Nepříliš často nalezneme v nabídkách specialistů na prodej exkluzivních cestovních a závodních vozů kolekci, z níž na hony daleko čpí atmosféra zlaté éry automobilových závodů. Doby, kdy nic nebylo nemožné a rozpočty týmů byly takřka neomezené. Za velkou louží je aktuálně k mání rovných šest kusů techniky ze dnes již zaniklých dílen turínské automobilky Lancia. Aby to bylo motoristicky genderově vyvážené, jedná se o tři „okruháče“ a tři rallyové speciály. Samozřejmě v těch nejsprávnějších barvách!
Život v rytmu rock´n´rollu
Vítejte v americkém snu! John Joseph Campion byl obyčejný kluk. Flákal školu, nezvládl maturitu a tím pádem nemohl studovat vysokou školu. Ve svých jednadvaceti letech se rozhodl emigrovat z rodného Irska do USA.
V kapse měl pár dolarů a vizi, kterou se mu nakonec podařilo beze zbytku naplnit. V USA začal pracovat jako roadie pro rockové velikány Rolling Stones, AC/DC, KISS či U2. To mu však nestačilo. Campion chytil příležitost za pačesy, využil svých znalostí a jal se sestrojit mobilní velkokapacitní elektrické generátory, které kapely začaly postupně využívat při svých energeticky náročných show.
Postupem času vybudoval několik úspěšných společností a vstoupil s nimi na americkou burzu cenných papírů. Momentálně se firmy Johna Campiona zabývají rychlým rozmístěním dočasných elektráren ve všech koutech světa, jež byly zasaženy přírodními katastrofami či nedostatkem energie.
Jeho jmění přesahuje jednu miliardu dolarů. S manželkou založil dvě nadace. Ale co nás může těšit nejvíce – je blázen do aut. Přes sbírku Porsche a Ferrari postupně přešel k další italské značce. Lancia.
Nemoc si nevybírá, ale…
Před nějakým časem byla u Campiona diagnostikována leukémie. Podstoupil transplantaci kostní dřeně. Už v prvních fázích léčby nemoci se v něm postupně začala probouzet jakási nostalgie po životě v Irsku a věcech z Irska pocházejících. Především autech.
V rámci rehabilitace si naordinoval pár kol na irském okruhu Mondello Park v historickém voze F1 March 811 po Dereku Dalym. A právě krátká zkušenost s „efjedničkou“ odstartovala v jeho hlavě novou touhu. Vybudovat sbírku významných originálních závodních vozů s irskými kořeny.
(Skoro) všechny Lancie musí pryč
Campionova garáž je však zřejmě pro další motorové exempláře malá a na webu Girardo & Co. proto nalezneme několik originálních vysoko karátových klenotů italské automobilky na prodej. Italské vozy s livrejí kořeněného aperitivu, jež sbíral šest let a vdechnul jim nový život, si musí hledat nové majitele. Přijměte pozvání ke krátkému rendez-vous do skvostné historie rally.
LANCIA 037 RALLY EVO 2
Začněme nejstarší rallyovou dámou z Campionovy kolekce.
„Zerotrentasette“ s evidenčním číslem „TO W67780“ přišla na svět 2.listopadu 1983. Jedná se o vůz se šasi 411 – jedenáctý exemplář z dvacetikusové série druhé evoluce Lancie 037.
V roce 1984 jej použil Markku Alén jako „Recce car“ při Rally 1000 jezer ve Finsku. Taková byla doba. Trénovalo se v „ostrých“ kousích.
Po krátké nezávodní epizodě bylo auto podstoupeno Jolly Clubu, oděno do barev TOTIP a vyladěno pro účast v závodech ME v rally. Dario Cerrato s ním na vybojoval 2. místo za Biasionem a při Rally Costa Blanca místo třetí. I díky těmto umístěním se později stali Cerrato s Beppem Cerrim mistry Evropy.
Lancia byla poté prodána týmu TAM AUTO a získala bojové barvy nového hlavního sponzora „Starter“. Za jejím volantem se postupně vystřídali Enrico Bertone, Gianfranco Cunico a Grazziano Rossi (otec Valentina Rossiho). V roce 1987 s „nulatřicetsedmičkou“ ještě epizodně startoval při Rally Citta di Torino Jean-Claude Andruet.
Přes společnost Giuseppe Zoncy (ten auto odkoupil za 118 miliónů italských lir) se o rok později dostalo k „Beppe“ Voltovi. V jeho rukou jsme Lancii mohli vidět například při Star Rally 2013. Zlínské číslo na dveřích má dodnes. Jeden z partnerů RALLYLIFE.CZ se tak dostal až do Ameriky!
Do Campionovy sbírky doputovala v roce 2013. Prošla kompletní revizí a obdržela certifikát pravosti „Abarth Classiche“.
