V kalendáři se skvěl letopočet 1993. Pro Carlose Sainze s Luisem Moyou to měla být sezona snů. Nový tým, nové výzvy. Na konci roku však zbylo jen zklamání a spousta nedosažených met.
Od Toyoty k Lancii
Po čtyřech letech strávených u Toyoty se španělská dvojice u japonsko-německého týmu nedohodla na novém kontraktu. Přestup do kokpitu Delty Integrale se měl stát vzpruhou a novou motivací do závodění. Pro Sainze obzvláště. Nikdy neskrýval, že snad už od dětství byl velkým fanouškem italské značky. Sladký turínský bonbon měl ale v jeho případě velmi hořkou dochuť.
V roce 1993 si prošly velkou změnou i aktivity samotné Lancie. Oficiální tovární tým ukončil činnost a další působení Delty Integrale v seriálu mistrovství světa přešlo plynule pod partnerský Jolly Club.
Jedničkou týmu se stali samozřejmě Sainz s Moyou. Sestavu doplnili italové Andrea Aghini se spolujezdcem Sauro Farnocchiou a “exotická” uruguaysko-argentinská dvojice Gustavo Trelles a Jorge Del Buono.
Vyladěná Delta?
Pracovním nástrojem jim byla legendární Lancia Delta HF Integrale. Vyladěné “áčko” s tři sta třiceti koňskými silami pod nafouklou haubnou. Příprava i repase speciálů spadaly pod Abarth.
Oficiální dohoda mezi Fiatem, Jolly Clubem a “štírem” potvrzovala, že u Lancie bude v průběhu roku docházet k jejímu dalšímu technickému vývoji. Ale víte, jak to bývá. Papír toho snese. Itálie. Pohoda.
Rallye Monte Carlo
Klasický otvírák sezony. Beze sněhu, ale s ledovými plotnami. V horách nad Monte Carlem je to každoročně o výdrži. A zkušenostech. Trochu překvapivě si z dvojice Sainz-Aghini vedl lépe druhý jmenovaný. Dokázal stabilně zajíždět časy v TOP 5. Ve dvanácté erzetě ale neunesl sílu okamžiku a havaroval.
Sainz si zvykal na nový vůz a začal vlažněji. Postupně získával jistotu a dokázal zvítězit ve třech erzetách. Ovšem ani on neprošel soutěží lehce jako ostrý nůž francouzskou bagetou.
Svůj velký moment si odbyl taktéž v průběhu dvanácté vložky. Na rozdíl od týmového kolegy zvládl dotáhnout raněnou Lancii až k mechanikům, kteří jí v rámci možností ošetřili šrámy z boje.
Incident ovšem znamenal propad až na 77. místo absolutně. Do stíhací jízdy dal ”El Matador” všechen svůj um. Ani to nestačilo v cíli na lepší než čtrnácté místo.
Portugalská rally
Před soutěží požadoval Sainz na své Lancii některé změny. Monacká rally totiž ukázala, že konkurence přes zimu nespala a notně zrychlila A světe div se, vylepšení nepřišla… Otázkou je, zda by byla co platná.
Už v úvodu soutěže totiž Sainz přehnal nájezd do jedné ze zatáček a kamenitý břeh vyslal Lancii do série kotrmelců. Posádka vyvázla nezraněna. Pro Deltu to ovšem byla salta mortale. Na autě nebyl rovný jediný plech. Některá kola chyběla. Ta, co zbyla, svírala se zbytkem podvozku jiný úhel, než bylo běžné.
https://www.youtube.com/watch?v=SOG389x3clk&ab_channel=Rallyes90s
Čest týmu zachraňoval Aghini třetím místem v cíli.
