Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Rallylegend San Marino 2025

      4.11.2025

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Jänner rallye 1981 – Premiéra kultovního QUATTRA
    Wittmann Nestinger Jänner rallye 1981
    Soutěžáky

    Jänner rallye 1981 – Premiéra kultovního QUATTRA

    By Redakce RL.CZ8.4.20214 Mins Read

    Před čtyřiceti lety se Jänner rallye zapsala do historických análů. A s ní i Franz Wittmann. Posadil se totiž za volant horké novinky s názvem Audi Quattro s revoluční technologií pohonu všech kol, homologované do skupiny 4.


    Wittmann vítězem o 21 minut

    Wittmann Nestinger Jänner rallye 1981V provinčním městečku Freistadt s 6500 obyvateli zvítězil poprvé v historii vůz s pohonem všech kol. Přítomné novináře nenechal na pochybách, že Audi zahájilo novou éru rally.

    Jeho největšími protivníky byly především tři tovární Škody 130 RS posádek Haugland – Bohlin, Blahna – Schovánek a Kvaizar – Kotek. Favority byli také Sepp Haider a Nor Per Engseth na silných Opelech Ascona 400, vítěz Rallye 1000 jezer Fin Kyostti Hämälainen s Ladou 1600 a Maďar Attila Ferjancz s Renaultem 5 Alpine.

    Nejexotičtějším hostem však byl pětinásobný vítěz Safari Rally Shekhar Mehta se starým Datsunem 260 Z, kterého pořadatelé přilákali na osmidenní zimní dovolenou na horách. Ač byl Mehta nadšený lyžař, na sněhu závodil poprvé.

    Na úvodní kratičké vložce vyhrál Wittmann o sedm sekund, ale na dalším 16,5 km dlouhém úseku se projevila výhoda koncepce obou poháněných náprav naplno. Wittmann s Nestingerem nadělili Noru Johnu Hauglandovi, který zajel druhý nejrychlejší čas, 1:04 minut!

    Po prvním dnu už měl více než desetiminutový náskok a po absolvování všech 31 rychlostních zkoušek mu v cíli naměřili téměř o 21 minut kratší čas, než nejrychlejšímu z pronásledovatelů.

    Wittmann-Nestinger / Audi Quattro ©McKlein Photography

    Walter Röhrl vzpomíná

    Mezi diváky byl tehdy i Walter Röhrl, který na celou událost krátce zavzpomínal:

    “Na konci roku 1979 dokázal vedoucí vývoje Jürgen Stockmar získat pro Audi jako testovacího jezdce Mikkolu. Hannu se však zavázal, že bude pouze testovat a nezúčastní se žádného závodu. Zdálo se to logické. Pro značku Audi byla rally velkou neznámou a nikdo nedokázal dopředu odhadnout, jak může být se svými speciály do budoucna úspěšná. Ovšem první Mikkolova zkušenost za volantem Quattra v něm vyvolala silné nadšení, které ho nakonec do týmu přivedlo natrvalo.

    Projektový manažer Walter Treser v  průběhu sezóny 1980 i mě pozval na tajné testování. Po prvních kilometrech jsem byl z Quattra naprosto ohromený. Imponovala mě především neuvěřitelná trakce. Když Treser viděl, jak mě září oči, byl si zřejmě jist, že mě bez problémů získá jako jezdce do nově vznikajícího týmu. Já v té době však ještě příliš nevěřil ingoldstadtskému vývoji a bohužel ani technickému řešení systému pohonu všech čtyřech kol. Předpovídal jsem, že bude trvat ještě jeden či dva roky, než bude auto plně konkurenceschopné. S díky jsem odmítl a upsal se Mercedesu.

    Na podzim téhož roku mi telefonovala Michéle Mouton, aby se zeptala, proč jsem nabídku od Audi odmítl. Dopodrobna jsem s ní všechny mé důvody probral. Zároveň jsem jí však doporučil, aby ona nabídku přijala a pomohla formovat vývoj téměř od samotného začátku. Jak se později ukázalo, tento krok vpřed vyšel pro Michéle naprosto skvěle!

    Wittmann Jänner rallye 1981

    Franz Wittmann byl už v té době úspěšný s mým bývalým Porsche 911 a později i s Audi 80. I on měl možnost se na podzim s Quattrem svézt na šotolině. U testu byl přítomen i ředitel Audi Dr.Piech. S ohledem na téma trakce sám Wittmann navrhl, aby premiérovým startem nové čtyřkolky byla právě Jänner rallye. Pokud nevyhraje, prohraje Wittmann, pokud zvítězí, zvítězí Audi. Piecha to přesvědčilo a na výzvu kývnul. “Kaiser” Franz si musel stále zvykat na některé odlišnosti, jako silný zátah turba nebo nepříliš funkční ruční brzdu. Výhodou však bylo, že už z Audi 80 měl slušně nacvičené brzdění levou nohou. A jak dnes dobře víme, Franz nakonec zvítězil. A já, jakožto nezaměstnaný mistr světa, jsem byl u toho aspoň jako divák a skvěle se bavil! Zároveň jsem si uvědomil, že se v rally velmi brzy něco změní.”

    Perličkou zůstává, že nový vůz ingolstadtské automobilky neměl mít vůbec ve jménu dovětek QUATTRO. Marketingové oddělení upřednostňovalo název CARAT. Nakonec však  uznali, že by to bylo označení spíše pro dámský parfém…

    Audi Franz Wittmann historické automobily Jänner rallye Michéle Mouton Rakousko Walter Röhrl závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Redakce RL.CZ

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák21.5.2024

    Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

    Ivo Nowi Novák20.4.2023

    Diamantový jednorožec míří do Plzně

    Ivo Nowi Novák10.8.2022

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.