• Značka: Subaru
    Model: Impreza WRC 97
    Rok výroby: 1996
    Registrační číslo: P18 WRC (P555 WRC)
    Číslo podvozku: PR0WRC97001
    Číslo motoru: 97WRC02

„Pokud je řeč o legendárních rallyových vozech, Subaru Impreza WRC97001 patří mezi ty vůbec nejzásadnější“ David Lilywhite – šéfredaktor časopisu Octane


Na prahu nové éry

Rok 1997 znamenal novou éru ve světovém šampionátu. V rámci mistrovství světa poprvé mohly startovat vozy nové specifikace World Rally Car. Zatímco některé zavedené automobilky pokračovaly s převážně upravenými vozy skupiny A, nové předpisy FIA umožnily příchod nových značek do šampionátu.

Připravce vozů Subaru pro soutěže MS společnost PRODRIVE vycítila příležitost. Zatímco stávající Impreza homologovaná pro skupinu „A“ porážela konkurenci, vrátili se inženýři zpět k „rýsovacímu prknu“ a pustili se do vývoje nového vozu Impreza World Rally Car.

Tým pod vedením Davida Lapwortha strávil vývojem téměř celou sezonu 1996. Před startem posledního závodu v kalendáři MS, španělské Catalunya Rally 1996, zaznělo z tábora Subaru: HOTOVO! Zbrusu nový vůz mohl být představen. Nadšení v týmu gradovalo poté, co ve Španělsku Colin McRae přivezl „áčkovou“ Imprezu do cíle na prvním místě a definitivně stvrdil pro Subaru zisk druhého titulu mezi konstruktéry.

Nové předpisy pro kategorii WRC umožňovaly řadu zlepšení. Tým kolem Davida Lapwortha využil stávající „boxer“ o objemu 1994 ccm, u kterého došlo ke zvýšení výkonu. Jednou ze zásadních změn byl přesun mezichladiče z horní polohy do přední části vozu, čímž se eliminovalo hromadění horkého vzduchu v motorovém prostoru. Nová koncepce dvoudvéřové karoserie přinesla zvýšení torzní tuhosti. Pod agresivní design rozšířené karoserie se podepsalo britské designérské „eso“ Peter Stevens. Distribuci výkonu na všechny čtyři kola obstarávala šestirychlostní manuální převodovka spolu s trojicí diferenciálů (přední, střední a zadní).

Subaru Impreza WRC s číslem 001 „vyjelo“ cestu pro své nástupce. Následující 3 nasazené modely WRC97 zaznamenaly ve své první sezoně 119 vítězství v rychlostních zkouškách a nenašly přemožitele na 8 ze 14 podniků MS 1997!


Dlouhá historie s českou stopou

Stopu první Imprezy WRC lze dohledat na serveru eWRC-results.com. Vůz se v archivech objevuje pod dvěma registračními čísly. Původní registraci „P555 WRC“ nahradilo krátce po uvedení označení „P18 WRC“.

V sezoně 1998 vybojovala s tímto vozem jedno z prvních vítězství dvojice Gregoire de Mevius / Jean-Marc Fortin na Boucles de Spa Alphonse Delettre Rally. Následně vůz zakoupil italský Procar. V roce 1999 si Impreza připsala triumfy na Rali Vinho da Madeira, Rally Cyprus a Aviano Rally. Za zmínku stojí osmé místo Valentina Rossiho na Rally di Monza.

Zatímco v sezoně 1999 sbírala Impreza body na podnicích ME (Claudio DeCecco a Diego Oldrati), „světové“ starty na Rally Sanremo (havárie) i Acropolis rally (technická závada) končily neúspěchem. A nedařilo se ani při třetím vystoupení na soutěži MS Švédské rally 2001. Na sněhu se v barvách týmu Styllex Tuning Prosport poprvé objevili Tomáš Hrdinka s Petrem Grossem.

Vůz s registrační značkou P18 WRC vezl jmenovku Hrdinka – Gross ještě na dalších 6 podnicích v České republice. Jeden start si připsal na Slovensku na Rally Košice 2001.

Perlička z Rallye Český Krumlov 2001

Tomáš Hrdinka s Petrem Grossem (Subaru Impreza WRC) mířili za vítězstvím na Volkswagen Rallye Český Krumlov 2001. Průběžně druhý Triner ztrácel před poslední RZ na vedoucí dvojici 0,4 s. V závěrečném testu Rožmitál porazili Emil Triner s Milošem Hůlkou (Škoda Octavia WRC) Hrdinku právě rozdílem čtyř desetin. Po 17 rychlostních zkouškách zaznamenaly obě posádky na setinu stejný čas !!! O celkovém vítězi tak rozhodl až lepší Trinerův čas na první RZ.

V roce 2002 putoval vůz do Irska, kde posbíral nejvíce úspěchů v rukou Eugene Donellyho. Aktivní soutěžácká kariéra legendárního vozu byla ukončena v roce 2007.


Kompletní renovace, první svého druhu

Za záchranou unikátního speciálu stojí šťastné rozhodnutí jednoho ze sběratelů, který se po zakoupení vozu vsadil na celkovou renovaci. Tu svěřil, i přes očekávanou finanční náročnost, společnosti PRODRIVE.

Započatou renovaci zpočátku zkomplikovala rozsáhlá koroze. K radosti všech se ale ukázalo, že i přes řadu řadu oprav prováděných v minulosti, disponuje vůz stále původní karoserií! Na této skutečnosti se podepsal především fakt, že vůz byl provozován privátními týmy. Na rozdíl od většiny továrních vozů SUBARU nasazovaných na soutěžích MS, jejichž podvozky byly „převlékány i několikrát za sezonu.

Renovaci, která byla první svého druhu, dokončil PRODRIVE se ctí. Kevin Locke zrepasoval plochý čtyřválec a v té době již nedostupné originální SRT svody. Motor byl upraven na odpovídající typ paliva a kompletně přemapován. Darren Pentley uvedl do původního stavu transmise. Pikantní na celé renovaci byl fakt, že na znovuzrození vozu s registrací P18 WRC pracovali až na pár výjimek stejní lidé, kteří vůz přivedli v roce 1996 na svět.

Vůz v perfektní kondici nabídla letos v aukci H&H Classics. 6. června byla ve Woodcote Parku vydražena „Colinova“ Impreza WRC za £ 235 750 (cca. 7 056 500 Kč). Dle slov zástupců H&H se jedná historicky o nejvyšší částku, za kterou byl kdy prodán vůz značky SUBARU!


Tiff Needell představuje Subaru Impreza Chassis 001

Kromě řady fotografií v odborných magazínech a v albech rallyových fandů zůstal v archivu unikátní dokument o vzniku vozu. Svým svým osobitým stylem vám jej představí Tiff Needell:

https://www.youtube.com/watch?v=aUZ0v80nzys

Zdroj: H&H Classics, eWRC-sesults.com / foto: H&H Classics, František Dušek, Tomáš Plachý, Dušan Velímský

Share.

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Leave A Reply