Korsická rally
Asfaltová soutěž s nespočtem zatáček. Konečně se na Lancii podařilo zrealizovat některá vylepšení. Ne všechna. V závodě samotném se ukázalo, že pneumatiky Michelin, které obouval Sainz, měly lehce navrch nad konkurenčními “pirelkami”, které měl na svém autě nazuté Aghini. Ten se výsledcích objevoval jen do dvanácté vložky, když v jejím průběhu havaroval. Sainzovi se v druhé půlce rally dařilo stabilně zajíždět časy v první šestce a pomyslnou cílovou pásku protnul jako čtvrtý absolutně. Blýskalo se na lepší časy?
Rally Acropolis
Řečtí bohové byly Jolly Clubu nakloněni. Přesto, že na voze nebyly stále dokončeny veškeré požadované změny, dosáhly všechny tři nasazené posádky dobrých výsledků. Jejich tempo bylo ostré jako Ouzo po prvním hltu.
Nutno ale poznamenat, že jim hrály do karet výpadky několika předních posádek. Na to se ovšem historie neptá. Na obtížných šotolinových úsecích vybojoval Sainz druhé místo, Aghini čtvrté a Trelles páté. Příslib do budoucna?
Kolotoč MS se přesunul na jihoamerický kontinent. Rally Argentina. Steaky a vášnivý tanec. Sainz byl předchozím dobrým výsledkem taktéž rozvášněn a hodlal jej zopakovat.
Proti byl ovšem agregát Lancie. Po několika kilometrech první erzety v něm písty zahrály poslední, kovově znějící tango a Španěl musel opustit taneční parket. Rychlé vystřízlivění.
Malou náplastí pro tým bylo čtvrté místo téměř domácího Trellese.
Světový rallyový ansámbl se přestěhoval na Nový Zéland. Na Deltu byla konečně implementována některá vylepšení. Tím nejzásadnějším bylo přepracované řízení. Sainz vyhrál úvodní test. Pak přišly drobné technické problémy a jezdecké chyby. Pro španělskou posádku bylo čtvrté místo maximem možného. Týmový parťák Trelles obsadil sedmou příčku.
Mezi klokany
Na následující Rallye 1000 jezer Jolly Club absentoval. Ze Zélandu přejel lodí rovnou do Austrálie. Mezi klokany odstartovali pouze Sainz s Moyou.
V prvních dvou vložkách zvládli zajet druhý a třetí čas. To bylo vše. Ve třetí RZ Sainz Lancii rozbil a mohlo se balit. Demotivovaný tým čekal dlouhý přesun zpět do Evropy.
Do konce sezony zbývaly dva závody.
Doma není nikdo prorokem
“Žoly” se připravoval na italskou Rallye Sanremo. Ani domácí prostředí však nedokázalo zabránit debaklu. Prvního Černého Petra si vytáhli Aghini s Farnocchiou. Sezóna pro ně předčasně skončila, když na domácí půdě havarovali ze čtvrtého místa. Sainz s Moyou dorazili do cíle druzí.
Jenže v balíčku karet byl nečekaně ještě jeden Černý Petr. Jmenoval se použití nepovoleného paliva. Španělská posádka byla diskvalifikována.
Nezbylo jí, než rychle zapomenout a nabrat především psychické síly před jejím domácím podnikem.
Rally Catalunya
Divoké pobřeží Costa Brava. “Udělat” výsledek doma, to by alespoň trochu zmírnilo frustraci z proběhnuvší sezóny.
Bohužel. Katalánsko nechalo Sainzovi vypít kalich hořkosti až do dna. Paradoxně stejně jako v roce 1991, i v sezoně 1993 vystavila španělské dvojici stopku stávkující elektronika. Před desátou vložkou už Sainz Lancii nenastartoval.
https://www.youtube.com/watch?v=CuaBHNKycvI&ab_channel=amjayes2
Jeden by nevěřil, jak rychle se dokáže z velkého snu stát obrovská noční můra. Dny účinkování Lancie na nejvyšší úrovni mistrovství světa byly sečteny. A “El Matador”? Spolkl hořkou pilulku a pro rok 1994 podepsal kontrakt s týmem Subaru. Je asi pochopitelné, že se dodnes při dotazu na sezónu 1993 ošívá jako býk při koridě.