Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      Barum rally 2025 zveřejnila Zvláštní ustanovení a odkryla tratě erzet

      18.6.2025

      Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

      13.6.2025

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025

      Bohemia rally 2025 spustila přihlášky. Nabídne i novou erzetu.

      20.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Safari rally 1985 – Peugeot jediným vozem pro Afriku?
    Kankkunen/Gallagher - Toyota Celica Twin Cam Turbo
    Historie

    Safari rally 1985 – Peugeot jediným vozem pro Afriku?

    By Ivo Nowi Novák5.6.20204 Mins Read

    Safari rally 1985 nezůstala nic dlužná pověsti nejtěžší soutěže na světě, která má však svoje neopakovatelné kouzlo přitahující ty nejlepší z nejlepších.


    Röhrl a Afrika? Tak to ani náhodou.

    Má ovšem i své nepřátele. Patří mezi ně též Walter Röhrl, jehož výroky s oblibou citovali přední motoristické časopisy v celé Evropě.

    „Nemám rád, když se koupu ve vlastním potu a navíc mne po jídle bolí žaludek“, prohlásil Röhrl před lety a od té doby má u Audi ve smlouvě vymíněno, že Safari je pro něj tabu.

    Při Rally Portugal 1985 řekl novinářům na toto téma následující: „V té proklaté soutěži nikdy nevíte, co vás čeká za další zatáčkou!“


    Nabušená startovka

    Ostatní jezdci si myslí možná totéž, ale pocity si nechávají pro sebe. Platí to především o Blomqvistovi, který v Africe hájil, spolu s Mikkolou, barvy stáje Audi.

    Až dosud neporazitelný Peugeot nasadil tři vozy s Vatanenem, Sabym a Salonenem za volantem. Další silnou trojku tvořil tým Lancia s jezdci Bettegou, Alénem a Prestonem juniorem.

    Bettega/Perissinot - Lancia 037 Rally
    Bettega/Perissinot – Lancia 037 Rally

    Byl zde i Opel s mladým Erwinem Weberem a pochopitelně japonské automobilky – Nissan, Toyota, Subaru i Daihatsu.

    Kirkland/Levitan - Nissan 240 RS
    Kirkland/Levitan – Nissan 240 RS

    Celkem osm továrních týmů přijelo změřit síly na světadíl, kterému se říkalo „perspektivní trh“. Úspěchy v Safari rallye dobře prodávaly automobily už řadu let nejen Toyotě, ale i Datsunu a dalším.


    První etapa – Audi i Peugeot v problémech

    V první etapě se podle očekávání dostaly do čela Lancie, které dokázaly využít rychlosti na poměrně dobře udržovaných cestách.

    Zato Audi mělo problémy už od startu. Týmový manažer Roland Gumpert proháněl padesátičlenný štáb mechaniků, letadlo i vrtulník, aby zachránil čest značky.

    Oba vozy jely totiž nově s šestistupňovými převodovkami, které nebyly dostatečně odzkoušeny. V nich se přehříval olej a nepomohla ani výměna.

    U Mikkolova vozu se navíc zlomil klikový hřídel a to znamenalo definitivní konec.

    Blomqvist/Cederberg - Audi Quattro Sport
    Blomqvist/Cederberg – Audi Sport Quattro

    Horko bylo i Peugeotům. Saby v úvodu soutěže nezvládl zatáčku a havaroval. Salonenův vůz měl problémy s čistým chodem turbodmychadla a tak pouze Vatanen útočil na špici, kde zatím vládly Lancie. V cíli první etapy se mu však podařilo obsadit druhou příčku za Bettegou.

    Salonen/Harjanne - Peugeot 205 T16
    Salonen/Harjanne – Peugeot 205 T16

    Druhá etapa – Čert aby vzal elektroniku!

