RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS
    Franz Wittmann autograph card
    Osobnosti

    Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák7.4.2021Updated:4.5.20212 komentáře5 Mins Read

    Nový Zéland je země s překrásnou přírodou, dlouhými plážemi, ale také vysokými horami, vodopády a sopečnými oblastmi. Jedná se velmi rozdílné geografické podmínky, než na jaké jsme my Středoevropané zvyklí. I přesto si tam na konci osmdesátých let minulého století, dvě osobnosti rakouského rallysportu ve dvou po sobě jdoucích letech, připsali překvapivá prvenství v soutěži seriálu Mistrovství světa.


    Rally of New Zealand 1988 a Sepp Haider

    V roce s dvěma osmičkami na konci stanul na stupni nejvyšším 34-letý hoteliér Sepp Haider se spolujezdcem Ferdinandem Hinterleitnerem a vozem Opel Kadett GSi. Vítězství to bylo o to cennější, že Haider nebyl nikdy profesionálním jezdcem.

    Haider-Hinterleitner / Opel Kadett GSi
    Haider-Hinterleitner / Opel Kadett GSi

    Pravdou však je, že toho roku nebyla startovní listina nabušená světovými jmény. Z těch známějších lze zmínit asi jen Petera “Possuma” Bourneho (Subaru RX Turbo), Jimmyho McRae (Ford Sierra XR 4×4) či Kenjiro Shinozuku (Mitsubishi Galant VR-4). Když Bourne ve třetím dni rally havaroval a McRae s Shinozukou odstoupili pro technické závady, cesta pro Haiderovo vítězství byla otevřená.

    Za zmínku jistě stojí fakt, že pro vůz automobilky Opel to byl návrat do popředí výsledkových listin po pěti letech. Posledním triumfem totiž bylo vítězství Ariho Vatanena s Opelem Ascona 400 v Marlboro Safari Rally 1983.

    Lancia jako Wittmannův recept na vítězství

    O rok dříve, v sezóně 1987, vyrazil k protinožcům pokusit štěstí i u nás dobře známý čerstvý jednasedmdesátník Franz Wittmann. Ani tehdy listina přihlášených neoplývala hvězdnými dvojicemi. Z těch TOP tu byly parťáci Stig Blomqvist s Björnem Cederbergem (Ford Sierra XR 4×4), “Possum” Bourne s Michaelem Enggletonem (Subaru RX Turbo) či Kenneth Eriksson s Peterem Diekmannem (Volkswagen Golf II GTi 16V).

    Blomqvist odstoupil už v prvním dni po havárii na desátém rychlostním testu. Podle jeho vyjádření si musel po dlouhé době zvykat na auto s pravostranným řízením. Tento hendikep vedl až k výletu mimo trať a fatálnímu poškození Sierry.

    Ani vítězství “Kaisera Franze” se nerodilo lehce. Sem tam přišla nějaká ta jezdecká hrubka. Lancia Delta, se kterou absolvoval teprve čtvrtý závod, naštěstí netrpěla výraznými technickými problémy. Ale doslova ŽHAVÉ chvíle si s ní posádka v závěru rally přece jen užila.

    O prvenství musela rakouská dvojice nakonec tvrdě bojovat s Kennethem Erikssonem. Jeho dvoukolce “naložiil” se svojí čtyřkolkou v konečném zúčtování pouhých 47 vteřin.


    Interview s Franzem Wittmannem nejen o Novém Zélandu

    Proč padla Vaše volba zrovna na vůz Lancia?

    “Jezdil jsem v seriálu mistrovství světa dva roky s Volkswagenem (1985-86). Předtím jsem měl tři roky Audi Quattro. Ale teď jsem potřeboval vůz skupiny A s pohonem všech čtyř kol. Na začátku roku jsem odjel do Turína za Cesarem Fioriem. Ten souhlasil, že mi prodá “to správné” auto a moji mechanici si jej budou moci přijet postavit přímo do továrny ABARTH. Nedalo mi to a chvíli předtím, než bylo auto dokončeno, jsem pro jistotu zavolal Giorgiovi Piantovi (testovací jezdec Lancia). Chtěl jsem se ujistit, že Delta bude postavena v nejlepší možné  specifikaci. Hned následující den mi volal můj šéfmechanik, že na pokyn Pianty museli vydělat již namontovaný motor a pod Giorgovým dohledem nainstalovat jiný.”

