RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»FOR SALE»Kolekce LANCIA MARTINI – hračky pro velké kluky
    Lancia Martini - kolekce John Joseph Campion
    FOR SALE

    Kolekce LANCIA MARTINI – hračky pro velké kluky

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák29.1.2020Updated:29.1.20201 komentář7 Mins Read

    Nepříliš často nalezneme v nabídkách specialistů na prodej exkluzivních cestovních a závodních vozů kolekci, z níž na hony daleko čpí atmosféra zlaté éry automobilových závodů. Doby, kdy nic nebylo nemožné a rozpočty týmů byly takřka neomezené. Za velkou louží je aktuálně k mání rovných šest kusů techniky ze dnes již zaniklých dílen turínské automobilky Lancia. Aby to bylo motoristicky genderově vyvážené, jedná se o tři „okruháče“ a tři rallyové speciály. Samozřejmě v těch nejsprávnějších barvách!


    Život v rytmu rock´n´rollu

    Vítejte v americkém snu! John Joseph Campion byl obyčejný kluk. Flákal školu, nezvládl maturitu a tím pádem nemohl studovat vysokou školu. Ve svých jednadvaceti letech se rozhodl emigrovat z rodného Irska do USA.

    V kapse měl pár dolarů a vizi, kterou se mu nakonec podařilo beze zbytku naplnit. V USA začal pracovat jako roadie pro rockové velikány Rolling Stones, AC/DC, KISS či U2. To mu však nestačilo. Campion chytil příležitost za pačesy, využil svých znalostí a jal se sestrojit mobilní velkokapacitní elektrické generátory, které kapely začaly postupně využívat při svých energeticky náročných show.

    Postupem času vybudoval několik úspěšných společností a vstoupil s nimi na americkou burzu cenných papírů. Momentálně se firmy Johna Campiona zabývají rychlým rozmístěním dočasných elektráren ve všech koutech světa, jež byly zasaženy přírodními katastrofami či nedostatkem energie.

    Jeho jmění přesahuje jednu miliardu dolarů. S manželkou založil dvě nadace. Ale co nás může těšit nejvíce – je blázen do aut. Přes sbírku Porsche a Ferrari postupně přešel k další italské značce. Lancia.


    Nemoc si nevybírá, ale…

    Před nějakým časem byla u Campiona diagnostikována leukémie. Podstoupil transplantaci kostní dřeně. Už v prvních fázích léčby nemoci se v něm postupně začala probouzet jakási nostalgie po životě v Irsku a věcech z Irska pocházejících. Především autech.

    V rámci rehabilitace si naordinoval pár kol na irském okruhu Mondello Park v historickém voze F1 March 811 po Dereku Dalym. A právě krátká zkušenost s „efjedničkou“ odstartovala v jeho hlavě novou touhu. Vybudovat sbírku významných originálních závodních vozů s irskými kořeny.

    F1 March 811
    F1 March 811

    (Skoro) všechny Lancie musí pryč

    Campionova garáž je však zřejmě pro další motorové exempláře malá a na webu Girardo & Co. proto nalezneme několik originálních vysoko karátových klenotů italské automobilky na prodej. Italské vozy s livrejí kořeněného aperitivu, jež sbíral šest let a vdechnul jim nový život, si musí hledat nové majitele. Přijměte pozvání ke krátkému rendez-vous do skvostné historie rally.


    LANCIA 037 RALLY EVO 2

    Začněme nejstarší rallyovou dámou z Campionovy kolekce.

    „Zerotrentasette“ s evidenčním číslem „TO W67780“ přišla na svět 2.listopadu 1983. Jedná se o vůz se šasi 411 – jedenáctý exemplář z dvacetikusové série druhé evoluce Lancie 037.

    Lancia 037 Rally John J Campion
    Lancia 037 Rally / © Girardo & Co.

    V roce 1984 jej použil Markku Alén jako „Recce car“ při Rally 1000 jezer ve Finsku. Taková byla doba. Trénovalo se v „ostrých“ kousích.

