RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Historie»Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    Banner Safari rallye
    Historie

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák12.3.2023Updated:13.3.2023Žádné komentáře8 Mins Read

    “Komu je horko, ať si rozepne kabát.” Tuto památnou větu pronesl Napoleon Bonaparte uprostřed největší bitevní vřavy u moravského Slavkova. Dala by se bez problému aplikovat na africké dobrodružství s názvem Safari rallye. A nebylo to jen úmorné horko, se kterým se její účastníci museli v minulosti potýkat.

    Safari rallye - stará láska nerezaví

    Milostný vztah mezi Safari rallye a mistrovstvím světa rally fungoval harmonicky dlouhý čas. Do společného svazku vstoupili Léta Páně 1973. Po skončení ročníku 2002 však minimálně jedna ze stran uznala, že se nucená pauza jeví jako nevyhnutelná. V případě africké soutěže naštěstí neplatilo ono okřídlené heslo: “Nevstoupíš dvakrát do jedné řeky.” Po mnoha letech odloučení nazrál čas a pořadatelé byli dostatečně nažhaveni k reunionu. V roce 2020 jim do comebacku hodila vidle covidová vlna. O rok později už znovuobjevené spojenectví klaplo!

    Lancia 037 Rally Kilimandžáro
    Masajský bojovník sledující Lancii 037 Rally, na pozadí s Kilimandžárem

    Panta rhei - Vše plyne

    Současná Safari se oproti své historii výrazně poevropštila. Systém rychlostních zkoušek se “standardní” kilometráží dorazil i na černý kontinent. Za starých časů ale býval africký závod zcela výjimečnou událostí. Vymykal se všem běžným scénářům, jimiž se řídily ostatní automobilové soutěže té doby. Dal se bez skrupulí nazvat laboratoří automobilek v reálných podmínkách. Nesmlouvavý test techniky, posádek i jejich doprovodů.

    Lancia Martini - večerní servis
    Kouzlo večerního servisu u týmu Lancia Martini

    NA PLNÝ PLYN DNEM I NOCÍ...

    Od svého prvního ročníku v roce 1953 se Safari rally vždy odehrávala na veřejných komunikacích. Posádky na šotolinových cestách čelily nejen výmolům, vyjetým hlubokým kolejím a kamení, ale také civilnímu provozu. Celkové délky kilometráží jednotlivých vydání se často blížily čtyřem tisícům kilometrů. Například v roce 1991 absolvovaly soutěžní dvojice trať o délce 4520 kilometrů, z čehož 2754 kilometrů tvořily rychlostní zkoušky. V itineráři pak nebyl problém najít erzety s délkou sto kilometrů a více.

    Toyota Celica GT4 ST185 Safari
    Safari rallye se odehrávala v běžném provozu

    ... PRACHEM A BlÁTEM

    Samostatnou kapitolu tvořily podnebné podmínky. Cesty bývaly často extrémně prašné, tudíž pořadatelé na startu jednotlivých erzet museli zvětšovat rozestupy mezi jednotlivými účastníky až na tři minuty. Náhlé a prudké lijáky ale také dokázaly během chvíle změnit úseky rychlostních zkoušek na bahnité pasti s hlubokými loužemi.

    Některé testy proto od účastníků obdržely alternativní jména. Kupříkladu v roce 1999 panovaly na rychlostní zkoušce číslo šest “Elementaita-Olenguruone” tak šílené podmínky, že jí posádky přejmenovaly na “Cestu do pekla”.

    Didiere, chvátej...

    Díky destinaci, ve které se Safari rally odehrávala, je možná trochu s podivem, že se jednalo o jednu z nejrychlejších soutěží v kalendáři. Tratě totiž obsahovaly i úseky na rozlehlých keňských pláních, kde se dal držet plný plyn klidně několik kilometrů v kuse.

    V roce 2002 dosáhli Auriol s Giraudetem a vozem Seat Cordoba WRC na úvodní, sto dvanácti kilometrové rychlostní zkoušce, průměrné rychlosti 142,9 km/h. “Docela” palba!

    Didier Auriol Denis Giraudet Seat Cordoba WRC
    Didier Auriol-Denis Giraudet / Seat Cordoba WRC

    Závodní obrněnci pro Afriku

    Na dno svých sil si v Africe často sáhly jak posádky, tak technika. Speciály určené pro start na Safari rallye proto procházely značnými úpravami a vylepšeními. A to i nad rámec limitů, stanovených pro ostatní soutěže. Měly za úkol rozumně zvýšit odolnost a spolehlivost vozů při zdolávání keňských nástrah.

