Dalším asfaltovým závodem ve světovém šampionátu byla ve dnech 3. – 6. října Rallye de France Alsace. O titulu šampiona WRC 2013 rozhodl již v samém úvodu Sebastien Ogier. Závod byl posledním oficiálním startem Sebastiena Loeba, který se tak symbolicky rozloučil ve svém rodném Alsasku.
Závod
Celková délka rally: 1264.3 km
z toho 20 rychlostních zkoušek v délce 312.14 km km (24.69%)
Výsledky Rallye de France Alsace 2013
1. | Ogier – Ingrassia | Volkswagen Polo R WRC | 2:53:07.6 | |
---|---|---|---|---|
2. | Sordo – Del Barrio | Citroën DS3 WRC | +12.2 | |
3. | Latvala – Anttila | Volkswagen Polo R WRC | +19.5 | |
4. | Neuville – Gilsoul | Ford Fiesta RS WRC WRC | +1:14.1 | |
5. | Novikov – Minor | Ford Fiesta RS WRC WRC | +3:10.9 | |
6. | Hirvonen – Lehtinen | Citroën DS3 WRC | +3:37.7 | |
7. | Mikkelsen – Nagle | Volkswagen Polo R WRC | +4:04.2 | |
8. | Östberg – Andersson | Ford Fiesta RS WRC | +4:35.2 | |
9. | Kubica – Baran | Citroën DS3 RRC | 1. WRC2 | +9:31. |
10. | Dumas – Giraudet | Ford Fiesta RS WRC | +11:55.8 | |
37. | Hudec – Kotál | Mitsubishi Lancer Evo IX | 4. tř. 3 | +50:31.2 |
Etapa 3, neděle 6. 10. 2013
Celkem 6 RZ v délce 56.58 km
RZ 18 Vignoble de Cleebourg 2 14,6 km | RZ 19 Bischwiller – Gries 2 7,95 km | RZ 20 Haguenau 2 5,74 km |
---|---|---|
1. SORDO 8:36.7 2. NEUVILLE +0.4 3. MIKKELSEN +2.8 4. OGIER +3.7 5. NOVIKOV +7.2 6. HIRVONEN +9.9 7. LATVALA +10.3 8. KUBICA +24.6 9. EVANS +31.4 10. BAUD +39.8 |
1. LATVALA 4:13.3 2. NEUVILLE +1.0 3. OGIER +1.0 4. SORDO +3.2 5. MIKKELSEN +4.3 6. OSTBERG +6.0 7. NOVIKOV +6.5 8. KUBICA +7.0 9. HIRVONEN +8.4 10. EVANS +14.4 |
1. NEUVILLE 4:10.8 2. LATVALA +0.6 3. HIRVONEN +3.0 4. SORDO +3.8 5. OGIER +3.8 6. OSTBERG +4.9 7. MIKKELSEN +5.2 8. NOVIKOV +6.9 9. KUBICA +10.3 10. EVANS +10.8 |
>>> RZ 15 – Seb Loeb havaroval krátce po startu, v pravé zatáčce jeho citroën sklouzl z trati a skončil na střeše, posádka přestála nehodu bez zranění (foto: FB Radek Jatel)
>>> RZ 17 – Martin Prokop poškodil závěs pravého předního kola (podle tým. zdroje se jednalo o mechanickou závadu)
Pořadí po RZ17:
1. OGIER 2:35:58.3
2. SORDO +13.7
3. LATVALA +17.1
4. NEUVILLE +1:21.2
5. NOVIKOV +2:58.8
6. OSTBERG +3:19.4
7. HIRVONEN +3:24.9
8. MIKKELSEN +4:00.4
9. KUBICA +8:58.0
10. DUMAS +10:50.0
RZ 15 Vignoble de Cleebourg 1 14,6 km | RZ 16 Bischwiller – Gries 1 7,95 km | RZ 17 Haguenau 1 5,74 km |
---|---|---|
1. OGIER 8:23.7 2. SORDO +8.4 3. NEUVILLE +10.7 4. OSTBERG +12.0 5. LATVALA +14.5 6. MIKKELSEN +24.6 7. NOVIKOV +27.1 8. HIRVONEN +34.6 9. DUMAS +41.2 10. PROKOP +47.0 |
