RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    • WRC Croatia rally 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023

      WRC Croatia rally 2023

      1.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Safari rally 1985 – Peugeot jediným vozem pro Afriku?
    Kankkunen/Gallagher - Toyota Celica Twin Cam Turbo
    Historie

    Safari rally 1985 – Peugeot jediným vozem pro Afriku?

    By Ivo Nowi Novák5.6.20204 Mins Read

    Safari rally 1985 nezůstala nic dlužná pověsti nejtěžší soutěže na světě, která má však svoje neopakovatelné kouzlo přitahující ty nejlepší z nejlepších.


    Röhrl a Afrika? Tak to ani náhodou.

    Má ovšem i své nepřátele. Patří mezi ně též Walter Röhrl, jehož výroky s oblibou citovali přední motoristické časopisy v celé Evropě.

    „Nemám rád, když se koupu ve vlastním potu a navíc mne po jídle bolí žaludek“, prohlásil Röhrl před lety a od té doby má u Audi ve smlouvě vymíněno, že Safari je pro něj tabu.

    Při Rally Portugal 1985 řekl novinářům na toto téma následující: „V té proklaté soutěži nikdy nevíte, co vás čeká za další zatáčkou!“


    Nabušená startovka

    Ostatní jezdci si myslí možná totéž, ale pocity si nechávají pro sebe. Platí to především o Blomqvistovi, který v Africe hájil, spolu s Mikkolou, barvy stáje Audi.

    Až dosud neporazitelný Peugeot nasadil tři vozy s Vatanenem, Sabym a Salonenem za volantem. Další silnou trojku tvořil tým Lancia s jezdci Bettegou, Alénem a Prestonem juniorem.

    Bettega/Perissinot - Lancia 037 Rally
    Bettega/Perissinot – Lancia 037 Rally

    Byl zde i Opel s mladým Erwinem Weberem a pochopitelně japonské automobilky – Nissan, Toyota, Subaru i Daihatsu.

    Kirkland/Levitan - Nissan 240 RS
    Kirkland/Levitan – Nissan 240 RS

    Celkem osm továrních týmů přijelo změřit síly na světadíl, kterému se říkalo „perspektivní trh“. Úspěchy v Safari rallye dobře prodávaly automobily už řadu let nejen Toyotě, ale i Datsunu a dalším.


    První etapa – Audi i Peugeot v problémech

    V první etapě se podle očekávání dostaly do čela Lancie, které dokázaly využít rychlosti na poměrně dobře udržovaných cestách.

    Zato Audi mělo problémy už od startu. Týmový manažer Roland Gumpert proháněl padesátičlenný štáb mechaniků, letadlo i vrtulník, aby zachránil čest značky.

    Oba vozy jely totiž nově s šestistupňovými převodovkami, které nebyly dostatečně odzkoušeny. V nich se přehříval olej a nepomohla ani výměna.

    U Mikkolova vozu se navíc zlomil klikový hřídel a to znamenalo definitivní konec.

    Blomqvist/Cederberg - Audi Quattro Sport
    Blomqvist/Cederberg – Audi Sport Quattro

    Horko bylo i Peugeotům. Saby v úvodu soutěže nezvládl zatáčku a havaroval. Salonenův vůz měl problémy s čistým chodem turbodmychadla a tak pouze Vatanen útočil na špici, kde zatím vládly Lancie. V cíli první etapy se mu však podařilo obsadit druhou příčku za Bettegou.

    Salonen/Harjanne - Peugeot 205 T16
    Salonen/Harjanne – Peugeot 205 T16

    Druhá etapa – Čert aby vzal elektroniku!

    Druhá etapa z Mombassy do Nairobi znamenala pohromu pro italský tým. Bettega prorážel jednu „pirellku“ za druhou, Alén utrhl přední kolo a z motoru vytékal olej. Kolo šlo opravit, masivní únik oleje však znamenal nadobro konec. Bettega byl vzadu, Preston příliš nespěchal a na čele se tak usadil Björn Waldegaard s vozem Toyota Celica Turbo.

    Vatanen totiž čerpal u všech benzínových stanic, protože byl nucen jet pouze na rezervu. U hlavní nádrže „béčkového“ Peugeotu vypovědělo službu čerpadlo. Závada, která se nouzově opraví během několika minut, znamenala pro „digitálního“ Peugeota téměř pohromu.

    Zpět do Nairobi se vrátilo 38 vozů ze 71 na startu. Za Waldegaardem se nečekaně objevil mladík Erwin Weber (Opel Manta 400).

    Aaltonen/Drews - Opel Manta 400
    Aaltonen/Drews – Opel Manta 400

    Třetí do cíle druhé etapy dorazil Shekhar Mehta (Nissan). Pochvaloval si tvrdý povrch cest, prach, kamení a pořádné horko. Japonské barvy se usadily i na čtvrté pozici zásluhou Fina Kankkunena (Toyota).

    V tu chvíli již Blomqvist, Mikkola, Saby i Alén seděli v letadle na lince do Evropy. „Napřesrok pojedeme Safari znovu“, tvrdili svorně v hale nairobského letiště a netvářili se při tom nijak smutně.


    Třetí etapa – Střídání se adeptů na vítězství v rychlém sledu

    Kankkunen ilustraceV závěrečné etapě potkala smůla Waldegaarda. Jeho Toyotě prokluzoval řemen alternátoru, takže v noci nemohl svítit. Nakonec zhasl i motor, který však po velkém úsilí posádky znovu oživl. Servisní zastávka trvala téměř hodinu a Waldegaard se propadl až na osmou pozici.

    Ke slovu přišel veterán Rauno Aaltonen, který startoval v Keni podvaadvacáté. Ve svých 46 letech zde obsadil dosud několik druhých míst, ale nikdy nevyhrál. Nepodařilo se mu to ani tentokrát. Porucha spojky u jeho speciálu způsobila, že se do čela dostal Weber, který byl v Keni nováčkem. Prasklé těsnění hlavy válců mu nakonec udělalo dokonalou čáru přes rozpočet.

    Aaltonen/Drews - Opel Manta 400
    Aaltonen/Drews – Opel Manta 400

    Využil toho Juha Kankkunen a i přes problémy se zavěšením kol překvapivě zvítězil.

    Juha Kankkunen
    Juha Kankkunen

    Vatanen odpadl pro po poruchu klikového hřídele, Mehta po saltu rozbil vůz a Prestonův vůz odstavila závada na podvozku.

    Pouze Salonen s jedinou „čtyřkolkou“, která zůstala ve hře, dojel na sedmém místě. Původní na voze zůstala pouze karosérie a motor. Vše ostatní mechanici postupně vyměnili. A to ještě před startem prohlašovala reklama, že jediným vozem pro Afriku je Peugeot…


    VIDEO – Safari rally 1985

    Ari Vatanen Attilio Bettega Audi Björn Waldegård Bruno Saby Erwin Weber Group B Hannu Mikkola Juha Kankkunen Lancia 037 Rally Markku Alén Peugeot Roland Gumpert Safari rallye sezóna 1985 Stig Blomqvist Timo Salonen Toyota Walter Röhrl
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák16.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

    By Ivo Nowi Novák5.5.2023

    Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

    By Ivo Nowi Novák26.4.2023

    Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Fotogalerie rally
    8.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.