RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    • WRC Croatia rally 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023

      WRC Croatia rally 2023

      1.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Vzpomínka na Attilio Bettegu
    Vzpomínka na Attilio Bettegu
    Osobnosti

    Vzpomínka na Attilio Bettegu

    By Ivo Nowi Novák2.5.20205 Mins Read

    ATTILIO BETTEGA
    19. února 1953 – 2. května 1985


    Attilio BettegaAttilio Bettega, manžel Isabelly a otec Alessandra a Angela, se stal při Francouzské rally 1985 na Korsice první obětí soutěžního mistrovství světa, které se jezdí od roku 1973. Tovární jezdec týmu Lancia Martini patřil k absolutní světové špičce a v roce 1984 byl dokonce nejúspěšnějším italským jezdcem ve světovém šampionátu.


    Těžké začátky

    Od první soutěže v San Martinu di Castrozza 1972 za volantem Fiatu 128 se jeho jméno po celou kariéru spojovalo se značkami Fiat a Lancia. Na Autobianchi oslavil první úspěch, v kokpitu Lancie zahynul…

    „Koncem sezóny 1976 jsem už chtěl své závodnické pokusy vzdát. Dal jsem o sobě sice vědět, ale nedokázal jsem pořádně prorazit. Pak přišel Fiat s trofejí Autobianchi a já šel do rozhodující bitvy.“ vzpomínal Bettega na důležitý moment sportovní kariéry.

    V roce 1977 vyhrál šest z deseti podniků, získal pohár Autobianchi a italský koncern v něm viděl následovníka Sandra Munariho. Získal místo v továrním týmu Lancie, který ho zprvu nasazoval do soutěží mistrovství Evropy. V roce 1979 vyhrál v kokpitu Fiatu 131 Abarth skvěle obsazenou Rallye Costa Smeralda a Quattro Regioni. Byla to vlastně jeho jediná významná vítězství, protože v mistrovství světa se mu nikdy nepodařilo triumfovat. Spíše obsazoval čestná místa – třetí v Sanremu 1979, šesté v Monte Carlu 1980 čí třetí na Akropolis 1981…

    Bettega miloval asfaltové soutěže typu Korsiky (a Korsiku obzvláště). Přitom právě tahle soutěž určovala nejdůležitější mezníky jeho kariéry.


    Vážná havárie při Tour de Corse 1982

    Bettega si drží skvělé třetí místo. Mírná zatáčka s dost rozbitým povrchem, jezdec zpomaluje. V Lancii 037 Rally jede teprve podruhé a zvyká si na ni. Lancia naráží v rychlosti 130 km/h do nízké stěny. Bettega zůstává uvězněn v hromadě zkrouceného kovu.

    Bettega - havárie Tour de Corse 1982
    Bettega – havárie Tour de Corse 1982

    Diagnóza zní: zlomená pravá stehenní kost, otevřená fraktura levé nohy, fraktura kolena. Během čtrnácti dní absolvoval tři operace v turínské nemocnici. Bettega však zdůrazňoval: „Nikdy jsem si nepřestal věřit. A pár týdnů po nehodě jsem byl rozhodnutý stát za pět měsíců na startovní rampě Rallye Sanremo.“


    Testovací kilometry jako skvělá rehabilitace

    Ta slova byla příliš optimistická. Ve skutečnosti musel čekat ještě déle, než vůbec začal chodit. Ale do té doby neztrácel čas.

    Dva dny po tom, co odložil berle, už byl na okruhu Mandria , na zkušební trati Fiatu. Usedl za volant Lancie 037 Rally, aby odkroužil asi 100 kilometrů. Dva týdny na to se vypravil do Narda na jihu Itálie. Na těžké šotolinové trati dalšího testovacího okruhu Fiatu měl projet těžkou dvojitou zatáčkou na plný plyn. Nadešla chvíle pravdy. Bettega nezaváhal. Prolétl „esíčkem“ s nohou pevně na podlaze. Byla to otázka odvahy a rozhodnosti.

    Škoda nehody, která Bettegu zastavila na cestě kupředu. Dala mu však čas, aby ve vlastním hotelu v Molvenu nedaleko rodného Trenta, přemýšlel nad kariérou i problémy kolem soutěží. Říkal například, že rally jsou čím dál rychlejší a v důsledku toho musejí být rychlejší i reflexy jezdců. Proto se přimlouval za kratší rychlostní zkoušky a delší odpočinek.


    Zpět na trati … a opět havárie

    Rok po těžké havárii oslavil na Korsice návrat a vzápětí havaroval při Rallye Costa Smeralda. Se zlomeninami nohou skončil v nemocnici pro změnu spolujezdec Maurizio Perissinot.

    Bettega Rally Sanremo 1983

    Bettega pod tlakem

    Od té chvíle na Bettegu narůstal psychický tlak. V Miki Biasionovi mu vyrostl konkurent, který se stále více prosazoval. Jeho krajan sice nebyl továrním jezdcem, ale továrně podporovaným pilotem soukromého Jolly Clubu. Bettega s Biasionem moc nemluvili – jejich souboje se odehrávaly na rychlostních zkouškách.

    Možná i díky tomu měl Bettega skvělou sezónu 1984. Dojel pátý v Monte Carlu, třetí v Portugalsku, sedmý na Korsice, čtvrtý na Akropolis a druhý v Sanremu. V konečném pořadí světového šampionátu obsadil páté místo za Blomqvistem, Mikkolou, Alénem a Vatanenem.

    Bettega - Perissinot / Lancia 037 Rally

    Osudná Rallye Tour de Corse 1985

    Na své oblíbené Korsice se v roce 1984 dokonce dostal do vedení. Nakonec jej neudržel, ale co se nepodařilo tehdy, chtěl napravit hned v dalším roce. Do čtvrté rychlostní rychlostní zkoušky, třiceti kilometrového úseku Zerubia – Santa Giulia, který ze tří čtvrtin tvořilo klesání k moři, nastupoval na třetím místě.

    Bettega-Perissinot
    Attilio Bettega – Maurizio Perissinot

    První obtížné místo měl spolujezdce Perissinot poznamenáno hned u prvního kilometru. Dlouhá pravá zatáčka s rychlým (cca 160 km/h) výjezdem, která se však zavírala a ústila do další úzké pravé. Právě v těch místech dostala Lancia smyk a ve vysoké rychlosti narazila do stromu.

    Když se Perrisinot probral, Bettega už nežil.

    V důsledku nehody odvolal tým Lancie ze soutěže svoje vozy, na znamení smutku odstoupil i zdrcený Biasion, jedoucí s Lancií Jolly Clubu.

    Pro dokreslení tehdejších špatných poměrů v rally svědčí fakt, že nezraněný spolujezdec Perissinot se snažil zastavit projíždějící vozy, ale neúspěšně. Pouze Bernard Béguin (Porsche 911 SC RS) a Francois Chatriot (Renault Maxi 5 Turbo) zastavili, ostatní spěchali dál…

    Člověku se tomu ani nechce uvěřit. Přirozeně přemýšlí o nehodách, ale ne s takovým koncem… (Ari Vatanen)

    Attilio Bettega jezdci Lancia 037 Rally Tour de Corse
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák16.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

    By Ivo Nowi Novák16.4.2023

    Kimera EVO37 Martini 7 Limited Edition

    By Roman Fluxa9.4.2023

    Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Fotogalerie rally
    8.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.