RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Jänner rallye 1981 – Premiéra kultovního QUATTRA
    Wittmann Nestinger Jänner rallye 1981
    Soutěžáky

    Jänner rallye 1981 – Premiéra kultovního QUATTRA

    Redakce RL.CZBy Redakce RL.CZ8.4.2021Updated:26.4.2021Žádné komentáře4 Mins Read

    Před čtyřiceti lety se Jänner rallye zapsala do historických análů. A s ní i Franz Wittmann. Posadil se totiž za volant horké novinky s názvem Audi Quattro s revoluční technologií pohonu všech kol, homologované do skupiny 4.


    Wittmann vítězem o 21 minut

    Wittmann Nestinger Jänner rallye 1981V provinčním městečku Freistadt s 6500 obyvateli zvítězil poprvé v historii vůz s pohonem všech kol. Přítomné novináře nenechal na pochybách, že Audi zahájilo novou éru rally.

    Jeho největšími protivníky byly především tři tovární Škody 130 RS posádek Haugland – Bohlin, Blahna – Schovánek a Kvaizar – Kotek. Favority byli také Sepp Haider a Nor Per Engseth na silných Opelech Ascona 400, vítěz Rallye 1000 jezer Fin Kyostti Hämälainen s Ladou 1600 a Maďar Attila Ferjancz s Renaultem 5 Alpine.

    Nejexotičtějším hostem však byl pětinásobný vítěz Safari Rally Shekhar Mehta se starým Datsunem 260 Z, kterého pořadatelé přilákali na osmidenní zimní dovolenou na horách. Ač byl Mehta nadšený lyžař, na sněhu závodil poprvé.

    Na úvodní kratičké vložce vyhrál Wittmann o sedm sekund, ale na dalším 16,5 km dlouhém úseku se projevila výhoda koncepce obou poháněných náprav naplno. Wittmann s Nestingerem nadělili Noru Johnu Hauglandovi, který zajel druhý nejrychlejší čas, 1:04 minut!

    Po prvním dnu už měl více než desetiminutový náskok a po absolvování všech 31 rychlostních zkoušek mu v cíli naměřili téměř o 21 minut kratší čas, než nejrychlejšímu z pronásledovatelů.

    Wittmann-Nestinger / Audi Quattro ©McKlein Photography

    Walter Röhrl vzpomíná

    Mezi diváky byl tehdy i Walter Röhrl, který na celou událost krátce zavzpomínal:

    “Na konci roku 1979 dokázal vedoucí vývoje Jürgen Stockmar získat pro Audi jako testovacího jezdce Mikkolu. Hannu se však zavázal, že bude pouze testovat a nezúčastní se žádného závodu. Zdálo se to logické. Pro značku Audi byla rally velkou neznámou a nikdo nedokázal dopředu odhadnout, jak může být se svými speciály do budoucna úspěšná. Ovšem první Mikkolova zkušenost za volantem Quattra v něm vyvolala silné nadšení, které ho nakonec do týmu přivedlo natrvalo.

    Projektový manažer Walter Treser v  průběhu sezóny 1980 i mě pozval na tajné testování. Po prvních kilometrech jsem byl z Quattra naprosto ohromený. Imponovala mě především neuvěřitelná trakce. Když Treser viděl, jak mě září oči, byl si zřejmě jist, že mě bez problémů získá jako jezdce do nově vznikajícího týmu. Já v té době však ještě příliš nevěřil ingoldstadtskému vývoji a bohužel ani technickému řešení systému pohonu všech čtyřech kol. Předpovídal jsem, že bude trvat ještě jeden či dva roky, než bude auto plně konkurenceschopné. S díky jsem odmítl a upsal se Mercedesu.

    Na podzim téhož roku mi telefonovala Michéle Mouton, aby se zeptala, proč jsem nabídku od Audi odmítl. Dopodrobna jsem s ní všechny mé důvody probral. Zároveň jsem jí však doporučil, aby ona nabídku přijala a pomohla formovat vývoj téměř od samotného začátku. Jak se později ukázalo, tento krok vpřed vyšel pro Michéle naprosto skvěle!

    Wittmann Jänner rallye 1981

    Franz Wittmann byl už v té době úspěšný s mým bývalým Porsche 911 a později i s Audi 80. I on měl možnost se na podzim s Quattrem svézt na šotolině. U testu byl přítomen i ředitel Audi Dr.Piech. S ohledem na téma trakce sám Wittmann navrhl, aby premiérovým startem nové čtyřkolky byla právě Jänner rallye. Pokud nevyhraje, prohraje Wittmann, pokud zvítězí, zvítězí Audi. Piecha to přesvědčilo a na výzvu kývnul. “Kaiser” Franz si musel stále zvykat na některé odlišnosti, jako silný zátah turba nebo nepříliš funkční ruční brzdu. Výhodou však bylo, že už z Audi 80 měl slušně nacvičené brzdění levou nohou. A jak dnes dobře víme, Franz nakonec zvítězil. A já, jakožto nezaměstnaný mistr světa, jsem byl u toho aspoň jako divák a skvěle se bavil! Zároveň jsem si uvědomil, že se v rally velmi brzy něco změní.”

    Perličkou zůstává, že nový vůz ingolstadtské automobilky neměl mít vůbec ve jménu dovětek QUATTRO. Marketingové oddělení upřednostňovalo název CARAT. Nakonec však  uznali, že by to bylo označení spíše pro dámský parfém…

    Audi Franz Wittmann historické automobily Jänner rallye Michéle Mouton Rakousko Walter Röhrl závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    Jänner rallye 2023

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Projekt AUDI Group S – kódové označení: Jen pro Tvé oči

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.