RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»LEGENDY: Vzpomínka na Attilu Ferjáncze
    Atilla Ferjáncz Lancia Delta HF Intgrale
    Osobnosti

    LEGENDY: Vzpomínka na Attilu Ferjáncze

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser24.5.2016Updated:2.5.2021Žádné komentáře3 Mins Read

    Ve věku nedožitých sedmdesáti let zemřel nejslavnější a nejúspěšnější maďarský soutěžní jezdec Attila Ferjáncz. „Čabajka“ startoval pravidelně na obou našich nejvýznamnějších soutěžích, kde se utkával především s Leo Pavlíkem. Na svém kontě má vítězství z Rallye Bohemia i Barumky. Během své třicetileté jezdecké kariéry posbíral nespočet domácích titulů a dvakrát vybojoval bronzovou příčku v mistrovství Evropy.


    Sběratel titulů

    Ferjáncz studoval strojní průmyslovku. Když se na nábřeží Dunaje před školou konala jízda zručnosti, půjčil si otcův Wartburg 311. Traduje se, že se ve voze porouchala převodovka a slalom musel dokončit na zpátečku. Přesto zajel nejrychlejší čas ze všech. Psal se rok 1964 a do dvou let už měl dvacetiletý mladík na kontě svůj první titul mistra Maďarska ve třídě do 1000 ccm. Do konce aktivní kariéry posbíral v jednotlivých třídách a celkovém hodnocení celkem 29 titulů maďarského šampiona. Vyhrál 26 domácích soutěží a tři závody do vrchu. Poslední vavříny získal v roce 1990, ale ještě v padesáti letech bojoval o přední příčky za volantem Renaultu Mégane Maxi. Ostatně jeho jméno je spojeno především s vozy značky Renault.


    Vyslanec socialistického tábora

    Attila Ferjáncz se brzy vydal do zahraničí. Už e svých 20 letech startoval poprvé u nás na legendární Rallye Vltava. V roce 1967 zapůjčila francouzská značka Renault nejlepším jezdcům socialistických zemí soutěžní Renaulty 8 Gordini a jeden exemplář získal i Ferjáncz. S populární „osmičkou“ dominoval na domácích tratích a začal se prosazovat také na mezinárodní scéně. Dalším krokem vpřed byl silnější Renault 12 Gordini s pohonem předních kol, se kterým vyhrál Rallye Zlaté písky v Bulharsku, započítávanou do ME. Tovární Alpina A110 1800 po Thérierovi mu příliš štěstí nepřinesla, víc mu sedl Renault 17 Gordini. Největší úspěchy znamenal příchod modelu Renault 5 Alpine. Dominoval na všech třech nejvýznamnějších maďarských soutěžích a poprvé se prosadil i u nás. Při premiérovém startu na tehdy ještě gottwaldovské Barumce v roce 1978 obsadil druhou příčku.

    Atilla Ferjáncz

    Souboje s Leo Pavlíkem

    U nás na konci sedmdesátých let závodil s Renaultem 5 Alpine pod hlavičkou JZD Slušovic Leo Pavlík a oba jezdci spolu svedli celou řadu dramatických soubojů. Typickým příkladem byla Rallye Škoda 1979 v Mladé Boleslavi. Ačkoliv Pavlík jel s „pětkou“ teprve třetí soutěž, Maďara porazil a obsadil stříbrnou příčku. Český jezdec byl úspěšnější i v dalším duelu na Barum rally, kde Ferjáncz ve snaze vrátit mu porážku urazil kolo. Prvního českého vítězství se Attila Ferjáncz dočkal až v roce 1982 za volantem Renaultu 5 Turbo.

    Další éra vzájemných soubojů Ferjáncz vs. Pavlík nastala v roce 1987, kdy oba přezbrojili na vozy Audi Coupé Quattro. A tentokrát se karta obrátila. Zkušený Maďar, který měl za sebou desítky startů v soutěžích po celé Evropě, měl životní formu. Pavlíkova audina naopak zlobila, mechanici se potýkali s padáním řemene posilovače řízení.

    Ferjáncz vyhrál se svým žlutým vozem v barvách cigaret Camel Bohemii i Barumku a do třetice přidal i vítězství na Rajdu Polském. O rok později ztratil Pavlík na domácím hřišti hned v úvodu 4 minuty defektem pneumatiky a „Čabajkovi“ porážku nemohl vrátit. Ferjáncz obsadil druhou příčku za suverénním Wittmannem.

    Atilla Ferjáncz
    Atilla Ferjáncz

    Závěr bohaté kariéry

    Na sklonku osmdesátých let musel Attila znovu změnit značku. Tentokrát usedl za volant Lancie Delta 4WD, se kterou se u nás představil naposled na Barum rally 1990 (3. příčka). Po změně poměrů a ztrátě silného sponzora se Ferjáncz stáhl na domácí tratě a startoval jen sporadicky. Ale ještě ve svých 50 letech dokázal vyhrát domácí Esztergom rally (Ford Escort RS Cosworth). Po odchodu do jezdeckého důchodu se stal předsedou maďarského autoklubu MNASZ.

    Atilla Ferjáncz Lancia Delta HF Intgrale

    Všechny použité fotografie pocházejí z archivu Barum Czech Rally a za jejich poskytnutí redakce RALLYLIFE.cz děkuje.
    Attila Ferjáncz Audi Barum Czech Rally Zlín jezdci legendy Maďarsko Renault
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Zemplén rally 2022

    Barum Czech Rally Zlín 2022

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.