RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Walter Röhrl se vrací na Rallye Monte Carlo
    Walter Röhrl Fiat 131 Abarth Monte Carlo 1980
    Osobnosti

    Walter Röhrl se vrací na Rallye Monte Carlo

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák30.1.2020Updated:31.1.2020Žádné komentáře5 Mins Read

    Rallye Monte Carlo Historic 2020Říká se, že pachatel se vrací na místo činu. V roce 1980 triumfoval na slavné Rallye Monte Carlo s Fiatem 131 Abarth dlouhán z německého Regensburgu – Walter Röhrl. Noty mu nečetl nikdo jiný, než jeho dvorní mitfára Christian Geistdörfer. A po čtyřiceti letech jsou zpět!


    Röhrl, Geistdörfer & Porsche

    Přesně týden po skončení moderního Monte se do okolí Valence a Monaka sjede početná ekipa historických soutěžních automobilů v rámci Rallye Monte Carlo Historique 2020. Obsáhlé listině přihlášených vévodí jméno Waltera Röhrla.

    Za startem německé rallyové legendy stojí Roland Kussmaul, bývalý vývojový a závodní inženýr a projektový manažer automobilky Porsche. Röhrlovi s Geistdörferem zajistil Porsche 911 (rok výroby 1979) z týmu Scuderia Rapiditas.

    Walter Röhrl / Christian Geistdörfer / Porsche 911
    Walter Röhrl Porsche 911
    Walter Röhrl Porsche 911

    „Zjišťuji, jak skvělé je po čtyřiceti letech znovu cítit téměř posvátnou atmosféru Monte Carla. Hned poté, kdy Roland přišel s nabídkou startu, mi bylo jasné, že chci tento zážitek absolvovat s mým přítelem a dlouholetým spolujezdcem Christianem. Společně jsme v dobách aktivní kariéry dosáhli na nejvyšší možné mety. A teď můžeme znovu startovat na tratích, na nichž jsme vybojovali několik neuvěřitelných vítězství!“ řekl Röhrl.

    Vzpomínkou na první velké vítězství v monacké soutěži je livrej Porsche zpracovaná jako odkaz na dobové barvy továrního Fiatu 131 Abarth.


    O 40 let zpět v čase

    Hvězdicová jízda

    „Rallye Monte Carlo 1980 jsme s Christianem, stejně jako týmový kolega a mistr světa z roku 1979 Björn Waldegaard, zahájili hvězdicovou jízdu z Bad Homburgu. Další Fiaty startovaly z Říma a Paříže.“ vzpomíná Röhrl.

    Walter Röhrl Fiat 131 Abarth Bad Homburg 1980
    Start hvězdicové jízdy – Bad Homburg

    Ne vše ale od začátku běželo jako na drátkách. Potíže nastaly již ve fázi příprav. Vedení týmu i piloti se shodli, že nebudou testovat v průběhu vánočních svátků. Tehdejší šéf Fiatu Daniele Audetto však rozhodnutí později přehodnotil a nařídil další testovací den. Dorazily totiž zbrusu nové pneumatiky a bylo nutné je sladit s podvozkem „stojednatřicítky“ a zvyknout si na jejich chování na střídajících se typech povrchů.

    „Rázně jsem se postavil proti Audettovu příkazu. Zatímco ostatní posádky srazily paty a podvolily se rozkazu, my zůstali doma. V záchvatu vzteku jsem prohlásil – I bez testu pneumatik vám všem nadělím 10 minut! “

    Walter Röhrl Fiat 131 Abarth Monte Carlo 1980

    Na cestě do místa prvního setkání, města Briancon, se neustále zhoršovalo počasí. V Brianconu byla v plánu úvodní a netypická rychlostní zkouška, jež se odehrála za zamrzlém ledovém oválu.

