Čas letí jako bláznivý a je jisté, že pokrok nezastavíme. Moderní je být bezuhlíkostopý a nejlépe elektrickopohonný. I s ohledem na tuto skutečnost je stále na vzestupu zájem o historické „soutěžáky“ a závodění s nimi. Auta na poctivý benzín, s pořádným zvukem, se kterými se jezdec musí prát až do poslední zatáčky každé rychlostní zkoušky.
„Historici“ v kurzu
S rostoucím hladem po vlastnictví „historika“ dochází k dramatickému navýšení jejich prodejních cen, především pak u originálních kousků. Pokud za jejich volanty seděly největší rallyové hvězdy tehdejší doby a dosáhly s nimi výraznějších úspěchů, bývá částka v aukcích a na inzertních internetových serverech téměř astronomická.
Britská společnost PRODRIVE, jeden z nejvýznamnějších a nejúspěšnějších nezávislých konstruktérů v oblasti motoristického sportu, se snaží zachytit tento boom. Vzniklo tak specializované oddělení „PRODRIVE Legends“. Zde dokáží nejen precizně renovovat vozidla, jenž vznikla v jejich dílnách, ale též ověřit jejich autenticitu.
Stále totiž existuje spousta rallyových a cestovních automobilů, které opustily sídlo Prodrive a současní majitelé je chtějí nadále provozovat. Aby také ne.
Subaru či Aston Martin
Od roku 1984 vzniklo v Banbury zhruba 1100 závodních speciálů.
Nejznámějším produktem je samozřejmě několik evolucí modelů Subaru. Krabicovité Legacy a později Impreza vyvinuté pro skupinu A (a „Réza“ samozřejmě též jako World Rally Car), patří dodnes k ikonám rallysportu. Za jejich volanty vybojovali tituly mistrů světa v rally Richard Burns, Petter Solberg a samozřejmě Colin McRae.
Nesmíme zapomenout na léta osmdesátá a zhruba čtyřicet exemplářů BMW E30 M3.
Pokud se budeme bavit o závodech na okruzích, vyrobil Prodrive 180 kusů Aston Martin Vantage a 50 kusů Aston Martin DBR9.
Proč právě PRODRIVE?
O všechny výše zmíněné vozy je třeba se zpětně starat.
Jak s úsměvem říká Paul Howarth, bývalý manažer Subaru WRT a MINI WRC Teamu: „Na světě neexistuje nikdo, kdo by dokázal lépe zrevidovat a zrestaurovat automobil, který byl vyroben v Prodrive, než právě Prodrive.“
A dodává: „Založením Prodrive Legends mají současní majitelé jedinečnou možnost přivézt závodní vůz do jeho rodiště a dokonce často k lidem, kteří jen navrhli a zkonstruovali. Máme k dispozici veškerá data i jednotlivé díly k preciznímu restaurování klíčových částí automobilů. Zákazníkům tak dáváme jistotu, že vůz, který od nás po renovaci převezmou, bude shodný s jeho dobovou specifikací a okamžitě schopen závodit. Nedílnou součástí je samozřejmě jeho autentizace.“
Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!