LANCIA DELTA S4
Auto s číslem šasi 208 bylo v roce 1985 použito jako „test Car“ se speciální značkou „TOA637354“ před Rally Monte Carlo a Rally Sweden. Samozřejmostí byl přesně střižený kabátek Martini. Za volantem se střídali Markku Alén, Miki Biasion a Giorgio Pianta.
Začátkem roku 1986 bylo auto podstoupeno Jolly Clubu (livrej TOTIP). Cerrato s Cerrim s ním zvítězili na Rally 1000 Miglia a při šotolinové Rally Costa Smeralda (Sardinie) obsadili třetí příčku za Henri Toivonenem a Andreou Zanussim.
Na konci dubna obdržela Lancia stálou registrační značku „TO77892E“ a byla vystavena při Motor Show Torino vedle své sestřičky (šasi 204).
Milovaným vozům skupiny B však zvonil pomalu umíráček a stávaly se nechtěnými. Nepotřebnou Deltu odkoupil Augusto Cesari a v letech 1987 a 88 se s ní účastnil italského šampionátu závodů do vrchu. Tam „béčkový“ zákaz ještě neplatil.
V roce 2001 přidal Deltu do své kolekce sběratel Lancií Antonio Da Rios. Není bez zajímavosti, že v jeho depozitu bylo v té době dalších sedm „esčtyřek“.
Na tratě se vůz jednorázově vrátil při Rally Poreč 2005 s Cerratem za volantem.
Další majitelem se stal léta Páně 2007 Lucio Peruggini. Italský vrchař dal Deltě znovu pořádně „pohulit“. Zúčastňoval se s ní pravidelně všemožných závodů do vrchu či nepravidelně sanmarinských Rallylegend. Naposledy ročníku 2015 – velkolepé oslavy třicetiletého jubilea „béčkové“ bestie.
Krátce poté si Peruggini plácnul s Campionem a „Essequattro“ plulo přes oceán. Stejně jako Lancia 037, i S4 prošla kompletní revizí, obdržela certifikát „Abarth Classiche“ a z barev TOTIP byla přeoděna zpět do klasické livreje Martini.
LANCIA DELTA HF INTEGRALE 8V
Seznamte se – osmiventilová „Integrála“, ročník 1988, rodné číslo TO34162H. A pořádná světoběžnice!
Prvním ostrým startem byla Rallye de Portugal 1988. Miki Biasion ji přivezl na cílovou rampu v absolutně nejrychlejším čase ze všech.
Zajímavostí je, že v Portugalsku nahradil stálého Mikiho „mitfáru“ Tiziana Siviera Carlo Cassina. Siviero se totiž doléčoval ze zranění, které utrpěl na testu před Rally Kenya.
Krátká tour Biasona a Lancie do USA na Rallye Olympus byla opět vítězná. Zato návrat zpět do své domoviny měl hořkou příchuť. Vůz osedlal Francouz Yves Loubet při Rally San Remo, ale odstoupil pro technickou závadu už v první etapě.
Poté Lancie putovala letecky znovu přes oceán až do daleké Austrálie. Italku koupila firma Australia Rally Services P/L. Registrační značka byla změněna na 7NI758.
Pokud byste měli o vůz eminentní zájem, vězte, že k němu jako bonus obdržíte původní a kompletní přepravní dokumenty, jež byly nutné pro transport k „protinožcům“. A navrch jakýsi deník, ve kterém jsou zaznamenány údaje o všech závodech (včetně fotografií), které během své aktivní kariéry Deltička na vzdáleném kontinentu absolvovala.
Jejím pilotem v ráji klokanů byl Greg Carr a mimo místních soutěží s ní odstartoval též na Rally Australia ´88 (3.místo), ´89 (odstoupil pro závadu diferenciálu) a Rally New Zealand ´90 (havárie).
Lancia byla zrepasována a poté uložena u Fiatorque Australia, odkud ji John J Campion v roce 2013 odkoupil a odvezl do své americké sbírky. I tato Delta je certifikována „Abarth Classiche“ a je jednou z mála, která zůstala v osmiventilové verzi.
Tajný tip na závěr
Líbí se vám nabízený italský cirkus? Nezbývá tedy, než se přihlásit na pozici bedňáka k Michalovi Davidovi a Krokům Františka Janečka a nakrmit jejich flitrovou kulturákovou šou pořádnou dávkou elektriky z vlastnoručně vyrobených generátorů. Peníze se budou jen sypat a auta jsou v mžiku vaše. Jednoduché, leč nejisté!
Ovšem jednu jistotu přece jen máte. Skvělá kolekce Lancia Martini není, na rozdíl od těch vánočních čokoládových, v ničem ošizená. Obsahuje nejlepší ingredience, jejichž chuť se s postupem času ještě prohloubí. A rozhodněte při konzumaci všech bonbonků naráz nepřiberete na váze!
1 komentář
Bravo Ivo 🙂 Nádherný článek o nádherných vozech,legendární značky LANCIA !