Během své sportovní kariéry, zasvěcené výhradně značce Škoda, dokázal být úspěšný s vozy tří naprosto odlišných koncepcí. Začínal s motorem za zády, vrchol zažil za volanty favoritů a felicií a po odchodu z továrního týmu byl rychlý i se „čtyřkolkou“ kategorie WRC – Pavel Sibera, někdejší špičkový pilot, který před nedávnem oslavil své padesátiny.
Svoji poslední soutěž Pavel Sibera (nar. 18. listopadu 1962) absolvoval před deseti lety, při brněnské Autosalon rally. Od té chvíle jste mladoboleslavského jezdce na rally potkat nemohli.
„V devadesátých letech jsem, kromě Safari, s továrním vozem startoval alespoň jednou ve všech podnicích mistrovství světa, které se tehdy jezdily. Z této úrovně se mi pak už nechtělo klesat níž a níž, proto jsem nikdy netoužil usednout při soutěži za volant produkčního vozu. Byl jsem zvyklý jet pokud možno vždy naplno, a ne jen pro zábavu, proto mě neláká ani myšlenka závodění s historickým autem,“ svěřil se Sibera, jehož to dnes k tratím rally, včetně jeho domácí Bohemky, nijak netáhne ani jako diváka.
Nejhezčí pohled na rally je beztak zpoza volantu soutěžního vozu,“ říká. Soutěžáckou scénu však nikdy nepřestal sledovat, a proto má, vzhledem ke svým zkušenostem jezdce i technika, stále co říci i k aktuálnímu dění.
Vzpomínka na premiéru Octavie WRC
Před koncem tisíciletí měl tým Škoda Motorsport s projektem Octavia WRC (1998-99) našlápnuto do nejvyšších pater světové rally. Po letech, kdy si jeho členové mohli užívat úspěchů i dobré týmové pohody, ale přišlo rozladění. Tým se stal vpravdě mezinárodním a atmosféra uvnitř něj se výrazně změnila.
„Ve fabrice vždy panovala jistá náklonnost k lidem, kteří neměli český pas. Ti pak snáze prosazovali svoje názory a požadavky. Nejmarkantnější to bylo po příchodu Armina Schwarze na začátku vývoje Octavie WRC. Když řeknu, že před prvním startem na Monte Carlu jsem měl příležitost ujet s tímto vozem tak dvacet kilometrů, nejsem daleko od pravdy.
Mluvit tedy do jakéhokoli nastavení vozu bylo nemožné. Všechny testy tenkrát jezdil výhradně Armin. Myslím, že kdybychom se, ať čeští jezdci nebo technici, mohli na vývoji Octavie WRC podílet více, její úroveň byla jinde.
Ono taky – když srovnám naše tehdejší smluvní podmínky jako českých jezdců se smlouvou Armina Schwarze, musím konstatovat, že Armin byl více než desetkrát lépe placený a na rozdíl od nás měl tříletou smlouvu plus další výhody,“ svěřil se Sibera, který nakonec pro tým vybojoval největší úspěch sezóny 1999 v podobě titulu vicemistra Evropy s Octavií Kit Car.