Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Story»Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl
    Barumka 2023 ve vzkazcích muže v nesmrtelné vestě banner
    Story

    Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

    By Ivo Nowi Novák5.9.20238 Mins Read

    Hotovo! Rozčepýřeným hrotem fixu maluji do příslušného políčka v kalendáři významnou červenou fajfku. Každoroční vrchol české rallyové sezony tímto považuji za odžitý a užitý. Přijměte pozvání k přečtení několika mých krátkých vzkazků. Příběhů rozverných, i těch k zamyšlení.

    Jednoduše “Barumka”

    Psal se rok 1988, když jsem byl přiveden k trati jedné z rychlostních zkoušek tenkrát ještě gottwaldovské soutěže. Jako sedmiletého mě tehdy v lese zajímala spíše pochodující armáda mravenců, než benzínové divadlo, jenž se minutu po minutě odehrávalo na jedné z typických houpavých valašských penetrací. Soutěžácké semínko však bylo zaseto.

    Zlín, ne Gottwaldov
    Gottwaldov si škrtněte

    Změnil se režim, z Gottwaldova se stal Zlín a do našich životů vstoupily divoké devadesátky. Už na jejich raném počátku jsem premiérově absolvoval, po boku táty, strýce a jejich společného kamaráda Pepy, téměř kompletní program rally. A od té doby nikdy nevynechal. Barum rally dospívala se mnou a já dospíval s ní.

    Barumka? Nezájem!?

    Jsme o více než tři desítky let dále. Svět okolo nás se významně proměnil. Fenomén barumky však zůstal. Snad žádný závod na našem území nevyvolává tolik emocí, jako zlínská soutěž. Bezmezně zbožňovaná i do morku kostí nenáviděná.

    Rok co rok, počínaje březnem, sepisují fanoušci se železnou pravidelností fantasmagorické startovní listiny, zahrnující hvězdy nejhvězdnější. Z kusých informací se střípek po střípku skládají možné tratě rychlostních zkoušek pro daný ročník. Insideři mlčí, dear Mr. Pluto mlčí, mlží a štká, co všechno mohlo dopadnout, leč nedopadne.

    Fanoušek Barum Czech Rally Zlín 2023

    Když se přiblíží datum konání, návštěvnost webových příspěvků, obsahujících magické slovo “Barum”, trhá rekordy. A to přitom “barumka”, stejně jako středeční Výměna manželek v programu televize Nova, nikoho nezajímá. Tak jasně.

    Království za stín

    Vidím to jako dnes. Stáli jsme s Ondrou Krajčou, toho času mitfárou nejrychlejšího českého pekaře, na rozpálené ranveji hoškovického letiště před vjezdem do servisního prostoru Rally Bohemia. “Já Ti říkám, že na barumce bude ještě větší horko, než je teď,”  zmínil v meziřečí Ondra.

    Nemýlil se. Po nedávných, teplotně veskrze podzimních dnech, to do nás slunce zase pralo na plný céres. Tropy. Stín se stával nedostatkovým zbožím, studené nápoje nutností. Kokpity závodních aut se proměnily v sauny. Únava přicházela rychleji, udržet si koncentraci vyžadovalo koncentraci. Globální oteplování vol.1.

    Jan Kopecký Barumka 2023
    Chladíme a zdravíme. Slavnostní start v tropickém duchu.

    Vpravdě žhavé chvíle prožívaly posádky na trati, fanoušci u “mlíka” a posléze také v komentářích na sockách. To, když svedli štiplavý slovní souboj tifosi Losny (Kopecký) a Mažňáka (Pech) o to, který z jejich miláčků Barumku vlastně vyhrál. Internetová Stínadla se bouřila po několik dalších dní.

    Autobusák v plamenech

    Doslova. V motorovém prostoru jedné z modrých Bugatti plivla naprasklá hadice těkavý benzín na rozpálené cosi. Rezavé plameny začaly okamžitě tančit po omšelé kapotáži. Hasící přístroje neprodleně rozehrály svůj pěnový part. Rudý kohout si dlouho nezakokrhal. Naštěstí.

    Buggati požár Barumka
    Červený kohout kokrhá
    Huš, potvoro!
    Pěnivý konec ohořelé Bugattky

    Hořela obloha. Chvíli. Matka Příroda se vycajchnovala a šoupla nám na nebe fotografy milovanou “zlatou hodinku”. Atmosféra barvy drahého kovu však trvala jen pár minut. Zřejmě demoverze. Více za příplatek.

    Renault Mégane Barumka 2023
    Zlatá hodinka je fotografův orgasmus
    Barum Czech Rally Zlín 2023 baťovská architektura
    Genius loci podvečerní městské erzety

    Hořící nebe nahradily prskající světlice. Rudá záře nad autobusákem i nade mnou. Klečící mezi rozdivočenými fanoušky, abych atmosféru co nejvěrněji napěchoval do snímku, jsem se chvílemi obával, že vzplanu též. Historici se nedali zahanbit a ohnivou show odměňovali táhlými smyky.

