RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Historie»Historie Rally Sweden v superlativech
    Historie

    Historie Rally Sweden v superlativech

    Redakce RL.CZBy Redakce RL.CZ9.2.2012Updated:3.5.2018Žádné komentáře3 Mins Read

    Jediná stabilní zimní soutěž v kalendáři MS letos slaví šedesáté výročí. Ne vždy měla dnešní podobu. Až do poloviny šedesátých let se jezdila pod názvem Rally to the Midnight Sun (Rally půlnočního slunce) v létě. Dlouhá léta byla doménou domácích jezdců a pouze jednou zde dokázal zvítězit neskandinávský jezdec.

    Víte, že?

    – premiérový ročník se konal v roce 1950 a zvítězil Fredrik Cederbaum s BMW 328
    – teprve v roce 1965 se soutěž přejmenovala na Švédskou rally a přesunula na únorový termín
    – v roce 1967 se centrum soutěže přesunulo do Karlstadu, kde sídlí dodnes
    – Švédská rally se v sezoně 1973 se stala zakládající soutěží mistrovství světa
    – v roce 1979 vyhrál poprvé v historii vůz s přeplňovaným motorem (Saab 99 Turbo, Stig Blomqvist)
    – prvním zahraničním jezdcem, který ve Švédsku vyhrál, byl Fin Hannu Mikkola (1981)
    – Mikkola byl zároveň prvním, kdo dominoval na voze s pohonem všech kol (Audi Quattro). Od té doby vítězí na soutěži výhradně čtyřkolky
    – Sébastian Loeb se v roce 2004 stal první a dosud jediným neskandinávským pilotem, který dokázal porazit seveřany (Citroën Xsara WRC)
    – Jari-Matti Latvala byl v roce 2008 nejmladším jezdcem historie, který dokázal vyhrát soutěž MS (22 let)
    – nejúspěšnějším jezdcem historie je domácí Stig Blomqvist se sedmi vítězstvími. V roce 2006 se soutěže účastnil počtyřicáté!
    – soutěž se třikrát nekonala. Poprvé v roce 1974 vinou ropné krize, podruhé v roce 1990 vinou teplého počasí a před třemi lety, kdy ji v MS zásluhou rotačního systému nahradila Norská rally

    Stalo se před 10 lety

    V sezoně 2002 byla situace ve světovém šampionátu podstatně zajímavější než dnes. MS se pravidelně účastnilo sedm továrních týmů, které nechyběly ani v Karlstadu. Z důvodu termínové kolize se zimními olympijskými hrami se soutěž konala už na přelomu ledna a února. Pořadatelé proto trať přesunuli více na sever do okolí Hagfors. Přesto začalo druhý den pršet a na mnoha místech se objevila šotolina.

    Třetí rok po sobě dominovaly Peugeoty 206 WRC. Marcus Grönholm tentokrát vrátil loňskou porážku Rovanperovi. Carlos Sainz s Fordem Focus WRC překazil hattrick francouzské značky o pouhých 8 sekund, když se vklínil na bronzovou pozici před nového rekruta peugeotu Richarda Burnse. Řada favoritů doslova vyhořela. Estonec Markko Märtin havaroval už na shakedownu a nemohl odstartovat. Tým Subaru prožil úplné Waterloo. Vítěz Rallye Monte Carlo Tommi Mäkinen startoval jako první a v čerstvém sněhu čistil ostatním cestu. Sníh mu ucpal chladič, motor se přehřál a Fin musel vzdát. Druhý den vyřadila porucha motoru i jeho týmového kolegu P. Solberga.

    Soutěže se zúčastní i tým Škoda Motorsport se třemi Octaviemi WRC. Nejlépe se dařilo domácímu Kennethovi Erikssonovi, který se probojoval až na pátou příčku. Na závěrečné vložce ho však zradil motor. Gardemeister havaroval a tak jedinou škodovkou v cíli byl veterán Stig Blomqvist (15. místo).

    historie soutěží Sweden rally závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    Lancia Stratos Sandra Munariho – nejdražší psí bouda světa

    Projekt AUDI Group S – kódové označení: Jen pro Tvé oči

    Rallye Pobřeží slonoviny 1982 – souboj o titul v království kakaa

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.