Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Rallylegend San Marino 2025

      4.11.2025

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Vzpomínka na Attilio Bettegu
    Vzpomínka na Attilio Bettegu
    Osobnosti

    Vzpomínka na Attilio Bettegu

    By Ivo Nowi Novák2.5.20205 Mins Read

    ATTILIO BETTEGA
    19. února 1953 – 2. května 1985


    Attilio BettegaAttilio Bettega, manžel Isabelly a otec Alessandra a Angela, se stal při Francouzské rally 1985 na Korsice první obětí soutěžního mistrovství světa, které se jezdí od roku 1973. Tovární jezdec týmu Lancia Martini patřil k absolutní světové špičce a v roce 1984 byl dokonce nejúspěšnějším italským jezdcem ve světovém šampionátu.


    Těžké začátky

    Od první soutěže v San Martinu di Castrozza 1972 za volantem Fiatu 128 se jeho jméno po celou kariéru spojovalo se značkami Fiat a Lancia. Na Autobianchi oslavil první úspěch, v kokpitu Lancie zahynul…

    „Koncem sezóny 1976 jsem už chtěl své závodnické pokusy vzdát. Dal jsem o sobě sice vědět, ale nedokázal jsem pořádně prorazit. Pak přišel Fiat s trofejí Autobianchi a já šel do rozhodující bitvy.“ vzpomínal Bettega na důležitý moment sportovní kariéry.

    V roce 1977 vyhrál šest z deseti podniků, získal pohár Autobianchi a italský koncern v něm viděl následovníka Sandra Munariho. Získal místo v továrním týmu Lancie, který ho zprvu nasazoval do soutěží mistrovství Evropy. V roce 1979 vyhrál v kokpitu Fiatu 131 Abarth skvěle obsazenou Rallye Costa Smeralda a Quattro Regioni. Byla to vlastně jeho jediná významná vítězství, protože v mistrovství světa se mu nikdy nepodařilo triumfovat. Spíše obsazoval čestná místa – třetí v Sanremu 1979, šesté v Monte Carlu 1980 čí třetí na Akropolis 1981…

    Bettega miloval asfaltové soutěže typu Korsiky (a Korsiku obzvláště). Přitom právě tahle soutěž určovala nejdůležitější mezníky jeho kariéry.


    Vážná havárie při Tour de Corse 1982

    Bettega si drží skvělé třetí místo. Mírná zatáčka s dost rozbitým povrchem, jezdec zpomaluje. V Lancii 037 Rally jede teprve podruhé a zvyká si na ni. Lancia naráží v rychlosti 130 km/h do nízké stěny. Bettega zůstává uvězněn v hromadě zkrouceného kovu.

    Bettega - havárie Tour de Corse 1982
    Bettega – havárie Tour de Corse 1982

    Diagnóza zní: zlomená pravá stehenní kost, otevřená fraktura levé nohy, fraktura kolena. Během čtrnácti dní absolvoval tři operace v turínské nemocnici. Bettega však zdůrazňoval: „Nikdy jsem si nepřestal věřit. A pár týdnů po nehodě jsem byl rozhodnutý stát za pět měsíců na startovní rampě Rallye Sanremo.“


    Testovací kilometry jako skvělá rehabilitace

    Ta slova byla příliš optimistická. Ve skutečnosti musel čekat ještě déle, než vůbec začal chodit. Ale do té doby neztrácel čas.

    Dva dny po tom, co odložil berle, už byl na okruhu Mandria , na zkušební trati Fiatu. Usedl za volant Lancie 037 Rally, aby odkroužil asi 100 kilometrů. Dva týdny na to se vypravil do Narda na jihu Itálie. Na těžké šotolinové trati dalšího testovacího okruhu Fiatu měl projet těžkou dvojitou zatáčkou na plný plyn. Nadešla chvíle pravdy. Bettega nezaváhal. Prolétl „esíčkem“ s nohou pevně na podlaze. Byla to otázka odvahy a rozhodnosti.

    Škoda nehody, která Bettegu zastavila na cestě kupředu. Dala mu však čas, aby ve vlastním hotelu v Molvenu nedaleko rodného Trenta, přemýšlel nad kariérou i problémy kolem soutěží. Říkal například, že rally jsou čím dál rychlejší a v důsledku toho musejí být rychlejší i reflexy jezdců. Proto se přimlouval za kratší rychlostní zkoušky a delší odpočinek.


    Zpět na trati … a opět havárie

    Rok po těžké havárii oslavil na Korsice návrat a vzápětí havaroval při Rallye Costa Smeralda. Se zlomeninami nohou skončil v nemocnici pro změnu spolujezdec Maurizio Perissinot.

    Bettega Rally Sanremo 1983

    Bettega pod tlakem

    Od té chvíle na Bettegu narůstal psychický tlak. V Miki Biasionovi mu vyrostl konkurent, který se stále více prosazoval. Jeho krajan sice nebyl továrním jezdcem, ale továrně podporovaným pilotem soukromého Jolly Clubu. Bettega s Biasionem moc nemluvili – jejich souboje se odehrávaly na rychlostních zkouškách.

    Možná i díky tomu měl Bettega skvělou sezónu 1984. Dojel pátý v Monte Carlu, třetí v Portugalsku, sedmý na Korsice, čtvrtý na Akropolis a druhý v Sanremu. V konečném pořadí světového šampionátu obsadil páté místo za Blomqvistem, Mikkolou, Alénem a Vatanenem.

    Bettega - Perissinot / Lancia 037 Rally

    Osudná Rallye Tour de Corse 1985

    Na své oblíbené Korsice se v roce 1984 dokonce dostal do vedení. Nakonec jej neudržel, ale co se nepodařilo tehdy, chtěl napravit hned v dalším roce. Do čtvrté rychlostní rychlostní zkoušky, třiceti kilometrového úseku Zerubia – Santa Giulia, který ze tří čtvrtin tvořilo klesání k moři, nastupoval na třetím místě.

    Bettega-Perissinot
    Attilio Bettega – Maurizio Perissinot

    První obtížné místo měl spolujezdce Perissinot poznamenáno hned u prvního kilometru. Dlouhá pravá zatáčka s rychlým (cca 160 km/h) výjezdem, která se však zavírala a ústila do další úzké pravé. Právě v těch místech dostala Lancia smyk a ve vysoké rychlosti narazila do stromu.

    Když se Perrisinot probral, Bettega už nežil.

    V důsledku nehody odvolal tým Lancie ze soutěže svoje vozy, na znamení smutku odstoupil i zdrcený Biasion, jedoucí s Lancií Jolly Clubu.

    Pro dokreslení tehdejších špatných poměrů v rally svědčí fakt, že nezraněný spolujezdec Perissinot se snažil zastavit projíždějící vozy, ale neúspěšně. Pouze Bernard Béguin (Porsche 911 SC RS) a Francois Chatriot (Renault Maxi 5 Turbo) zastavili, ostatní spěchali dál…

    Člověku se tomu ani nechce uvěřit. Přirozeně přemýšlí o nehodách, ale ne s takovým koncem… (Ari Vatanen)

    Attilio Bettega jezdci Lancia 037 Rally Tour de Corse
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák31.7.2025

    VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

    Ivo Nowi Novák13.7.2025

    Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

    Ivo Nowi Novák29.12.2024

    Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.