Jediná stabilní zimní soutěž v kalendáři MS letos slaví šedesáté výročí. Ne vždy měla dnešní podobu. Až do poloviny šedesátých let se jezdila pod názvem Rally to the Midnight Sun (Rally půlnočního slunce) v létě. Dlouhá léta byla doménou domácích jezdců a pouze jednou zde dokázal zvítězit neskandinávský jezdec.
Víte, že?
– premiérový ročník se konal v roce 1950 a zvítězil Fredrik Cederbaum s BMW 328
– teprve v roce 1965 se soutěž přejmenovala na Švédskou rally a přesunula na únorový termín
– v roce 1967 se centrum soutěže přesunulo do Karlstadu, kde sídlí dodnes
– Švédská rally se v sezoně 1973 se stala zakládající soutěží mistrovství světa
– v roce 1979 vyhrál poprvé v historii vůz s přeplňovaným motorem (Saab 99 Turbo, Stig Blomqvist)
– prvním zahraničním jezdcem, který ve Švédsku vyhrál, byl Fin Hannu Mikkola (1981)
– Mikkola byl zároveň prvním, kdo dominoval na voze s pohonem všech kol (Audi Quattro). Od té doby vítězí na soutěži výhradně čtyřkolky
– Sébastian Loeb se v roce 2004 stal první a dosud jediným neskandinávským pilotem, který dokázal porazit seveřany (Citroën Xsara WRC)
– Jari-Matti Latvala byl v roce 2008 nejmladším jezdcem historie, který dokázal vyhrát soutěž MS (22 let)
– nejúspěšnějším jezdcem historie je domácí Stig Blomqvist se sedmi vítězstvími. V roce 2006 se soutěže účastnil počtyřicáté!
– soutěž se třikrát nekonala. Poprvé v roce 1974 vinou ropné krize, podruhé v roce 1990 vinou teplého počasí a před třemi lety, kdy ji v MS zásluhou rotačního systému nahradila Norská rally
Stalo se před 10 lety
V sezoně 2002 byla situace ve světovém šampionátu podstatně zajímavější než dnes. MS se pravidelně účastnilo sedm továrních týmů, které nechyběly ani v Karlstadu. Z důvodu termínové kolize se zimními olympijskými hrami se soutěž konala už na přelomu ledna a února. Pořadatelé proto trať přesunuli více na sever do okolí Hagfors. Přesto začalo druhý den pršet a na mnoha místech se objevila šotolina.
Třetí rok po sobě dominovaly Peugeoty 206 WRC. Marcus Grönholm tentokrát vrátil loňskou porážku Rovanperovi. Carlos Sainz s Fordem Focus WRC překazil hattrick francouzské značky o pouhých 8 sekund, když se vklínil na bronzovou pozici před nového rekruta peugeotu Richarda Burnse. Řada favoritů doslova vyhořela. Estonec Markko Märtin havaroval už na shakedownu a nemohl odstartovat. Tým Subaru prožil úplné Waterloo. Vítěz Rallye Monte Carlo Tommi Mäkinen startoval jako první a v čerstvém sněhu čistil ostatním cestu. Sníh mu ucpal chladič, motor se přehřál a Fin musel vzdát. Druhý den vyřadila porucha motoru i jeho týmového kolegu P. Solberga.
Soutěže se zúčastní i tým Škoda Motorsport se třemi Octaviemi WRC. Nejlépe se dařilo domácímu Kennethovi Erikssonovi, který se probojoval až na pátou příčku. Na závěrečné vložce ho však zradil motor. Gardemeister havaroval a tak jedinou škodovkou v cíli byl veterán Stig Blomqvist (15. místo).