    Zlínský autobusák v plamenech
    Zlínský autobusák v plamenech. 100% atmosféra!

    Přiznám se, že tyhle chvíle mám na večerní superspeciálce nejraději. Startovní pole současných vozů beru jen jako jakýsi dovětek. Smyky se mezi velkými kluky moc nenosí. A když nedlouho před půlnocí vyrazily do vložky největší hvězdy, atmosféra byla spíše komorní. Žádné bengálské ohně, ani ohlušující řev davů. Škoda.

    Bugatti na městské erzetě
    Pevné spojení. Bugatti Grand Prix & Barumka
    Městská superspeciálka BRCZ 2023
    Umíte si Barumku představit bez večerního „města“?

    Urbani na špalcích

    Když jsem v pátek brzy ráno potkal Pepu na benzínce, jeho žlutý smykostroj ještě pokojně odpočíval na plaťáku.

    “Dali jsme dozadu úplně jiné gumy, než normálně. Takový pokus,” usmíval se a hladil špalkovité šotolinové pryže, páchnoucí novotou. “Včera jsme je zkoušeli a vypadají, že zvládnou i obrubníček,” prsil se. “A co na to poloosy?” odvětil jsem.

    Pepův divný úšklebek mě ujistil, že bude lepší zaplatit za načerpané palivo a kvapně pokračovat do cíle cesty. Mno, jak se později  ukázalo, můj jedovatý dotaz nebyl zcela mimo mísu.

    Pepa Urban šotolinová guma
    Urbani na špalcích
    Urban / Urban - Škoda 130 LR
    Žlutá eLera neumí držet přímý směr

    Nástup na zlínský autobusák proběhl v podání rodinné posádky ve velkém stylu. Umí to i jinak? Žlutá “elera” se mezi perony smýkala stejně prudce, jako celofánový obal z bagety v živočišném proudu hurikánu Berta. Pepa se prostě nikdy nenaučí udržovat přímý kurz. Když dal následně celý levý vracák dveřmi, publikum řičelo.

    Rozdivočená škodovka svižně zmizela v šeru podjezdu. Znovu však již na autobusové nádraží nepřiskotačila. Premiéra s derniérou v jednom balení. Důvod? Hle, poloosa. No, neříkal jsem to? Odteď mě oslovujte “Slovutný vizionáři”.

    Nečekaný vítěz Stárů

    Vítězný vůz Star Rally Historic 2023 premiérově zavrčel necelé dva týdny před soutěží. Nedlouho po začátku prvního funkčního testu u Vyškova si však řádně ublinklo řízení áčkového uřvance. Posilovač neposiloval a z točení volantem se stala nedobrovolná posilovna. Tož ale, co včilkaj?

    Není Hanák, jako Hanák. Zatímco obyvatelé Hané jsou flegmatičtí pohodáři, Jiří Hanák je jejich přesným opakem. Muž činu. O sedm dní později už bylo BMW osazeno novým řízením a test na stejné trati proběhl bez ztráty náplně. Tentýž den odpoledne jsme stihli udělat ještě několik promo fotek čerstvě odizajnovaného, ostrým bojem nepolíbeného stroje. A mohlo se závodit.

    Už na městské speciálce Jiřího Hanáka jeho bavorský expres několikrát vystrašil. To když si samovolně podržel plný plyn. Chtěl snad šoférovi naznačit, že se zbytečně courají? Hodiny na jediném mokrém místě vložky, hledání zpátečky a následné pracné otáčení, odsunuly kroměřížské BMW do hloubi výsledkové listiny. Cíl byl ovšem ještě v nedohlednu.

    Jiří Hanák
    Pro Videonovinky se hlásí Jiří Hanák & Mravenec
    Hanák / Večerka - BMW E30 M3 Rally
    Startovní rampa. Bude pro nové BMW také cílovou?

    Zbylé dva závodní dny se nesly ve znamení stahování ztráty. Kooperace posádky a peklostroje se s každým ujetým kilometrem stávala rutinnější. BMW postupovalo výsledky směrem vzhůru. Dopomohly k tomu bezesporu také problémy přímých soupeřů. Dva “emtrojkaři” Vančík a Černý havarovali, poslušnost odmítl též Neumannův Lancer EVO III (pokolikáté už?).

    Hanák / Večerka - BMW E30 M3 Rally
    eM trojka ve žlutavském lomu

    Poslední erzeta slibovala velké finále. Necelých pět vteřin rozdílu se zdálo hratelných. Kdo bude brát zlato? Hanák nebo Janouch? Japonsko versus Německo. Mitsubishi versus BMW. Nevraživý souboj nečekaně rozhodl známý semetínský horizont. Jedna z poloos Lanceru si po doskoku vzala draze zaplacenou dovolenou. Hanák s Večerkou mohli hýřit radostí. O takovém úspěchu se jim asi nezdálo ani v nejvlhčejších snech.

