RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín 2023
    • Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?
    • Rally Vyškov 2023
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl
    • Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl
    • Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace
    • BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák
    • Barum Czech Rally Zlín 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023

      Evropská Barum Czech Rally Zlín 2023 připravena ke startu

      25.7.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín 2023

      29.9.2023

      Rally Vyškov 2023

      16.9.2023

      BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

      27.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023

      27.8.2023

      Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

      17.8.2023
    • Kalendář
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Krocení svižného Favorita- dobový test továrního „áčka“
    Krocení svižného Favorita - Ing.Otakar Gregora
    Soutěžáky

    Krocení svižného Favorita- dobový test továrního „áčka“

    By Ivo Nowi Novák21.6.20207 Mins Read

    Když jsem si koncem roku 1988 prohlížel jeden z prvních exemplářů soutěžního Favorita a seznamoval se s jeho konstrukcí a technickými údaji, zatoužil jsem ho poznat také v akci, za jízdy, která prozradí jeho skutečné kvality.


    Svezení s Pavlem Siberou

    Přání se mi brzy splnilo, i když jen v pasivní podobě na sedadle spolujezdce vedle Pavla Sibery, jednoho z členů továrního týmu.

    Ačkoli předváděcí jízda trvala jen několik minut, zanechala ve mně nezapomenutelný dojem, ale současně i rozpaky, jaký podíl na něm přičíst nespornému jezdeckému umění muže za volantem a jaký vlastnostem vozu.

    To bych se býval dozvěděl, kdybych se mohl sám posadit za volant. Na to ale tehdy nebylo ani pomyšlení, poněvadž vozů „na rozbití“ nebylo nazbyt. A tak jsem si tohle potěšení musel odříct.


    Půjčíte mi „áčko“?

    Až o rok později, v druhé polovině března, jsem mohl dovršit „ochutnávání“ soutěžního Favorita díky pochopení Pavla Janeby, nového vedoucího oddělení automobilového sportu koncernu Škoda, který jeden vůz zapůjčil naší redakci ke krátkému testu.

    Škoda Favorit 136L skupina A

    Nebyl to ovšem nový vůz, o čemž svědčily šrámy na karosérii, které na ní nechala loňská sezóna. Tehdy s ním jezdil Ladislav Křeček a když vůz splnil svůj úkol, podrobil se repasi, dostal nový motor a používá se k tréninkům a různým zkouškám. Proto také jeho výbava nebyla úplná – z ekonomických důvodů z něj byly demontovány sedačka „šitá na míru“, volant, hasící zařízení a nahrazeny jinými. Buď jak buď, byl to soutěžní Favorit – hlavně, že v konstrukci podvozku byly všechny nové prvky, jimiž se liší od sériového, jen motor měl o několik „koní“ méně než ve špičkové tovární úpravě.


    Poznáváme kokpit

    A tak jsem přelezl boční výztuhu klecového ochranného rámu a zapadl do anatomického sedadla, abych se nejprve rozhlédl po svém „pracovišti“. Ze sériového vozu zůstalo v interiéru jen to, co předpisy nedovolují upravovat, měnit nebo odstranit.

    Přístrojová deska

    Především je to přístrojová deska, respektive její plastový panel, jejíž výstroj je však přizpůsobena potřebám sportovního provozu.

    Nejmarkantnější změnou je náhrada kombinovaného přístroje ve stíněném výklenku před volantem jednotlivými „budíky“ s kruhovými číselníky – rychloměrem, otáčkoměrem, ukazatelem stavu paliva, teploměrem chladící kapaliny a oleje a tlakoměr oleje.

    Vzhled střední části přístrojové desky se příliš nezměnil, jen jeden z neobsazených tlačítkových spínačů je využit pro spínání větráku chladiče (používá se jen při pomalém popojíždění, respektive u stojícího vozu, kdy nestačí ke chlazení náporový účinek). Dále jsou zde spínače elektrických čerpadel paliva.

    Pravá část přístrojové desky a víko odkládací schránky jsou upraveny výřezem pro umístění tripmasteru, obsluhovaného spolujezdcem, jenž na jeho dvou displejích odečítá důležité údaje o ujeté vzdálenosti a čase jízdy.

    Uvnitř odkládací schránky jsou všechny pojistky a relé, ve snadném dosahu, umožňujícím rychlou výměnu nebo opravu.

