RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Historie»Sezona 1982. Muž vs. žena. Röhrl kontra Mouton.
    1982-rohrl-vs-mouton-banner
    Historie

    Sezona 1982. Muž vs. žena. Röhrl kontra Mouton.

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák10.6.2022Updated:11.2.20235 komentářů5 Mins Read

    “Netoužil jsem být v roce 1982 mistrem světa,” říká Walter Röhrl. Letos uplyne již čtyřicet let od jeho úspěšného tažení sezónou. Röhrlova rétorika se však průběhu čtyř desetiletí neposunula ani o píď. “Měl jsem v plánu pouze vyhrát Rallye Monte Carlo,” stojí si tvrdohlavě za svým.

    Souboj na kordy

    Röhrl-Geisdörfer / Rallye Monte Carlo 1982Když jezdec Opelu stanul s modelem Ascona 400 v roce osmdesát dva na cílové rampě v monackém přístavu jako vítěz, měl za to, že je jeho hlavní mise úspěšně splněna. To, co však následovalo, se ani v nejmenším neshodovalo se scénářem, který si ve své hlavě již dříve zinscenoval.

    Kdyby se v mistrovství světa podobná bitva odehrávala dnes, byla by označována jako souboj mezi jezdci Opelu a Audi. Zadního náhonu a čtyřkolky. Minulosti versus budoucnosti. Tehdy se však věci pojmenovávaly jasnými názvy, bez zbytečných ohledů, příkras a kudrlinek.

    Byla to prostě bitva mezi mužem a ženou. Walter Röhrl kontra Michèle Mouton.

    Mužská ješitnost nebo zdravá soutěživost?

    “Prohlásil jsem tehdy, že rozhodně nechci být prvním mužem, který bude v motoristickém sportu poražen ženou. Navíc jsem vnímal tlak okolí. Všichni očekávali, že budu vyhrávat. Novináři se o vývoji sezóny rádi zmiňovali jako o velkém souboji muže a ženy,” vzpomíná Röhrl. A pokračuje: “Nechtěl jsem být mistrem světa. Toužil jsem jen vyhrát Rallye Monte Carlo a to se mi podařilo. Cítil jsem se spokojený. Jenže pak ze sledu událostí vyvstala tato bitva a já jednoduše nechtěl prohrát.”

    Walter Röhrl
    Walter Röhrl

    Röhrlova omluva přišla po čtyřiceti letech

    Ani čtyřicetiletý prostor k přemýšlení nenechal Röhrla na pochybách, že se musí vítězce čtyř závodů mistrovství světa omluvit. Stalo se tak letos v Portugalsku, při příležitosti setkání významných osobností automobilových soutěží na oslavě padesáti let mistrovství světa.

    “Dnes je mi to celé líto snad ještě více, než dříve. Můj titul nebyl v podstatě ničím zvláštní a ohromující. Pokud by ho ale získala žena, jednalo by se o raritní milník v historii rallysportu.” polemizuje Röhrl.

    A zasloužila by si ho madam Mouton? “Michèle byla a je velmi specifický člověk. Byla mojí kolegyní v továrním týmu Fiat a měla v sobě něco…no…Já osobně si myslím, že byla zrozena pro řízení aut s pohonem všech kol. Na to, aby dokázala porazit Mikkolu nebo Blomqvista, musela být opravdu velmi, velmi rychlá. Navíc jako osobnost udělala pro propagaci rallysportu hodně práce,” přemýšlí.

    Vzlety a pády na Pobřeží slonoviny

    Suma sumárum – Röhrl v roce 1982 překonal svou sokyni o dvanáct bodů. Ještě před Rally Pobřeží slonoviny, předposledním závodu sezony, neměl výrazně navrch ani jeden z obou aktérů boje o rallyový trůn. Bodově na tom byl však přece jen trochu lépe německý dlouhán. Jisté bylo, že Röhrlovi by výhra v Rally Pobřeží slonoviny přinesla mistrovský titul.

    Röhrl-Geistdörfer / Opel Ascona 400
    Röhrl-Geistdörfer / Opel Ascona 400

    Ovšem situace se od začátku vyvíjela v jeho neprospěch. Michèle Mouton vedla závod o více než jednu hodinu. Šedesátiminutový benefit se však jako mávnutím kouzelného proutku rozplynul, když před startem poslední etapy odmítl agregát Audi naskočit. Technický problém se nakonec podařilo vyřešit.

    Pokud ovšem Mouton chtěla pomýšlet na dohnání ztráty, musela jet naplno. To se jí stalo osudným, když při krkolomné jízdě havarovala. A to dokonce dvakrát. Díky pomoci další týmové posádky se Audi podařilo po první “kolostřešní” kombinaci znovu vrátit do boje. Jenže přišla druhá havárie. která definitivně pohřbila zbytek nadějí dámské posádky na spatření cíle.

    Mouton-Pons / Audi Quattro
    Mouton-Pons / Audi Quattro

    Oproti fiasku Mouton s Pons dokázal Walter Röhrl zvítězit a získal svůj druhý a zároveň poslední titul v seriálu mistrovství světa.

    Náskok díky technice? Na to bylo ještě brzy.

    A jak se Walter Röhrl ohlíží za sezónou 1982 dnes?

    “Rozhodně se nesla se v duchu souboje nové koncepce vozů s pohonem všech čtyřech kol a do té doby vládnoucích aut s náhonem jen jedné nápravy. Modernější technika byla samozřejmě rychlejší, ale také poruchovější. Heslo “Vorsprung durch Technik=Náskok díky technice” zcela neplatilo. Pravidelně jsem žádal, aby servisní zázemí týmu Opel byl hned vedle německých kolegů od Audi,” říká Röhrl.

    Pokaždé, když se u nového Quattra odehrávaly nějaké technické nesnáze, vysmíval se jim. A když náhodou všechno fungovalo, razil názor, že s Audi dokáže vyhrávat i cvičená opice. Díky obrovské síle motoru a relativní jednoduchosti ovládání vozu.

    “Když jsem se později bavil v Mikkolou či Blomqvistem, necítili se uražení. Věděli, že moje komentáře jsou směřovány na Audi, ne na jezdce či spolujezdce,” doplňuje Röhrl.

    Jak už to tak bývá, odříkaného chleba největší krajíc. Netrvalo dlouho a Röhrl sám se stal součástí týmu, o kterém se dříve vyjadřoval s notnou dávkou výsměchu. A (nejen) díky vozu se čtyřmi kruhy ve znaku se stal legendou. Například jeho famózní jízda a s ní spojené jediné, o to sladší vítězství s “béčkem” S1 E2 v italské Rallye Sanremo, je dodnes silným příběhem, jenž se navždy zapsal tučným písmem do dějin motorsportu.

    “Víte, proč jsem v osmdesátém druhém vyhrál šampionát? Disponoval jsem starou technikou, která byla oproti konkurenci pomalejší. Avšak její spolehlivost byla téměř dokonalá. To byl ten důvod. Jediný důvod!”
    Walter Röhrl
    Audi Christian Geistdörfer Fabrizia Pons Michéle Mouton Opel sezóna 1982 Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský

    5 komentářů

    1. Jirka K. on 23.6.2022 14:11

      V článku chybí i jedna podstatná věc. Krátce před osudným závodem sdělili Michelle Mouton, že ve Francii zemřel její otec – hlavní podporovatel její cestě na tratě rallye, fanda největší a milovaný tatínek.
      Startovala s vědomím, že by si to tatínek přál, ale vedle tlaku sportovní bitvy nepochybně hrál svoji roli i ten z tak těžké ztráty. To vedlo k omezení koncentrace a již zmíněným haváriím, kdy musela odstoupit a zůstala v MS „jen“ 2.. Co je i tak fenomenální, jako celá její kariera.

      Reply
      • Ivo Nowi Novák on 23.6.2022 14:30

        Děkuji za reakci. Průběh celé rally je podrobněji rozveden v dalším článku, včetně nečekaného úmrtí otce Michele Mouton – https://www.rallylife.cz/rallye-pobrezi-slonoviny-1982-souboj-o-titul-v-kralovstvi-kakaa/

        Reply
        • Jirka K. on 23.6.2022 16:15

          Vážený pane Nováku, nerad bych působil jako kritik. Naopak, děkuji Vám za článek, který podle mne připomíná jedno z nejlepších období světových rallye i za odkaz na článek další, který je opravdu skvělý. Ještě jednou díky.

          Reply
          • Ivo Nowi Novák on 23.6.2022 17:22

            Neberu to ani v nejmenším jako kritiku 🙂 Jsem rád, že si někdo u čtení dokáže dát události do souvislostí a pak na to zareaguje.

            Reply
    2. Michal on 4.9.2022 6:25

      A na víc byla krásná žena a je i dnes

      Reply

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Duben
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
         1
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      01/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    2
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      02/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    3456789
    10111213141516
    1718192021
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      21/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    22
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      22/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    23
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      23/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    2425262728
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      28/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    29
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      29/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    30
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.