých asfaltových cestách vůz bez posilovače bylo fyzicky velmi náročné. I přesto se spolujezdcem Fauchillem vybojovali druhé místo absolutně.

Tour de Corse rallye 1985

Testovací mula

C201 byl poté intezivně testován Jeanem-Pierrem Jabouillem na trati technologického centra Michelinu v Ladoux. Po nezbytných vylepšeních putoval do Řecka, kde s ním před Rallye Acropolis testoval Bruno Saby. Posléze speciál absolvoval přesun z horkého jihu na studený sever. Kolečko testů se pomyslně uzavřelo na rychlých finských šotolinách.

Konec sezóny se pro “Babičku” nesl ve znamení účasti na Bettega memorial 1985 v Bologni. K nelibosti místních horkokrevných tifosi s ním Timo Salonen ve finále udolal Markku Aléna s domácí Lancií. Jak troufalé!

Registrační číslo 24FGV75 se znovu na objevilo na scéně v roce 1986. Vezl ho na svém voze Timo Salonen. Archivy Peugeot Sport naznačují, že mu byl přidělen vůz se šasi C206. C201 byl považován za ojetý a bylo obvyklé, že prioritní jezdci týmů dostávali přidělena novější auta. Jedna SPZ a dvě rozdílná auta? V osmdesátkách běžná praxe. Registrační čísla i dokumenty byly přenosné.

Vůz se šasi C201 pak putoval do předčasného důchodu. Jelikož se po epizodní akci na Monte Carlu číslo 24FGV75 na žádném aktivním speciálu francouzské automobilky neobjevilo, dá se předpokládat, že z C206 bylo vráceno zpět na původní vůz. A tak je tomu dodnes.

Rallycrossová epizoda

Jako většinu béčkových monster, i tohoto Peugeota čekala kariéra v rallycrossu. V roce 1987 byl prodán společnosti Peugeot Finland a v rallycrossových závodech jej vodil Matti Alamäki. Dvěstěpětka dostala rudý kabátek a Alamäkiho dovezla ve třech po sobě jdoucích sezónách k titulu Mistra Evropy (1988-90).

Odhadovaná prodejní cena – 600.000-800.000 €


foto: artcurial.com, mcklein.de

Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře