Překvapivá zpráva přišla z Mexika. Při závěrečné technické kontrole neprošel vůz Nassera Al Attiyaha a katarský pilot byl vyloučen. Česká dvojice tak slaví mexické prvenství.
Důvodem vyloučení Al-Attiyaha byl rozpor palivového systému s homologací fiesty.
Po dramatickém průběhu a dojezdu kategorie SWRC v Mexické rally přišla neméně dramatická dohra. Vozy Martina Prokopa a vítěze Nassera All-Attiyaha byly podrobeny pečlivé kontrole technických komisařů. Zatímco vůz českého týmu prošel „bez ztráty kytičky", Ford Fiesta S2000 katarského jezdce vykazoval nedostatky, které vyústily v jeho vyloučení.
Martin Prokop se tak stává vítězem kategorie SWRC! „Upřímně řečeno – tohle mě vážně netěší. Také jsem párkrát zažil situaci, kdy po bojích na trati, kde se perete o vteřinky, dostanete trest za naprosto marginální rozpor s technickými předpisy. Mnohdy za něco, co vás v ničem nezvýhodnilo. Chápu, jak se musí Nasser po třech dnech naší bitvy musí cítit," komentuje situaci Martin Prokop.
Oslavy skvělého výsledku české posádky nejen kvůli dlouhému čekání na verdikt komisařů nebyly nijak bujaré. U pilota se totiž okamžitě po dojezdu naplno projevilo virové onemocnění, které tak ohrožovalo vlastní start spolujezdce Jana Tománka. Jakmile opadnul závodní adrenalin organismus se už náporu agresívní virózy neubránil a Martin Prokop si své vítězství vychutná na lůžku ve společnosti teploměru a medikamentů.
Přejeme brzké uzdravení !
Aktuální výsledky Rally Mexico – SWRC:
1. Martin Prokop – Jan Tománek (CZE) Ford Fiesta 4:19:88.5
2. Juho Hänninen – Mikko Markkula (FIN) Škoda Fabia +1:13.7
3. Ott Tänak – Kuldar Sikk (EST) Ford Fiesta +40:07.8
4. Karl Kruuda – Martin Järveoja (EST) Škoda Fabia +59:25.4
SWRC 2011
1. Martin Prokop (CZE) Ford Fiesta 25
2. Juho Hänninen (FIN) Škoda Fabia 18
3. Ott Tänak (EST) Ford Fiesta 15
4. Karl Kruuda (EST) Škoda Fabia 12
III. etapa
Rozdíly mezi prvním Katařanem Nasserem All-Attiyahem (Ford Fiesta S2000), druhým Martinem Prokopem s Janem Tománkem na sedadle spolujezdce (+ 38 vteřin) a Juho Hanninenem, který svou ztrátu po páteční chybě stáhnul na pouhých 30 vteřin za českým pilotem, slibovaly napínavou zápletku – nic nebylo úplně jisté, stát se mohlo cokoli a bitva letošního dakarského vítěze, juniorského mistra světa z roku 2009 a úřadujícího šampióna IRC disponujícího dokonalým zázemím továrního týmu se stala ozdobou letošní mexické soutěže.
Martin Prokop se snažil zachovat před rozhodujícími třemi testy chladnou hlavu, ale nebylo to vůbec jednoduché. „Byli jsme v kleštích mezi soupeři a svým způsobem to bylo dobře. Kdybych byl s podobným odstupem druhý asi bych přemýšlel, jestli má smysl útočit. Takhle to Juho vyřešil za nás a my museli letět po mexických erzetách jako šutr. Jiná volba nebyla. Bránili jsme druhé místo a útok na vedení byl tak trošku bonusem navíc….", líčí tlak před závěrečným dějstvím český pilot.
Tři dvojice bojující o pozice na pódiu zahájila nedělní thriller na nejdelší, bezmála třcetikilometrové RZ. Martin Prokop prolétnul fotobuňkou v čase o 15,5 vteřiny rychlejším než vedoucí Katařan, tovární Fabia finského jezdce ale ukrojila dalších 7,7 z Prokopova náskoku.
Zbývaly 2 RZ, necelých 33 ostrých kilometrů, Martin Prokop ztrácel pouhých 23,1 vteřiny na prvního, jeho náskok před třetím byl 22,4. Tohle už nebylo v terminologií fotbalových trenérů na „vycházení ze zabezpečené obrany". Tady platil už jen ryze rallyový terminus technikus – jede se „flat out"….
Režisérovi přímého přenosu závěrečné Power Stage ale zkazil radost z možného dramatu pro televizní diváky favorizovaný Juho Hanninen. V předposledním testu podruhé v náročném závodě chyboval, poslal Fabii lehce přes střechu a jeho šance na atak české dvojice zhasly. Martin naproti tomu pokračoval v bezchybném výkonu a do poslední rychlostní zkoušky startoval s mankem 16,6 vteřiny. K prvnímu místu na 8 zbylých kilometrech by stačil nejen perfektní výkon, ale i malý zázrak. První předpoklad česká posádka splnila beze zbytku, zázrak v podobě drobné chyby All-Attiyaha se však nekonal a Martin Prokop s Janem Tománkem zůstali na stříbrném stupínku.
