RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?
    • Rally Vyškov 2023
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl
    • Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace
    • BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák
    • Barum Czech Rally Zlín 2023
    • Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023

      Evropská Barum Czech Rally Zlín 2023 připravena ke startu

      25.7.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023 odtajnila časový harmonogram

      3.7.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Rally Vyškov 2023

      16.9.2023

      BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

      27.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023

      27.8.2023

      Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

      17.8.2023

      Škoda Fabia RS Rally2 / Kurka-Vajík by Rallye Design

      15.8.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    Banner Safari rallye
    Historie

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    By Ivo Nowi Novák12.3.20238 Mins Read

    “Komu je horko, ať si rozepne kabát.” Tuto památnou větu pronesl Napoleon Bonaparte uprostřed největší bitevní vřavy u moravského Slavkova. Dala by se bez problému aplikovat na africké dobrodružství s názvem Safari rallye. A nebylo to jen úmorné horko, se kterým se její účastníci museli v minulosti potýkat.

    Safari rallye - stará láska nerezaví

    Milostný vztah mezi Safari rallye a mistrovstvím světa rally fungoval harmonicky dlouhý čas. Do společného svazku vstoupili Léta Páně 1973. Po skončení ročníku 2002 však minimálně jedna ze stran uznala, že se nucená pauza jeví jako nevyhnutelná. V případě africké soutěže naštěstí neplatilo ono okřídlené heslo: “Nevstoupíš dvakrát do jedné řeky.” Po mnoha letech odloučení nazrál čas a pořadatelé byli dostatečně nažhaveni k reunionu. V roce 2020 jim do comebacku hodila vidle covidová vlna. O rok později už znovuobjevené spojenectví klaplo!

    Lancia 037 Rally Kilimandžáro
    Masajský bojovník sledující Lancii 037 Rally, na pozadí s Kilimandžárem

    Panta rhei - Vše plyne

    Současná Safari se oproti své historii výrazně poevropštila. Systém rychlostních zkoušek se “standardní” kilometráží dorazil i na černý kontinent. Za starých časů ale býval africký závod zcela výjimečnou událostí. Vymykal se všem běžným scénářům, jimiž se řídily ostatní automobilové soutěže té doby. Dal se bez skrupulí nazvat laboratoří automobilek v reálných podmínkách. Nesmlouvavý test techniky, posádek i jejich doprovodů.

    Lancia Martini - večerní servis
    Kouzlo večerního servisu u týmu Lancia Martini

    NA PLNÝ PLYN DNEM I NOCÍ...

    Od svého prvního ročníku v roce 1953 se Safari rally vždy odehrávala na veřejných komunikacích. Posádky na šotolinových cestách čelily nejen výmolům, vyjetým hlubokým kolejím a kamení, ale také civilnímu provozu. Celkové délky kilometráží jednotlivých vydání se často blížily čtyřem tisícům kilometrů. Například v roce 1991 absolvovaly soutěžní dvojice trať o délce 4520 kilometrů, z čehož 2754 kilometrů tvořily rychlostní zkoušky. V itineráři pak nebyl problém najít erzety s délkou sto kilometrů a více.

    Toyota Celica GT4 ST185 Safari
    Safari rallye se odehrávala v běžném provozu

    ... PRACHEM A BlÁTEM

    Samostatnou kapitolu tvořily podnebné podmínky. Cesty bývaly často extrémně prašné, tudíž pořadatelé na startu jednotlivých erzet museli zvětšovat rozestupy mezi jednotlivými účastníky až na tři minuty. Náhlé a prudké lijáky ale také dokázaly během chvíle změnit úseky rychlostních zkoušek na bahnité pasti s hlubokými loužemi.

    Některé testy proto od účastníků obdržely alternativní jména. Kupříkladu v roce 1999 panovaly na rychlostní zkoušce číslo šest “Elementaita-Olenguruone” tak šílené podmínky, že jí posádky přejmenovaly na “Cestu do pekla”.

    Didiere, chvátej...

    Díky destinaci, ve které se Safari rally odehrávala, je možná trochu s podivem, že se jednalo o jednu z nejrychlejších soutěží v kalendáři. Tratě totiž obsahovaly i úseky na rozlehlých keňských pláních, kde se dal držet plný plyn klidně několik kilometrů v kuse.

    V roce 2002 dosáhli Auriol s Giraudetem a vozem Seat Cordoba WRC na úvodní, sto dvanácti kilometrové rychlostní zkoušce, průměrné rychlosti 142,9 km/h. “Docela” palba!

    Didier Auriol Denis Giraudet Seat Cordoba WRC
    Didier Auriol-Denis Giraudet / Seat Cordoba WRC

    Závodní obrněnci pro Afriku

    Na dno svých sil si v Africe často sáhly jak posádky, tak technika. Speciály určené pro start na Safari rallye proto procházely značnými úpravami a vylepšeními. A to i nad rámec limitů, stanovených pro ostatní soutěže. Měly za úkol rozumně zvýšit odolnost a spolehlivost vozů při zdolávání keňských nástrah.

