Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023

      „Lego“ pro dospěláky ex-Colin McRae míří do aukce

      23.6.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025

      Bohemia rally 2025 spustila přihlášky. Nabídne i novou erzetu.

      20.5.2025

      6. BOAS Záhoří 2025 – Motoristé proti sobě na trase s ďábelskou kilometráží

      8.5.2025

      Rallysprint Kopná 2025 hlásí zaplněný seznam přihlášených posádek

      7.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Rallye Sanremo 1988 – soutěž plná karambolů
    Historie

    Rallye Sanremo 1988 – soutěž plná karambolů

    By Ivo Nowi Novák8.11.20205 Mins Read

    Kankkunen vzal svou porážku sportovně – dokonce mu nechyběl humor, když přišel o vedení a musel pěšky pár kilometrů mlhou a deštěm k servisním vozům. To už věděl, že jeho přítel a soupeř Miki Biasion, je na nejlepší cestě převzít po něm korunu soutěžáckého krále.


    Pro nikoho to nebylo překvapení. Lancia už se postarala, aby zbylí dva kandidáti šanci ztratili. Oba doslova bez boje. FISA totiž stanovila, že mistr světa musí mít za sebou start alespoň v jednom podniku konaném mimo Evropu. Markku Alén zmeškal poslední příležitost v Pobřeží slonoviny. A pokud jde o Alexe Fioria, tovární tým ho místo na RAC rally, závěrečného kola šampionátu, poslal do Austrálie.

    Itálie měla v kapse první světový titul své značky i jezdce v motoristickém sportu za posledních 35 let.

    Tým Toyota i Ford v nevýhodě

    Zvláštní charakter této soutěže vyžaduje velké zkušenosti.

    Kdo je neměl, byla Toyota. Od 70. let, kdy se účastní mistrovství světa, do Itálie nikdy nezavítala a její jezdci Juha Kankkunen a Kenneth Eriksson jen jedinkrát (za volanty jiných značek). Těžko se dalo počítat, že ze sebe vydají maximum schopností. Toyoty přesto nečekaně dokázaly v náročných rychlostních zkouškách vedoucích po asfaltu držet s Lancií krok.

    Rallye Sanremo 1988 - Eriksson - Toyota Celica GT4 ST165

    Spíše se to čekalo od Fordů s pohonem zadních kol, ale ty zbrzdila nepřízeň počasí – mokré asfaltky jim prostě nesvědčily. A to si Ford chtěl napravit pověst pošramocenou v podnicích domácích mistrovství Blomqvistovými neúspěchy.

    Jeho auto skupiny A nejednou porazil Gianfranco Cunico s vozem skupiny N.

    Větší pozornost než k Biasionově počínání byla upřena ke skupině N. I když Belgičan Pascal Gaban dostal zelenou ke startu až pět dní před soutěží, získal sedmibodový náskok před Argenticem Jorge Recaldem, který rallye nedokončil – v 31. rychlostní zkoušce ho vyřadilo pérování.

    Po absenci v Rallye Pobřeží slonoviny se předposledního podniku sezóny zúčastnilo deset prioritních jezdců „A“. Čtyři z nich ze soutěže odstoupili, ale šest se jich umístilo do 7. příčky.


    Rozporuplná etapa v okolí Turína

    Novinkou bylo, že vedle Sanrema se na pořádání (a hlavně financování) rallye podílelo město automobilového průmyslu Turín – nutno dodat, že k malé potěše účastníků.

    Opět se změnil název, ale především trasa. Turínské peníze způsobily, že tam končila první a začínala třetí etapa a na asfaltkách v okolí města se odehrávala druhá. Aby byl zachován poměr mezi asfaltovými a šotolinovými silnicemi, byla zkrácena závěrečná trať na severu od Sanrema.

    Jezdci si po tréninku stěžovali, že kopcovitý terén u Turína není pro automobilové soutěže vhodný. Lonzo bude tak ucpáno, že se tudy nebude moct projet. Radost neměli ani z dlouhých úseků po autostrádě. V minulosti byly asfaltové silnice v Ligurii a šotolinové v Toskánsku spojeny hodně dlouhými tranzitními úseky, nyní trasa vedla do trojúhelníku, což situaci jen zhoršovalo.

