Škoda vybojovala ve Skotsku „double“ a obhájila vítězství ve značkách šampionátu IRC.
› ŠKODA po roce opět zvítězila v hodnocení značek
› Mikkelsen na tovární Fabii slaví premiérové vítězství v IRC
› Kopecký stále v čele šampionátu
› ŠKODA zvítězila ve Skotsku potřetí v řadě
Skotská rally má pro značku ŠKODA sladkou příchuť – premiérové vítězství v šampionátu IRC slaví posádka Andreas Mikkelsen / Ola Floene z týmu ŠKODA UK Motorsport na továrně připravené Fabii Super 2000.
Společně s druhým místem posádky týmu ŠKODA Motorsport Juho Hänninen / Mikko Markkula si ŠKODA zajistila letošní titul v hodnocení značek IRC a obhájila tak jeho zisk z loňské sezony. Druhá tovární posádka Jan Kopecký / Petr Starý skončila po spolehlivém výkonu na pátém místě. O titul mezi jezdci může ještě bojovat šest jezdců.
Soutěž ve Skotsku byla poprvé v historii seriálu IRC hodnocena bodovým koeficientem (1.5x). Vidina vyššího zisku bodů přilákala kompletní špičku IRC – chyběl pouze Freddy Loix. Soutěž byla rozdělena do tří dnů a všechny provázelo typické skotské počasí – vlhko, větrno a zejména v sobotu vytrvalý déšť. Tratě byly rozmoklé a plné bláta,
poslední rychlostní zkouška sobotního dne musela být dokonce z důvodu neuspokojivého stavu trati zrušena. První polovina soutěže byla poznamenána havárií do té doby vedoucího Guy Wilkse na Peugeotu v RZ 5. Do čela se dostal díky skvělé a konstantně rychlé jízdě Andreas Mikkelsen s Fabií Super 2000 a svůj náskok do konce soutěže s přehledem navyšoval. Na rozmáčených skotských tratích nebyl prostor pro chybu a piloti továrního týmu ŠKODA Motorsport tak zvolili opatrnější taktiku. Juho Hänninen hledal v počátku soutěže rytmus, figuroval místy až na páté pozici, v druhé polovině soutěže však výrazně zrychlil a dílčími nejrychlejšími časy se probojoval až na konečné druhé místo. Týmový kolega Jan Kopecký jel skotskou rally poprvé v životě a po celou soutěž se potýkal s náročnými podmínkami rozbité tratě. Páté místo je po vyrovnané jízdě výsledkem, který se Kopeckému započítává do hodnocení šampionátu, kterému před poslední soutěží na Kypru vévodí.
⇥
Michal Hrabánek, šéf týmu ŠKODA Motorsport, skotskou rally hodnotí: „Blahopřeji Andreasovi k jeho výbornému výkonu a premiérovému vítězství v soutěži IRC. Do skotské rally jsme vstupovali s cílem vyvarovat se zbytečných chyb. Jsem rád, že se posádky továrních Fabií po celou soutěž držely týmových instrukcí a že jsme si tímto výkonem zajistili obhajobu titulu mezi značkami. Velké poděkování patří všem členům našeho týmu, podmínky zde byly opravdu náročné. Bylo by skvělé, kdyby na poslední soutěži na Kypru získal titul šampiona IRC některý z jezdců na voze ŠKODA Fabia Super 2000."
⇥
⇥
Andreas Mikkelsen: „Byl to perfektní víkend. Byli jsme tak blízko vítězství v Maďarsku a ještě blíže v San Remu, ale nemohli jsme si zvolit lepší místo na první triumf v IRC než na domácí půdě ŠKODA UK. Loni jsem si trať ve Skotsku hodně užíval, ale podmínky byly od letošních tak odlišné. Rychlostní zkoušky byly letos hodně mokré, klouzavé a hodně bahnité. Bylo jednoduché udělat chybu a jsem rád, že jsme jeli takto rychle během celého víkendu. Já i Ola jsme opravdu šťastní, že jsme zde uspěli."
