RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Lifestyle»Jak se peče setinová rally 2.díl – Setkání s Radochem
    Jak se peče setinová rally banner
    Lifestyle

    Jak se peče setinová rally 2.díl – Setkání s Radochem

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák12.6.2022Updated:12.7.2022Žádné komentáře7 Mins Read

    První díl ROADTRIPu: Jak se peče setinová rally  zanechal jeho hrdiny ve chvíli, kdy si nafedrovali panděra gulášem s tuplovaným knedlíkem. Chtělo by se jim hodit nohy nahoru a tlouct špačky. Jenže den ještě zdaleka nekončí. Jaký je tedy plán na sobotní odpoledne?


    Siesta v Technickém muzeu Tatra

    Nechat sednout obědový “náhul”. Přesouváme se o pouhých pár ulic dále. Téměř v samém centru Kopřivnice se nachází druhé, původní muzeum automobilky. V něm je vystavena sbírka osobních vozů značky Tatra. Expozice obsahuje 60 automobilů, sbírku designů, trofejí a částí vozů.

    Technické muzeum Tatra Kopřivnice

    Oproti dopoledne navštívené nákladní expozici nepůsobí výstavní prostor na první dojem tak impozantním dojmem. Nicméně při procházení rozsáhlých prostor v něm narazí návštěvník na spoustu špeků, které jej donutí k zastavení a rozjímání.

    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice

    Präsident kontra Prezident

    Hned u vchodu se přesvědčujeme, že není Präsident, jako Prezident. Motorový kočár Präsident byl prvním automobilem kopřivnické automobilky. Model Tatra T700 Prezident je pro změnu jedním z jejích posledních produktů.

    Nejznámějším uživatelem “té sedm set” byl v minulosti tehdejší předseda poslanecké sněmovny a později vlády, a shodou okolností současný prezident, Miloš Zeman.

    Prototyp Tatra Prezident
    Prototyp Tatry Prezident nebyl nikdy veřejně představen
    Tatra Prezident
    Možnost vidět ho měl například prezident Václav Havel

    Najdeme zde samozřejmě Tatry z období, kdy v továrně působil progresivní konstruktér Hans Ledwinka. To neznáte “Hadimršku”? Fenomén limuzín je prezentován několika modely v aerodynamickém sále. Nacházejí se zde i typy aerodynamických tatrovek z poválečné výroby.

    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice

    Diktátor

    Pro mě je nejzajímavějším exponátem kabriolet T600 s karoserií Josefa Sodomky, který byl vyroben v roce 1949 za účelem účasti na Autosalonu v Ženevě.

    Po návratu z autosalonu rozhodly ústřední orgány KSČ, že bude darován J. V. Stalinovi k jeho 70. narozeninám. Traduje se ovšem, že diktátor se v něm nikdy nesvezl.

    Technické muzeum Tatra Kopřivnice

    Bugy boogie

    Samostatným expozičním celkem jsou sportovní automobily. Většina exponátů pochází až z poválečné úspěšné éry. Mezi nimi vynikal Tatraplan Sport T602 z něhož se dochoval pouze podvozek pocházející z autohavárie Bruno Sojky v závodě Ecce Homo u Šternberku v roce 1951.

    Technické muzeum Tatra Kopřivnice

    Nechybí ani Tatra 603 B, jeden z vítězných automobilů Marathonu della Route v šedesátých let 20. století.

    Obdivovali jsme také dvě autokrosové buginy. Ve srovnání s dnešní technikou působí na první pohled neučesaným dojmem. Ve šprýmu jsme glosovali, jak asi musela probíhat jejich stavba. Shodli jsme se na verzi, že někdo na prostranství uprostřed dílny umístil motor s převodovkou a okolo obou komponent se z dostupných bezešvých trubek, jeklů a íček postavila bugyna. Aerodynamika? A to je co? Vidíte, a přesto dokázala tato monstra vítězit!

    Technické muzeum Tatra Kopřivnice

    Rekordní český supersport. Leč bez rekordu.

    Srdce fanouška svižné jízdy zaplesá při pohledu na český supersport Tatra Eccora Sport V8. Měl zlomit český národní rychlostní rekord.