    Novinka v brzdové soustavě

    Vlevo pod volantem je malé vroubkované kolečko, jímž se nastavuje poměr účinnosti předních a zadních brzd. Ten lze za jízdy měnit ventilem ovládaným překlápěcí rukojetí mezi sedadly, jímž se reguluje tlak v okruhu zadních brzd, čehož se využívá k ovládání vozu podle okamžitých podmínek. Musí se to ovšem umět.

    Škoda Favorit 136L skupina A
    Ventil regulující tlak v okruhu zadních brzd

    Tomu je uzpůsobeno i ovládání parkovací brzdy kapalinovým převodem a standardní ruční pákou, jejíž západku lze vyřadit z činnosti.

    Obě anatomické sedadla s integrovanými opěrkami hlavy – spolujezdec sedí o něco níže než jezdec, čímž se snižuje těžiště vozu – jsou vybavena čtyřbodovými bezpečnostními pásy.

    Z výbavy sériového vozu byly zachovány jen předepsané výplně dveří, všechno ostatní bylo odstraněno – čalounění stropu, podlahy, sloupků karosérie a samozřejmě zadní sedadla. Naopak přibyl tuhý, ale lehký klecový ochranný rám, bránící při havárii nebezpečné deformaci karosérie.

    Škoda Favorit 136L skupina A

    K vnější výstroji testovaného vozu patřily dva páry přídavných světlometů, na rozdíl od již dříve popsané první verze měl jen jednoramenný stěrač uprostřed čelního skla.


    Konečně za volantem

    Po ohledání a vyzkoušení, zda ovládací prvky padnou dobře do ruky (škoda, že sedadlo nebylo posuvné, takže jsem měl pedály trochu dál, než jsem byl zvyklý), jsem se pustil do „oživování“.

    Škoda Favorit 136L skupina AMotor byl již trochu ohřátý a tak samotný start nebyl obtížný. Hned se ozvalo dravé burácení, takřka netlumeně pronikající do interiéru. Otáčkoměr mě upozornil, že volnoběžné otáčky jsou nastavené podstatně výš než u sériového vozu, asi na 2000 min-1 – ostatně motor s tvrdší charakteristikou nemá „spodek“ a pořádně táhnout začíná až tak od 4000 min-1.

    První rozjezd skončil neslavně zhasnutím motoru, neboť jsem příliš šetřil plynem a také záběr spojky byl tvrdší než u sériového Favorita. Chybami se člověk učí a tak jsem se brzy vypořádal s tímto nezvykem.

    Pak už jsem jen vyslechl Křečkovo doporučení, abych „točil tak do sedmi tisíc“ a s přáním šťastné cesty jsem se vydal na první kilometry po dálnici k Praze.


    Těžko na bojišti

    Ale ouha, moc radosti mi nepřinesly – on také soutěžní vůz není rodinný cestovní automobil a tak kdo hledá komfort, ať do něj raději ani nesedá.

    Uvnitř rámus jak v klempírně a není třeba ani hlukoměru pro důkaz, že hladina hluku, ani u našich sériových vozů ostatně nijak nízká, je výrazně překročena. Tvrdší pérování a nepolstrovaná sedadla přenášejí do těla rázy i při přejezdu nejmenších nerovností.

    Silnou stránkou by měly být dynamické vlastnosti a tak je zkouším, zatím bez měření. Favorit akceleruje opravdu znamenitě, ale když vytočím motor na 7000 min-1 při zařazené pětce, hravě mě předjíždí sériový Favorit. Teprve dodatečně zjišťuji, že testované „áčko“ má nejkratší z homologovaných stálých převodů.

    Cestou zaznamenávám zajímavý úkaz, o němž jsem měl do té doby jen teoretické znalosti. Při přidání plynu vůz beze změny polohy zatáčí vlevo, při ubrání naopak vpravo. To je vliv nestejně dlouhých a tedy i nestejně tuhých hnacích hřídelů kol, takřka neznatelný u sériového vozu, ale citelný u soutěžního s podstatně výkonnější motorem.

    První jízdu končím po šedesáti kilometrech korzem pražskými ulicemi, jehož akustický efekt sice otáčí hlavami kolemjdoucích i řidičů ostatních vozidel, ale mně, kromě rychlých startů na křižovatkách, nepřináší žádný požitek.