    „Nebyl jsem příznivcem podobných nesmyslů. Abych vyjádřil svůj odpor, vyrazili jsme na trať ve svetrech a džínách.“

    Röhrl zajel nejrychlejší čas. V hlavě se mu vše přepnulo, uvědomil si, že mají velkou šanci uspět a dál pokračovali spořádaně v závodních kombinézách.


    Monte, to jsou zrádné podmínky

    „Toho roku bylo Monte obzvláště náročné. Často se střídal mokrý a blátivý povrch se sněhem a několik rychlostních zkoušek bylo zahaleno do husté mlhy. Při řízení jsem musel používat všechny smysly a zkušenosti, plně se koncentrovat a být přesný.“

    „Orientace na zasněžených vložkách byla složitá. Před startem je projížděl pluh a často nebylo v hromadách sněhu jasné, kde přesně se nachází kraj silnice. To se stalo osudné týmovému kolegovi Alénovi, který si ustlal do hluboké příkopy a odstoupil.“

    Havarovali i další Röhrlovi soupeři – Mikkola (Porsche), Vatanen (Ford), Béguin (Porsche) či Andruet (Fiat).

    Walter Röhrl Fiat 131 Abarth Monte Carlo 1980


    Noc dlouhých nožů & Col de Turini

    „Do magické tmy jsme vyráželi jako vedoucí posádka. Vítězství jsme měli na dosah, ale rally končí až na cílové rampě. Každý znal šílené fanoušky, kteří často naházeli na trať sníh a vytvořili dokonalou a neočekávanou past.“

    Už samotné stoupání na legendární Col de Turini bylo pekelné. Na trati ležela spousta sněhu a Fiat si chvílemi dělal, co uznal sám za vhodné. Sjezd z kopce dolů byl sice jednodušší, ovšem bylo nutné předvídat, kde diváci mohli trať uměle zasypat sněhem z okolí.

    Walter Röhrl Fiat 131 Abarth Monte Carlo 1980

    „Nicméně, zvládli jsme to! A já splnil svůj slib a všem ostatním nandal více než deset minut. Na přejezdu z poslední rychlostní zkoušky do cíle v Monaku vládlo v autě hrobové ticho. Byli jsme vnitřně ohromeni.“


    Dress code „Montemeistera“

    Poslední problém nastal až projetí cílové rampy. „Snad všechna více i méně významná média s námi chtěla dělat rozhovory, pořizovat fotografie…

    Ale my dopředu nepočítali s možností, že bychom mohli zvítězit. Z toho důvodu jsme s sebou neměli odpovídající společenské oblečení. Museli jsme tedy narychlo vyrazit na nákupy do modních butiků pro místní smetánku. Moji peněženku to dost bolelo, ale boty, které jsem si tehdy koupil, najdete v mém botníku dodnes!“

    „Vyvrcholením našeho společného úspěchu bylo převzetí vítězné trofeje přímo od monackého královského páru. Až tehdy jsem si plně uvědomil, čeho jsme vlastně dosáhli.“ zakončil Röhrl.

    Pro německou posádku to byl první velký krok na cestě k titulu mistrů světa pro rok 1980. Röhrl však musel v průběhu sezóny bojovat nejen se soupeři z ostatních týmů, ale též  týmovým kolegou Markku Alénem (podrobnosti se dočtete v našem článku).

    Walter Röhrl Fiat 131 Abarth Monte Carlo 1980

    Walter Röhrl s Christianem Geistdörferem poté vyhráli Rallye Monte Carlo ještě třikrát. Zajímavostí je, že pokaždé s jiným autem. V roce 1982 s Opelem Ascona 400, rok 1983 byl ve znamení zadokolky Lancia 037 Rally a v roce 1984 zvítězili v kokpitu Audi Quattro A2. Röhrl si tím vysloužil přezdívku „Montemeister“.

    zdroj fotografií: FB Walter Röhrl & Christian Geistdörfer

    Christian Geistdörfer Fiat Fiat 131 Abarth Francie historici Rallye Monte Carlo Historique Walter Röhrl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.