    Proč jste si vybral právě start na Novém Zélandu?

    “Nejdříve jsem měl v plánu absolvovat celé rakouské mistrovství. Ale i když jsem byl rakouským šampionem už sedmkrát, letos mi to nebude dopřáno. V prvním závodě, Schneerosen rally, jsem skončil třetí. Při Lavanttaler Frühlings rallye mi první místo uniklo o jednu vteřinu a z Niederösterreich rallye mě vyřadila ulomená řadící páka. Rozhodli jsme se, že na rakouský šampionát zapomeneme a vyrazíme na nějakou soutěž MS.”

    Jak velký byl váš tým?

    “Rallye Nový Zéland s námi absolvovali pouze dva mechanici, dva přátelé včetně bratra mé manželky a Hans Geist jakožto manager.”

    Jak se rally pro vaši posádku vyvíjela?

    “V prvním dni bylo osm šotolinových erzet a čtyři asfaltové. Svedli jsme velký souboj se Stigem Blomqvistem a mým bývalým kolegou Kennethem Erikssonem. Stig však později havaroval. Než jsme se dostali na asfaltové vložky, začalo pršet. Já jsem nechal obout  intermedia, ale Kenneth měl k dispozici pouze slicky nebo “mokré” pneumatiky. Ani jedny z nich v tu chvíli nebyly dobrou volbou a my jsme se díky tomu dostali do čela.”

    Takže pak už šlo vše hladce?

    “Otevřeně, byli jsme stále nervózní. Druhý den jsme museli na erzetách předjíždět několik aut, která odstoupila. Trochu nás to zdrželo. Ale Delta se ukázala jako dobré auto, především na šotolinových rychlostních zkouškách.”

    Celá rally se tedy obešla bez technických problémů?

    “Jen drobnosti. Drama přišlo až v samotném závěru. Zjistili jsme  netěsnost v olejovém systému motoru. Olej se pomalu ztrácel, ale nebyli jsme schopni přijít na to, kudy. Naštěstí jsme s sebou vezli několik plechovek s touto tekutinou. Zastavili jsme kousek před startem rychlostní zkoušky a protože nás tlačil čas, Jörg rychle otevřel kapotu a nalil olej do motoru. Než však stačil našroubovat zpět víčko plnícího otvoru, nastartoval jsem. Olej z motoru pod tlakem vytrysknul na něj a bohužel i na horké turbodmychadlo. Tam okamžitě vzplanul. Křičel jsem na Jörga, aby okamžitě zavřel kapotu a vyrazil jsem po běžné silnici asi stopadesátikilometrovou rychlostí, abych oheň uhasil. To se podařilo, ale museli jsme znovu dolévat spoustu oleje a navíc hledat víčko, které jsem naštěstí při zběsilé jízdě neztratil. Zapadlo do motorového prostoru tak dokonale, že jsme měli problém jej “vylovit” nazpět.

    V cíli to tedy musela být pořádná oslava?

    “To ano! Při udílení cen hrál Hans na akordeon. My jsme zpívali a Helmut Deimel, náš kameraman, se rozvášnil natolik, že při natáčení spadnul z pódia”.

    Franz Wittmann Group A jezdci Lancia Lancia Delta HF Opel Opel Kadett GSi Rally New Zealand Sepp Haider story
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    2 komentáře

    1. vladi on 7.4.2021 18:17

      Skvělé vyprávění, díky, mnohem zajímavější, než všechny tiskové zprávy u sousedů dohromady 🙂

      Reply
      • Ivo Nowi Novák on 7.4.2021 19:48

        Děkujeme za reakci, budeme se snažit v nastaveném trendu pokračovat a vytahovat další špeky z historie rally 🙂

        Reply

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Duben
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
         1
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      01/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    2
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      02/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    3456789
    10111213141516
    1718192021
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      21/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    22
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      22/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    23
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      23/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    2425262728
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      28/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    29
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      29/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    30
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.