Po letech strávených za volanty škodovek 130 RS a 130 L, Roverů Metro GTi a 220 GTi a epizodně také Škody Favorit 136L, přesedá nestor českého rallysportu Jindřich Štolfa do Fordu Escort RS1600 BDG. Navigovat jej bude Zdeněk Hawel. Zkušená dvojice se zároveň stala součástí týmu ČK Motorsport.
PŘEDSTAVENÍ FORDU ESCORT RS 1600 BDG SEZONU 2023
V příjemné atmosféře se odehrálo v úterý 18. dubna na půdě hlavního sponzora posádky firmy Böllhoff s.r.o. slavnostní představení nového vozu pro Mistrovství České republiky historických automobilů v rally. Posádka disponuje špičkovým vozem Ford Escort MK II, který postavil několikanásobný mistr Švédska v rally a závodech na okruzích Bo Warmenius.
Vůz byl slavnostně představen v areálu zmiňované firmy i za účasti dalších partnerů, například Pivovaru Eggenberg, Color Zeman, Evrofin, Kapsch, Millers Oils, Olfincar. Nechyběl ani šéf týmu ČK Motorsport Karel Mach, který má zásadní podíl na realizaci celého projektu. A za tento tým také posádka letos odstartuje.
Desítkami let prověřená technicka Escortu z něj dělá řádně úderné kladivo na konkurenci, která přes zimu také nespala.
Co znamená u Escortu označení BDG?
V roce 1958 založili zaměstnanci Lotusu Keith Duckworth a Mike Costin světoznámou společnost Cosworth.
Léta Páně 1966, s pomocí zakladatele Lotusu Colina Chapmana, prodal Cosworth práva na ním vyvinutý motor FVA společnosti Ford. Zároveň se dohodli na vývojovém kontraktu. Cosworth dále upevnil své spojení s Fordem v roce 1969 tím, že vyvinul dvojitý vačkový hřídel (DOHC) a 16-ventilový řadový čtyřválec pro silniční použití ve Fordu Escort. Ten byl zamýšlen jako výkonnější soupeř pro Lotus-Ford Twincam.
Vzhledem k tomu, že Keith Duckworth byl zaneprázdněn navrhováním a vývojem osmiválcového třílitru DFV, projektu se nadále účastnil především Mike Hall. Sestrojil agregát BDA o objemu 1601 ccm, s použitím železného bloku Kent. Vačkové hřídele byly poháněny ozubeným řemenem vyvinutým pro Fiat 124. Odtud onen název BDA, což doslova znamená „řemenový pohon typ A“. Motor byl navržen pro tehdejší FIA skupiny 2 a 4, s možností použití v rally či závodech cestovních vozů.
V roce 1970 byl pro model Escort RS1701 vytvořen agregát s označením BDB o objemu 1600 ccm. Tento motor později poprvé v sérii dostal vstřikování paliva jako BDC. Objem byl zároveň zvýšen na 1701 ccm.
O dva roky později byla série BDA přijata pro Formuli 2. Ze začátku jí používaly všechny týmy. Poté přišel BDE s obsahem 1790 ccm, pak BDF s 1927 ccm. Maxima dosáhli s vývojovým typem BDG v roce 1973 (1975ccm).
Kvůli limitům velikosti otvoru na železném bloku obdrželo BDG nový hliníkový blok. Ten byl původně navržený Brianem Hartem v roce 1971. U Cosworthu jej pouze přepracovali. Tento blok válců byl použit jako náhradní díl při přestavbě mnoha dalších motorů řady BD, stejně jako některých motorů Mk.XIII.
V době, kdy řada BD dosáhla typu G, motor produkoval 280 koní při 9 250 ot / min s kompresním poměrem 12:1.
text: Ivo Nowi Novák, Pavel Vydra / foto: FB ČK Motorsport