    Vzhůru na „erzetu“

    Kvality soutěžního vozu by však měly vyniknout v prostředí, pro něž je určen. A tak s fotoreportérem Jirkou Maršíčkem vyjíždíme následující den z Prahy, abychom vůz vyzkoušeli a také vyfotografovali v akci na jedné z rychlostních zkoušek Rallye Příbram.

    Teprve tam se dostává „áčku“ zadostiučinění. Prašná, kamenitá a rozbitá vozová cesta je právě to, co mu chutná nejvíce. Jede jako po kolejích, vynikající podvozek, vysoko hodnocený i u sériového vozu, skládá absolutorium i v podstatně těžších podmínkách razantní jízdy.

    Teď chápu, proč Favorit poráží i vozy, které mají pod kapotou mnohem početnější stádo koní. Věřím, že bez velkých úprav by snesl i výkonnější motor, takové má rezervy.

    Krocení svižného Favorita - Ing.Otakar Gregora

    Teprve tady mám ten pravý požitek z jízdy, skutečnou radost z ní, jak hlásají reklamní plakáty některých automobilek. Přesné řízení a kombinace brzda-plyn vyřeší i svízelné situace „zavánějící“ přinejmenším výletem do pole. Zanedbatelný není ani podíl pneumatik Barum Racing 175/70 R14 s dezénem OR45. Jen neradi se dáváme na zpáteční cestu po asfaltce, která tomuto vozu zdaleka nesluší.

    Po několika stovkách kilometrů za volantem soutěžního Favorita se s ním dost nerad loučím. Odpouštím mu vše, čím potrápil moje uši a tělo, neboť na veškerou tuto nepohodu dávají zapomenout jeho skvělé jízdní vlastnosti, které naplno vynikly tam, kde je „jako doma“.

    Vzpomínám na obavy, vyslovované při nedávném přechodu na novou generaci vozů Škoda – vyrovná se nováček s předním pohonem svému úspěšnému předchůdci s koncepcí „vše vzadu“? Nebyly tak neopodstatněné, ale myslím, že dnes už patří minulosti!


    vyšlo v magazínu MOTOR 1990 | text: Ing. Otakar Gregora • foto: Jiří Maršíček

    Group A historické automobily Škoda Favorit Škoda Motorsport testování
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák29.9.2023

    Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín 2023

    By Ivo Nowi Novák17.8.2023

    Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

    By Ivo Nowi Novák10.8.2023

    BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák – test Vyškov 2023

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Září
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
        12
    • Rally Vyškov

      Celý den
      02/09/2023
      Rally Vyškov

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko

      Masarykovo nám. 20/43, Město, 682 01 Vyškov, Česko
      http://www.rallyvyskov.cz/

      RALLY VYŠKOV 2023

      Průběžný seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Celková …[Read more]

    3
    45678910
    1112131415
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      15/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    16
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      16/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    17
    • Invelt Rally Pačejov

      Celý den
      17/09/2023-17/09/2023
      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko

      18614, 341 01 Pačejov, Česko
      http://www.rallypacejov.cz
      Rally Pačejov 2017 - Stejskal

      Invelt Rally Pačejov 2023
      Oblíbený pačejovský rallysprint se v sezóně 2020 zařadil do kalendáře …[Read more]

    1819202122
    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      22/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    23
    • Futures Contproduct Rally Morava

      Celý den
      23/09/2023
      AMK Ecce Homo Šternberk

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko

      Hlavní nám. 165/18, 785 01 Šternberk, Česko
      http://www.rally-morava.cz
      Rally Jeseníky 2018

      Futures Contproduct Rally Morava 2023

    • Rallye Kroměříž – ČMPR

      Celý den
      23/09/2023-23/09/2023
      Rallye Kroměříž Velké nám.

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko

      Velké nám. 108, 767 01 Kroměříž, Česko
      https://www.multi-s.cz/rally/

      V. RALLYE KROMĚŘÍŽ 2023 (ČMPR)

      Zvláštní ustanovení (PDF)
      Seznam přihlášených posádek

    24
    252627282930 
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.9.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín 2023

    Fotogalerie rally
    16.9.2023By Jakub Skýpala1 Min Read

    Rally Vyškov 2023

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

    Fotogalerie rally
    27.8.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Barum Czech Rally Zlín 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (211) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (86) fanoušci (56) Ford (43) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (166) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (34) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (336) technika (71) technika WRC (47) testování (32) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (593) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.