    Pokus o prolomení se odehrál 8. června 1997 na letišti v Mošnově. Auto řídil někdejší redaktor automobilového televizního pořadu Auto moto revue PhDr. Vladimír Dolejš.

    Vůz se na letmém kilometru v Mošnově rozjel na rychlost 276 km/h (průměr ze dvou průjezdů), což by na stanovení nového rekordu bohatě stačilo. Jenže zasáhly podivné okolnosti.

    Technické muzeum Tatra Kopřivnice
    Technické muzeum Tatra Kopřivnice

    Měsíc před Ecorrou se o stejný výsledek pokusil vůz MTX Tatra V8, tedy supersport s motorem před zadní nápravou. Sice na letmém kilometru dosáhl rychlosti pouhých 210,895 km/h, ovšem na překonání rekordu původně z padesátých let to bohatě stačilo.

    Jenže Ecorra Sport V8 rekord nezlomila. Ptáte se proč, když byla rychlejší? Příčinou byla podivná pravidla mezinárodní federace FIA. Podle nich už totiž jeden rychlostní rekord toho roku padl. A jelikož byl řádně zaregistrován, byl platný. Dle knížky známého publicisty a historika Jana Tučka stál za celou poněkud absurdní událostí podnikatel a bývalý závodník Antonín Charouz.

    Technické muzeum Tatra Kopřivnice

    TRÚBAdúři ve Štramberku

    Dost bylo zevlování. Čeká nás ještě slušná porce cesty a ze dne více než  dvacet čtyři hodin nevyždímáme.

    Řítíme se předepsanou rychlostí směr Štramberk. Zatímco “cajzli” machrují s moderním Jakešovým prstem (televizní vysílač na Žižkově), štramberáci vztyčili na kopci nad městem o pár století dříve konkurenční “Trúbu”. Jasně, válcovitá věž vám sice žádný signál do televize nevyšle, nicméně pouhý pohled na ni vás zaručeně naladí na romantickou vlnu. Nelze se  tedy divit, že na blízké štramberské náměstí bude i v letošním roce situována jedna z průjezdních kontrol. A vy jste tam v pátečním podvečeru také zváni!

    Jak rádi bychom se kochali, ale ten čas, ten čas… Prudkým levým vracákem, který by se dal se správným závoďákem projet pěkně “po oušku” (štramberském perníkovém), opouštíme město, jenž je po dlouhá desetiletí oblíbeným turistickým cílem. Je před námi, mimo jiné, cestování po silnicích druhých a silničkách třetích tříd.

    “Kapitáne, kormidlo směr Frýdlant nad Ostravicí. Teď!” No fuj, zase to slovo…

    Opájíme se úseky mezi malebnými loukami a pastvinami, skýtajícími nezastřené výhledy na Lysou Horu a Smrk s velkým “S”. Sluníčko hraje zlaté hity, mráčky se po simpsonovsku kupí a bělají a já si zasvinil šortky kečupem z prefabrikované bulky naplněné něčím, co svým tvarem připomíná párek. No není na tom širém světě krásně?

    MWC Recce
    Dmoucí se pahorky

    Okénko labužníkovo

    Minout restauraci Maralák a nedát si bramborák? Zatímco italský mafióso špagety černý knír se může chlubit pizzou velikosti deklu od kanálu, urostlý Valach okamžitě kontruje stejně mohutným “krompelákem”. A tady je opravdu umí! Slečinky si je objednají s jemným masíčkem a lehkou zeleninkou, pro tvrdé chlapy je kuchař vybaví pořádnou tvarůžkovou armádou. Pozor, nelíbat! Come lo trovi? Tož dobré to je!

    Ústa máme virtuálně umaštěné od horké cmundy a na čele nám vystupují krůpěje potu. Uf. Není tak vůbec s podivem, že při průjezdu Čeladnou naše nažhavené organismy závidí všem, kteří posedávají před vyhlášenou kavárnou “Kovárnou” a dopřávají si cokoliv na ledu. I my bychom si dali ke zchlazení volátek něco dobrého, ryze českého. Pro příklady nemusíme chodit daleko. Samo se nabízí studené Prosseco či ledová arabská káva.