„Jsme moc šťastní. Jasně, první místo bylo blízko, ale pro mě je důležitý pocit z našeho výkonu. A ten mám výborný! Nerozhodily nás zdravotní problémy před startem. Soupeřili jsme s piloty, kteří nejsou žádní „nazdárci" a přes velký deficit testovacích kilometrů jsme po změně stálého převodu převodovky dokázali nalézt tempo, které bylo dost rychlé a přitom jsme se vyvarovali jakékoli chyby. Letošní sezóna SWRC rozhodně nebude nudná," vzkazuje z Mexika pilot Martin Prokop. „Všem našim fanouškům velmi děkujeme za podporu a věříme, že si napětí z mexické bitvy užili spolu s námi."
Czech Ford National Team se do bojů o trůn v SWRC zapojí znovu v květnu při Rally Sardegna.
II. etapa
Česká posádka Martin Prokop – Jan Tománek vstupovala po pátku do závodu z průběžného třetího místa za vedoucím All-Attiyahem a druhým Estoncem Tanakem, který byl bezesporu největším překvapením úvodu soutěže. Na českou posádku vyvíjel vytrvalý tlak překvapivě až čtvrtý Juho Hanninen s továrním speciálem Škoda.
„Nechtěli jsme boj o čelo zdaleka zabalit. A čtvrtý Hänninen by nás ani moc relaxovat nenechal," komentuje vstup do další části rally jihlavský jezdec.
První část tajenky rozluštil velmi záhy Tanak. Talentovaný mladík neudržel nasazené tempo a poslal svou Fiestu S2000 mimo trať do mexické krajiny. Prokop s Tománkem šli na druhou pozici.
Ford Fiesta S2000 české dvojice fungoval po změnách v nastavení podstatně lépe než v předchozí etapě. Pár horkých chvilek šlo sice na konto o něco větší nedotáčivosti, přesto se však o nejrychlejší časy v přetěžkých RZ podělil právě Martin Prokop s dotahujícím Juho Hanninenem, který jich zaznamenal dokonce 5. Katarský lídr pořadí si dílčí úspěchy připsal až ve dvou večerních diváckých RZ.
Záměr znervóznit vítěze letošního Dakaru se podařil, ztráta na první místo se zredukovala na 38.6 sekundy. Ze třetího místa se však na půlminutový dostřel přiblížil Juho Hanninen.
Závěrečná etapa má na programu sice pouze 3 rychlostní testy, ale jedny z nejnáročnějších v celé soutěži. Optimální nastavení vozu tým kvůli omezenému testovacímu programu hledal až v průběhu vlastní soutěže, přesto však technika funguje bezchybně.
"Jen zjevně ztrácíme v pasážích, kde se dosahuje maximálních rychlostí. V technických částech musíme o to více bojovat!"
„Postup na druhou pozici nám pochopitelně udělal radost, ale i přesto stále pošilháváme výš. Nasser je sice velezkušený a na podobných površích nesmírně rychlý pilot, přesto pojedeme dál naplno a zkusíme jej i přes jeho relativně komfortní náskok dále drobátko znervózňovat. Kdoví, rally je nevyzpytatelná a každá vteřinka se nám může hodit. A Juho Hanninen nás určitě ani zítra nenechá vydechnout. Bude to boj do posledního metru poslední RZ. Těšíme se na něj," vzkazují před rozhodujícími boji Martin Prokop s Janem Tománkem.
I. etapa
„Jdeme do toho, zbytečně netaktizujeme, mám i dobrý pocit, ale stopky to nějak ne a ne pochopit – časy tam prostě nejsou," neskrývá Martin Prokop rozčarování z výsledku první etapy Rally Guanajauto Mexico 2011.
„Rozhodli jsme se před dalšími boji k výměně převodovky. Ta nová nám umožní větší maximální rychlost v rychlých pasážích tratě. Budu muset charakteru mexického povrchu přizpůsobit i svůj styl. Snad se dobře vyspíme a zítra se ještě pokusíme zaútočit. Na druhé místo ztrácíme necelých 26 vteřin a rally je ještě dlouhá…," nevzdává boj český jezdec. Klasifikaci SWRC po pátku vévodí letošní vítěz Dakaru Nasser Al-Attiyah, druhý je talentovaný estonský mladík Ott Tanak. Favorizovaný Juho Hanninen, startující s podporou Škody a nápojového gigantu Red Bull je prozatím čtvrtý.
Zdravotní stav Jana Tománka, který po akutním onemocnění těsně před startem zdaleka nebyl ideální, se podařilo stabilizovat. „Snažím se odvést v rámci možností maximální výkon. Padnout vysílením můžu až za cílovou rampou…," komentuje těžký závod špičkový spolujezdec. „Rozpis nám sedí. Ověřili jsme si to nedobrovolně při krátkých rychlostních zkouškách, které se jely potmě. Kvůli výměně převodovky nám totiž mechanici už nestihli namontovat přídavnou světelnou rampu a my museli na trať vyrazit pouze se základními světly. A šlo to!"