    Výsledkem byla vyšší hmotnost aut, odlišné rozložení hmotnosti a do očí bijící úpravy exteriéru. Všechna vyjmenovaná specifika negativně ovlivňovala celkovou aerodynamiku a chlazení motoru i dalších komponent. A samozřejmě jízdní vlastnosti. Delší brzdné vzdálenosti, obtížnější ovladatelnost či nižší přilnavost byly cenou, jenž bylo nutno zaplatit za fakt, že závodní speciály byly schopny čelit nástrahám rozbitých afrických tratí a dosáhnout cíle.

    Safari rallye náhradní díly
    Podvozkové komponenty v Africe opravdu trpěly

    Nezbytným základem se staly robustní karoserie. Přibylo v nich mnoho vyztužení a zesílení, především v oblasti uložení motoru, převodovky a zavěšení náprav. Těmito úpravami přirozeně narostla váha. Například v roce 1985 nabobtnal Peugeot 205 Turbo 16 o 130 kilogramů, v sezóně 1990 pak Lancia Delta Integrale o více než 150 kilogramů.

    Klece, lampy, rezervy

    Nejzřetelnější venkovní úpravou byl trubkový rám v přední část vozu, jakožto ochrana speciálu při střetu (nejen) se zvířaty. Na kovovém lešení byly po celou dobu závodu přimontovány přídavné dálkové světlomety. Mohutný rám, osazený parabolami, působil negativně nejen na aerodynamiku. Výrazně omezoval také množství vzduchu proudícího do motorového prostoru.

    Lancia 037 Rally Safari
    Lancia 037 - ochranný rám a přídavná světla vepředu i na blatnících

    Prvním pokusem o snížení dopadu tohoto řešení bylo použití menších lamp u továrního týmu Lancia na konci osmdesátých let minulého století. Pro lepší ochlazování uříceného agregátu byl zároveň do Delty zabudován objemnější chladič vody.

    Až v roce 2001 navrhl Ford pro svůj model Focus WRC systém ochrany, který byl součástí předního nárazníku a stal se tak “neviditelným”. 

    Ford Focus WRC Safari
    Focus WRC měl ochranný rám "uschován" v předním nárazníku

    Dalším výrazným prvkem exteriéru byly přídavné světlomety, umístěné na horní části předních blatníků. Objemné svítící “plácačky” výrazným způsobem promlouvaly do celkové aerodynamiky. Před startem Safari rallye 1997 přišli u Subaru s revoluční inovací, když světla s rozptylovou čočkou zabudovali přímo do obou zpětných zrcátek Imprezy WRC.

    Subaru Impreza WRC Safari
    Subaru Impreza WRC a rozptylová čočka ve zpětných zrcátkách

    Vysoká frekvence defektů v polovině osmdesátých let donutila týmy transportovat v soutěžních autech dvě náhradní kola. Inženýři si při plánování jejich umístění často pokládali onu Nerudovskou otázku: “Kam s nimi”?

    Do útrob nejen ”béčkových” speciálů s útlými pasy, jako Peugeot 205 T16 či Lancia 037 Rally, se obě nevešla. Řešením bylo jedno z nich za pomoci speciálních držáků vézt na střeše, což negativně ovlivnilo nejen aerodynamiku, ale také rozložení hmotnosti.

    Peugeot 205 T16
    Uložení rezervy na střeše nebylo ideálním, leč vynuceným řešením

    “Není hodno muže, aby se bál potu.” - Seneca

    V tropických vedrech dostávaly posádky pořádně na frak. Tvrdé podnebné podmínky vyžadovaly specifický přístup k řešení, která měla za úkol udržet soutěžní dvojice v plné síle. Nad bezpečností se přimhouřilo oko a bývalo zvykem, že posádky absolvovaly celou rally pouze v kalhotách a tričku s krátkým rukávem. Přilby nahrazovaly elastickými čelenkami pro odsátí potoků potu z čela, doplněné sluchátky pro vzájemnou komunikaci. I přesto bylo nutné interiéry aut co nejefektivněji chladit. Pro inženýry docela oříšek.

    Závodit s otevřenými okny bylo nebezpečné a díky extrémně prašnému prostředí téměř nemožné. Nasnadě bylo použití střešních “kapliček”. I ony prošly nutnou úpravou oproti standardu, aby jimi do kokpitu pronikalo s venkovním vzduchem co nejméně prachových částic. U Subaru zašli tak daleko, že střešní nádechy v roce 2002 zcela odstranili. Vymysleli totiž účinný systém uzavřeného ochlazování interiéru.

