RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Historie»Rallye Sanremo 1988 – soutěž plná karambolů
    Historie

    Rallye Sanremo 1988 – soutěž plná karambolů

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák8.11.2020Updated:12.1.2021Žádné komentáře5 Mins Read

    Kankkunen vzal svou porážku sportovně – dokonce mu nechyběl humor, když přišel o vedení a musel pěšky pár kilometrů mlhou a deštěm k servisním vozům. To už věděl, že jeho přítel a soupeř Miki Biasion, je na nejlepší cestě převzít po něm korunu soutěžáckého krále.


    Pro nikoho to nebylo překvapení. Lancia už se postarala, aby zbylí dva kandidáti šanci ztratili. Oba doslova bez boje. FISA totiž stanovila, že mistr světa musí mít za sebou start alespoň v jednom podniku konaném mimo Evropu. Markku Alén zmeškal poslední příležitost v Pobřeží slonoviny. A pokud jde o Alexe Fioria, tovární tým ho místo na RAC rally, závěrečného kola šampionátu, poslal do Austrálie.

    Itálie měla v kapse první světový titul své značky i jezdce v motoristickém sportu za posledních 35 let.

    Tým Toyota i Ford v nevýhodě

    Zvláštní charakter této soutěže vyžaduje velké zkušenosti.

    Kdo je neměl, byla Toyota. Od 70. let, kdy se účastní mistrovství světa, do Itálie nikdy nezavítala a její jezdci Juha Kankkunen a Kenneth Eriksson jen jedinkrát (za volanty jiných značek). Těžko se dalo počítat, že ze sebe vydají maximum schopností. Toyoty přesto nečekaně dokázaly v náročných rychlostních zkouškách vedoucích po asfaltu držet s Lancií krok.

    Rallye Sanremo 1988 - Eriksson - Toyota Celica GT4 ST165

    Spíše se to čekalo od Fordů s pohonem zadních kol, ale ty zbrzdila nepřízeň počasí – mokré asfaltky jim prostě nesvědčily. A to si Ford chtěl napravit pověst pošramocenou v podnicích domácích mistrovství Blomqvistovými neúspěchy.

    Jeho auto skupiny A nejednou porazil Gianfranco Cunico s vozem skupiny N.

    Větší pozornost než k Biasionově počínání byla upřena ke skupině N. I když Belgičan Pascal Gaban dostal zelenou ke startu až pět dní před soutěží, získal sedmibodový náskok před Argenticem Jorge Recaldem, který rallye nedokončil – v 31. rychlostní zkoušce ho vyřadilo pérování.

    Po absenci v Rallye Pobřeží slonoviny se předposledního podniku sezóny zúčastnilo deset prioritních jezdců „A“. Čtyři z nich ze soutěže odstoupili, ale šest se jich umístilo do 7. příčky.


    Rozporuplná etapa v okolí Turína

    Novinkou bylo, že vedle Sanrema se na pořádání (a hlavně financování) rallye podílelo město automobilového průmyslu Turín – nutno dodat, že k malé potěše účastníků.

    Opět se změnil název, ale především trasa. Turínské peníze způsobily, že tam končila první a začínala třetí etapa a na asfaltkách v okolí města se odehrávala druhá. Aby byl zachován poměr mezi asfaltovými a šotolinovými silnicemi, byla zkrácena závěrečná trať na severu od Sanrema.

    Jezdci si po tréninku stěžovali, že kopcovitý terén u Turína není pro automobilové soutěže vhodný. Lonzo bude tak ucpáno, že se tudy nebude moct projet. Radost neměli ani z dlouhých úseků po autostrádě. V minulosti byly asfaltové silnice v Ligurii a šotolinové v Toskánsku spojeny hodně dlouhými tranzitními úseky, nyní trasa vedla do trojúhelníku, což situaci jen zhoršovalo.

    Pár změn bylo i k lepšímu, například ceny pro jezdce do 28 let v celkové hodnotě 7.5 miliónu lir (5400 dolarů).


    Déšť, děšť a zase jen déšť

    Po řadě hezkých, slunečných dnů se počasí změnilo v předvečer startu. Silnice za Sanremem byly mokré a šance aut s pohonem zadních kol silně poklesly. Všude se diskutovalo o pneumatikách. Tolik vody, jako hrozily černé mraky, zase nebylo, ale stačilo to. Vozovky byly příliš kluzké, poseté listím a dokonce ještěrkami a žábami.

    Toyota v čele soutěžního pole po prvním dni na asfaltu – to byl pro Lancii šok!

    Těch ale přišlo více. Na Cunica čekal hned v první rychlostní zkoušce za tunelem u San Romola. Tam při výjezdu zapomněl zahnout doleva a ocitl se mimo trať. Gabriele Noberasco havaroval po tom, co se mu nezavřel přívod benzínu. Didier Auriol vytočil ukázkové hodiny, jenž ho stály 15 sekund. Nečekané bylo i vedení Aghiniho na Peugeotu ve skupině N.

    Večer v Turíně bylo sucho, ale ráno už zase pršelo. V první erzetě druhé etapy měl ošklivou bouračku Kankkunen a záhy ho napodobili dva jezdci.

    Havárie s fatálními následky

    Nejprve Carole Vergnaud a po něm Jean-Marc Dubois, oba Francouzi s Citroënem AX Sport.

    Druhý jmenovaný se zřítil do téměř třicetimetrové rokle. Pilot byl na místě mrtev. Spolujezdec Robert Moynier zemřel čekaje na záchranku. V prohlášení pořadatelé uvedli, že se sanitka dostavila za 11 minut, ale Vergnaud na svých hodinkách naměřil 50 minut. „Celou dobu jsem sledoval čas a doufal, že ho stihnou zachránit,“ řekl zdrceně.

    Ve třetí rychlostní zkoušce druhé etapy pak havaroval Bossini, když se mu zablokovaly brzdy, srazil jednoho diváka a sám si poranil nohu po nárazu do zdi.

    V následující erzetě vylétl z tratě Auriol s Fordem Sierra, jemuž se pro změnu zablokovalo kolo. Pořadatelé pak raději zrušili sedmou „erzetu“.

    Většinu třetího dne opět lilo. V průběhu etapy se čtyři Lancie dostaly na první čtyři místa a ty už neopustily.

    Ve 4. etapě zlomená rozvodový tyč ventilu přiměla odstoupit československou posádku Kvaizar – Janeček. Čest škodovek ve třídě do 1300ccm zachránila třetím místem britská dvojice Warren Hunt-Duncan Forester (v soutěži do mladších 28 let celkově čtvrtá a nejlepší neitalská) se Škodou 130 L, speciálně upravené s řízením vpravo.

    vyšlo v měsíčníku MOTOR, ročník 1988

    Alex Fiorio Andrea Aghini Didier Auriol Gianfranco Cunico historie soutěží Itálie Juha Kankkunen Lancia Delta HF Markku Alén Miki Biasion Rallye Sanremo sezóna 1985 Škoda Svatopluk Kvaizar Toyota WRC/Mistrovství světa
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.