RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Vzpomínka na Attilio Bettegu
    Vzpomínka na Attilio Bettegu
    Osobnosti

    Vzpomínka na Attilio Bettegu

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák2.5.2020Updated:2.5.2020Žádné komentáře5 Mins Read

    ATTILIO BETTEGA
    19. února 1953 – 2. května 1985


    Attilio BettegaAttilio Bettega, manžel Isabelly a otec Alessandra a Angela, se stal při Francouzské rally 1985 na Korsice první obětí soutěžního mistrovství světa, které se jezdí od roku 1973. Tovární jezdec týmu Lancia Martini patřil k absolutní světové špičce a v roce 1984 byl dokonce nejúspěšnějším italským jezdcem ve světovém šampionátu.


    Těžké začátky

    Od první soutěže v San Martinu di Castrozza 1972 za volantem Fiatu 128 se jeho jméno po celou kariéru spojovalo se značkami Fiat a Lancia. Na Autobianchi oslavil první úspěch, v kokpitu Lancie zahynul…

    „Koncem sezóny 1976 jsem už chtěl své závodnické pokusy vzdát. Dal jsem o sobě sice vědět, ale nedokázal jsem pořádně prorazit. Pak přišel Fiat s trofejí Autobianchi a já šel do rozhodující bitvy.“ vzpomínal Bettega na důležitý moment sportovní kariéry.

    V roce 1977 vyhrál šest z deseti podniků, získal pohár Autobianchi a italský koncern v něm viděl následovníka Sandra Munariho. Získal místo v továrním týmu Lancie, který ho zprvu nasazoval do soutěží mistrovství Evropy. V roce 1979 vyhrál v kokpitu Fiatu 131 Abarth skvěle obsazenou Rallye Costa Smeralda a Quattro Regioni. Byla to vlastně jeho jediná významná vítězství, protože v mistrovství světa se mu nikdy nepodařilo triumfovat. Spíše obsazoval čestná místa – třetí v Sanremu 1979, šesté v Monte Carlu 1980 čí třetí na Akropolis 1981…

    Bettega miloval asfaltové soutěže typu Korsiky (a Korsiku obzvláště). Přitom právě tahle soutěž určovala nejdůležitější mezníky jeho kariéry.


    Vážná havárie při Tour de Corse 1982

    Bettega si drží skvělé třetí místo. Mírná zatáčka s dost rozbitým povrchem, jezdec zpomaluje. V Lancii 037 Rally jede teprve podruhé a zvyká si na ni. Lancia naráží v rychlosti 130 km/h do nízké stěny. Bettega zůstává uvězněn v hromadě zkrouceného kovu.

    Bettega - havárie Tour de Corse 1982
    Bettega – havárie Tour de Corse 1982

    Diagnóza zní: zlomená pravá stehenní kost, otevřená fraktura levé nohy, fraktura kolena. Během čtrnácti dní absolvoval tři operace v turínské nemocnici. Bettega však zdůrazňoval: „Nikdy jsem si nepřestal věřit. A pár týdnů po nehodě jsem byl rozhodnutý stát za pět měsíců na startovní rampě Rallye Sanremo.“


    Testovací kilometry jako skvělá rehabilitace

    Ta slova byla příliš optimistická. Ve skutečnosti musel čekat ještě déle, než vůbec začal chodit. Ale do té doby neztrácel čas.

    Dva dny po tom, co odložil berle, už byl na okruhu Mandria , na zkušební trati Fiatu. Usedl za volant Lancie 037 Rally, aby odkroužil asi 100 kilometrů. Dva týdny na to se vypravil do Narda na jihu Itálie. Na těžké šotolinové trati dalšího testovacího okruhu Fiatu měl projet těžkou dvojitou zatáčkou na plný plyn. Nadešla chvíle pravdy. Bettega nezaváhal. Prolétl „esíčkem“ s nohou pevně na podlaze. Byla to otázka odvahy a rozhodnosti.

    Škoda nehody, která Bettegu zastavila na cestě kupředu. Dala mu však čas, aby ve vlastním hotelu v Molvenu nedaleko rodného Trenta, přemýšlel nad kariérou i problémy kolem soutěží. Říkal například, že rally jsou čím dál rychlejší a v důsledku toho musejí být rychlejší i reflexy jezdců. Proto se přimlouval za kratší rychlostní zkoušky a delší odpočinek.


    Zpět na trati … a opět havárie

    Rok po těžké havárii oslavil na Korsice návrat a vzápětí havaroval při Rallye Costa Smeralda. Se zlomeninami nohou skončil v nemocnici pro změnu spolujezdec Maurizio Perissinot.

    Bettega Rally Sanremo 1983

    Bettega pod tlakem

    Od té chvíle na Bettegu narůstal psychický tlak. V Miki Biasionovi mu vyrostl konkurent, který se stále více prosazoval. Jeho krajan sice nebyl továrním jezdcem, ale továrně podporovaným pilotem soukromého Jolly Clubu. Bettega s Biasionem moc nemluvili – jejich souboje se odehrávaly na rychlostních zkouškách.

    Možná i díky tomu měl Bettega skvělou sezónu 1984. Dojel pátý v Monte Carlu, třetí v Portugalsku, sedmý na Korsice, čtvrtý na Akropolis a druhý v Sanremu. V konečném pořadí světového šampionátu obsadil páté místo za Blomqvistem, Mikkolou, Alénem a Vatanenem.

    Bettega - Perissinot / Lancia 037 Rally

    Osudná Rallye Tour de Corse 1985

    Na své oblíbené Korsice se v roce 1984 dokonce dostal do vedení. Nakonec jej neudržel, ale co se nepodařilo tehdy, chtěl napravit hned v dalším roce. Do čtvrté rychlostní rychlostní zkoušky, třiceti kilometrového úseku Zerubia – Santa Giulia, který ze tří čtvrtin tvořilo klesání k moři, nastupoval na třetím místě.

    Bettega-Perissinot
    Attilio Bettega – Maurizio Perissinot

    První obtížné místo měl spolujezdce Perissinot poznamenáno hned u prvního kilometru. Dlouhá pravá zatáčka s rychlým (cca 160 km/h) výjezdem, která se však zavírala a ústila do další úzké pravé. Právě v těch místech dostala Lancia smyk a ve vysoké rychlosti narazila do stromu.

    Když se Perrisinot probral, Bettega už nežil.

    V důsledku nehody odvolal tým Lancie ze soutěže svoje vozy, na znamení smutku odstoupil i zdrcený Biasion, jedoucí s Lancií Jolly Clubu.

    Pro dokreslení tehdejších špatných poměrů v rally svědčí fakt, že nezraněný spolujezdec Perissinot se snažil zastavit projíždějící vozy, ale neúspěšně. Pouze Bernard Béguin (Porsche 911 SC RS) a Francois Chatriot (Renault Maxi 5 Turbo) zastavili, ostatní spěchali dál…

    Člověku se tomu ani nechce uvěřit. Přirozeně přemýšlí o nehodách, ale ne s takovým koncem… (Ari Vatanen)

    Attilio Bettega jezdci Lancia 037 Rally Tour de Corse
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

    Žigulík v zebřím pyžamu pro Rudiho Stohla

    Toyota Celica ST185 „Safari“ – vzpomínky na Afriku Yoshia Fujimota

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.