RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Aukce: Subaru Impreza WRC 97
    Soutěžáky

    Aukce: Subaru Impreza WRC 97

    Roman FluxaBy Roman Fluxa19.6.2017Updated:4.5.2021Žádné komentáře5 Mins Read
    • Značka: Subaru
      Model: Impreza WRC 97
      Rok výroby: 1996
      Registrační číslo: P18 WRC (P555 WRC)
      Číslo podvozku: PR0WRC97001
      Číslo motoru: 97WRC02

    „Pokud je řeč o legendárních rallyových vozech, Subaru Impreza WRC97001 patří mezi ty vůbec nejzásadnější“ David Lilywhite – šéfredaktor časopisu Octane


    Na prahu nové éry

    Rok 1997 znamenal novou éru ve světovém šampionátu. V rámci mistrovství světa poprvé mohly startovat vozy nové specifikace World Rally Car. Zatímco některé zavedené automobilky pokračovaly s převážně upravenými vozy skupiny A, nové předpisy FIA umožnily příchod nových značek do šampionátu.

    Připravce vozů Subaru pro soutěže MS společnost PRODRIVE vycítila příležitost. Zatímco stávající Impreza homologovaná pro skupinu „A“ porážela konkurenci, vrátili se inženýři zpět k „rýsovacímu prknu“ a pustili se do vývoje nového vozu Impreza World Rally Car.

    Tým pod vedením Davida Lapwortha strávil vývojem téměř celou sezonu 1996. Před startem posledního závodu v kalendáři MS, španělské Catalunya Rally 1996, zaznělo z tábora Subaru: HOTOVO! Zbrusu nový vůz mohl být představen. Nadšení v týmu gradovalo poté, co ve Španělsku Colin McRae přivezl „áčkovou“ Imprezu do cíle na prvním místě a definitivně stvrdil pro Subaru zisk druhého titulu mezi konstruktéry.

    „Vůz s číslem 001 byl vyvinut jako testovací a sloužil především pro další vývoj. Díky nespočtu hodin, které Colin a další jezdci strávili za jeho volantem, bylo možné úspěšně vstoupit do nové éry WRC. Výsledkem bylo vítězství Piera Liattiho při premiéře na Rallye Monte Carlo 1997. Subaru tak rázně vykročilo za ziskem třetího titulu v hodnocení značek.“ David Richards – Prodrive

    Nové předpisy pro kategorii WRC umožňovaly řadu zlepšení. Tým kolem Davida Lapwortha využil stávající „boxer“ o objemu 1994 ccm, u kterého došlo ke zvýšení výkonu. Jednou ze zásadních změn byl přesun mezichladiče z horní polohy do přední části vozu, čímž se eliminovalo hromadění horkého vzduchu v motorovém prostoru. Nová koncepce dvoudvéřové karoserie přinesla zvýšení torzní tuhosti. Pod agresivní design rozšířené karoserie se podepsalo britské designérské „eso“ Peter Stevens. Distribuci výkonu na všechny čtyři kola obstarávala šestirychlostní manuální převodovka spolu s trojicí diferenciálů (přední, střední a zadní).

    Subaru Impreza WRC s číslem 001 „vyjelo“ cestu pro své nástupce. Následující 3 nasazené modely WRC97 zaznamenaly ve své první sezoně 119 vítězství v rychlostních zkouškách a nenašly přemožitele na 8 ze 14 podniků MS 1997!


    Dlouhá historie s českou stopou

    Stopu první Imprezy WRC lze dohledat na serveru eWRC-results.com. Vůz se v archivech objevuje pod dvěma registračními čísly. Původní registraci „P555 WRC“ nahradilo krátce po uvedení označení „P18 WRC“.

    V sezoně 1998 vybojovala s tímto vozem jedno z prvních vítězství dvojice Gregoire de Mevius / Jean-Marc Fortin na Boucles de Spa Alphonse Delettre Rally. Následně vůz zakoupil italský Procar. V roce 1999 si Impreza připsala triumfy na Rali Vinho da Madeira, Rally Cyprus a Aviano Rally. Za zmínku stojí osmé místo Valentina Rossiho na Rally di Monza.

