Exkluzivní rozhovor s Rolandem Gumpertem – zakladatelem Audi Sportu, spolutvůrcem úspěchů legendárního Audi Quattra a zakladatele značky Gumpert Apollo.
V roce 1980 jste s VW Itisem startoval na Dakaru. Neláká vás znovu zažít toto dnes již jihoamerické dobrodružství?
„Ano, na přelomu roku 1979/1980 jsme s týmem Audi absolvovali Rallye Dakar. Startovali jsme s vozy VW Itis, ale jednalo se o stoprocentní výrobek značky Audi. Džíp vyvinutý pro německou armádu byl z politických důvodů vyráběn pod značkou Volkswagen. Tehdy jsem byl za výrobu „Audi – Itis“ odpovědný. Protože o vůz měla zájem i francouzská armáda, rozhodli jsme se potvrdit jeho přednosti na Dakaru.“
„Dálkové pouštní soutěže se zúčastnily celkem 4 vozy. Tři se soutěžními posádkami a já se čtvrtým servisním exemplářem naloženým 300 kg náhradních dílů. Rallye jsme vyhráli, obsadili jsme 1. ( st. č. 137 – Freddy Kottulinsky), 2. ( st. č. 136 – Patrick Zaniroli), 4. (st. č. 138 – Jean Ragnotti) a 9. příčku (já se servisním iltisem st. č. 139 ). Osobně bych se rád Dakaru nebo podobného dobrodružství ještě někdy zúčastnil.“
Tovární tým VW Motorsport debutuje s novým Polem R WRC v Monte Carlu. Nedostal jste díky svým zkušenostem z osmdesátých let nabídku podílet se na návratu koncernu VW do MS?
„Nový VW Polo R WRC se už při premiéře na Rallye Monte Carlo 2013 představil velmi dobře. Na soutěžních vozech údajně pracuje 180 lidí. Myslím, že při takovém velkém počtu pracovníků mě VW nepotřebuje a ani mě neoslovili.“
Vzpomínáte, s kterým z továrních jezdců Audi se tehdy nejlépe spolupracovalo (Mikkola, Blomqvist, Moutonová, Röhrl)?
„Všechny čtyři posádky byly výborné a se všemi se mi hned od počátku skvěle spolupracovalo. Dámská posádka Michéle Moutonová/ Fabrizia Ponsová byla stejně dobrá jako zbývající pánské posádky. Jelikož jsem muž, rozumněl jsme si snad trošku lépe s dámským týmem. Ale to je zřejmě normální, viďte.
Na který soutěžní model Audi nejraději vzpomínáte?
„Sportquattro (krátké quattro) byl můj nápad, abychom dokázali udržet krok s konkurenčními vozy s motory uprostřed. Navzdory fyzikálnímu handicapu (koncepce motor vpředu vs. motor uprostřed), jsme byli konkurenceschopní. Tento vůz mi ještě dnes dokáže zvýšit tep.“
V současnosti neustále roste zájem o automobilové veterány. Sám jste se podílel na zavedení pohonu všech kol do osobních automobilů. Máte nějaké osobní přání vyzkoušet si nebo vlastnit některý významný vůz z automobilové historie?
„Ano, zájem o soutěžní veterány je obrovský. Také mně dělají stará rally auta radost. Ovšem když dnes do takového auta sednu, jedu pomalu a řízení si užívám. Když se chci projet opravdu rychle, volím raději moderní techniku. Například sportovní Gumpert Apollo…“