    Druhá etapa z Mombassy do Nairobi znamenala pohromu pro italský tým. Bettega prorážel jednu „pirellku“ za druhou, Alén utrhl přední kolo a z motoru vytékal olej. Kolo šlo opravit, masivní únik oleje však znamenal nadobro konec. Bettega byl vzadu, Preston příliš nespěchal a na čele se tak usadil Björn Waldegaard s vozem Toyota Celica Turbo.

    Vatanen totiž čerpal u všech benzínových stanic, protože byl nucen jet pouze na rezervu. U hlavní nádrže „béčkového“ Peugeotu vypovědělo službu čerpadlo. Závada, která se nouzově opraví během několika minut, znamenala pro „digitálního“ Peugeota téměř pohromu.

    Zpět do Nairobi se vrátilo 38 vozů ze 71 na startu. Za Waldegaardem se nečekaně objevil mladík Erwin Weber (Opel Manta 400).

    Aaltonen/Drews - Opel Manta 400
    Aaltonen/Drews – Opel Manta 400

    Třetí do cíle druhé etapy dorazil Shekhar Mehta (Nissan). Pochvaloval si tvrdý povrch cest, prach, kamení a pořádné horko. Japonské barvy se usadily i na čtvrté pozici zásluhou Fina Kankkunena (Toyota).

    V tu chvíli již Blomqvist, Mikkola, Saby i Alén seděli v letadle na lince do Evropy. „Napřesrok pojedeme Safari znovu“, tvrdili svorně v hale nairobského letiště a netvářili se při tom nijak smutně.


    Třetí etapa – Střídání se adeptů na vítězství v rychlém sledu

    Kankkunen ilustraceV závěrečné etapě potkala smůla Waldegaarda. Jeho Toyotě prokluzoval řemen alternátoru, takže v noci nemohl svítit. Nakonec zhasl i motor, který však po velkém úsilí posádky znovu oživl. Servisní zastávka trvala téměř hodinu a Waldegaard se propadl až na osmou pozici.

    Ke slovu přišel veterán Rauno Aaltonen, který startoval v Keni podvaadvacáté. Ve svých 46 letech zde obsadil dosud několik druhých míst, ale nikdy nevyhrál. Nepodařilo se mu to ani tentokrát. Porucha spojky u jeho speciálu způsobila, že se do čela dostal Weber, který byl v Keni nováčkem. Prasklé těsnění hlavy válců mu nakonec udělalo dokonalou čáru přes rozpočet.

    Aaltonen/Drews - Opel Manta 400
    Aaltonen/Drews – Opel Manta 400

    Využil toho Juha Kankkunen a i přes problémy se zavěšením kol překvapivě zvítězil.

    Juha Kankkunen
    Juha Kankkunen

    Vatanen odpadl pro po poruchu klikového hřídele, Mehta po saltu rozbil vůz a Prestonův vůz odstavila závada na podvozku.

    Pouze Salonen s jedinou „čtyřkolkou“, která zůstala ve hře, dojel na sedmém místě. Původní na voze zůstala pouze karosérie a motor. Vše ostatní mechanici postupně vyměnili. A to ještě před startem prohlašovala reklama, že jediným vozem pro Afriku je Peugeot…


    VIDEO – Safari rally 1985

    Ari Vatanen Attilio Bettega Audi Björn Waldegård Bruno Saby Erwin Weber Group B Hannu Mikkola Juha Kankkunen Lancia 037 Rally Markku Alén Peugeot Roland Gumpert Safari rallye sezóna 1985 Stig Blomqvist Timo Salonen Toyota Walter Röhrl
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák14.1.2025

    Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

    Ivo Nowi Novák12.2.2024

    Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

    Ivo Nowi Novák19.7.2023

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    June
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
          1
    234567
    • Lak Racing Rallye Plzeň 2025

      All day
      07/06/2025
      https://www.arkp.cz

      LaK Racing Rallye Plzeň 2025

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    8
    9101112131415
    1617181920
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    21
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    22
    23242526272829
    30      
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.