Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Aukce: Subaru Impreza WRC 97
    Soutěžáky

    Aukce: Subaru Impreza WRC 97

    By Roman Fluxa19.6.20175 Mins Read
    • Značka: Subaru
      Model: Impreza WRC 97
      Rok výroby: 1996
      Registrační číslo: P18 WRC (P555 WRC)
      Číslo podvozku: PR0WRC97001
      Číslo motoru: 97WRC02

    „Pokud je řeč o legendárních rallyových vozech, Subaru Impreza WRC97001 patří mezi ty vůbec nejzásadnější“ David Lilywhite – šéfredaktor časopisu Octane


    Na prahu nové éry

    Rok 1997 znamenal novou éru ve světovém šampionátu. V rámci mistrovství světa poprvé mohly startovat vozy nové specifikace World Rally Car. Zatímco některé zavedené automobilky pokračovaly s převážně upravenými vozy skupiny A, nové předpisy FIA umožnily příchod nových značek do šampionátu.

    Připravce vozů Subaru pro soutěže MS společnost PRODRIVE vycítila příležitost. Zatímco stávající Impreza homologovaná pro skupinu „A“ porážela konkurenci, vrátili se inženýři zpět k „rýsovacímu prknu“ a pustili se do vývoje nového vozu Impreza World Rally Car.

    Tým pod vedením Davida Lapwortha strávil vývojem téměř celou sezonu 1996. Před startem posledního závodu v kalendáři MS, španělské Catalunya Rally 1996, zaznělo z tábora Subaru: HOTOVO! Zbrusu nový vůz mohl být představen. Nadšení v týmu gradovalo poté, co ve Španělsku Colin McRae přivezl „áčkovou“ Imprezu do cíle na prvním místě a definitivně stvrdil pro Subaru zisk druhého titulu mezi konstruktéry.

    „Vůz s číslem 001 byl vyvinut jako testovací a sloužil především pro další vývoj. Díky nespočtu hodin, které Colin a další jezdci strávili za jeho volantem, bylo možné úspěšně vstoupit do nové éry WRC. Výsledkem bylo vítězství Piera Liattiho při premiéře na Rallye Monte Carlo 1997. Subaru tak rázně vykročilo za ziskem třetího titulu v hodnocení značek.“ David Richards – Prodrive

    Nové předpisy pro kategorii WRC umožňovaly řadu zlepšení. Tým kolem Davida Lapwortha využil stávající „boxer“ o objemu 1994 ccm, u kterého došlo ke zvýšení výkonu. Jednou ze zásadních změn byl přesun mezichladiče z horní polohy do přední části vozu, čímž se eliminovalo hromadění horkého vzduchu v motorovém prostoru. Nová koncepce dvoudvéřové karoserie přinesla zvýšení torzní tuhosti. Pod agresivní design rozšířené karoserie se podepsalo britské designérské „eso“ Peter Stevens. Distribuci výkonu na všechny čtyři kola obstarávala šestirychlostní manuální převodovka spolu s trojicí diferenciálů (přední, střední a zadní).

    Subaru Impreza WRC s číslem 001 „vyjelo“ cestu pro své nástupce. Následující 3 nasazené modely WRC97 zaznamenaly ve své první sezoně 119 vítězství v rychlostních zkouškách a nenašly přemožitele na 8 ze 14 podniků MS 1997!


    Dlouhá historie s českou stopou

    Stopu první Imprezy WRC lze dohledat na serveru eWRC-results.com. Vůz se v archivech objevuje pod dvěma registračními čísly. Původní registraci „P555 WRC“ nahradilo krátce po uvedení označení „P18 WRC“.

    V sezoně 1998 vybojovala s tímto vozem jedno z prvních vítězství dvojice Gregoire de Mevius / Jean-Marc Fortin na Boucles de Spa Alphonse Delettre Rally. Následně vůz zakoupil italský Procar. V roce 1999 si Impreza připsala triumfy na Rali Vinho da Madeira, Rally Cyprus a Aviano Rally. Za zmínku stojí osmé místo Valentina Rossiho na Rally di Monza.

