Ve Zlíně se při Star Rally Historic představí otec a syn Bérešovi. Za zmínku stojí vozy, se kterými Jozef Béreš senior i syn „Dodi“ odstartují. Nejprve „Dodiho“ Opel Ascona 400.
Opel Ascona 400 – Německá klasika
Jozef Béreš ml. – (startovní číslo 2)
Při Star rally se nejede na čas, ale ve startovní listině lze nalézt aktivní špičkové jezdce. Jedním z nich je čtyřnásobný slovenský mistr Jožka Béreš mladší, který letos střídá Škodu Fabia S2000 a WRC. Ve Zlíně se však šestadvacetiletý„Dodi“ objeví za volantem vozu Opel Ascona 400, se kterým dříve startoval jeho otec. Všichni zasvěcení dobře vědí, že jméno Béreš je zárukou atraktivní podívané. Mnozí mají ještě v živé paměti, jak se před dvěma lety proháněl kolem „jednadvacítky“ s Ladou VFTS 1600 skupiny B.
Opel Ascona 400
Nejúspěšnější soutěžní vozů značky Opel. Základem byl model Ascona B sk. A, se kterým získal Kleint titul mistra Evropy v roce 1979. O rok později byl pod kapotu instalován podstatně silnější motor s šestnáctiventilovou hlavou, kterou konstruovala renomovaná firma Cosworth. Pohonná jednotka o objemu 2,4 litru byla umístěna podélně pod přední kapotou a disponuje solidním výkonem 270 koňských sil. Podobně jako u Fiatu 131 Abarth se jedná o klasickou koncepci vozu s pětistupňovou převodovkou a pohonem zadních kol. Také askona má rozšířené blatníky, kapoty z laminátu a její hmotnost přesahuje jen těsně 1000 kg. Velkou předností vozu je silný motor a skvělý podvozek. „Vůz byl přetáčivý a mohl jsem si s ním doslova hrát,“ chválil opel mistr světa Walter Röhrl. „Tehdy si všichni mysleli, že proti quattrům nemáme šanci. Na asfaltě jsme však byli rychlejší a opel nádherně reagoval na ruční brzdu. Ascona 400 byla dokonce konkurenceschopná i na kluzkém povrchu. Na rozdíl od čtyřkolky jezdec přesně cítil ztrátu adheze a mohl na ni okamžitě reagovat.“ Vůz má na kontě vítězství na čtyřech soutěžích MS včetně Rallye Monte Carlo a Rally Safari. Röhrl s ním v roce 1982 v ostrém souboji s Michéle Moutonovou získal jezdecký titul, v hodnocení značek obsadil německý výrobce druhou příčku za favorizovaným Audi.
Opel Ascona 400 na Barum rally
Opel Ascona 400 patřil na počátku osmdesátých let k nejlepším soutěžním vozům světa a zlatým písmem se zapsal i do análů Barum rally. Do Gottwaldova ho v roce 1982 poprvé přivezl Rakušan Gerhard Kalnay a hned při své premiéře zvítězil. Kalnay patřil v osmdesátých letech mezi úzkou rakouskou špičku a silný opel mu seděl jako ulitý. Vyhrál tehdy dvanáct rychlostních zkoušek a svého největšího soupeře Nora Hauglanda porazil o celou minutu. O rok později se Kalnay vrátil na místo činu, ale tentokrát se od něj Štěstěna odvrátila, když na sedmé vložce musel vzdát pro poruchu vodního čerpadla. V roce 1984 převzal štafetu novější model Opel Manta 400, se kterým si Němec Moosleitner dojel pro stříbrný věnec.
Opel Ascona 400 sk. 4 (1982) – technické parametry
Motor: Řadový šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 2420 ccm uložený vpředu podélně. Nejvyšší výkon 270 k při 7200 ot/min. Největší krouticí moment 280 Nm při 5000 ot/min. Dvojité karburátory Weber 48 DCOE.
Převodové ústrojí: Pohon zadních kol. Pětistupňová převodovka.
Podvozek: Vpředu dvojité závěsy kol, vzadu tuhá náprava s rádiusovými rameny plynokapalinové tlumiče pérování, a vinuté pružiny. Vpředu i vzadu ventilované kotoučové brzdy průměru 289/ 277 mm.
Rozměry a hmotnost: Dvoudveřová samonosná ocelová karoserie. Délka 4320 mm, šířka 1664 mm, výška 1360 mm, rozvor 2518 mm, rozchod kol 1384/ 1379 mm. Homologační hmotnost 1050 kg.