    Výsledkem byla vyšší hmotnost aut, odlišné rozložení hmotnosti a do očí bijící úpravy exteriéru. Všechna vyjmenovaná specifika negativně ovlivňovala celkovou aerodynamiku a chlazení motoru i dalších komponent. A samozřejmě jízdní vlastnosti. Delší brzdné vzdálenosti, obtížnější ovladatelnost či nižší přilnavost byly cenou, jenž bylo nutno zaplatit za fakt, že závodní speciály byly schopny čelit nástrahám rozbitých afrických tratí a dosáhnout cíle.

    Safari rallye náhradní díly
    Podvozkové komponenty v Africe opravdu trpěly

    Nezbytným základem se staly robustní karoserie. Přibylo v nich mnoho vyztužení a zesílení, především v oblasti uložení motoru, převodovky a zavěšení náprav. Těmito úpravami přirozeně narostla váha. Například v roce 1985 nabobtnal Peugeot 205 Turbo 16 o 130 kilogramů, v sezóně 1990 pak Lancia Delta Integrale o více než 150 kilogramů.

    Klece, lampy, rezervy

    Nejzřetelnější venkovní úpravou byl trubkový rám v přední část vozu, jakožto ochrana speciálu při střetu (nejen) se zvířaty. Na kovovém lešení byly po celou dobu závodu přimontovány přídavné dálkové světlomety. Mohutný rám, osazený parabolami, působil negativně nejen na aerodynamiku. Výrazně omezoval také množství vzduchu proudícího do motorového prostoru.

    Lancia 037 Rally Safari
    Lancia 037 - ochranný rám a přídavná světla vepředu i na blatnících

    Prvním pokusem o snížení dopadu tohoto řešení bylo použití menších lamp u továrního týmu Lancia na konci osmdesátých let minulého století. Pro lepší ochlazování uříceného agregátu byl zároveň do Delty zabudován objemnější chladič vody.

    Až v roce 2001 navrhl Ford pro svůj model Focus WRC systém ochrany, který byl součástí předního nárazníku a stal se tak “neviditelným”. 

    Ford Focus WRC Safari
    Focus WRC měl ochranný rám "uschován" v předním nárazníku

    Dalším výrazným prvkem exteriéru byly přídavné světlomety, umístěné na horní části předních blatníků. Objemné svítící “plácačky” výrazným způsobem promlouvaly do celkové aerodynamiky. Před startem Safari rallye 1997 přišli u Subaru s revoluční inovací, když světla s rozptylovou čočkou zabudovali přímo do obou zpětných zrcátek Imprezy WRC.

    Subaru Impreza WRC Safari
    Subaru Impreza WRC a rozptylová čočka ve zpětných zrcátkách

    Vysoká frekvence defektů v polovině osmdesátých let donutila týmy transportovat v soutěžních autech dvě náhradní kola. Inženýři si při plánování jejich umístění často pokládali onu Nerudovskou otázku: “Kam s nimi”?

    Do útrob nejen ”béčkových” speciálů s útlými pasy, jako Peugeot 205 T16 či Lancia 037 Rally, se obě nevešla. Řešením bylo jedno z nich za pomoci speciálních držáků vézt na střeše, což negativně ovlivnilo nejen aerodynamiku, ale také rozložení hmotnosti.

    Peugeot 205 T16
    Uložení rezervy na střeše nebylo ideálním, leč vynuceným řešením

    “Není hodno muže, aby se bál potu.” - Seneca

    V tropických vedrech dostávaly posádky pořádně na frak. Tvrdé podnebné podmínky vyžadovaly specifický přístup k řešení, která měla za úkol udržet soutěžní dvojice v plné síle. Nad bezpečností se přimhouřilo oko a bývalo zvykem, že posádky absolvovaly celou rally pouze v kalhotách a tričku s krátkým rukávem. Přilby nahrazovaly elastickými čelenkami pro odsátí potoků potu z čela, doplněné sluchátky pro vzájemnou komunikaci. I přesto bylo nutné interiéry aut co nejefektivněji chladit. Pro inženýry docela oříšek.

    Závodit s otevřenými okny bylo nebezpečné a díky extrémně prašnému prostředí téměř nemožné. Nasnadě bylo použití střešních “kapliček”. I ony prošly nutnou úpravou oproti standardu, aby jimi do kokpitu pronikalo s venkovním vzduchem co nejméně prachových částic. U Subaru zašli tak daleko, že střešní nádechy v roce 2002 zcela odstranili. Vymysleli totiž účinný systém uzavřeného ochlazování interiéru.

    Mikael Ericsson & Nicky Grist - Safari rallye
    Safari rallye bývala opravdu špinavým džobem

    Posádky továrního týmu Ford se při Safari rallye 1996 oblékly do kombinéz chlazených vodou. Na jejich vývoji se podílel sám Carlos Sainz. Africká soutěž pro ně byla ostrým testem před neméně horkou Rally Indonesia.

    Účinným a levným pomocníkem byly zatmavovací a zrcadlové folie. Používaly se na bočních a zadních oknech, aby napomáhaly pohlcovat “vlezlé” sluneční paprsky.

    HNĚDÝ KÓD, HNĚDÝ KÓD!