1. OGIER 4:16.3 2. NEUVILLE +0.9 3. LATVALA +2.5 4. SORDO +4.4 5. OSTBERG +5.9 6. HIRVONEN +8.3 7. NOVIKOV +8.6 8. MIKKELSEN +9.3 9. KUBICA +13.2 10. PROKOP +13.4 |
1. OGIER 4:18.5 2. HIRVONEN +0.3 3. NEUVILLE +0.7 4. LATVALA +1.6 5. SORDO +2.0 6. OSTBERG +5.8 7. NOVIKOV +8.2 8. MIKKELSEN +8.8 9. KUBICA +9.3 10. EVANS +13.5 |
Etapa 2, sobota 5. 10. 2013
Celkem 7 RZ v délce 134.93 km
Průběžné pořadí po II. etapě (RZ 14):
1. Latvala / Anttila, Volkswagen Polo R WRC, 2:18:58.3
2. Sordo / Del Barrio, Citroën DS3 WRC, +0.4
3. Ogier / Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC, +1.5
4. Loeb / Elena, Citroën DS3 WRC, +5.0
5. Neuville / Gilsoul, Ford Fiesta RS WRC, +1:10.4
6. Novikov / Minor, Ford Fiesta RS WRC, +2:16.4
7. Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC, +2:43.1
8. Østberg / Andersson, Ford Fiesta RS WRC, +2:57.2
9. Mikkelsen / Nagle, Volkswagen Polo R WRC, +3:19.2
10. Prokop / Ernst, Ford Fiesta RS WRC, +5:25.2
…
55. Hudec / Kotál, Mitsubishi Lancer Evo IX, +44:17.9
Semerád Rally Team – Šest ze sedmi
Do druhé etapy Rallye de France – Alsace 2013 vstoupila posádka Martin Hudec a Jakub Kotál s velkým odhodláním. Na první ranní rychlostní zkoušce, kterou byla bezmála třiceti kilometrová Hohlandsbourg – Firstplan, nadělili všem svým soupeřům více jak minutu a pomaličku začali umazávat ze své ztráty. Ani na druhé vložce Hud nepolevoval a připsal si další nejrychlejší čas. Po prvních 45 ostrých kilometrech umazali Češi minutu a třičtvrtě. Hudec si vzal k srdci slova Colina McRae a doslova jel flat out. Před závěrečnou super speciálkou se tak ztráta snížila od další dvě a půl minuty. Na startu této vložky se klukům úplně zamlžilo okno a rychlostní zkouškou projeli v opatrném tempu.
⇥
Martin Hudec „Dnes to byl super zážitek, první rzta se mi moc líbila v obou průjezdech. Celkově se mi zdejší tratě líbí a je zde vynikající divácká kulisa a to převážně s českými vlajkami podél trati. Tempo bylo skvělé, ale také byla jedna krize, kdy se nám to z kopce na pětku spakovalo a měli jsme docela štěstí, že jsme vylítli do meze, kde nic nebylo. To mě trochu rozhodilo a na následující zkoušce jsem nebyl plně koncentrovaný. Škoda posledního testu, kde se nám zamlžilo okno a tento test nám trochu pokazil dnešní skóre. Ukrajujeme po pořádných kusech, ale asi nám zbývá už málo km, ale musíme to zkusit. Samozřejmě se nám donesla nešťastná zprava z Rally Příbram a proto bych chtěl z Francie za celý team vyjádřit pozůstalým a hlavně rodině Honzy Jinderleho jun upřímnou soustrast. RIP Honzo a pozdravuj Colina."
>>> RZ 11 – Thierry Neuville dělá defekt (levá zadní pneumatika) a nedobrovolně opouští pozici vedoucího jezdce, incident naštěstí nepoškodil zavěšení kola
RZ 11 Hohlandsbourg – Firstplan 2 28.48 km | RZ 12 Vallée de Munster 2 16.73 km | RZ 13 Soultzeren – Pays Welche 2 19.93 km | RZ 14 Mulhouse 4.65 km |
---|---|---|---|
1. OGIER 14:41.5 2. LOEB +2.9 3. SORDO +4.0 4. LATVALA +8.0 5. NOVIKOV +17.1 6. HIRVONEN +17.2 7. OSTBERG +17.6 8. MIKKELSEN +26.1 9. PROKOP +33.3 10. EVANS +43.6 |
1. OGIER 8:31.3 2. LATVALA +0.4 3. SORDO +0.7 4. LOEB +3.7 5. NEUVILLE +4.9 6. NOVIKOV +8.8 7. HIRVONEN +11.7 8. OSTBERG +11.9 9. MIKKELSEN +18.1 10. PROKOP +19.7 |
1. NEUVILLE 9:49.4 2. LATVALA +0.7 3. LOEB +0.7 4. OGIER +0.8 5. SORDO +2.7 6. HIRVONEN +13.0 7. NOVIKOV +13.0 8. OSTBERG +16.5 9. MIKKELSEN +20.4 10. PROKOP +24.7 |
1. OGIER 3:35.6 2. LATVALA +0.5 3. LOEB +0.6 4. SORDO +1.5 5. NEUVILLE +2.1 6. MIKKELSEN +3.1 7. HIRVONEN +4.0 8. OSTBERG +5.3 9. NOVIKOV +8.2 10. PROKOP +10.1 |
Průběžné pořadí po RZ 10:
1. Neuville / Gilsoul, Ford Fiesta RS WRC, 1:41:57.8
2. Latvala / Anttila, Volkswagen Polo R WRC, +13.1
3. Sordo / Del Barrio, Citroën DS3 WRC, +14.2
4. Loeb / Elena, Citroën DS3 WRC, +19.8
5. Ogier / Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC, +23.4
6. Novikov / Minor, Ford Fiesta RS WRC, +1:52.0
7. Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC, +2:19.9
8. Østberg / Andersson, Ford Fiesta RS WRC, +2:28.6
9. Mikkelsen / Nagle, Volkswagen Polo R WRC, +2:34.2
10. Prokop / Ernst, Ford Fiesta RS WRC, +4:20.1
>>> RZ 10 – Seb Loeb se snaží o návrat mezi absolutní špičku, prvenství v této "erzetě" je jeho 900. dílčím triumfem v jeho kariéře
>>> RZ 9 – Seb Loeb dělá s Citroënem DS3 WRC hodiny a propadá se na 4. místo (ztráta cca 10 s)
RZ 8 Hohlandsbourg – Firstplan 1 28.48 km | RZ 9 Vallée de Munster 1 16.73 km | RZ 10 Soultzeren – Pays Welche 1 19.93 km |
---|---|---|
1. OGIER 14:37.7 2. NEUVILLE +1.5 3. LATVALA +5.0 4. LOEB +6.0 5. SORDO +6.6 6. HIRVONEN +17.5 7. OSTBERG +28.5 8. NOVIKOV +29.6 9. MIKKELSEN +31.2 10. EVANS +50.4 11.PROKOP +54.3 |
1. OGIER 8:27.4 2. NEUVILLE +1.1 3. LATVALA +2.4 4. SORDO +2.8 5. LOEB +10.6 6. NOVIKOV +11.3 7. OSTBERG +14.0 8. HIRVONEN +20.0 9. MIKKELSEN +24.1 10. PROKOP +26.7 |
1. LOEB 9:47.2 2. LATVALA +2.9 3. OGIER +3.7 4. SORDO +3.9 5. NEUVILLE +6.4 6. NOVIKOV +16.5 7. OSTBERG +17.6 8. HIRVONEN +17.9 9. MIKKELSEN +21.5 10. PROKOP +31.8 |
Etapa 1, pátek 4. 10. 2013
Celkem 8 RZ v délce 120.63 km
Průběžné pořadí po I. etapě (RZ 7):
1. Neuville / Gilsoul, Ford Fiesta RS WRC, 1:08:56.5
2. Sordo / Del Barrio, Citroën DS3 WRC, +9.9
3. Latvala / Anttila, Volkswagen Polo R WRC, +11.8
4. Loeb / Elena, Citroën DS3 WRC, +12.2
5. Ogier / Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC, +28.7
6. Novikov / Minor, Ford Fiesta RS WRC, +1:03.6
7. Mikkelsen / Nagle, Volkswagen Polo R WRC, +1:26.4
8. Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC, +1:33.5
9. Østberg / Andersson, Ford Fiesta RS WRC, +1:37.5
10. Prokop / Ernst, Ford Fiesta RS WRC, +2:36.3
…
72. Hudec / Kotál, Mitsubishi Lancer Evo IX, +31:10.3
⇥
Martin Prokop „Nezačali jsme nejhůř a neztráceli příliš na pomalejší tovární jezdce, ale na začátku dlouhé erzety v dopolední sekci jsme měli dvě veliké krizovky, které se podepsaly nejen na výsledku v této zkoušce, ale zejména na mém sebevědomí v dalším průběhu dne. Jednou nás vrátily zpět na trať svodidla, podruhé jsme divoce dobrzďovali do odbočení. Nakonec jsem se dostal do pohody a do tempa až v poslední odpolední rychlostce. Pro další průběh závodu je to pro mne důležité, na další dva dny soutěže se těším, přestože francouzská rally nepatří k mým nejoblíbenějším a díky současnému odstupu od kluků před námi je složité s někým soupeřit. Auto je po úpravě nastavení v poledním servisu výborné a rovněž volbu pneumatik jsme dnes vyloženě neprokaučovali, vždy se jel nějaký mix tvrdé a měkké směsi, 3+1 nebo 2+2."
Hudec s Kotálem pijou hořký kalich ve Francii
Posádku Semerád Rally Teamu provází na Rally de France obrovská smůla. Problémy se objevily už na shakedownu které však mechanici bez problému opravili.
Smůla však provázela českou posádku i na první rychlostní zkoušce, kterou byla divácká super speciálka v ulicích města Strasbourg. Chybou spolujezdce absolvoval Martin Hudec o jedno kolo více, což mělo za následek desetiminutovou penalizaci. Češi nehodil flintu do žita a už večer se nechali slyšet, že budou chtít časovou ztrátu během dalších dní stáhnout.
⇥
Martin Hudec ,, Dnes jsem to pojal podle slov velikána všech jezdců legendy Colina McRae „If doubt, flat out" a šel jsem do toho od rána, protože jsem věděl, že není čas ztrácet čas. V dopolední sekci jsme vyhráli všechny zkoušky, ale vedoucímu Triviňovi jsem nedával potřebné 2s na km na všech úsecích. Tak jsme se rozhodli odpoledne přitvrdit. Bohužel nevydržela technika na startu do poslední nejdelší zkoušky a na startu se něco rozletělo. Zítra jdeme do toho se stejným nasazením a chceme udělat aspoň dobrý dojem z naší rychlosti a odvděčit se všem, kteří nás podporují. Hodně se učím na nových pneumatikách, které si žádají trochu odlišný styl jízdy, a k tomu má zítra ještě pršet, takže to bude pořádná škola. Zítra sledujte naší fanpage, kde budou informace přímo z terénu."
⇥
Jakub Kotál „Co k tomu říct…Museli jsme čtvrtek hodit za hlavu a plně se koncentrovat na páteční RZ. Od začátku jsme chtěli nasadit dobré tempo, což se nám vcelku zadařilo a z jízdy jsme měli lepší a lepší pocit. Hned na startu sedmé rychlostní zkoušky nás ale zradila technika. Díky Rally2 se zítra vracíme do závodu a z našeho dnešního nasazení nechceme slevit. Přijelo sem hodně českých fanoušků, tak je snad potěšíme hezkými průjezdy. Navíc do cíle ještě daleko a závody končí až v posledním UP, takže rozhodně nic nevzdáváme."