    Po krátké nezávodní epizodě bylo auto podstoupeno Jolly Clubu, oděno do barev TOTIP a vyladěno pro účast v závodech ME v rally. Dario Cerrato s ním na  vybojoval 2. místo za Biasionem a při Rally Costa Blanca místo třetí. I díky těmto umístěním se později stali Cerrato s Beppem Cerrim mistry Evropy.

    Lancia 037 Rally / Rallye Costa Blanca 1985
    Rallye Costa Blanca 1985 / © Girardo & Co.
    Lancia 037 Rally / Rallye Costa Brava 1985
    Rallye Costa Brava 1985 / © Girardo & Co.

    Lancia byla poté prodána týmu TAM AUTO a získala bojové barvy nového hlavního sponzora „Starter“. Za jejím volantem se postupně vystřídali Enrico Bertone, Gianfranco Cunico a Grazziano Rossi (otec Valentina Rossiho). V roce 1987 s „nulatřicetsedmičkou“ ještě epizodně startoval při Rally Citta di Torino Jean-Claude Andruet.

    Lancia 037 Rally / John J Campion
    Lancia 037 Rally / © Girardo & Co.

    Přes společnost Giuseppe Zoncy (ten auto odkoupil za 118 miliónů italských lir) se o rok později dostalo k „Beppe“ Voltovi. V jeho rukou jsme Lancii mohli vidět například při Star Rally 2013. Zlínské číslo na dveřích má dodnes. Jeden z partnerů RALLYLIFE.CZ se tak dostal až do Ameriky!

    Do Campionovy sbírky doputovala v roce 2013. Prošla kompletní revizí a obdržela certifikát pravosti „Abarth Classiche“.


    LANCIA DELTA S4

    Auto s číslem šasi 208 bylo v roce 1985 použito jako „test Car“ se speciální značkou „TOA637354“ před Rally Monte Carlo a Rally Sweden. Samozřejmostí byl přesně střižený kabátek Martini. Za volantem se střídali Markku Alén, Miki Biasion a Giorgio Pianta.

    Lancia Delta S4 Rally John J Campion
    Lancia Delta S4 Rally / © Girardo & Co.

    Začátkem roku 1986 bylo auto podstoupeno Jolly Clubu (livrej TOTIP). Cerrato s Cerrim s ním zvítězili na Rally 1000 Miglia a při šotolinové Rally Costa Smeralda (Sardinie) obsadili třetí příčku za Henri Toivonenem a Andreou Zanussim.

    Lancia Delta S4 - Cerrato/Cerri Rallye 1000 Miglia 1986
    Rallye 1000 Miglia 1986 / © Girardo & Co.
    Lancia Delta S4 - Cerrato/Cerri Rallye Costa Smeralda 1986
    Rallye Costa Smeralda 1986 / © Girardo & Co.

    Na konci dubna obdržela Lancia stálou registrační značku „TO77892E“ a byla vystavena při Motor Show Torino vedle své sestřičky (šasi 204).

    Milovaným vozům skupiny B však zvonil pomalu umíráček a stávaly se nechtěnými. Nepotřebnou Deltu odkoupil Augusto Cesari a v letech 1987 a 88 se s ní účastnil italského šampionátu závodů do vrchu. Tam „béčkový“ zákaz ještě neplatil.

    Augusto Cesari
    Augusto Cesari / Lancia Delta S4 Rally

    V roce 2001 přidal Deltu do své kolekce sběratel Lancií Antonio Da Rios. Není bez zajímavosti, že v jeho depozitu bylo v té době dalších sedm „esčtyřek“.

    Na tratě se vůz jednorázově vrátil při Rally Poreč 2005 s Cerratem za volantem.

    Lancia Delta S4 Rally interier
    Lancia Delta S4 Rally / © Girardo & Co.
    Lancia Delta S4 Rally / John J Campion
    Lancia Delta S4 Rally / © Girardo & Co.

    Další majitelem se stal léta Páně 2007 Lucio Peruggini. Italský vrchař dal Deltě znovu pořádně „pohulit“. Zúčastňoval se s ní pravidelně všemožných závodů do vrchu či nepravidelně sanmarinských Rallylegend. Naposledy ročníku 2015 – velkolepé oslavy třicetiletého jubilea „béčkové“ bestie.

