RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?
    • Rally Vyškov 2023
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl
    • Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace
    • BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák
    • Barum Czech Rally Zlín 2023
    • Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023

      Evropská Barum Czech Rally Zlín 2023 připravena ke startu

      25.7.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023 odtajnila časový harmonogram

      3.7.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Rally Vyškov 2023

      16.9.2023

      BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

      27.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023

      27.8.2023

      Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

      17.8.2023

      Škoda Fabia RS Rally2 / Kurka-Vajík by Rallye Design

      15.8.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»FOR SALE»Sedm statečných – GROUP B v aukci (1.díl)
    Group B auction
    FOR SALE

    Sedm statečných – GROUP B v aukci (1.díl)

    By Ivo Nowi Novák19.1.20216 Mins Read

    Sedm originálních exemplářů vozů skupiny B bude draženo 5. února 2021 při příležitosti “La Parisienne” společností Artcurial. V našem dvoudílném seriálu se podíváme nabízeným speciálům trochu pod sukně.


    Malá, ale šťavnatá

    Aukce byla původně plánovaná jako součást “Retromobile Show”. Kvůli nepříznivému vývoji pandemie však pořadatel show přesunul na červen. I přesto se podařilo vyjednat výjimku a při velmi komorní dražbě “La Parisienne” bude začátkem února přivedeno “pod kladivo” pouhých 42 položek. Ovšem ne ledajakých!

    Katalog obsahuje například vůz Matra MS670, se kterým Henri Pescarolo a Graham Hill zvítězili v Le Mans 1972. Cena unikátního exempláře se odhaduje okolo 4 milionů eur.

    Všech sedm nabízených “béčkových” speciálů bylo nedílnou součástí sbírky Manoir de l´Automobile de Lohéac. Její duchovní otcové Michel Homell a Olivier Quesnel (šéf Citroën a Peugeot Sportu 2008-2011) shromáždili na bretaňském statku, přestavěném na muzem, téměř 400 vozidel v průřezu automobilovou historií.

    “Soutěžáky” byly celou dobu brány jako muzejní sbírka. Jsou proto v téměř původním stavu a před jejich případným uvedením do provozu bude nutná jejich “generálka”.


    AUDI QUATTRO S1 E2

    Nejvzácnějším kusem celé nabídky je jistě Audi Quattro S1 E2. Jedinou akcí, které se aktivně zúčastnilo, byl první Race of Champions 1988 na francouzském okruhu Montlhery.

    Tam se do něj Olivier Quesnel zamiloval a usmyslel si, že nesmí chybět v jeho sbírce. Automobilka Audi jej však odmítla prodat. Quesnel se nevzdal a za pomoci Jeana Todta a Michèle Mouton “otravoval” osoby zodpovědné za tovární “esjedničky” tak dlouho, až obchod nakonec kývly.

    Audi Quattro S1 E2 / Race of champions 1988

    Když poté přijel do Ingolstadtu řešit záležitosti ohledně prodejní smlouvy, ocitl se na dvoře Audi Sport. Několik identických speciálů zde stálo zahaleno pod plachtami. Jeho vyvolené Quattro však bylo v nedbalkách a jako bonus mělo o přední okno opřenou ceduli s nápisem “Vítej, Oliviere!”.

    Po zdlouhavém papírování lidé z Quesnelova týmu auto vyzvedli a přepravili jej do Grenoblu k Brunovi Sabymu. U něj mělo absolvovat přípravu na umístění do muzea. Shodou okolností však Saby tentýž víkend pořádal charitativní akci na stadiónu, který byl v roce 1986 jedním z hlavních dějišť Zimních olympijských her. Když viděl auto na podvalníku, zrodil se mu v hlavě plán.

    Podařilo se mu Quesnela přesvědčit, že auto v rámci akce předvede přítomným divákům. Samozřejmě ve střídmém tempu. Jenže pak přišel taky Ari Vatanen a posléze i Michèle Mouton… Ani jim Quesnel nedokázal říci ne!

    Audi Quattro S1 E2 – za volantem Bruno Saby

    Při demonstrativní jízdě došlo nakonec k poruše turba. Z Audi Sport brzy doputovalo nové a vůz konečně přistál na vyhrazeném místě v muzejní sbírce.

    Začátkem roku 2000 byla u tohoto exempláře provedena repase motoru. Vše ostatní zůstalo dobové, v původním stavu. Jedná se tedy opravdu o unikátní vůz. Audi Sport většinu originálních speciálů skupiny B postupně sešrotovalo a při životě zůstalo jen pár, dnes velmi ceněných kusů. Všem těmto skutečnostem odpovídá i odhadovaná prodejní cena. Může se vyšplhat až na 1,3 mil eur.


    LANCIA DELTA S4

    Ani muzejní Lancia Delta S4 nestačila přičichnout ke klasickým tratím rychlostním zkoušek.

    Vůz se šasi 227 osedlal při Bettega memorial 1986 Miki Biasion a přivedl jej k druhému místu.

    Memorial Bettega 1986

    Poté se objevil v ledovém korytě až v rámci 24 Heures de Chamonix. Za volantem se střídali Biasion a Saby.

    Bruno Saby & rallycross

    Právě Bruno Saby pojal v roce 1988 nápad zúčastnit se Mistrovství Francie v rallycrossu. S oficiální podporou továrny Lancia a společnosti Homell založil vlastní tým Grenoble Sport Auto. Deltu S4 227 odkoupil, oblékl do barev “Métal 5” a vyrazil na zablácené tratě.

    Divoká sezóna, ve které urputně soupeřil s Peugeotem 205 T16 skupiny B za volantem s Guyem Fréquelinem, vyvrcholila až v posledním závodě v Trappes. Oba měli po pěti vítězstvích.

