Timo Mäkinen „DRIVE HARD, PLAY HARD“
18. 3. 1938 − 4. 5. 2017
Ve věku 79 let zemřel začátkem května legendární finský jezdec Timo Mäkinen. Patřil k první generaci „létajících Finů“ a spolu s Aaltonenem zavedl jezdecký styl brzdění levou nohou. Tvrdý chlap ze staré školy slavil své největší úspěchy ještě před založením seriálu MS. V roce 1965 vyhrál slavnou Rallye Monte Carlo, na kontě má hattricky z domácí Rally 1000 jezer nebo britské RAC Rally.
Timo Mäkinen byl jezdcem, který patřil do doby dávno minulé ještě před vznikem moderního seriálu mistrovství světa. Dokázal několik dnů a nocí za sebou polykat za volantem vozu tisíce kilometrů, ale namísto odpočinku v cíli pozval novináře do hotelového baru. U sklenky whisky pak vedl neformální tiskovou konferenci až do bílého rána.
Stejně jako jeho britský protějšek Paddy Hopkirk vyznával heslo „drive hard, play hard“. Timo byl perfekcionista. Neuvěřitelně tvrdý sám k sobě, odvážný a divoký. Byl vynikajícím jezdcem, ale i perfektním technikem.
Závodil se vším, co mělo motor. Posbíral nejen tři finské tituly v rally, ale třikrát byl také národním okruhovým mistrem a šestkrát vyhrál seriál závodů na zamrzlých jezerech. S Mini Cooperem S dvakrát úspěšně startoval v Austrálii na proslulém okruhovém závodě Bathurst 500. Nasklonku šedesátých let se zúčastnil premiérového britského závodu motorových člunů. Se člunem Avenger Too osazeným třemi osmiválcovýmimotory byl na vodě ze všech nejrychlejší…
Mäkinen v Československu
TIMO MÄKINEN STARTOVAL DVAKRÁT I U NÁS NA RALLYE VLTAVA, KTERÁ BYLASOUČÁSTÍ MISTROVSTVÍ EVROPY.
V roce 1965 musel vzdát pro technickou závadu, ale o rok později předvedl československým divákům strhující souboj o vítězství se svým týmovým kolegou Rauno Aaltonenem. Finská bitva mezi oběma rudými Mini Coopery S a bílou střechou probíhala celou soutěž. Nakonec se rozhodovalo na závěrečné okruhové zkoušce stálosti výkonu v pražských ulicích. Oba jezdci kroužili kolem strahovského stadionu v těsném sledu nárazník na nárazník, ale v posledním kole Mäkinen musel zvolnit. U jeho motoru praskla ventilová pružina a ve výsledcích klesl až na třetí příčku.
Největší mezinárodní vítězství Timo Mäkinena:
1964 Tulipánová Rally (Mini Cooper S)
1965 Rallye Monte Carlo (Mini Cooper S)
1965 Rally 1000 jezer (Mini Cooper S)
1966 Rally 1000 jezer (Mini Cooper S)
1966 Rallye Tří měst (Mini Cooper S)
1967 Rally 1000 jezer (Mini Cooper S)
1972 Hong Kong Rally (Ford Escort RS 1600)
1973 Arctic Rally (Ford Escort RS 1600)
1973 Rally 1000 jezer (Ford Escort RS 1600)
1973 RAC Rally (Ford Escort RS 1600)
1974 RAC Rally (Ford Escort RS 1600)
1974 Rallye Pobřeží Slonoviny (Peugeot 504 TI)
1975 RAC Rally (Ford Escort RS 1800)
1976 Rallye Pobř. Slonoviny (Peugeot 504 V6 Coupé)
Foto: Martin Holmes Rallying, BMW Group (archiv RALLY)