    Mikael Ericsson & Nicky Grist - Safari rallye
    Safari rallye bývala opravdu špinavým džobem

    Posádky továrního týmu Ford se při Safari rallye 1996 oblékly do kombinéz chlazených vodou. Na jejich vývoji se podílel sám Carlos Sainz. Africká soutěž pro ně byla ostrým testem před neméně horkou Rally Indonesia.

    Účinným a levným pomocníkem byly zatmavovací a zrcadlové folie. Používaly se na bočních a zadních oknech, aby napomáhaly pohlcovat “vlezlé” sluneční paprsky.

    HNĚDÝ KÓD, HNĚDÝ KÓD!

    Opakem prachu bylo houževnaté bláto a bezedné louže. Jakmile zapršelo, závodní auta se terénem doslova brodila. To zvyšovalo riziko vniknutí vody motoru skrze sání a tím jeho destrukci. Proto bylo běžné používat tzv. “šnorchly”.

    Specifický technický předpis umožnil udělat do kapoty závodního auta deseti centimetrový kulatý otvor. Šnorchl, který byl nasazen na vstupu sání, vedl skrze díru v haubně, kopíroval ji směrem k přednímu sloupku, podél kterého vystoupal až na úroveň střechy. Brodivost “soutěžáku” se tím rapidně zvýšila.

    Subaru Impreza WTC šnorchl
    Šnorchl zabránil vniknutí vody do sání motoru / ©Girardo.com
    Subaru Impreza WRC rezervy
    Dvě rezervy byly nezbytností / ©Girardo.com

    Zapáchající hnědý marast však mohl do motoru vniknout také z opačné strany, přes výfukovou soustavu. Proto například koncový díl “vyměšovacího” potrubí Peugeotu 205 T16 skupiny B obsahoval pojistný ventil, jehož použitím se toto riziko téměř eliminovalo.

    Nepříjemnou komplikací se stávalo všudypřítomné bláto. Chladiče a vybrané části motoru se musely proti průniku mazlavého nebezpečí do jejich blízkosti dodatečně chránit. Pokud by se tak stalo, důsledkem působení vysokých teplot mohlo dojít ke ztvrdnutí lepivé hmoty a tím k zásadnímu zhoršení podmínek pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru.

    Slohovou práci by o této eventualitě mohl napsat Miki Biasion, jenž díky blátu v roce 1990 dokonale uvařil motor své Lancie.

    Spěchající žíznivci na chůdách

    Jízda v nerovném terénu vyžadovala razantní zvýšení světlé výšky vozu. Eliminovalo se jím nebezpečí poškození podvozku kameny a hlubokými výmoly. Auta povětšinou vypadala jako posazená na chůdách. Důsledkem nutné úpravy byl další nárůst odporu vzduchu, stejně jako zvýšení vztlaku díky většímu množství vzduchu, proudícího pod autem. To mělo za následek nižší přilnavost a horší vyvážení závodního speciálu.

    Ford Focus WRC & vrtulník
    Vrtulníky využívaly týmy pro sledování vozů i rychlou asistenci

    Soutěžní auta byla nucena hltat v jednotlivých etapách řádné porce kilometrů. Bylo tedy nutné s sebou vozit větší množství paliva, než bývalo obvyklé. Maximální palubní zásoba životodárné tekutiny pro žíznivé motory se často blížila až ke 170 litrům. Ke standardním nádržím proto musely přibýt ještě přídavné. Ty byly umístěny tak, aby příliš neovlivňovaly ovladatelnost a stabilitu soutěžního auta. V potaz se muselo brát také co nejlepší rozložení váhy.

    Extrémně rychlým úsekům byly přizpůsobeny převodovky. Delší převody znamenaly vyšší maximální rychlost. Kupříkladu Lancia Delta Integrale měla “maximálku” 215 km/h, Mitsubishi Lancer EVO III 220 km/h a “béčkový” Peugeot 205 T16 dokonce 230 km/h.

    “Aby byl vůz v Keni konkurenceschopný, musí být rychlý, houževnatý a spolehlivý. Klíčem k tomu, aby se dokázal stát vítězem, je nalezení ideální kombinace všech třech uvedených parametrů. Auto, které by bylo jen rychlé, se může ukázat jako příliš křehké. Na druhou stranu, pokud bychom postavili “tank”, bylo by to na úkor rychlosti a ovladatelnosti.”
    David Lapworth Subaru
    David Lapworth
    Šéf Prodrive Subaru 2001
    Carlos Sainz Denis Giraudet Didier Auriol Ford Lancia Peugeot Safari rallye Subaru
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.