    “V rallycrossu je start zásadní, pak už se předjíždí velmi těžko. Guy měl v Peugeotu extrémně silný motor z verze Pikes Peak a do první zatáčky vjížděl kousek přede mnou. Během finální rozjížďky jsme bojovali nárazník na nárazník a Guy nakonec zvítězil o délku kapoty. Byl to sezóna, kterou si budu pamatovat navždy!” zavzpomínal Saby.

    Hned poté Lancii Michel Homell odkoupil, byla přeoděna zpět do původních barev Martini a putovala do muzea. Jedná se o jeden z nejautentičtějších exemplářů “Essequattra” na světě.

    Odhadovaná prodejní cena – 600.000-800.000 €


    PEUGEOT 205 TURBO 16 EVO 2

    Třetím do party nabušených béčkových monster je Peugeot 205 T16 E2.

    Vůz s originálním číslem 24FGV75 je do dnešní doby registrován pod hlavičkou Peugeot Sport, v jehož  archivu je označován jako C201 – první model ve verzi EVO2. Přezdívalo se mu také “Babička”. Neklamným znakem evo dvojky jsou výrazná křidélka a “lízátko” na předním nárazníku a obří křídlo na zadní výklopné části.

    Tour de Corse rallye 1985

    V roce 1985 s ním na Korsické rally debutoval Bruno Saby. Jednalo se o první účast verze EVO2 v ostré soutěži. Auto však bylo ještě syrové a sportovní oddělení francouzské automobilky zatím nadále počítalo v rámci mistrovství světa především s pravidelnou účastí první evoluce. Dvojku bylo třeba řádně vyladit. Jedničkou týmu byl určen Salonen, Saby měl především za úkol ujet potřebné ostré testovací kilometry. Týmový plán však vzal rychle za své. Salonen brzy odstoupil a Vatanen při honičce s Ragnottim a jeho Renaultem R5 Maxi havaroval.

    Jediným hráčem Peugeotu v poli byl najednou pouze Saby. Jean Todt ji nařídil, že musí stůj co stůj bodovat a cílovou pásku protnout nejlépe “na bedně”. Jak Saby později přiznal, řídit na klikatých asfaltových cestách vůz bez posilovače bylo fyzicky velmi náročné. I přesto se spolujezdcem Fauchillem vybojovali druhé místo absolutně.

    Tour de Corse rallye 1985

    Testovací mula

    C201 byl poté intezivně testován Jeanem-Pierrem Jabouillem na trati technologického centra Michelinu v Ladoux. Po nezbytných vylepšeních putoval do Řecka, kde s ním před Rallye Acropolis testoval Bruno Saby. Posléze speciál absolvoval přesun z horkého jihu na studený sever. Kolečko testů se pomyslně uzavřelo na rychlých finských šotolinách.

    Konec sezóny se pro “Babičku” nesl ve znamení účasti na Bettega memorial 1985 v Bologni. K nelibosti místních horkokrevných tifosi s ním Timo Salonen ve finále udolal Markku Aléna s domácí Lancií. Jak troufalé!

    Registrační číslo 24FGV75 se znovu na objevilo na scéně v roce 1986. Vezl ho na svém voze Timo Salonen. Archivy Peugeot Sport naznačují, že mu byl přidělen vůz se šasi C206. C201 byl považován za ojetý a bylo obvyklé, že prioritní jezdci týmů dostávali přidělena novější auta. Jedna SPZ a dvě rozdílná auta? V osmdesátkách běžná praxe. Registrační čísla i dokumenty byly přenosné.

    Vůz se šasi C201 pak putoval do předčasného důchodu. Jelikož se po epizodní akci na Monte Carlu číslo 24FGV75 na žádném aktivním speciálu francouzské automobilky neobjevilo, dá se předpokládat, že z C206 bylo vráceno zpět na původní vůz. A tak je tomu dodnes.

    Rallycrossová epizoda

    Jako většinu béčkových monster, i tohoto Peugeota čekala kariéra v rallycrossu. V roce 1987 byl prodán společnosti Peugeot Finland a v rallycrossových závodech jej vodil Matti Alamäki. Dvěstěpětka dostala rudý kabátek a Alamäkiho dovezla ve třech po sobě jdoucích sezónách k titulu Mistra Evropy (1988-90).

    Odhadovaná prodejní cena – 600.000-800.000 €


    foto: artcurial.com, mcklein.de

    Ari Vatanen Audi aukce Bruno Saby Francie Group B Lancia Lancia Delta S4 Michéle Mouton Miki Biasion Peugeot Timo Salonen
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák19.7.2023

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    By Ivo Nowi Novák13.7.2023

    Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

    By Ivo Nowi Novák23.6.2023

    „Lego“ pro dospěláky ex-Colin McRae míří do aukce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Září
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
        12
    • Rally Vyškov

      Celý den
      02/09/2023
      Rally Vyškov

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko
      http://www.rallyvyskov.cz/

      RALLY VYŠKOV 2023

      Průběžný seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Celková …[Read more]

    3
    45678910
    1112131415
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      15/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    16
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      16/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    17
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      17/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    1819202122
    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      22/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    23
    • Futures Contproduct Rally Morava

      Celý den
      23/09/2023
      AMK Ecce Homo Šternberk

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko
      http://www.rally-morava.cz
      Rally Jeseníky 2018

      Futures Contproduct Rally Morava 2023

    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      23/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    24
    252627282930 
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    16.9.2023By Jakub Skýpala1 Min Read

    Rally Vyškov 2023

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Barum Czech Rally Zlín 2023

    Fotogalerie rally
    17.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (211) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (86) fanoušci (56) Ford (43) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (166) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (34) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (336) technika (71) technika WRC (47) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (593) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.