Poslední červencový víkend bude německé město Daun hostit v pořadí již jedenáctý ročník ADAC Eifel Rallye Festivalu. Organizační práce jedou na vytočenou pětku a pořadatelé pomalu vypouštějí do světa první informační balónky. Co tedy pro fanoušky letošní historický cirkus připravil?
FUNKČNÍ KONCEPT EIFEL RALLYE FESTIVALU
Koncept festivalu zůstává roky neměnný. Celá akce začíná tradičně už ve čtvrtek shakedownem. Páteční odpoledne a celý sobotní den je vyhrazen “ostrému” závodění.
Diváci si mohou setkání historických soutěžních vozů užít dvěma způsoby. Buď na klasických rychlostních zkouškách v oblasti Vulkaneifelu, kde uvidí hlučné exponáty v jízdě. Nebo vystavené v rallyové vesničce přímo v srdci Daunu. Žádné ploty, žádné pásky. Můžete si na ně opravdu “sáhnout”. Horkou novinkou bude páteční komentovaná technická přejímka.
Navzdory inflaci a zvýšeným nákladům nepřistoupili organizátoři ke zvýšení vstupních poplatků. Jak pro týmy, tak pro diváky. Startovné i vstupné zůstávají pro edici 2023 na stejných hodnotách, na které byli všichni zvyklí.
NOVÉ ERZETY A MÉNĚ ŠOTOLINY
Navenek prosakují také kusé informace o rychlostních zkouškách. “Pro sobotní etapu se nám podařilo vyjednat povolení pro zařazení dvou nových úseků. Jeden z nich měří jedenáct kilometrů, druhý patnáct,” prozrazuje Otmar Anschütz, předseda MSC Daun a organizátor festivalu. ”Snížili jsme také procento nezpevněných a prašných pasáží. Bude jich sice méně, zato v daleko lepší kondici,” pokračuje.
Na tento “nešvar” jsme poukazoval už ve svém komentáři k minulému ročníku. Jelikož pro posádky není povinné absolvovat všechny vytyčené úseky, mnoho z nich erzety s rozbitou šotolinou vynechávají. Tím jsou diváci ochuzeni o pohled na velké množství krásných “soutěžáků”, kvůli kterým podobné akce především navštěvují. Šotolinu sice milujeme, nicméně v případě Eifelu bývá často kontraproduktivní.
ORGANIZÁTOŘI HLÁSÍ - VYPRODÁNO!
O oblíbenosti festivalu svědčí fakt, že pouhé dva týdny po spuštění přihlášek bylo dosaženo pouze naplnění magické hranice propustnosti tratí, což je 150 aut. A co více – dorazilo více než 200 vyplněných přihlášek.
“Máme samozřejmě obrovskou radost a vnímáme to jako jasné uznání kvality naší práce. Na druhou stranu však cítíme lítost, že nebude možné všechny zájemce připustit na start. Jedno mé oko se směje a druhé zároveň pláče,” říká Reinhard Klein, šéf Slowly Sideways. “Právě kvůli obrovskému náporu není možné, aby se všichni zúčastnili všech ročníků. Na druhou stranu nám takový zájem dává možnost výběru opravdu pestrého a atraktivního startovního pole.”
HVĚZDY V AKCI
Eifel Rallye Festival není pouze shromážděním vysokokarátové historické techniky. Stává se také neformálním setkáním početné rallyové rodiny. Jako každý rok, ani letos nebudou v Daunu chybět zvučná jména, která tučným písmem psala (a píší) historii rally.
Harri Toivonen dorazí do Daunu i v tomto roce. Loni ho neposlušná Lancia Delta S4 nechala několikrát na holičkách. Fin nakonec neabsolvoval ani jeden rychlostní test. Letos přijede se Škodou Fabia R5. Mě osobně přijde jeho výběr techniky pro historický fesťák více než pochybný.
Audi Tradition tradičně doručí na festival dva originální poklady ze své garáže snů. Jeden z nich bude, taky tradičně, šoférovat dvojnásobný německý šampion Harald Demuth. Ten s úsměvem glosuje: “I kdybych neměl k dispozici žádné závodní auto, přijel bych do Daunu klidně jen na svém bicyklu. Snad by mě organizátoři připustili ke startu.”
Svou premiéru si v Daunu odbyde Belgičan Bruno Thiry. Mistr Evropy z roku 2003 a mnohaletý účastník seriálu mistrovství světa, usedne za volant jednoho z originálních benzínových exemplářů ze sbírka Wolfa-Dietera Ihleho.
“Našeptávač” rozpisu legendárního Colina McRae či Juhy Kankkunena, se kterým se v roce 1993 stal mistrem světa, Velšan Nicky Grist, bude v Německu sedět po krátké pauze opět na špatné straně. Bude totiž pilotovat svou privátní Toyotu Celica GT-Four ST18 v nesmrtelné olejářské livreji Castrol.
Vzácným hostem se stane zajisté finský rallyový “profesor” Rauno Aaltonen. Připravena pro něj bude přesná replika Opelu Kadett, se kterým ve své bohaté kariéře také závodil.
Vrací se usměvavá Fabrizia Pons. Loňský ročník byl pro ni premiérou v závodě, při kterém není měřen čas. Brzy se však dokázala přepnout do “Eifel módu”. Atmosféra setkání jí učarovala a proto se ráda zúčastní vydání 2023.
Další informace budou postupně doplňovány na oficiální web či FB profil festivalu. Pokud chcete nahlédnout pod pokličku fesťáku pohledem fanouška-fotografa, doporučuji k přečtení dvoudílný cestopis z ročníku 2022 – Reportáž z Eifel Rallye Festival 2022 od Nowiho – 1. díl – RALLY LIFE / Reportáž z Eifel Rallye Festival 2022 od Nowiho – 2. díl – (rallylife.cz)