    Zatímco v sezoně 1999 sbírala Impreza body na podnicích ME (Claudio DeCecco a Diego Oldrati), „světové“ starty na Rally Sanremo (havárie) i Acropolis rally (technická závada) končily neúspěchem. A nedařilo se ani při třetím vystoupení na soutěži MS Švédské rally 2001. Na sněhu se v barvách týmu Styllex Tuning Prosport poprvé objevili Tomáš Hrdinka s Petrem Grossem.

    Tomáš Hrdinka s Petrem Grosem na startu Swedish rally 2001
    Tomáš Hrdinka – Petr Gross (foto: Tomáš Plachý)
    Subaru Impreza WRC s registrací P18 WRC (foto: Tomáš Plachý)

    Vůz s registrační značkou P18 WRC vezl jmenovku Hrdinka – Gross ještě na dalších 6 podnicích v České republice. Jeden start si připsal na Slovensku na Rally Košice 2001.

    Perlička z Rallye Český Krumlov 2001

    Tomáš Hrdinka s Petrem Grossem (Subaru Impreza WRC) mířili za vítězstvím na Volkswagen Rallye Český Krumlov 2001. Průběžně druhý Triner ztrácel před poslední RZ na vedoucí dvojici 0,4 s. V závěrečném testu Rožmitál porazili Emil Triner s Milošem Hůlkou (Škoda Octavia WRC) Hrdinku právě rozdílem čtyř desetin. Po 17 rychlostních zkouškách zaznamenaly obě posádky na setinu stejný čas !!! O celkovém vítězi tak rozhodl až lepší Trinerův čas na první RZ.

    V roce 2002 putoval vůz do Irska, kde posbíral nejvíce úspěchů v rukou Eugene Donellyho. Aktivní soutěžácká kariéra legendárního vozu byla ukončena v roce 2007.


    Kompletní renovace, první svého druhu

    Za záchranou unikátního speciálu stojí šťastné rozhodnutí jednoho ze sběratelů, který se po zakoupení vozu vsadil na celkovou renovaci. Tu svěřil, i přes očekávanou finanční náročnost, společnosti PRODRIVE.

    Započatou renovaci zpočátku zkomplikovala rozsáhlá koroze. K radosti všech se ale ukázalo, že i přes řadu řadu oprav prováděných v minulosti, disponuje vůz stále původní karoserií! Na této skutečnosti se podepsal především fakt, že vůz byl provozován privátními týmy. Na rozdíl od většiny továrních vozů SUBARU nasazovaných na soutěžích MS, jejichž podvozky byly „převlékány i několikrát za sezonu.

    Renovaci, která byla první svého druhu, dokončil PRODRIVE se ctí. Kevin Locke zrepasoval plochý čtyřválec a v té době již nedostupné originální SRT svody. Motor byl upraven na odpovídající typ paliva a kompletně přemapován. Darren Pentley uvedl do původního stavu transmise. Pikantní na celé renovaci byl fakt, že na znovuzrození vozu s registrací P18 WRC pracovali až na pár výjimek stejní lidé, kteří vůz přivedli v roce 1996 na svět.

    Vůz v perfektní kondici nabídla letos v aukci H&H Classics. 6. června byla ve Woodcote Parku vydražena „Colinova“ Impreza WRC za £ 235 750 (cca. 7 056 500 Kč). Dle slov zástupců H&H se jedná historicky o nejvyšší částku, za kterou byl kdy prodán vůz značky SUBARU!


    Tiff Needell představuje Subaru Impreza Chassis 001

    Kromě řady fotografií v odborných magazínech a v albech rallyových fandů zůstal v archivu unikátní dokument o vzniku vozu. Svým svým osobitým stylem vám jej představí Tiff Needell:

    https://www.youtube.com/watch?v=aUZ0v80nzys

    Zdroj: H&H Classics, eWRC-sesults.com / foto: H&H Classics, František Dušek, Tomáš Plachý, Dušan Velímský

    aukce Colin McRae David Richards Emil Triner H&H Classics Petr Gross Prodrive Rallye Český Krumlov Subaru Subaru Impreza WRC technika WRC Tiff Needell Tomáš Hrdinka
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Roman Fluxa
    • Website

    Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

    Related Posts

    BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

    Škoda Fabia WRC „Barum“ backstage

    REPORTÁŽ: Barum Rally Zlín 2001

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.