    Pár změn bylo i k lepšímu, například ceny pro jezdce do 28 let v celkové hodnotě 7.5 miliónu lir (5400 dolarů).


    Déšť, děšť a zase jen déšť

    Po řadě hezkých, slunečných dnů se počasí změnilo v předvečer startu. Silnice za Sanremem byly mokré a šance aut s pohonem zadních kol silně poklesly. Všude se diskutovalo o pneumatikách. Tolik vody, jako hrozily černé mraky, zase nebylo, ale stačilo to. Vozovky byly příliš kluzké, poseté listím a dokonce ještěrkami a žábami.

    Toyota v čele soutěžního pole po prvním dni na asfaltu – to byl pro Lancii šok!

    Těch ale přišlo více. Na Cunica čekal hned v první rychlostní zkoušce za tunelem u San Romola. Tam při výjezdu zapomněl zahnout doleva a ocitl se mimo trať. Gabriele Noberasco havaroval po tom, co se mu nezavřel přívod benzínu. Didier Auriol vytočil ukázkové hodiny, jenž ho stály 15 sekund. Nečekané bylo i vedení Aghiniho na Peugeotu ve skupině N.

    Večer v Turíně bylo sucho, ale ráno už zase pršelo. V první erzetě druhé etapy měl ošklivou bouračku Kankkunen a záhy ho napodobili dva jezdci.

    Havárie s fatálními následky

    Nejprve Carole Vergnaud a po něm Jean-Marc Dubois, oba Francouzi s Citroënem AX Sport.

    Druhý jmenovaný se zřítil do téměř třicetimetrové rokle. Pilot byl na místě mrtev. Spolujezdec Robert Moynier zemřel čekaje na záchranku. V prohlášení pořadatelé uvedli, že se sanitka dostavila za 11 minut, ale Vergnaud na svých hodinkách naměřil 50 minut. „Celou dobu jsem sledoval čas a doufal, že ho stihnou zachránit,“ řekl zdrceně.

    Ve třetí rychlostní zkoušce druhé etapy pak havaroval Bossini, když se mu zablokovaly brzdy, srazil jednoho diváka a sám si poranil nohu po nárazu do zdi.

    V následující erzetě vylétl z tratě Auriol s Fordem Sierra, jemuž se pro změnu zablokovalo kolo. Pořadatelé pak raději zrušili sedmou „erzetu“.

    Většinu třetího dne opět lilo. V průběhu etapy se čtyři Lancie dostaly na první čtyři místa a ty už neopustily.

    Ve 4. etapě zlomená rozvodový tyč ventilu přiměla odstoupit československou posádku Kvaizar – Janeček. Čest škodovek ve třídě do 1300ccm zachránila třetím místem britská dvojice Warren Hunt-Duncan Forester (v soutěži do mladších 28 let celkově čtvrtá a nejlepší neitalská) se Škodou 130 L, speciálně upravené s řízením vpravo.

    vyšlo v měsíčníku MOTOR, ročník 1988

    Alex Fiorio Andrea Aghini Didier Auriol Gianfranco Cunico historie soutěží Itálie Juha Kankkunen Lancia Delta HF Integrale Markku Alén Miki Biasion Rallye Sanremo sezóna 1985 Škoda Svatopluk Kvaizar Toyota WRC/Mistrovství světa
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák14.1.2025

    Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

    Ivo Nowi Novák12.2.2024

    Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

    Ivo Nowi Novák19.7.2023

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    June
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
          1
    234567
    • Lak Racing Rallye Plzeň 2025

      All day
      07/06/2025
      https://www.arkp.cz

      LaK Racing Rallye Plzeň 2025

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    8
    9101112131415
    1617181920
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      20/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    21
    • Radouňská rallye – ČMPR

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz

      Radouňská rallye 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      All day
      21/06/2025-21/06/2025
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025 – soutěž mezi vinicemi

      Seznam přihlášených posádek
      …[Read more]

    22
    23242526272829
    30      
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.