RZ 5 Klevener 2 10.66 km | RZ 6 Massifs des Grands Crus – Ungersberg 2 13.04 km | RZ 7 Vosges – Pays d’Ormont 2 34.34 km |
---|---|---|
1. NEUVILLE 6:02.8 2. SORDO +0.2 3. NOVIKOV +1.4 4. LOEB +2.7 5. LATVALA +3.2 6. OGIER +3.3 7. MIKKELSEN +4.2 8. HIRVONEN +4.9 9. OSTBERG +6.5 10. PROKOP +11.5 |
1. NEUVILLE 7:53.4 2. LATVALA +1.9 3. SORDO +2.0 4. OGIER +3.8 5. LOEB +4.6 6.NOVIKOV +5.1 7. MIKKELSEN +8.9 8. HIRVONEN +9.7 9. OSTBERG +10.6 10. PROKOP +19.3 |
1. NEUVILLE 18:36.6 2. OGIER +4.0 3. SORDO +6.2 4. LATVALA +7.7 5. LOEB +9.6 6. NOVIKOV +15.3 7. MIKKELSEN +26.8 8. OSTBERG +28.2 9. HIRVONEN +35.4 10. PROKOP +44.5 |
>>> v průběhu třetího testu zasáhl do průběhu závodu déšť
>>> 70 procent RZ4 byla vlhká, takže Seb Loeb zkompletoval ranní hattrick a po úvodní sekci figuruje v čele Francouzské rally
>>> Seb Ogier ztratil v RZ4 desítky sekund na tvrdé směsi pneumatik, Mikko Hirvonen ztratil půlminuty kvůli hodinám
Průběžné pořadí Francouzské rally po RZ 4:
1. Loeb / Elena, Citroën DS3 WRC, 36:19.0
2. Latvala / Anttila, Volkswagen Polo R WRC, +3.7
3. Neuville / Gilsoul, Ford Fiesta RS WRC, +4.7
4. Sordo / Del Barrio, Citroën DS3 WRC, +6.2
5. Ogier / Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC, +22.3
6. Novikov / Minor, Ford Fiesta RS WRC, +46.5
7. Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC, +48.2
8. Mikkelsen / Nagle, Volkswagen Polo R WRC, +51.2
9. Østberg / Andersson, Ford Fiesta RS WRC, +56.9
10. Prokop / Ernst, Ford Fiesta RS WRC, +1:25.7
…
75. Hudec / Kotál, Mitsubishi Lancer Evo IX, +16:06.2
⇥
Významné odstoupení:
⇥
St. č. 122 Kostka / Patterson, Citroën DS3 WRC – TZ, poškozené zavěšení v RZ2
⇥
Tomáš Kostka bohužel odstupuje hned v úvodu páteční sekce. Na vině je poškozený tlumič a zavěšení pravého předního kola Citroënu DS3 WRC.
RZ 2 Klevener 1 10,66 km | RZ 3 Massifs des Grands Crus – Ungersberg 1 13,04 km | RZ 4 Vosges – Pays d’Ormont 1 34,34 km |
---|---|---|
1. LOEB 6:00.0 2. SORDO +0.9 3. LATVALA +1.1 4. OGIER +1.2 5. MIKKELSEN +2.4 6. NEUVILLE +4.6 7. NOVIKOV +6.4 8. HIRVONEN +7.2 9. OSTBERG +10.2 10. PROKOP +13.3 |
1. LOEB 7:46.6 2. NEUVILLE +1.4 3. SORDO +1.8 4. LATVALA +2.0 5. OGIER +3.0 6. HIRVONEN +7.2 7. PROKOP +16.1 8. OSTBERG +17.4 9. NOVIKOV +17.7 10. MIKKELSEN +20.3 |
1. LOEB 19:08.7 2. NEUVILLE +0.9 3. LATVALA +0.9 4. SORDO +6.4 5. OGIER +20.2 6. NOVIKOV +21.6 7. OSTBERG +24.4 8. MIKKELSEN +29.9 9. HIRVONEN +35.3 10. PROKOP +52.9 |
Etapa 1, čtvrtek 3. 10. 2013
Sébastien Ogier je jistým světovým šampionem 2013!
