Před čtyřiceti lety se Jänner rallye zapsala do historických análů. A s ní i Franz Wittmann. Posadil se totiž za volant horké novinky s názvem Audi Quattro s revoluční technologií pohonu všech kol, homologované do skupiny 4.
Wittmann vítězem o 21 minut
V provinčním městečku Freistadt s 6500 obyvateli zvítězil poprvé v historii vůz s pohonem všech kol. Přítomné novináře nenechal na pochybách, že Audi zahájilo novou éru rally.
Jeho největšími protivníky byly především tři tovární Škody 130 RS posádek Haugland – Bohlin, Blahna – Schovánek a Kvaizar – Kotek. Favority byli také Sepp Haider a Nor Per Engseth na silných Opelech Ascona 400, vítěz Rallye 1000 jezer Fin Kyostti Hämälainen s Ladou 1600 a Maďar Attila Ferjancz s Renaultem 5 Alpine.
Nejexotičtějším hostem však byl pětinásobný vítěz Safari Rally Shekhar Mehta se starým Datsunem 260 Z, kterého pořadatelé přilákali na osmidenní zimní dovolenou na horách. Ač byl Mehta nadšený lyžař, na sněhu závodil poprvé.
Na úvodní kratičké vložce vyhrál Wittmann o sedm sekund, ale na dalším 16,5 km dlouhém úseku se projevila výhoda koncepce obou poháněných náprav naplno. Wittmann s Nestingerem nadělili Noru Johnu Hauglandovi, který zajel druhý nejrychlejší čas, 1:04 minut!
Po prvním dnu už měl více než desetiminutový náskok a po absolvování všech 31 rychlostních zkoušek mu v cíli naměřili téměř o 21 minut kratší čas, než nejrychlejšímu z pronásledovatelů.
Walter Röhrl vzpomíná
Mezi diváky byl tehdy i Walter Röhrl, který na celou událost krátce zavzpomínal:
“Na konci roku 1979 dokázal vedoucí vývoje Jürgen Stockmar získat pro Audi jako testovacího jezdce Mikkolu. Hannu se však zavázal, že bude pouze testovat a nezúčastní se žádného závodu. Zdálo se to logické. Pro značku Audi byla rally velkou neznámou a nikdo nedokázal dopředu odhadnout, jak může být se svými speciály do budoucna úspěšná. Ovšem první Mikkolova zkušenost za volantem Quattra v něm vyvolala silné nadšení, které ho nakonec do týmu přivedlo natrvalo.
Projektový manažer Walter Treser v průběhu sezóny 1980 i mě pozval na tajné testování. Po prvních kilometrech jsem byl z Quattra naprosto ohromený. Imponovala mě především neuvěřitelná trakce. Když Treser viděl, jak mě září oči, byl si zřejmě jist, že mě bez problémů získá jako jezdce do nově vznikajícího týmu. Já v té době však ještě příliš nevěřil ingoldstadtskému vývoji a bohužel ani technickému řešení systému pohonu všech čtyřech kol. Předpovídal jsem, že bude trvat ještě jeden či dva roky, než bude auto plně konkurenceschopné. S díky jsem odmítl a upsal se Mercedesu.
Na podzim téhož roku mi telefonovala Michéle Mouton, aby se zeptala, proč jsem nabídku od Audi odmítl. Dopodrobna jsem s ní všechny mé důvody probral. Zároveň jsem jí však doporučil, aby ona nabídku přijala a pomohla formovat vývoj téměř od samotného začátku. Jak se později ukázalo, tento krok vpřed vyšel pro Michéle naprosto skvěle!
Franz Wittmann byl už v té době úspěšný s mým bývalým Porsche 911 a později i s Audi 80. I on měl možnost se na podzim s Quattrem svézt na šotolině. U testu byl přítomen i ředitel Audi Dr.Piech. S ohledem na téma trakce sám Wittmann navrhl, aby premiérovým startem nové čtyřkolky byla právě Jänner rallye. Pokud nevyhraje, prohraje Wittmann, pokud zvítězí, zvítězí Audi. Piecha to přesvědčilo a na výzvu kývnul. “Kaiser” Franz si musel stále zvykat na některé odlišnosti, jako silný zátah turba nebo nepříliš funkční ruční brzdu. Výhodou však bylo, že už z Audi 80 měl slušně nacvičené brzdění levou nohou. A jak dnes dobře víme, Franz nakonec zvítězil. A já, jakožto nezaměstnaný mistr světa, jsem byl u toho aspoň jako divák a skvěle se bavil! Zároveň jsem si uvědomil, že se v rally velmi brzy něco změní.”
Perličkou zůstává, že nový vůz ingolstadtské automobilky neměl mít vůbec ve jménu dovětek QUATTRO. Marketingové oddělení upřednostňovalo název CARAT. Nakonec však uznali, že by to bylo označení spíše pro dámský parfém…