    Opakem prachu bylo houževnaté bláto a bezedné louže. Jakmile zapršelo, závodní auta se terénem doslova brodila. To zvyšovalo riziko vniknutí vody motoru skrze sání a tím jeho destrukci. Proto bylo běžné používat tzv. “šnorchly”.

    Specifický technický předpis umožnil udělat do kapoty závodního auta deseti centimetrový kulatý otvor. Šnorchl, který byl nasazen na vstupu sání, vedl skrze díru v haubně, kopíroval ji směrem k přednímu sloupku, podél kterého vystoupal až na úroveň střechy. Brodivost “soutěžáku” se tím rapidně zvýšila.

    Subaru Impreza WTC šnorchl
    Šnorchl zabránil vniknutí vody do sání motoru / ©Girardo.com
    Subaru Impreza WRC rezervy
    Dvě rezervy byly nezbytností / ©Girardo.com

    Zapáchající hnědý marast však mohl do motoru vniknout také z opačné strany, přes výfukovou soustavu. Proto například koncový díl “vyměšovacího” potrubí Peugeotu 205 T16 skupiny B obsahoval pojistný ventil, jehož použitím se toto riziko téměř eliminovalo.

    Nepříjemnou komplikací se stávalo všudypřítomné bláto. Chladiče a vybrané části motoru se musely proti průniku mazlavého nebezpečí do jejich blízkosti dodatečně chránit. Pokud by se tak stalo, důsledkem působení vysokých teplot mohlo dojít ke ztvrdnutí lepivé hmoty a tím k zásadnímu zhoršení podmínek pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru.

    Slohovou práci by o této eventualitě mohl napsat Miki Biasion, jenž díky blátu v roce 1990 dokonale uvařil motor své Lancie.

    Spěchající žíznivci na chůdách

    Jízda v nerovném terénu vyžadovala razantní zvýšení světlé výšky vozu. Eliminovalo se jím nebezpečí poškození podvozku kameny a hlubokými výmoly. Auta povětšinou vypadala jako posazená na chůdách. Důsledkem nutné úpravy byl další nárůst odporu vzduchu, stejně jako zvýšení vztlaku díky většímu množství vzduchu, proudícího pod autem. To mělo za následek nižší přilnavost a horší vyvážení závodního speciálu.

    Ford Focus WRC & vrtulník
    Vrtulníky využívaly týmy pro sledování vozů i rychlou asistenci

    Soutěžní auta byla nucena hltat v jednotlivých etapách řádné porce kilometrů. Bylo tedy nutné s sebou vozit větší množství paliva, než bývalo obvyklé. Maximální palubní zásoba životodárné tekutiny pro žíznivé motory se často blížila až ke 170 litrům. Ke standardním nádržím proto musely přibýt ještě přídavné. Ty byly umístěny tak, aby příliš neovlivňovaly ovladatelnost a stabilitu soutěžního auta. V potaz se muselo brát také co nejlepší rozložení váhy.

    Extrémně rychlým úsekům byly přizpůsobeny převodovky. Delší převody znamenaly vyšší maximální rychlost. Kupříkladu Lancia Delta Integrale měla “maximálku” 215 km/h, Mitsubishi Lancer EVO III 220 km/h a “béčkový” Peugeot 205 T16 dokonce 230 km/h.

    “Aby byl vůz v Keni konkurenceschopný, musí být rychlý, houževnatý a spolehlivý. Klíčem k tomu, aby se dokázal stát vítězem, je nalezení ideální kombinace všech třech uvedených parametrů. Auto, které by bylo jen rychlé, se může ukázat jako příliš křehké. Na druhou stranu, pokud bychom postavili “tank”, bylo by to na úkor rychlosti a ovladatelnosti.”
    David Lapworth Subaru
    David Lapworth
    Šéf Prodrive Subaru 2001
    Carlos Sainz Denis Giraudet Didier Auriol Ford Lancia Peugeot Safari rallye Subaru
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák19.7.2023

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    By Redakce RL.CZ3.7.2023

    Bohemia rally 2023 – dva vozy specifikace WRC 2017 na startu

    By Ivo Nowi Novák23.6.2023

    „Lego“ pro dospěláky ex-Colin McRae míří do aukce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Září
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
        12
    • Rally Vyškov

      Celý den
      02/09/2023
      Rally Vyškov

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko
      http://www.rallyvyskov.cz/

      RALLY VYŠKOV 2023

      Průběžný seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Celková …[Read more]

    3
    45678910
    1112131415
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      15/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    16
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      16/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    17
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      17/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    1819202122
    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      22/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    23
    • Futures Contproduct Rally Morava

      Celý den
      23/09/2023
      AMK Ecce Homo Šternberk

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko
      http://www.rally-morava.cz
      Rally Jeseníky 2018

      Futures Contproduct Rally Morava 2023

    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      23/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    24
    252627282930 
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    16.9.2023By Jakub Skýpala1 Min Read

    Rally Vyškov 2023

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Barum Czech Rally Zlín 2023

    Fotogalerie rally
    17.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (211) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (86) fanoušci (56) Ford (43) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (166) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (34) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (336) technika (71) technika WRC (47) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (593) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.