Jeden bod, chybějící před startem Rallye de France Sebastienu Ogierovi k zisku titulu, urval Francouz v samém úvodu na bonusové Power Stage.
RZ1 Strasbourg – Power Stage (4,55 km)
1. SORDO 3:20.8 (3 body)
2. NEUVILLE +0.7 (2 body)
3. OGIER +0.8 (1 bod)
4. HIRVONEN +1.4
5. MIKKELSEN +1.5
6. LATVALA +2.6
7. LOEB +2.9
8. NOVIKOV +3.7
9. PROKOP +6.3
10. KUBICA +7.4
16. KOSTKA +14.5
Shakedown pro Sorda
Dani Sordo zajel nejrychleji testovací shakedown Rallye de France – Alsace. Na 3,8 km dlouhé trati v areálu Parc des Sports-Hautepierre ve Štrasburku zvítězil s časem 2:36.5.
Asfaltové kvality potvrdil druhým časem Thierry Neuville, jenž zajel shodný čas s třetím Mikkem Hirvonenem.
Až za vedoucí trojicí se srovnali Jari-Matti Latvala, Sébastien Loeb a Sébastien Ogier.
Ogier, jenž se může ve Francii stát definitivně mistrem světa 2013, prožil hned v první jízdě, v první levé zatáčce krušnou chvíli, když se do jeho jízdy vysunula kovová bloková zábrana. Ogier si naštěstí všimnul varování fanoušků a dokázal včas zastavit.
Shakedown rovněž potvrdil fakt, že se vedle Tomáše Kostky objeví v Alsasku Chris Patterson.
Pořadí na shakedownu:
1. Dani Sordo 2:36.5
2. Thierry Neuville + 1.5
3. Mikko Hirvonen + 1.5
4. Jari-Matti Latvala + 2.5
5. Sebastien Loeb + 2.9
6. Sebastien Ogier + 2.9
7. Andreas Mikkelsen + 3.1
8. Evgeny Novikov + 3.4
9. Mads Östberg + 4.1
10. Romain Dumas + 5.9
11. Tomáš Kostka + 6.5
12. Martin Prokop + 7.1
Info před startem
Startovní listina Francouzské rally čítá 88 vozů, z toho čtrnáct speciálů WRC. Podle očekávání bude mít na svém voze číslo 1 Sébastien Loeb.
Mimo tovární týmy se postaví na start s vozy specifikace WRC čtyři soukromníci – Francouzi Romain Dumas, Julien Maurin, Lionel Baud (všichni Ford Fiesta RS WRC) a český zástupce Tomáš Kostka. Zlínský jezdec je přihlášen s vozem Citroën DS3 WRC.
Mezi posádkami WRC2 nechybí ani dvojice Hudec – Kotál.
Startovní listina v číslech:
30 národností
10% spolujezdkyň
15% posádek z Alsaska
12,5% účastníků P1 a P2
15% vozů WRC2
8% dvojic WRC3
11% Junior WRC
Registrace továrních týmů Rallye de France Alsace
Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team
1 Sébastien Loeb (FRA) – Daniel Elena (MC)
2 Mikko Hirvonen (FIN) – Jarmo Lehtinen (FIN)
Qatar M-Sport World Rally Team
4 Mads Östberg (NOR) – Jonas Andersson (SWE)
5 Jevgeny Novikov (RUS) – Ilka Minor (AUT)
Volkswagen Motorsport
7 Jari-Matti Latvala (FIN) – Miikka Anttila (FIN)
8 Sébastien Ogier (FRA) – Julien Ingrassia (FRA)
Volkswagen Motorsport II
9 Andreas Mikkelsen (NOR) – TBC
Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team
10 Daniel Sordo (ESP) – Carlos Del Barrio (ESP)
Qatar World Rally Team
11 Thiery Neuville (BEL) – Nicolas Gilsoul (BEL)
Jipocar Czech National Team
21 Martin Prokop (CZE) – Michal Ernst (CZE)