V prvním dílu jsme si představili německou preciznost (Audi Quattro S1 E2), italskou výbušnost (Lancia Delta S4) a francouzský šarm (Peugeot 205 T16 E2). Naší dnešní první zastávkou bude země, kde se čaj pije přesně o páté, muži nosí sukně a podnebí je stejně drsné, jako humor Jeremyho Clarksona. Do Velké Británie.
FORD RS200
Auta s modrým oválem ve znaku jsou velmi často terčem nemístných žertů. Ovšem u béčkového modelu RS200 bude i ten největší vtipálek zaručeně udržovat dekorum.
Ford s registrační značkou B200 YOO vybojoval na zledovatělých tratích Swedish rally 1986 pro typ RS200 nejlepší výsledek v seriálu WRC vůbec. Kalle Grundel s Benny Melanderem jej do cíle přivezli na 3.místě absolutně.
V dalším závodě, Rallye de Portugal 1986, se jim naopak nedařilo a odstoupili po technické závadě.
Tím pouť nabízeného exempláře v rámci Mistrovství světa skončila. Grundel s ním ještě odstartoval v Mistrovství Velké Británie. Cíl soutěže Rothmans Circuit of Ireland však opět nespatřil. Do “YOOja” poté naskočil epizodně Stig Blomqvist a v 30. Audi Sport Rally 1986 stanuli s Bruno Berglundem na stupni nejvyšším.
Po čtyřech odjetých soutěžích Forda odkoupil norský nadšenec, který s jinou “dvoustovkou” ve vlastním týmu Glomma Pap závodil v rallycrossovém šampionátu. B200 YOO však byl služebně starší model a zůstal stát bezprizorně v garáži. I přesto musel Quesnel zapojit své nejlepší vyjednávací schopnosti, aby vůz od Nora do svého muzea získal.
K autu obdrží nový majitel dokument vypracovaný Grahamem Robsonem na přelomu 80. a 90. let. Motoristický novinář a odborník na Fordy RS200 (byl blízkým přítelem Stuarta Grahama, který se na jejich vývoji podílel od roku 1983) v něm potvrzuje, že se jedná o originální vůz se číslem šasi 015.
Odhadovaná prodejní cena – 250,000 € – 400,000 €
MG METRO 6R4
Na Britských ostrovech ještě chvíli zůstaneme. MG Metro budí rozpaky. Líbí nebo nelíbí? Jako základ posloužil model automobilky Rover s dovětkem Metro. Nákupní taška se sexappealem kartonové krabice. Stačilo několik botoxových injekcí, implementace dvou křídel a z nerda, co se krčil v koutě, je rázem celkem pohledný jinoch.
Na přelomu let 1984-85 oslovil Austin Rover France Johna Davenporta. Měli eminentní zájem o start Didiera Auriola s “béčkovým” MG ve francouzském mistrovství. Davenport využil svých konexí a kontaktoval vybrané britské týmy. Od nich posléze dorazilo do sídla francouzské společnosti několik nabídek na pronájem vozů.
Vybrána byla ta od Rally Engineering Development se sídlem nedaleko Liverpoolu, známé spíše pod zkratkou RED. Zmiňovaný tým v té době podepsal tříletý kontrakt s Austin Roverem na přípravu speciálů pro anglické mistrovství (William Rutherford), British Open (David Llewellin, Henri Toivonen) a nově francouzské (Didier Auriol).
Nabízený vůz byl registrován 19. listopadu 1985 s číslem C206 JMB a oděn do slušivého kabátku “33 Export”. Sezóna 1986 pro něj začala dvěma nezdary. V jednom případě Auriol odstoupil pro poruchu olejového čerpadla, v tom druhém pro závadu rozdělovače. Poté se však karta obrátila a zbytek roku se nesl v duchu dechberoucí bity mezi Auriolem se spolujezdcem Occellim a Francois Chatriotem ve vozem Renault R5 Turbo Maxi. Na konci roku měli oba souputníci shodně 115 bodů. Auriol však vyhrál pětkrát a Chatriot “jen” čtyřikrát. To rozhodlo, že titul připadnul posádce MG.
Zajímavostí je, že Auriol si během sezóny stěžoval na pravostranné řízení. Před podzimní Rally du Var byl vůz přestavěn na levostranné řízení. Přístrojová deska ovšem zůstala původní, takže veškeré “budíky” měl před sebou spolujezdec.
S koncem skupiny B přišel i konec aktivní kariéry žluto-červeného MG. Bylo odstaveno v Anglii a až v roce 1988 přemístěno zpět do Francie. Hned následující rok jej Homell zakoupil a přidal ke své sbírce.
Auriol měl na auto tak skvělé vzpomínky, že se jej několikrát pokusil odkoupit. Neúspěšně. V dnešní době je auto v naprosto výjimečném originálním stavu. Z poslední cílové rampy putovalo v podstatě rovnou do muzea.
Odhadovaná prodejní cena – 280,000 € – 360,000 €
RENAULT R5 TURBO MAXI
Ve sladké Francii ještě alespoň chvíli zůstaneme. Zde se totiž narodil Renault R5 Turbo Maxi, vůz skupiny B se zadním náhonem. Počátkem roku 1985 si jej do Španělska odvezli zástupci týmu, který připravoval vůz pro Carlose Sainze.
Až do dubna 1986 vůz soutěžil s dočasnou registrací (SPZ s červeným podkladem), jelikož v nové domovině ještě neměl homologaci.
První ostrou akcí pro nový Renault byla Rally Villa de Llanes 1985. Při tvrdém souboji s Brunem Sabym Sainz havaroval a vážně poškodil čelní část “oturbené” R5. Vůz byl kompletně opraven a byla zároveň připravena ještě náhradní karoserie. To se ukázalo jako velmi prozíravý krok, protože na další soutěži, kterou pro nabízený vůz byla Rallye San Froilán, Saint znovu havaroval. Oprava však byla tentokrát časově náročnější a Sainz na dalších akcích odstartoval s druhým exemplářem.Vozy posléze střídal až do konce sezóny 1986.
Odhadovaná prodejní cena – 400,000 € – 600,000 €
LANCIA 037 RALLY
“Když jsme s Olivierem založili sbírku, toužil jsem do ní zahrnout i Lancii 037. Zmínil jsem se o tom před Brunem Sabym. Ten shodou okolností věděl o jednom exempláři, který se nacházel v dílnách Giuseppe Volty. Do naší sbírky jsme ji odkoupili v roce 1990. Jsme přesvědčeni, že vůz závodil nejdříve v livreji Martini Racing a posléze Olio Fiat s Fabriziem Tabatonem za volantem” vzpomíná Homell.
“Se závodní historií aut je to poměrně složité a člověk musí být opatrný. Mockrát jsme se přesvědčili, že velké týmy měly jeden registrační dokument pro několik automobilů. Nezřídka se taky bohužel též stávalo, že výrobní čísla byla vyřezána a znovu přivařena na jiný vůz“ dodal.
Vůz z dílen Volty je originální tovární Evo 2. I po třiceti letech je ve skvělém stavu, nicméně pro ostrý provoz bude nutná její renovace.
Odhadovaná prodejní cena – 500,000 € – 800,000 €
foto: artcurial.com, mcklein.de