    Krátce poté si Peruggini plácnul s Campionem a „Essequattro“ plulo přes oceán. Stejně jako Lancia 037, i S4 prošla kompletní revizí, obdržela certifikát „Abarth Classiche“ a z barev TOTIP byla přeoděna zpět do klasické livreje Martini.


    LANCIA DELTA HF INTEGRALE 8V

    Seznamte se – osmiventilová „Integrála“, ročník 1988, rodné číslo TO34162H. A pořádná světoběžnice!

    Lancia Delta HF Integrale 8V John J Campion
    Lancia Delta HF Integrale 8V / © Girardo & Co.

    Prvním ostrým startem byla Rallye de Portugal 1988. Miki Biasion ji přivezl na cílovou rampu v absolutně nejrychlejším čase ze všech.

    Zajímavostí je, že v Portugalsku nahradil stálého Mikiho „mitfáru“ Tiziana Siviera Carlo Cassina. Siviero se totiž doléčoval ze zranění, které utrpěl na testu před Rally Kenya.

    Krátká tour Biasona a Lancie do USA na Rallye Olympus byla opět vítězná. Zato návrat zpět do své domoviny měl hořkou příchuť. Vůz osedlal Francouz Yves Loubet při Rally San Remo, ale odstoupil pro technickou závadu už v první etapě.

    Lancia Delta HF Integrale 8V - Rallye de Portugal 1988
    Rallye de Portugal 1988 / © Girardo & Co.
    Lancia Delta HF Integrale 8V - Olympus rallye 1988
    Olympus rallye 1988 / © Girardo & Co.

    Poté Lancie putovala letecky znovu přes oceán až do daleké Austrálie. Italku koupila firma Australia Rally Services P/L. Registrační značka byla změněna na 7NI758.

    Pokud byste měli o vůz eminentní zájem, vězte, že k němu jako bonus obdržíte původní a kompletní přepravní dokumenty, jež byly nutné pro transport k „protinožcům“. A navrch jakýsi deník, ve kterém jsou zaznamenány údaje o všech závodech (včetně fotografií), které během své aktivní kariéry Deltička na vzdáleném kontinentu absolvovala.

    Lancia Delta HF Integrale 8V
    Lancia Delta HF Integrale 8V / © Girardo & Co.
    Lancia Delta HF Integrale 8V / interier
    Lancia Delta HF Integrale 8V / © Girardo & Co.

    Jejím pilotem v ráji klokanů byl Greg Carr a mimo místních soutěží s ní odstartoval též na Rally Australia ´88 (3.místo), ´89 (odstoupil pro závadu diferenciálu) a Rally New Zealand ´90 (havárie).

    Lancia byla zrepasována a poté uložena u Fiatorque Australia, odkud ji John J Campion v roce 2013 odkoupil a odvezl do své americké sbírky. I tato Delta je certifikována „Abarth Classiche“ a je jednou z mála, která zůstala v osmiventilové verzi.


    Tajný tip na závěr

    Líbí se vám nabízený italský cirkus? Nezbývá tedy, než se přihlásit na pozici bedňáka k Michalovi Davidovi a Krokům Františka Janečka a nakrmit jejich flitrovou kulturákovou šou pořádnou dávkou elektriky z vlastnoručně vyrobených generátorů. Peníze se budou jen sypat a auta jsou v mžiku vaše. Jednoduché, leč nejisté!

    Ovšem jednu jistotu přece jen máte. Skvělá kolekce Lancia Martini není, na rozdíl od těch vánočních čokoládových, v ničem ošizená. Obsahuje nejlepší ingredience, jejichž chuť se s postupem času ještě prohloubí. A rozhodněte při konzumaci všech bonbonků naráz nepřiberete na váze!

    aukce historické automobily Itálie John J Campion Lancia Lancia 037 Rally Lancia Delta HF Lancia Delta S4 Miki Biasion USA
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Jak se peče setinová rally 2.díl – Setkání s Radochem

    Jak se peče setinová rally 1.díl – Klíče k Tatře

    1 komentář

    1. Pietro on 29.1.2020 17:29

      Bravo Ivo 🙂 Nádherný článek o nádherných vozech,legendární značky LANCIA !

      Reply

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.