Světla aukční síně spatří další vzácný klenot z bohaté historie rally. Anglickými dílnami PRODRIVE Legends se po mnoha letech opětovně mihlo ex-tovární Subaru Impreza S10 WRC. Po dlouhém putování mezi soukromými majiteli se alespoň na chvíli vrátilo “domů”, aby zde absolvovalo náročnou ozdravnou kůru.


Mr. Hollywood i Colin McRae

“Esdesítka” se šasi PRO-WRC 04008 si do výsledkových tabulek navždy zapsala čtyři starty v šampionátu WRC. Za volantem seděl Petter “Mr.Hollywood” Solberg. V Rally New Zealand a Rally Japan vybojovali Solberg s Millsem první místo, v Turecku skončili třetí a Rally Australia pro změnu po havárii nedokončili. To se psal rok 2004.

Subaru Impreza S10 WRC

Subaru Impreza S10 WRC

Po “ráně” v Austrálii byla Impreza opravena a přestavěna pro použití na Bettegově memoriálu v Bologni. Tam ji krotil sám božský Colin McRae a v cíli bral nepopulární bramborovou příčku.

Na konci sezóny bylo Subaru prodáno soukromému majiteli. Z prominentní SPZky “555 WRC” bylo přeregistrováno na značku “UT53 SRT”. V kokpitu se poté vystřídali piloti jako Armodios Vovos, Kristian Sohlberg, Pierfranco Uzzeni, Ercan Kazaz a dokonce i Mads Østberg.

V roce 2019 doputovalo zpět do garáže Prodrive Legends a zkušení technici se mohli pustit do náročné renovace. Cíl byl jasný – dostat Imprezu do totožného stavu, v jakém byla připravena v roce dva tisíce čtyři po start v Japonské rally.

Karoserie a bojové barvy

Karoserie byla kompletně odstrojena a poté otryskána plastovým médiem. Mechanici se tím zbavili starého laku, aniž by ocelový skelet poškodili. Následovalo měření všech jejich parametrů. Je samozřejmé, že musely proběhnout i nutné opravy. Všechny úkony však provedli technici velmi citlivě, aby nebyla nevratně zničena autenticita celého vozu. Nahrazovaly se jen neopravitelné části.

Oprava karoserie

Lakování ikonickou modrou metalízou “Rally Blue Pearl” je už jen taková třešnička na dortu. Provedla jej totožná firma, jako v roce 2004. Stejně tak aplikaci dobové livreje dostal na starosti tentýž člověk, jako před sedmnácti lety.

Nalakovaná karoserie

Petterovi na míru!

A mohlo se začít s přestavbou. Prodrive má samozřejmě k dispozici veškerou nezbytnou a velmi podrobnou dokumentaci.

Díky ní mohl být vůz byl sestaven do podoby, v jaké v něm závodil Petter Solberg v Rally Japan. A to včetně nastavení podvozku nebo polohy sedadla či pedálů. Dokonce i láhev s vodou pro zahnání Petterovi žízně byla upevněna na autentické místo v interiéru!

Detail motoru

Každý díl byl důkladně zkontrolován. Tlumiče byly rozebrány a přetěsněny. Kompletní renovace se dočkaly i brzdové třmeny. Zcela nahrazeny byly jen brzdové kotouče a palivová nádrž. Jevila jako příliš opotřebovaná a potencionálně nebezpečná.

Pracoviště Pettera Solberga

S důrazem na detail

Pro účely renovace byl vyrobeno tepelné stínění do motorového prostoru. Lišilo se závod od závodu. Díky původní dokumentaci mohli přesně dodržet jeho tvar.

Obě anatomické sedačky putovaly zpět do společnosti SPARCO, kde byly opravena za pomoci dobových materiálů i postupů. PRODRIVE sehnal i sadu tehdejší verze šotolinových pneumatik Pirelli PZero.

A pak jsou tady opravdové detaily, které dotváří celek. Dveřní kapsy na různé drobnosti pro oba členy posádky, originální zvedák, hliníkový kryt střešní kamery FIA WRC či doplnění pracoviště spolujezdce o dnes již opravdu archaický telefon Nokia 6310.

Budoucí majitel tak v aukci získá unikátní speciál v naprosto dokonalé kondici. Jedná se o první Imprezu, kterou vůbec oddělení PRODRIVE Legends uvedlo do téměř původního stavu. Součástí vozu je nezbytný FIA Gold Pass, potvrzení o historické autentičnosti závodního speciálu a balíček vybraných náhradních dílů.

A také japonský talisman pro štěstí, který věnovala japonská firma STI všem posádkám startujícím s vozy Subaru na jejich domácí rally!

Japonský talisman štěstí

Japonský talisman štěstí


foto: Prodrive Legends
Sdílet

O autorovi

Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Komentáře