    Kateřinické návraty

    O reunionu rychlostní zkoušky v těsné blízkosti Kateřinic si vrabci cvrlikali už od jarního tání. Legendární Pržno, jenž bývalo její nedílnou součástí, zůstalo ladem. Zatím? I přesto nabídla letošní verze typický valašský styl erzet. Úzké klouzavé penetrace ve členitém terénu, podpořené výhledy do vyhlášených kotárů. Shodou okolností jsem v roce ´88 právě u vesnice Lázy, jejíž katastr rychlostní zkouška protínala, udělal ony již zmiňované první fanouškovské krůčky. Nostalgický moment.

    Na kateřinickou erzetu bude ještě dlouho vzpomínat trojice jezdců. Ovšem místo láskyplných stýskavých motýlků v břiše se jim bude spíše nekontrolovaně zvedat tlak. A némlich stejně na tom bude i majitel jedné z místních usedlostí. Nejdříve mu totiž skrze japonskou zahrádku, zcela mimo ideální stopu, prosvištěl bourák Ocelka. O několik okamžiků později se na stejné  místo přiřítil do té doby skvěle jedoucí Armstrong.

    Jon Armstrong Ford Fiesta Rally3
    Letec Armstrong pár okamžiků před tvrdým přistáním

    Zatímco jeho příjmenovec Neil přistál na povrchu Měsíce s velkou dávkou lehkosti a noblesy, Jon svou oranžovou Fiestu Rally3 do zahrady doslova macešsky zahodil. Z notně pochroumaného kokpitu se oba členové posádky vysoukali otlučení jako píšťalky. Nicméně vložka musela být pro zbytek startovního pole soudobých i historických aut anulována. Fiesta totiž při svém poletu neodborně odšpuntovala hlavní přívod plynu do přilehlého domu. Rychlá oprava pšoukající trubky se ukázala nereálnou.

    Barum Czech Rally 2023 Lázy
    Hodně diváků. A blízko. Věc nevídaná viděna u hospody v Lázech.

    Jednalo se o jednorázový comeback soutěže do valašských kopců okolo Kateřinic či zde bude mít Barum rally, i zásluhou popsaných incidentů, pro další ročníky utrum? Stojící a fotící v Lázech před místní občerstvovnou, odhodlal jsem se provést rychlou soukromou anketu. Kde jinde sbírat rozumy, než v hospodě, no ne?

    “Jooo, barumka před těma třiceti rokama vesnicí nejezdila. Vždycky jen pod. A místní, no, je to tak pade na pade. Někteří jsou rádi, že se tady něco děje, ale další proti tomu dost aktivně bojovali,” vysvětluje mi jeden starousedlík. A tedy znalec místních poměrů. Jeho odpověď mi nevyslala jasný signál.

    Rudý býk Erik Cais

    Třetím do party kateřinických smolařů byl Erik Cais. On i jeho tým chtěli na Barumce uspět. Konečně. A možná chtěli až příliš. Zpočátku se dařilo plnit stanovený plán. Red Bull sportovec doslova letěl a udržoval si přímý kontakt s čelem pelotonu.

    Erik Cais Škoda Fabia RS Rally2
    Letec Erik na rajnochovickém mostku

    Jenže přišel druhý průjezd polookruhovými Kateřinicemi. Přehnaně vysoké nasazení, příliš vysoká rychlost a jedna nepříjemně “rozebraná” krajnice. Mrcha! Vyslala nejnovější model Fabie přes cestu do protějšího břehu. “Uf, tohle už bylo přes závit!” jako by řekl dav přihlížejících, když téměř jednohlasně do éteru hlesnul: “Oooouh!!!”. Vzduchem létaly travní drny a peprná slova.

    Erik Cais Barum Czech Rally Zlín 2023
    Zasmušilý rudý býk Erik Cais

    Po tvrdém ataku meze zůstala všechna kola Fabie jako zázrakem na svých místech. Jen v levé přední pryži najednou chyběl vzduch. Když okolo mě v druhé rundě Erikova škodovka prokulhala jen na třech zdravých pneumatikách, hlavou se mi prohnala vpravdě Klausovská větička: “No, tak letos to bude pro Erika další nevýhra.”

    Erik Cais Barumka 2023 defekt
    Rozhodující chvíle. Letos to opět nedopadlo.

    Rychlost chlapec má, ale na spolehlivosti musí ještě pořádně zamakat. Oněch drobných chybiček, jež zhatí konečný skvělý výsledek, je stále přespříliš. Snad Erikovi vydrží nadšení a bojovnost. Ale především finance… Reparát může fryštácký talent složit již zanedlouho v rámci posledního “éERCéčka” v Maďarsku a posléze na “trojzemském” WRC. Výrazný úspěch by tým nakopl stejně jako plechovka Rudého býka.

    POKRAČOVAT - 2. DÍL
    Barum Czech Rally Zlín BMW E30 M3 Rally ERC Erik Cais fanoušci Jiří Hanák Star rally historic Zlín
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák5.11.2025

    KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

    Ivo Nowi Novák16.10.2025

    KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

    Ivo Nowi Novák10.10.2025

    KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.