⇥
⇥
Juho Hänninen: „Jsme rádi, že jsme s Mikkem opět absolvovali soutěž IRC a svým výkonem přispěli k obhájení titulu ve značkách. Zároveň jsme vybojovali důležité body do hodnocení jezdců. Gratuluji Andreasovi k jeho prvnímu vítězství v IRC."
⇥
⇥
Jan Kopecký: „Nikdy jsem nejel v tak těžkých podmínkách, snažili jsme se, co to šlo, postupně jsme získávali více a více jistoty. Nechtěli jsme však zbytečně riskovat, spousta špičkových pilotů se tu dopustila chyb. Na poslední soutěž, do které jdeme z prvního místa, se maximálně připravíme. Bude to pro všechny velká bitva."
Šampionát IRC vyvrcholí poslední soutěží na Kypru první listopadový víkend. Je hodnocená dvojnásobným počtem bodů a rozhodnutí o letošních šampionech IRC v kategorii jezdců padne právě tam.
Pořadí IRC před poslední soutěží*:
1. Kopecký (ŠKODA) – 131
2. Hänninen (ŠKODA) – 125
3. Neuville (Peugeot) – 112
4. Mikkelsen (ŠKODA) – 111,5
5. Bouffier (Peugeot) – 110,5
6. Loix (ŠKODA) – 103
Hodnocení značek*:
1. ŠKODA 316,5
2. Peugeot 241,5
3. Ford 110
* hodnotí se sedm nejlepších soutěží
Škoda Motorsport ve Skotsku v plné síle
› Na startu obě posádky týmu ŠKODA Motorsport
› Skotská soutěž hodnocená koeficientem 1.5x bodů
› Očekává se ostrý souboj
Zbývají pouze dvě soutěže a obě slibují s ohledem na systém hodnocení napínavou podívanou a bitvu o každý metr trati. Bodový účet za skotskou rally je hodnocen násobkem 1.5 a tak má každé umístění o polovinu větší cenu než na předešlých soutěžích.
Tým ŠKODA Motorsport se na start postaví v plném složení – s úřadujícími šampiony IRC ve složení Hänninen – Markkula a lídry šampionátu posádkou Kopecký – Starý. Tovární tým doplní ŠKODA UK Motorsport, pro který je domácí
soutěž se stále se zlepšujícím Andreasem Mikkelsenem velkou výzvou.
Po třech asfaltových soutěžích se šampionát IRC vrací na šotolinový povrch na úpatí skotské vysočiny. Už tak náročná rally představuje zvýšeným bodovým ziskem díky koeficientu 1.5 velké lákadlo a slibuje souboje na ostří nože. Notným způsobem tak skotských 15 rychlostních zkoušek a 200 ostrých kilometrů promluví do celkového hodnocení soutěže jak mezi jezdci, tak mezi značkami. Zdaleka ještě není v šampionátu rozhodnuto, o to více na výsledku ze skotské rally záleží. Důležitou rally určitě sehraje klid a rozvaha – dá se hodně získat, ale také hodně ztratit.
⇥
Jan Kopecký, lídr šampionátu IRC, před skotskou rally říká: „Skotsko je pro nás velkou neznámou, nikdy jsme tam nestartovali. Pojede se na šotolině, s kterou máme letos jen jednu zkušenost (Azory), přesto se pokusíme jet co nejrychleji a odvézt si co největší počet bodů."
⇥
⇥
Juho Hänninen, loňský šampion IRC a vítěz skotské rally 2010, přidává: „Na skotskou soutěž máme ty nejlepší vzpomínky, určitě bychom s Mikkem rádi zopakovali loňské umístění, předně však chceme pomoci týmu. Skotsko je nádherná země, těším se opět na atmosféru IRC."
Skotská rally společně s poslední soutěží na Kypru (3.-5. listopadu) představuje absolutní vrchol šampionátu IRC. Systém hodnocení zajišťuje násobek bodového zisku na obou soutěžích – v konečném důsledku se bodově jedou ne dvě, ale tři a půl soutěže.