    Zatímco v sezoně 1999 sbírala Impreza body na podnicích ME (Claudio DeCecco a Diego Oldrati), „světové“ starty na Rally Sanremo (havárie) i Acropolis rally (technická závada) končily neúspěchem. A nedařilo se ani při třetím vystoupení na soutěži MS Švédské rally 2001. Na sněhu se v barvách týmu Styllex Tuning Prosport poprvé objevili Tomáš Hrdinka s Petrem Grossem.

    Tomáš Hrdinka s Petrem Grosem na startu Swedish rally 2001
    Tomáš Hrdinka – Petr Gross (foto: Tomáš Plachý)
    Subaru Impreza WRC s registrací P18 WRC (foto: Tomáš Plachý)

    Vůz s registrační značkou P18 WRC vezl jmenovku Hrdinka – Gross ještě na dalších 6 podnicích v České republice. Jeden start si připsal na Slovensku na Rally Košice 2001.

    Perlička z Rallye Český Krumlov 2001

    Tomáš Hrdinka s Petrem Grossem (Subaru Impreza WRC) mířili za vítězstvím na Volkswagen Rallye Český Krumlov 2001. Průběžně druhý Triner ztrácel před poslední RZ na vedoucí dvojici 0,4 s. V závěrečném testu Rožmitál porazili Emil Triner s Milošem Hůlkou (Škoda Octavia WRC) Hrdinku právě rozdílem čtyř desetin. Po 17 rychlostních zkouškách zaznamenaly obě posádky na setinu stejný čas !!! O celkovém vítězi tak rozhodl až lepší Trinerův čas na první RZ.

    V roce 2002 putoval vůz do Irska, kde posbíral nejvíce úspěchů v rukou Eugene Donellyho. Aktivní soutěžácká kariéra legendárního vozu byla ukončena v roce 2007.


    Kompletní renovace, první svého druhu

    Za záchranou unikátního speciálu stojí šťastné rozhodnutí jednoho ze sběratelů, který se po zakoupení vozu vsadil na celkovou renovaci. Tu svěřil, i přes očekávanou finanční náročnost, společnosti PRODRIVE.

    Započatou renovaci zpočátku zkomplikovala rozsáhlá koroze. K radosti všech se ale ukázalo, že i přes řadu řadu oprav prováděných v minulosti, disponuje vůz stále původní karoserií! Na této skutečnosti se podepsal především fakt, že vůz byl provozován privátními týmy. Na rozdíl od většiny továrních vozů SUBARU nasazovaných na soutěžích MS, jejichž podvozky byly „převlékány i několikrát za sezonu.

    Renovaci, která byla první svého druhu, dokončil PRODRIVE se ctí. Kevin Locke zrepasoval plochý čtyřválec a v té době již nedostupné originální SRT svody. Motor byl upraven na odpovídající typ paliva a kompletně přemapován. Darren Pentley uvedl do původního stavu transmise. Pikantní na celé renovaci byl fakt, že na znovuzrození vozu s registrací P18 WRC pracovali až na pár výjimek stejní lidé, kteří vůz přivedli v roce 1996 na svět.

    Vůz v perfektní kondici nabídla letos v aukci H&H Classics. 6. června byla ve Woodcote Parku vydražena „Colinova“ Impreza WRC za £ 235 750 (cca. 7 056 500 Kč). Dle slov zástupců H&H se jedná historicky o nejvyšší částku, za kterou byl kdy prodán vůz značky SUBARU!


    Tiff Needell představuje Subaru Impreza Chassis 001

    Kromě řady fotografií v odborných magazínech a v albech rallyových fandů zůstal v archivu unikátní dokument o vzniku vozu. Svým svým osobitým stylem vám jej představí Tiff Needell:

    https://www.youtube.com/watch?v=aUZ0v80nzys

    Zdroj: H&H Classics, eWRC-sesults.com / foto: H&H Classics, František Dušek, Tomáš Plachý, Dušan Velímský

    aukce Colin McRae David Richards Emil Triner Petr Gross Prodrive Rallye Český Krumlov Subaru Subaru Impreza WRC technika WRC Tiff Needell Tomáš Hrdinka
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Roman Fluxa
    • Website

    Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák21.8.2025

    AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

    Ivo Nowi Novák15.7.2025

    Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

    Ivo Nowi Novák16.6.2025

    Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.