    Ale nemáme šanci. Tedy máme. Vodní nádrž Šance máme po levé ruce. Cesta okolo tohoto vodního díla nás pomalu, ale jistě vede do cílové rovinky dnešního dne.

    Silnice, která by se zajisté líbila i borcům z Top Gearu. Pardon, Grand Touru. Ještě jsem si nezvykl. Kvalitní, široká asfaltka, s dlouhými, plynulými zatáčkami, zasazená do hlubokých lesů. Není divu, že se na tuto přírodní závodní dráhu často vydávají majitelé překoňovaných motorek a exotických sporťáků, vyplavující si na vyžehleném asfaltu adrenalin a hledající ideální stopu.

    Všichni příznivci dobré stopy ovšem ví, že ty nejlepší z nich se nachází v Bílé. No, ale tedy pokud hovoříme o těch bílých, zimních, sněhových, běžkařských. Tam byste se s Lambem na nízkoprofilech moc nechytali. Vesnicí s příznačným názvem vede také uhlíková stopa našich pryží od pana “Mišléna”. A povede i ta závodnická.

    Svět je na křižovatce, my také

    Poslední absolvované křížení na trati pátečního závodního dne. Pravý blinkr přednáší své staccato. Vyslechli jsme vábení šklebícího se pohanského Boha a míříme do hor. V úspěšném dobytí stanoveného vrcholu nás přibržďuje zákazová značka. Co se dá dělat. Dál už musíme pěšky. Přidáme do kroku a po chvíli se před námi otevírá majestátný pohled na podvečerním sluncem zalité dominanty Pusteven – Libušín a Maměnku.

    Není to tak dlouho, co dřevěný poklad Beskyd vstal doslova jako Fénix z popela. Červený kohout na zdejším kopci řádil jako smyslů zbavený. Stálo hodně umu, dřiny a peněz, aby se národní kulturní památce podařilo vtisknout její původní podobu. Nádherná práce!

    Jen těžko by se hledal příhodnější cíl páteční etapy Moravian Wallachia Classic 2022. Po odmávnutí šachovnicovou vlajkou budou posádky před přejezdem do Velkých Karlovic uvítány a občerstveny v útrobách znovuzrozeného Libušína.

    Vydáváme se na průzkum terénu. Interiér restaurace je úchvatný naprosto stejně, jako venkovní slupka budovy, hrající všemi barvami. U kávy místní provozovatel mimoděk utrousí něco o tom, jak si titěrné množství návštěvníků stěžuje, že prostor restaurace není dostatečně ozdobný. Jasně, plakáty s reklamou na americký uvolňovač zarezlých šroubů, plný bílého zla, by genius loci tohoto místa vystřelily určitě až na Mars. Túdle!

    Libušín a šéf MWC
    Libušín a šéf MWC

    Děkujeme, ale my netančíme…

    Naše dnešní pouť končí. Naplno prožitá sobota byla jedním z řady přípravných dní, které už proběhly či budou teprve následovat. Vzorek. Jednohubka. Stojíme před hotelem “Tanečnica”. Nebojte, křepčit nás neuvidíte. Naše údy jsou po celodenním cestování ztuhlé a zaručeně by se nesladily s rytmem muziky.

    V horském hotelu se před nedávnem natáčelo několik potemnělých scén ze seriálu České televize “Stíny v mlze”. Naše rty se nehýbají, ale v myšlenkách tiše vyslovujeme neskromné přání, aby zdejší krajina byla dvacátého čtvrtého června, při cílovém ceremoniálu, zalita sluncem a stíny v mlze aby zůstaly alespoň v tento den skryty v klimatizovaném televizním archivu Kavčích hor.

    K tomu nám dopomáhej, ó pohostinný Bože slunce a ohně, mocný Radegaste!

    fanoušci historické automobily Moravian Wallachia Classic seriál setinová rally
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas

    Beseda se závodníky rally Želechovice už 25. února 2023

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Duben
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
         1
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      01/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    2
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      02/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    3456789
    10111213141516
    1718192021
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      21/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    22
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      22/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    23
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      23/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    2425262728
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      28/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    29
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      29/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    30
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.