Přestože legendární Colin McRae absolvoval mnoho úspěšných sezón za volanty soutěžních vozů značek Ford, Citroën a Škoda, je jeho jméno nejčastěji spojováno s japonskou automobilkou Subaru. S modelem Impreza 555 se stal v sezóně 1995 nejmladším mistrem světa.
Subaru Impreza 555 N1WRC zpět v akci
Colinův otec Jimmy McRae, sám velmi úspěšný bývalý závodník, usedne za volant Imprezy s registračním číslem „N1WRC“ při červnové akci Rallyday Castle Combe 2020.
Jedná se o originální exemplář, se kterým předčasně tragicky zesnulý Colin vybojoval poslední celkové vítězství pro „áčkovou“ Imprezu v rámci seriálu mistrovství světa. Stalo se tak v roce 1996 při španělské Rallye Catalunya. Další roky se už totiž nesly ve znamení modelů s přívlastkem WRC.
Pětinásobný britský šampion Jimmy McRae je sice pravidelným účastníkem Rally Day, ale letošní ročník bude nejen pro něj výjimečný. Vydání 2020 je totiž plánováno jako oslava 25. výročí Colinova zisku titulu mistra světa.
Opětovné spojení příjmení McRae a ikonické Imprezy 555 u bude o to silnější.
Pokud mluvíme závodních modelech značky Subaru, musíme mluvit samozřejmě o Prodrive. Firma z Banbury se stala letošním partnerem pořadatelů „Dne rally“.
„Je skvělé vidět, že akce Rallyday zůstává věrná své myšlence a v průběhu dvou desetiletí se stala jednou z největších oslav rallysportu v rámci Velké Británie“, řekl master & commander společnosti Prodrive, David Richards.
Hlavní pořadatel Tom Davis dodává: „Když vzpomínáme na Colina a Dereka (Ringera), vzpomínáme též na legendární modro-žlutou Imprezu 555. Jsme tedy velmi rádi, že jsme mohli navázat spolupráci právě s firmou Prodrive, která stojí za úspěchy vozů Subaru na tratích po celém světě.“
Poklady z dílen Prodrive
Prodrive plánuje přivézt na okruh v hrabství Wiltshire i další klenoty ze svého depositu.
Kategorii WRC bude zastupovat model Impreza WRC99 – vítězný vůz Richarda Burnse ze Safari rallye 2000. „Mini“ období připomene John Cooper Works, se kterým v roce 2011 brázdil světové tratě Dani Sordo.
Subaru Impreza WRC / Richard Burns
Subaru Impreza WRC / Richard Burns
Cesta v čase zpět do zlaté éry rally se ponese ve znamení Porsche 911 SC RS z roku 1984, se kterým startoval na soutěžích Blízkého východu katarský jezdec Saeed Al-Hajri, přezdívaný též „Král dun“.
Saeed Al-Hajri / Porsche 911 SC RS
Připraveno je i originální MG Metro 6R4 z roku 1986, za jehož volantem seděl v britském mistrovství Jimmy McRae. Oba vozy jsou vyvedeny v dobových barvách hlavního sponzora, tabákového gigantu „Rothmans“.
MG Metro 6R4 Prodrive
V plánu je účast ještě jednoho exkluzivního „soutěžáku“, ale jeho identitu udržuje pořadatel i Prodrive v tajnosti.
Rallyday – pouť pro petrolheady
Historie Rallyday sahá až do roku 2001. Brian Stubbings a Darin Frow z britského Mitsubishi Lancer Register (klub majitelů vozů Mitsubishi) uspořádali „Rally Supercar Day“, kterého se zúčastnilo zhruba 2500 diváků.
Ročník 2005 se nesl ve znamení oslavy 25. výročí představení prvního modelu Audi Quattro a též faktu, že se jednalo o poslední veřejné vystoupení mistra světa z roku 2001 Richarda Burnse před jeho nečekaným úmrtím. Hned v dalším vydání zde jeho otec, Alex Burns, absolvoval v Subaru Impreza RB5 (akční model vyrobený jako vzpomínka na Richarda) několik čestných kol.
Subaru Impreza RB5
O významnosti celé akce svědčí účast mnoha hvězd z prostředí rally.
Diváci mohli na okruhu Castle Combe v minulosti vidět mimo jiné Pettera Solberga, Björna Waldegaarda, Markku Aléna, Didiera Auriola či Mikiho Biasiona.
Fakta o Castle Combe Circuit
Původně se jednalo o letiště rodiny Gorstů, otevřené v roce 1941. Pro své účely jej využívala RAF. V průběhu druhé světové války bylo základnou pro polské stíhače. Uzavřeno bylo L.P. 1948 a o dva roky později jej majitelé přebudovali na okruh o délce 2,977km.
Závodů na něm pořádaných se v průběhu let zúčastnila motoristická esa jako Stirling Moss, Mike Hawtorn, Roy Salvadori či John Surtees.
Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!